Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 20 snt/kwh hinta velvoittaa kaikki säästämään sähköä

Vierailija
02.02.2026 |

Tämä koskee myös määräaikaisia sopimuksia käyttäviä!

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä säästä. Käytän sähköä joka päivä kuten aina käytän.

Vierailija
42/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktan tarkastuksenaika: kotitaloudet kuluttavat alle 20% Suomen sähköstä. Niin pitkään kun ulkona palaa katuvalot tai kaikki yritykset saavat toimia normaalisti, kotitalouksilla ei ole mitään tarvetta säästää sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen ja kiinteähintainen. Voi laittaa joka lauantai saunan lämpimäksi sähkön hintoja märehtimättä. Kesähelteillä tosin jätän kokonaan välistä. Sähkönkulutus meillä niin pientä, että pösällä ja hintojen vahtaamisella vuosisäästöt olisi maksimissaan paria kymmentä euroa ja sekin vaatisi sen että pakkasilmoilla jättäisi saunomiset väliin. Ja silloinhan sitä saunaa just eniten kaipaakin. :)

Vierailija
44/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskutaidottomat määrikset täällä taas kuvittelee että piikkihinta kaataa talouden :D

Minä osaan kyllä ottaa kulutus datan Syöttää sen laskuriin, laittaa siihen määräaikaisen sopimukseni hinnan ja myös lisätä sähköyhtiön marginaalin pörssisähkölle. Laskuri näytti suoraan että määräaikainen on JUURI MINUN kulutusprofiilillani reilusti edullisempi. 

OIKEASTI laskutaidottomat tuijottavat sitä aritmeettista pörssisähkön keskihintaa ymmärtämättä että sillä et sähköä saa vaan päälle tulee vielä sähköyhtiön marginaali, ja lisäksi se MILLOIN KULUTTAA vaikuttaa... 

Mä tulin ihan samaan lopputulokseen, ero oli vain joitain euroja vuodessa, mutta eipä tarvi vahdata.

Sama meillä. 

Vierailija
45/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi tehomaksu alkaa tuntumaan myös minä minä minä sähkön kuluttajille, tehomaksu on kaikille sama ja tasapuolinen.

Vierailija
46/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi tehomaksu alkaa tuntumaan myös minä minä minä sähkön kuluttajille, tehomaksu on kaikille sama ja tasapuolinen.

Tehomaksuu iskee tietenkin eniten nimenomaan niihin pörssisähköläisiin jotka keskittävät käyttönsä halvimmille tunneille. Tasaisesti sähköä käyttävä kiinteäsähköläinen välttää tehomaksun todennäköisemmin. 

Vierailija
47/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määris on mutta en ymmärrä sähkön tuhlausta.

En minäkään tuhlausta, mutta esim. meillä on tuttavapiirissä perhe, joka on tiskannut käsin ja jättänyt pyykit pesemättä VIISI viikkoa, kun sähkö on ollut kallista. Älytöntä tuollainenkin. Kyllä sähköä pitää pystyä käyttämään tarvittaviin asioihin eikä se ole tuhlausta. Esim. näillä säillä meillä lämpenee sähkösauna 1-3 kertaa viikossa. En koe tuhlauksena.

Vierailija
48/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiinteä 8.73 senttiä kWh, joten meillä ei mitään syytä antaa pörssisähkön ohjata sähkönkulutustamme. Laitoin kolme viikkoa sitten matkailuautoon 1200 watin lämpöpuhaltimen puhaltamaan 24/7 ja kivasti pitää kuivana auton.

Vierailija
49/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskutaidottomat määrikset täällä taas kuvittelee että piikkihinta kaataa talouden :D

Minä osaan kyllä ottaa kulutus datan Syöttää sen laskuriin, laittaa siihen määräaikaisen sopimukseni hinnan ja myös lisätä sähköyhtiön marginaalin pörssisähkölle. Laskuri näytti suoraan että määräaikainen on JUURI MINUN kulutusprofiilillani reilusti edullisempi. 

OIKEASTI laskutaidottomat tuijottavat sitä aritmeettista pörssisähkön keskihintaa ymmärtämättä että sillä et sähköä saa vaan päälle tulee vielä sähköyhtiön marginaali, ja lisäksi se MILLOIN KULUTTAA vaikuttaa... 

Olet vaan niin typerä että et ota huomioon voivasi säästää muuttamalla kulutusprofiiliasi. No, ei sitä voi sinulta kauhalla pyytää kun on lusikalla annettu.

Minusta tuntuu, että lähinnä muutamalle täällä palstalla riehuvalle pörssisähköläiselle on annettu edes hädin tuskin sillä lusikalla. 

Vierailija
50/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pösäläisellä hinta on nyt noin 55snt/kWh. Ei määriksen tarvitse mitään säästellä pösön ahdingon vuoksi.

Vierailija
51/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä määrikset tähän vedit? Pörssipellet ne kokoajan itkee kun on kallista. 

Vierailija
52/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan niin typerä että et ota huomioon voivasi säästää muuttamalla kulutusprofiiliasi. No, ei sitä voi sinulta kauhalla pyytää kun on lusikalla annettu.

Miksi minun pitäisi säästää? Kaiken sen sähkön, mistä maksan olen tarvinut. Haluan käyttää sähköä silloin, kun minulle sopii, en silloin, kun se on halvinta. 

Vierailija
53/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta ohjaa tarpeeksi. Ne säästävät, jotka katsovat tarpeellisiksi.

Vierailija
54/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 sentin kiinteä hinta. Sauna päällä, kylpypalju höyryää pihalla, ajoluiskan sulatus päällä ja talo lämpenee sähköllä ja auto kulkee sillä.

Maksan tämän huvin omasta pussista.

Vierailija
55/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö nyt 53cnt/kwh nyt ja sähköauto on latauksessa koska tarvitsen autoa liikkumiseen. 

Käytän sähköä silloin kun tarvitsen. 

Vierailija
56/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään sähkösaunotaan ja tehdään uuniruokia.

Onneksi tulee tehomaksut niin saadaan teidänlaiset myös maksajiksi.

Vierailija
57/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aika monia tälläisiä piikkhintoja on ollut. Ei käy kateelliseksi pörssisähköä. Meillä ainakaan ei kesällä merkkaa minkä hintasta sähkö on, kun sillon sähkön kulutus on ihan äärettömän olematonta. Ne säästöt tarvitaan näin talvisin kylmillä päivillä, ei kesällä.

Se on juuri näin kun meillä omakotitalossa tammi-helmikuun lasku on 80 prossaa koko vuoden kulutuksesta niin siinä ei keskihinnalla ole vatunkaan väliä.

En ole myöskään koskaan tajunnut mitä hemmetin väliä sillä vuoden keskihinnalla on. Kovimmat hintapiikit ovat aina nimenomaan silloin, kun on kylmä ja pimeä eli kotitalouksissa sähköä tarvitaan ihan välttämättömyyksiin. Kiva säästää kesällä sähkön hinnassa 50% kun kulutus on muutenkin 90% pienempi.

Vierailija
58/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole myöskään koskaan tajunnut mitä hemmetin väliä sillä vuoden keskihinnalla on. Kovimmat hintapiikit ovat aina nimenomaan silloin, kun on kylmä ja pimeä eli kotitalouksissa sähköä tarvitaan ihan välttämättömyyksiin. Kiva säästää kesällä sähkön hinnassa 50% kun kulutus on muutenkin 90% pienempi.

Ja pörssispedet huijaavat itseään laskemalla keskiarvon väärin itselleen edulliseksi.

Vierailija
59/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen ja kiinteähintainen. Voi laittaa joka lauantai saunan lämpimäksi sähkön hintoja märehtimättä. Kesähelteillä tosin jätän kokonaan välistä. Sähkönkulutus meillä niin pientä, että pösällä ja hintojen vahtaamisella vuosisäästöt olisi maksimissaan paria kymmentä euroa ja sekin vaatisi sen että pakkasilmoilla jättäisi saunomiset väliin. Ja silloinhan sitä saunaa just eniten kaipaakin. :)

Et taida ymmärtää, turha tuhlaus tuulettomina päivinä näkyy myös kiinteän sähkösopparin hinnassasi viiveellä. Luuletko tosiaan sähköyhtiöiden hinnoittelevat 1-2v sopimukset tappiollisesti?

Vierailija
60/110 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää, turha tuhlaus tuulettomina päivinä näkyy myös kiinteän sähkösopparin hinnassasi viiveellä. Luuletko tosiaan sähköyhtiöiden hinnoittelevat 1-2v sopimukset tappiollisesti?

Et taida itse ymmärtää. Pörssiähkön perusteella ne määräaikaisetkin sopimukset elää. Nousevat tai laskevat. Ei niitä hintoja hatusta tempaista. Määräaikaisessa, niin jakelija, kuin asiakaskin ottavat riskin, mutta tietävät että hinta ei sovitusta muutu. Riski kuitenkin realisoituu senttien erolla pörssisähköön, eikä tarvitse koskaan pohtia milloin sähköä käyttää, vaan käyttää sitä juuri silloin kun tarvitsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme