Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 20 snt/kwh hinta velvoittaa kaikki säästämään sähköä

Vierailija
02.02.2026 |

Tämä koskee myös määräaikaisia sopimuksia käyttäviä!

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei nämä asiat koske, koska minulla on määräaikainen!

Siksi minulla on oikeus!

Minulla on ihan jatkuva sähkösopimus, ei mitään määräaikaista tai pörssiplörinää.

Minulle riittää kun saan nauraa siskolleni, joka pesee pörssisähkön vuoksi pyykkinsä yöllä ja muutenkin elää sähkömittari perseessään.

Vierailija
82/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin seitsemän senttiä/kWh ja ei mikään velvoita säästämään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut määräaikainen jo monta vuotta juuri sen vuoksi, että ei tarvitse käyttää sähköä hinnan, vaan tarpeen mukaan ja se on koko ajan kohtuuhintaista. Pösä on saitojen nihilistien sähkö.

Vierailija
84/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei määräaikaiset tuota ymmärrä niin pitkään kun sähköä tulee töpselistä.

Jos ne katkeaa ja on viikon kiinni. Mitä ei kukaan toivo. Silloin määrikset säästävät sähköä katkon pelossa jo 12 kwh hinnalla.

Vierailija
85/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mitenkään jaksaisi jotain pörssisähkön kyttäystä. Mulla on perhe, työt, kotityöt, lasten ja omat harrastukset ja miljoona muuta hommaa päivän aikana mietittävänä. Kyllä on helppoa, kun voi vaan lounastauolla laittaa pesukoneet päälle, ilman että soijaa pukkaa 60snt/kWh sähkön hinnalla.

Vierailija
86/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sähköliittymä ole pakollista. Ei myöskään puhelinliittymä ja vesiliittymä. 

Omista elämän valinnoista voi tinkiä mikäli ei pysty hankkimaan kaikkia samoja mitä muilla on. 

Silloin kannattaa asunto vaihtaa sellaiseksi mihin ei tule sähköä. Auto vaihtaa polkupyörään.

Toisaalta Vapaa-aika vähenee Silloin kun täytyy tehdä kaikki itse. Mutta jää kyllä rahaa vaikka tulot olisivat pienet. 

Vierailija
87/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskutaidottomat määrikset täällä taas kuvittelee että piikkihinta kaataa talouden :D

Minä osaan kyllä ottaa kulutus datan Syöttää sen laskuriin, laittaa siihen määräaikaisen sopimukseni hinnan ja myös lisätä sähköyhtiön marginaalin pörssisähkölle. Laskuri näytti suoraan että määräaikainen on JUURI MINUN kulutusprofiilillani reilusti edullisempi. 

OIKEASTI laskutaidottomat tuijottavat sitä aritmeettista pörssisähkön keskihintaa ymmärtämättä että sillä et sähköä saa vaan päälle tulee vielä sähköyhtiön marginaali, ja lisäksi se MILLOIN KULUTTAA vaikuttaa... 

Olet vaan niin typerä että et ota huomioon voivasi säästää muuttamalla kulutusprofiiliasi. No, ei sitä voi sinulta kauhalla pyytää kun on lusikalla annettu.

Sekin tulee kalliiksi jos päästää talon homehtumaan kun säästää lämmityksestä. 

Kun pakkasta on 30 astetta, niin silloin kukutusprofiili on se, että lämmitetään taloa vaikka sähkö maksaisi euron.

Vierailija
88/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse miettiä kun minulla on kisä.

Vierailija
89/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut määräaikainen jo monta vuotta juuri sen vuoksi, että ei tarvitse käyttää sähköä hinnan, vaan tarpeen mukaan ja se on koko ajan kohtuuhintaista. Pösä on saitojen nihilistien sähkö.

Jos jaksaisin etsisin kuinka monta pörssisähkön kehumis ketjua löytyisi. Eihän siitä kauaa ole kun kehuivat kuinka on halpaa eikä me kiinteähintaisen sopimuksen tehneet tajuta 

Vierailija
90/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi yllätti pösä miehet ja naiset. 

Vierailija
91/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatraa huomata, että ap on Igor, joka pelkää sähkön loppuvan. Kuten se tekee Venäjällä.

Mehän ollaan pörssissä yhdessä esim. Norjan kanssa, jossa ei todellakaan sähkö lopu.

Ei lopu sähkö Norjassa eikä Ruotsissa, mutta tuo siirtokapasiteetti Suomeen voi loppua. 

Vierailija
92/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malta odottaa, että huomisen hinnat julkaistaan =).

Vierailija
93/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköläisen jokatalvinen itkuvirsi. Ja sitten kesällä taas leuhkitaan, kun ei muisti riitä enää puolta vuotta taaksepäin. 

Taidanpa laittaa saunan päälle koko päiväksi.

Just näin. Nyt ollaan suu vaahdossa vaatimassa määriksiä talkoisiin, kun pörsön hinta huitelee 60snt/kWh. Kesällä, kun sähköä kuluu murto-osa sydäntalven verrattuna, ollaan olevinaan niin nerokkaita.

Määris on kyllä loistava juttu. Sen myötä voi jättää aivotoiminnankin narikkaan.

Jos sitä on siis joskus ollut edes vähän?

Vierailija
94/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulivoimaloiden lavat ilmeisesti alkoi taas jäätymään kun tuotto romahti pakkasen kiristymisen mukana täysin lineaarisesti.

Vierailija
95/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatraa huomata, että ap on Igor, joka pelkää sähkön loppuvan. Kuten se tekee Venäjällä.

Mehän ollaan pörssissä yhdessä esim. Norjan kanssa, jossa ei todellakaan sähkö lopu.

Ei se lopu, ellei tule mitään hintakattoa. Hinta voi kyllä nousta.

Vierailija
96/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sähkön riittävyys ole ongelma. Ei tarvitse säännöstellä mitään

Muuten vain hinta ampaisee taivaisiin kun kulutus kasvaa, niinkö?

Vierailija
97/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköyhtiöt takaisin valtiolle ja kiinteä hinta kaikille. Joku 20 senttiä siirtoineen ja veroineen olisi passeli.

Sähkön myynti monopoliksi, ja vieläpä valtion monopoliksi? Eli joka syksy budjettiriihessä mietittäisiin, kuinka paljon valtion kassavajetta ensi vuonna voi paikata nostamalla sähkön hintaa. 

Noh, ehkä Nalle Wahlroosilla olisi vielä varaa maksaa sähkölaskunsa.

Vierailija
98/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköläisen jokatalvinen itkuvirsi. Ja sitten kesällä taas leuhkitaan, kun ei muisti riitä enää puolta vuotta taaksepäin. 

Taidanpa laittaa saunan päälle koko päiväksi.

Just näin. Nyt ollaan suu vaahdossa vaatimassa määriksiä talkoisiin, kun pörsön hinta huitelee 60snt/kWh. Kesällä, kun sähköä kuluu murto-osa sydäntalven verrattuna, ollaan olevinaan niin nerokkaita.

Määris on kyllä loistava juttu. Sen myötä voi jättää aivotoiminnankin narikkaan.

Jos sitä on siis joskus ollut edes vähän?

Siellä pörsäläinen kuvittelee olevansa kansakunnan eliittiä =D =D!

Vierailija
99/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei määräaikaiset tuota ymmärrä niin pitkään kun sähköä tulee töpselistä.

Jos ne katkeaa ja on viikon kiinni. Mitä ei kukaan toivo. Silloin määrikset säästävät sähköä katkon pelossa jo 12 kwh hinnalla.

Kuten joku jo aiemmin kommentoi täällä: yksityisten kotitalouksien kulutus koko Suomen sähköverkosta on alle 20%. Jos se, että yksityisten kotitalousten arkielämä, pyykinpesu, ruuanlaitto ja asunnon lämmittäminen saa koko sähköverkon kyykkäämään ja hinnat taivaisiin, on ongelma jossain ihan muualla kuin niissä yksityisissä kotitalouksissa. Ensimmäisenä osottaisin sormeni energiapolitiikasta viimeiset 30 vuotta vastanneisiin poliitikkoihin ja virkamiehiin.

Vierailija
100/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöräyksillä on aina ihmeen ylimielinen asenne. Ei ole ymmärrystä, ettei kaikilla ole aikaa ja mielenkiintoa optimointiin, releisiin, ohjaimiin ynnä muuhun säätämiseen vain muutaman kympin tähden. Pöräykset ovat kuin omituinen kultti. Nyt kun sähkön hinta on heille kammottava, osa porukasta rukoilee määriksiä apuun ja osa tekee järkettömiä laskujaan, miten tämäkin hinta on loppujen lopuksi heille voitoksi. En aio koskaan heittäytyä tuohon mielipuoliseen joukkohysteriaan mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi