Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 20 snt/kwh hinta velvoittaa kaikki säästämään sähköä

Vierailija
02.02.2026 |

Tämä koskee myös määräaikaisia sopimuksia käyttäviä!

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä 12kk:n pörssisähkön keskihinta 6,82c/kwh. Kiinteitä sai viime vuonna tuohon 7snt:iin. Ottaen huomioon, että suurin kulutus useimmissa kotitalouksissa ajoittuu nimenomaan näihin kylmiin ja pimeisiin ajankohtiin, on pösä liki varmasti tullut kalliimmaksi.

Ei varmasti ole 12 kk keskihinta noin korkea. Minulla oli koko viime vuoden keskihinta pörssisähköllä alle 5 snt. Vaikka nyt on pari viikkoa kalliimpaa niin ei keskiarvo niin nopeasti muutu.

Ikävä kyllä sun pörtsälaskut on nyt kyllä menneet vähän pieleen. Pikkuisen osaavammat tahot ovat tuon keskihinnan laskeneet. Ja se on kalliimpi kuin esim. oma määrikseni. Lisäksi voin elää elämääni ilman pösän kyttäämistä ja turhaa optimointia ja säätämistä.

Vierailija
142/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä 12kk:n pörssisähkön keskihinta 6,82c/kwh. Kiinteitä sai viime vuonna tuohon 7snt:iin. Ottaen huomioon, että suurin kulutus useimmissa kotitalouksissa ajoittuu nimenomaan näihin kylmiin ja pimeisiin ajankohtiin, on pösä liki varmasti tullut kalliimmaksi.

Ei varmasti ole 12 kk keskihinta noin korkea. Minulla oli koko viime vuoden keskihinta pörssisähköllä alle 5 snt. Vaikka nyt on pari viikkoa kalliimpaa niin ei keskiarvo niin nopeasti muutu.

Pari viikkoa? Täällä on ollut kovaa pakkasta koko tammikuun. Lisäksi tietysti lämmityskausi on syyskuulta touko- jopa kesäkuulle asti. Jo määräaikaisessa sopimuksessa parin viikon pakkasjakso nostaa laskua äkkiä satasella. Ja minullakin on se 7snt/kWh. 

Minulle sinänsä on se ja sama, onko pösä halvempaa tai mitä tahansa. Itse olen sopimukseni valinnut ja olen tyytyväinen, en halua ajatella sähköä sen kummemmin ja laskutkin on kukkarolle sopineet.

Mutten todellakaan usko, että minun taloudessani pösä olisi kannattavaa, niin paljon sähköä kuluu talvella kesään verrattuna

Asun siis pohjois-suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteällä hinnalla mennään ja siitähän me  maksetaan, että voidaan ottaa rennosti. Myös halpoina tunteina menee se 8,5 senttiä/kWh. Toisaalta nyt voi laittaa hyvin saunan päälle ja nauttia siitä, vaikka pörssisähkö on kallista. Varmasti päästäisiin halvemmalla pörssisähkön kanssa. Erityisesti, jos edes saunanlämmittämistä viitsittäisiin hiukan katsoa. Me siis saunotaan 5krt/vko. Erit näin kylmällä se on oiva tapa lämmitellä. 

Kiinteähintaiset seuraavat kyllä pörssisähkön hintaa, mutta pienellä viiveellä. Eivät sähköyhtiöt myy pidemmän päälle kiinteähintaista alle markkinahinnan. Päinvastoin markkinahinnan päälle lisätään riskipreemio, jotta voidaan kiinteähintaista tarjota.

Vierailija
144/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna 82,19 c/kWh. Ei voi olla totta!!

Kiitos vihervassut! Vihreä siirtymä käy ihanan kalliiksi. Kannattaa muistaa vaaliuurnilla.

Vierailija
145/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmällä ei tuule ja sähköä kuluu paljon = korkea sähkön hinta.

Leikkaa tämä vinkki talteen, ettei tarvi seuraavalla kerralla enää äimistellä.

On ihan aiheellista äimistellä punavihreän energiapolitiikan seurauksia. Ja et kai kuvittele, etteikö nämä hinnat näy määräaikaisissakin soppareissa.

Vierailija
146/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon hallituksen piti kaksinkertaistaa sähköntuotanto. Miksei näin ole tehty?

Vierailija
147/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskutaidottomat määrikset täällä taas kuvittelee että piikkihinta kaataa talouden :D

Minä osaan kyllä ottaa kulutus datan Syöttää sen laskuriin, laittaa siihen määräaikaisen sopimukseni hinnan ja myös lisätä sähköyhtiön marginaalin pörssisähkölle. Laskuri näytti suoraan että määräaikainen on JUURI MINUN kulutusprofiilillani reilusti edullisempi. 

OIKEASTI laskutaidottomat tuijottavat sitä aritmeettista pörssisähkön keskihintaa ymmärtämättä että sillä et sähköä saa vaan päälle tulee vielä sähköyhtiön marginaali, ja lisäksi se MILLOIN KULUTTAA vaikuttaa... 

Mä tulin ihan samaan lopputulokseen, ero oli vain joitain euroja vuodessa, mutta eipä tarvi vahdata.

Onhan se nyt

Eihän se hirveästi motivoi pörssisähköön, jos kulutusjoustoista ei hyödy mitenkään. Peruslämpöä on kuitenkin pakko pitää päällä, etteivät putket ja lapset jäädy.

Vierailija
148/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä oppositiossa ollessaan persut vaativat kovasti edullista ja puhdasta sähköä suomalaisiile. Eikun nyt vaan toteuttamaan niitä puheita.

Vierailija
149/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä oppositiossa ollessaan persut vaativat kovasti edullista ja puhdasta sähköä suomalaisiile. Eikun nyt vaan toteuttamaan niitä puheita.

Jos olet punavihreiden puolueiden äänestäjä, niin sulla ei ole yhtään varaa rääkyä energian hinnasta. Teidän takianne olemme nyt tässä tilanteessa.

Vierailija
150/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se keskihinta on ihan se ja sama, kulutus ei ole tasaisen keskimääräistä 24/7.

Kyllä tämä alle 5 snt keskihinta viime vuodelta tässä tapauksessa ratkaisee koska se on laskettu todellisen kulutuksen mukaan. Ihan konkreettisesti se mitä olen keskimäärin koko viime vuoden aikana käyttämästäni sähköstä maksanut.

Vierailija
151/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ikävä kyllä sun pörtsälaskut on nyt kyllä menneet vähän pieleen. Pikkuisen osaavammat tahot ovat tuon keskihinnan laskeneet. Ja se on kalliimpi kuin esim. oma määrikseni. Lisäksi voin elää elämääni ilman pösän kyttäämistä ja turhaa optimointia ja säätämistä."

Ei minun tarvitse mitään laskea vaan katsoa sähkölaskua. Laskun lähettäjä ystävällisesti laskenut valmiiksi mitä sähkö maksaa. Näen suoraan ihan täsmälleen mikä totetutunut sähkön hinta on.

Vierailija
152/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole pörssi sähköä käytössä..

Vierailija
153/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon pörssiläisten keskihinta 28,13/kWh ja tammikuun keskihinta 17,22/ kWh, mutta ei tässä vielä kaikki joten keulikaa vasta kesällä. Terveisin noin 7c/kWh

Vierailija
154/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vihervassut! Vihreä siirtymä käy ihanan kalliiksi. Kannattaa muistaa vaaliuurnilla.

Ei vaan kiitos Pöpilä ja Urpo, kun luovuitte riemuiten kivihiilestä...

Vierailija
155/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Ottakaa kiinteä hinta niin ei tarvii vahtia eikä itkeä.

Ja mitä sitten jos kuukauden sähkölasku on vähän isompi jos loppuvuosi on melkein ilmainen?

Tämä täytyy jokaisen arvioida kohdallaan. Mutta silti on aiheellista ihmetellä sähkön hintaa ja punavihreän energiapolitiikan seurauksia hinnalle ja sähkön omavaraisuudelle, puhumattakaan tuulivoiman ympäristövaikutuksista.

Vierailija
156/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kiitos Pöpilä ja Urpo, kun luovuitte riemuiten kivihiilestä...

Miksi vihervassunaiset sitten kilistivät skumppaa tuhotun voimalan raunioilla?

Vierailija
157/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttu minen ala säästelemään, tämä on ylipäätään ihan älytöntä että me maksetaan siitä että monikansalliset yritykset voi rikastua meudän sähköllä osallistumatta yhteiskunnan ylläpitoon ollenkaan, työnnetään mieluummin koko pashka jyrkänteeltä alas kunnes ryöstö-taloudelle tulee stoppi.

Vierailija
158/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikon pörssiläisten keskihinta 28,13/kWh ja tammikuun keskihinta 17,22/ kWh, mutta ei tässä vielä kaikki joten keulikaa vasta kesällä. Terveisin noin 7c/kWh

Kiinteähintaiset seuraavat kyllä pörssisähkön hintaa, mutta pienellä viiveellä. Eivät sähköyhtiöt myy pidemmän päälle kiinteähintaista alle markkinahinnan. Päinvastoin markkinahinnan päälle lisätään riskipreemio, jotta voidaan kiinteähintaista tarjota.

Sähköfirmat eivät tee hyväntekeväisyyttä määriksillä.

Vierailija
159/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun nyt me määräaikaisen sopimuksen ottaneet kehuskelemme tuntien saunomisella, leipomisella, lämpimällä asunnolla yms. kuten pörssisähkön ostajat tekevät silloin kun hinta menee miinukselle. 

Vierailija
160/169 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole pörssi sähköä käytössä..

Sä vaan maksat saman erissä ja korkojen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän