Yli 20 snt/kwh hinta velvoittaa kaikki säästämään sähköä
Tämä koskee myös määräaikaisia sopimuksia käyttäviä!
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla ensin joku paikka mihin sen sähkön varastoisi säästöön.
Ei tavallinen kuluttaja pysty säästämään sähköä, oikea ilmaisu olisi vähentää kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Illalla sauna lämpiämään.
Minulla lämpiää jo nyt. On vapaapäivä, joten kävin ulkoilmassa pakkasessa ja haudutan uunissa ruuaksi karjalanpaistin, joka on herkkuani.
Ensi talvi voi olla mielenkiintoinen jos pörssi osoittautuu liian kalliiksi. Kun syksyyn päästään niin kukaan ei enää mene talvea vastaan pörssillä, eikä kukaan myöskään silloin ensi talvena säästä sähköä.
Jos tuota velvotetta ei vielä ole niin pitäs kyllä laittaa pienellä präntillä sopimuslomakkeen taakse.
Olis se yhteiskunnallinen teko kun kaikki ottas osaa kärsimykseen silloin kun sellainen on.
"Tällä hetkellä 12kk:n pörssisähkön keskihinta 6,82c/kwh. Kiinteitä sai viime vuonna tuohon 7snt:iin. Ottaen huomioon, että suurin kulutus useimmissa kotitalouksissa ajoittuu nimenomaan näihin kylmiin ja pimeisiin ajankohtiin, on pösä liki varmasti tullut kalliimmaksi."
Jos pörssisähkö alkaa olla samoissa hinnoissa kiinteiden kanssa niin silloin kiinteät on hinnoiteltu väärin ja niiden hinnat tulevat luultavasti nousemaan. Ei kiinteillä ole halvempaa kuin vain väliaikaisesti silloin jos pörssihinta nousee huomattavasti ennakoitua korkeammaksi.
"haudutan uunissa ruuaksi karjalanpaistin, joka on herkkuani. "
Tuon voi jokainen sähkölämmittäjä tehdä käytännössä ilmaiseksi. Uunin lämpö menee käytännössä hukkalmpönä kokonaan sen tilan lämmittämiseen joten se on sitten pattereiden kuormasta pois.
Kiinteällä hinnalla mennään ja siitähän me maksetaan, että voidaan ottaa rennosti. Myös halpoina tunteina menee se 8,5 senttiä/kWh. Toisaalta nyt voi laittaa hyvin saunan päälle ja nauttia siitä, vaikka pörssisähkö on kallista. Varmasti päästäisiin halvemmalla pörssisähkön kanssa. Erityisesti, jos edes saunanlämmittämistä viitsittäisiin hiukan katsoa. Me siis saunotaan 5krt/vko. Erit näin kylmällä se on oiva tapa lämmitellä.
Huomenna 82,19 c/kWh. Ei voi olla totta!!
Pörssisähkö on ollut viimeiset 1,5 vuotta joka kuukausi halvempaa kuin kiinteähintainen. Nyt tämä kuukausi on ensimmäinen tosi pitkään aikaan kun olisi aidosti kannattanut olla kiinteä hinta lukittuna.
En silti ole huolissani. Jatkan pörssisähköllä edelleen. Useamman vuoden kokemuksella tämä on minun käyttöprofiililla ollut kannattavaa. Oleellista on sekin, etten lämmitä taloa sähköllä. Pystyn tarvittaessa vaikuttamaan omaan sähkönkulutukseen. Lattialämmitykset on nyt pois päältä enkä laita pesukoneita päälle. Muutenkin turhat sähkölaitteet pois päältä. Aika pieni vaiva omassa arjessa. Pörssisähköllä kuitenkin säästää valtaosan aikaa vuodesta selvää rahaa. Saan tätä kautta useamman satasen korvauksen siitä, että tarkkailen sähkön hintaa ja säätelen kulutustani. Ihan reilu diili minusta. Jossei halua niin toki aina on mahdollisuus ottaa kiinteähintainen soppari. Monelle se on selvästi se oikea valinta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä 12kk:n pörssisähkön keskihinta 6,82c/kwh. Kiinteitä sai viime vuonna tuohon 7snt:iin. Ottaen huomioon, että suurin kulutus useimmissa kotitalouksissa ajoittuu nimenomaan näihin kylmiin ja pimeisiin ajankohtiin, on pösä liki varmasti tullut kalliimmaksi.
Ei varmasti ole 12 kk keskihinta noin korkea. Minulla oli koko viime vuoden keskihinta pörssisähköllä alle 5 snt. Vaikka nyt on pari viikkoa kalliimpaa niin ei keskiarvo niin nopeasti muutu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän huomenna ole kuin minulla ja mun kavereilla varaa ladata sähköautoja!
Mulla määräaikainen 7c/kWh. Koska olen etelässä talven, enkä kotona vahtaaanssa pörssisähkön hintoja, niin kodin peruslämmön ylläpito määräaikaisella paljon halvempaa. Voi lämmitys posottaa myös keskellä päivää hintojen heilunnasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kylmällä ei tuule ja sähköä kuluu paljon = korkea sähkön hinta.
Leikkaa tämä vinkki talteen, ettei tarvi seuraavalla kerralla enää äimistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä 12kk:n pörssisähkön keskihinta 6,82c/kwh. Kiinteitä sai viime vuonna tuohon 7snt:iin. Ottaen huomioon, että suurin kulutus useimmissa kotitalouksissa ajoittuu nimenomaan näihin kylmiin ja pimeisiin ajankohtiin, on pösä liki varmasti tullut kalliimmaksi.
Ei varmasti ole 12 kk keskihinta noin korkea. Minulla oli koko viime vuoden keskihinta pörssisähköllä alle 5 snt. Vaikka nyt on pari viikkoa kalliimpaa niin ei keskiarvo niin nopeasti muutu.
Se keskihinta on ihan se ja sama, kulutus ei ole tasaisen keskimääräistä 24/7.
Pörssisähkön vuorokauden keskihinta on eri kuin käytön keskihinta. Meillä lämmitykseen kuluu sähköä silloinkin kun on korkeat hinnat ja muutoinkin käydään suihkussa, laitetaan ruokaa ym päivällä, ei yöllä halpojen minuuttien aikana. Siksi määräaikainen talvella.
Vierailija kirjoitti:
Ensi talvi voi olla mielenkiintoinen jos pörssi osoittautuu liian kalliiksi. Kun syksyyn päästään niin kukaan ei enää mene talvea vastaan pörssillä, eikä kukaan myöskään silloin ensi talvena säästä sähköä.
Jos firmatkin tekevät noin, on pakko aloittaa sähkön säännöstely sähkökatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskutaidottomat määrikset täällä taas kuvittelee että piikkihinta kaataa talouden :D
Minä osaan kyllä ottaa kulutus datan Syöttää sen laskuriin, laittaa siihen määräaikaisen sopimukseni hinnan ja myös lisätä sähköyhtiön marginaalin pörssisähkölle. Laskuri näytti suoraan että määräaikainen on JUURI MINUN kulutusprofiilillani reilusti edullisempi.
OIKEASTI laskutaidottomat tuijottavat sitä aritmeettista pörssisähkön keskihintaa ymmärtämättä että sillä et sähköä saa vaan päälle tulee vielä sähköyhtiön marginaali, ja lisäksi se MILLOIN KULUTTAA vaikuttaa...
Mä tulin ihan samaan lopputulokseen, ero oli vain joitain euroja vuodessa, mutta eipä tarvi vahdata.
Onhan se nyt naurettavaa ylipäätään, että pörssissä täytyy keskittää kaikki kulutus halvoille tunneille ja talven tullen täytyy pistää kaikki lämmitys minimitasolle euroja ja sähköä säästääkseen, mutta normaalilla käytöllä pörssi voi pahimmillaan olla puolet kalliimpi kuin kalliskin määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis kokoaikainen keskihinta. Lähde tämä pörssisähkön hintaa seuraava sivusto: https://www.porssisahkoa.fi/porssisahko-keskihinta
Äkkiseltään googlaamalla muut vastaavat antavat samaa tai jopa kalliimpaa omilla laskentatavoillaan.
Ei kiinnosta. Ottakaa kiinteä hinta niin ei tarvii vahtia eikä itkeä.
Ja mitä sitten jos kuukauden sähkölasku on vähän isompi jos loppuvuosi on melkein ilmainen?
Pitäisi olla ensin joku paikka mihin sen sähkön varastoisi säästöön.