Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylen sarja, velkaantuneet

Vierailija
02.02.2026 |

Voi helv**** taas mitä menoa. Jälleen kyllä vahvistui se että 99,99% ulosotosta ovat siellä ihan omista "ansioistaan".  

"firma oli pakko laittaa konkurssiin kun kortti lähti rattijuopumuksesta". ai ihan "hups, sattupas hassusti" ei mitään OMAA syytä ollut tuossakaan... Ja jokainen vetää röökiä, ja näköjään alkoholiakin menee kaikilla runsaaammin. Ei pienintäkään  vastuunottamista käytännössä kenelläkään omista tekemisistään ja päätöksistään. 

Kommentit (312)

Vierailija
241/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ei voi enää olla pelkällä toimeentulotuella kotona, pitää mennä työkkärin listoille tai toimeentulotuesta lähtee puolet pois.

Koskee myös ulosotossa olevia.

Ja sairaita, jotka ei ole saaneet työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
242/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa noista oikeasti yritti parantaa tapansa ja elämäntilanteensa, tykkäsin siitä Jyväskyläläisestä tytöstä, vaikutti tosi herttaiselta ja oikeasti halusi saada apua ja yrittää päästä jaloilleen. Toki itsekin mietin tuota kun monilla varaa alkoon ja tupakkaan että sitten se on pois jostakin asioista et tavallaan paetaan pahaa oloa tuohon alkoon ja tupakkaan ja mitä riippuvuuksia itse kullakin sit oli. 

Sehän oli pahin valittaja, mutta sillä onkin vakava mt-sairaus jolle ei voi mitään. Ei kukaan valitse itse tulla mielisairaaksi.

Ei ole oikein puhua ihmisestä sanalla se, on halventava nimitys. Mielestäni ei ollut noista pahin, jos ei ole kokenut ihmispelkoa tai kammoa ei voi puhua toisesta miten sattuu, tuskin tiedät miltä tuntuu kun ei pääse ulos ulko

Olen eläkkeellä laaja-alaisen paniikkihäiriön takia, joten tiedän varsin hyvin. En ole ikinä ollut tuollainen valittaja kuitenkaan. En polta enkä juo, en wolttaile ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä sille voi jos alkoholi maistuu! Akka ja pentu lähti nostelemaan, niin on vähän pakko ottaa!

Oisko ne lähteneet jos et olisi ryypännyt ja polttanut kaikkia tienestejäsi.

Kuten matalaälyisillä yleensä, syyt ja seuraukset menee kivasti sekaisin. Näinhän persutkin kaiken perustelevat.

Ja persuutta ennustaa tyhmyys lapsuusiässä. Se lisääntyy iän myötä. Syy, miksi aloin puhua persuista, on se, että jokainen tuntemani maksuhäiriöinen on persu.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22222219/

Vierailija
244/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko joku jonkun maksuhäiriöisen, joka ei ole persu?

Vierailija
245/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko joku jonkun maksuhäiriöisen, joka ei ole persu?

Otahan päiväunet

Vierailija
246/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tavallista "ääliöt tv:ssä" tasoa, kuten kaikki vastaava roska. Keskiverto ihminen ei ole järin älykäs, mutta nämä ovat siellä Gaussin käyrän vasemmalla äärilaidalla.

No kai nuoruuden piikkiin voisi laittaa suurinosa noista jutuista, ei noi nuoret ole tyhmiä ainoastaan ajattelemattomia ja eletään suurissa kuvitelmissa että kaikkea mahdollista luksusta pitää olla, vaikka sitten velkarahalla mutta ei mietitä siitä pitemmälle

Kyllä noista muutama vaikuttaa aika tyhmiltä. Esim. Riku ei näytä ymmärtävän mitä korko tarkoittaa vaikka on omakin firma on pystyssä. Hänen mielestään vaan tyhjästä koittavat laskuttaa eikä käsitä miksi velkasumma kasvaa kuukausittain. 

Vierailija
247/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämän nainen ei vaihtanut prepaidiin? Netinkin saa prepaidina. Ohjelmassa näkyi useita Telian laskuja, joiden kanssa tuntui olevan jatkuvia ongelmia. Helposti olisi päässyt näistä eroon siirtymällä prepaidiin ja sulkemalla liittymät. Toki uusi numero pitäisi ilmoittaa sitten moneen paikkaan, mutta ihmisten yhteystiedot nyt muuttuvat.

En kommentoi ohjelman henkilöitä, vaan sitä, että juuri tällaistä järkevöittämistä pitäisi olla tarjolla ihmisille, ihan kädestä pitäen auttamista, jos ja kun on vaikeutta ymmärtää. Jokainen asia pitää selittää ns. omenilla ja appelsiineilla ja luoda siihen toimiva malli, josta kirjoitit esimerkin. Se on iso työ, jos edunvalvontaa ei ole, olen tehnyt sitä työtä yhden henkilön kohdalla. Isoksi työn tekee se, että tämä ymmärtämisen vaikeuksista kärsivä ei ymmärrä mitä tapahtuu, selitysten pitää olla tosi simppeleitä ja hänen pitää luottaa auttavaan tahoon. Ja välillä sukset menevät silti ristiin, koska hän ei ymmärrä omaa etuaan.  Onneksi ei enää tarvitse tehdä tuota, koska kotihoito ja viranomaiset hoitavat vihdoinkin hänen asioitaan. Aiemmasta avusta hän on kieltäytynyt jyrkästi ja voi tehdä sen kyllä vieläkin, koska ei ole älyllistä suorituskykyä mittaaviin tutkimuksiin edelleenkään päätynyt.

Ei ole helppo omaistenkaan osa. Itse olin vain sivullinen, joka yritti auttaa naapuria.

Vierailija
248/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tavallista "ääliöt tv:ssä" tasoa, kuten kaikki vastaava roska. Keskiverto ihminen ei ole järin älykäs, mutta nämä ovat siellä Gaussin käyrän vasemmalla äärilaidalla.

No kai nuoruuden piikkiin voisi laittaa suurinosa noista jutuista, ei noi nuoret ole tyhmiä ainoastaan ajattelemattomia ja eletään suurissa kuvitelmissa että kaikkea mahdollista luksusta pitää olla, vaikka sitten velkarahalla mutta ei mietitä siitä pitemmälle

Kyllä noista muutama vaikuttaa aika tyhmiltä. Esim. Riku ei näytä ymmärtävän mitä korko tarkoittaa vaikka on omakin firma on pystyssä. Hänen mielestään vaan tyhjästä koittavat laskuttaa eikä käsitä miksi velkasumma kasvaa kuukausittain. 

En kommentoi ketään tyhmäksi tai ohjelman henkilöitä muutenkaan, mutta yleisellä tasolla sanon, että kyllä se pitäisi ottaa jokaisen äärimmäisen vakavasti, jos ihminen itse sanoo, että hän ei ymmärrä miksi lasku tulee, miksi velkasumma kasvaa tai muuta vastaavaa. Miksi sitä ei oteta vakavasti, vaan se selitetään joksikin aivan muuksi? Se ei ole masennusta, tarkkaavaisuuden häiriötä, piittaamattomuutta tai mitään muutakaan, vaan juuri sitä mitä ihminen itse sanoo: sitä ettei ymmärrä. 

On ihmiselle kynnyksen takana sanoa, että en tajua enkä ymmärrä. Esim. itselleni meni pitkän aikaa sen käsittämiseen, että kyse on nimenomaan siitä, ettei ihminen ymmärrä kirjoitettua tekstiä, koska hän käänsi puheen aina johonkin muuhun. Vasta sen jälkeen, kun käsitin, ettei hän ymmärrä, asiat lähtivät selviämään. Eli selitin hänelle hyvin yksinkertaisesti lyhyillä lauseilla mitä pitää tehdä. Se miksi pitää tehdä: sitä hän ei koskaan ymmärtänyt useimmissa tapauksissa. 

Vierailija
249/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti Riku luulee firmansa alvillisen laskutuksensa olevan sama kuin ansaitsemansa palkat.

Tässä yksinkertaistettu reaalimaailman laskelma, jossa firma breikkarissa (tulot ja kulut tasapainossa siten, että tulosta tulee 0 euroa):

Laskutus ("Rikun ns. tulot")  6.000 eur

Arvonlisäverot (25,5%) -1.219 eur

Liikevaihto 4.781 eur (alv. 0%)

Työkalut/tarvikkeet/materiaalit -300 eur

Polttoaineet -200 eur

YEL-eläkkeet ja sotumaksut -500 eur

Palkkamenot -2.600 eur

Vuokrat/leasing (autot, tilat, koneet, ohjelmistot) -800 eur

Kirjanpito, hallinto, viranomaismaksut -300 eur

Rahoituskulut (laina- ja viivästyskorot jne) -100 eur

Tulos 0 eur

Rikulla jäisi todellisuudessa bruttopalkasta verojen jälkeen nettona about 2.300 euroa näppiin. 

Ei ihme, että ollaan veloissaan kun eletään 6 tonnin  elämää ja jatkuvasti tulee "puun takaa yllätyslaskuja" verottajalta, leasing-yhtiöistä ja eläkeyhtiöltä. Kun rahat on nostettu firman tililtä etukäteen omaan käyttöön ja spendattu bemareihin, on paha maksaa laskuja.

Ehdotan, että talouslaskentakoe pakolliseksi kaikille firman perustaville samaan tapaan kuin inssi ajokortille.

6.000 euroa laskutusta ei ole sama kuin liksa. Lähdetään siitä vaikka liikkeelle.

Vierailija
250/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ymmärtää ottaa näihin tän tyyppisiin tapauksiin sellaisen kannan, että heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia ovat monet, niin ei sitä sitten tarvi enää jeesustella aihetta. Peruskoulun opettajana olen nähnyt, miten nykypäivänä normaalissa luokissa inkluusion takia on juuri tällaisia tapauksia. Eivät saa tarpeeksi tukea siellä. Näyttävät ns. normaaleilta, ovat oppineet sosiaaliset tavat, voivat olla ystävällisiä ja herttaisia, mutta ei ysiluokallakaan osata yksinkertaisia kertolaskuja 4x2 jne eikä hahmoteta syy-seuraussuhteita. Sitten on peruskoulun päättötodistus taskussa ja kaikki odottavat sinulta elämässä samaa selviytymistä, mitä älykkäämmiltäkin. 

Vierailija
251/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Mika sanonut missään kohtaa ettei rattijuopumus olisi omaa syytä? Nimenomaan pohti että olisi voinut tehdä parempia valintoja.

Vierailija
252/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"6.000 euroa laskutusta ei ole sama kuin liksa. Lähdetään siitä vaikka liikkeelle."

Olen itse ollut yrittäjänä lähes koko työurani. On todella yleistä, että ihmiset kuvittelevan minun olevan jokin kroisos tuntihintani perusteella eli tuo lienee melko tavanomainen kuvitelma - muilla kuin yrittäjillä. 

Ehdotuksesi on hyvä. Yrittäjäksi kun voi ryhtyä ihan kuka hyvänsä ja osa sitten sotkee taloutensa täysin. 

Vierailija
253/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmalla on kirjanpitäjä, jonka tehtävä on valvoa että kaikki pakolliset maksut maksetaan.

Vierailija
254/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmalla on kirjanpitäjä, jonka tehtävä on valvoa että kaikki pakolliset maksut maksetaan.

Kirjanpitäjä ei ole pakollinen, kirjanpito on. 

Olen kuullut kirjanpitäjältä, että jotkut tuovat paperinsa muovikassissa ja kirjanpitäjä yrittää sitten ottaa tolkkua niistä, mutta varmaan kirjanpitäjäkin valitsee asiakkaansa, jos vain voi niistä, joilla on jonkilainen käsitys siitä mitä yrittäminen on.

Vierailija
255/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjä ei valvo, että pakolliset maksut maksetaan eikä maksa niitä, kyllä se on itse hoidettava :D

Eikä kirjanpitäjä ole pakollinen, en itsekään alkuun käyttänyt kirjanpitäjää, vaan minulla oli kirjanpito-ohjelma, johon löin kuitit sitä mukaa kun niitä tuli. Pidän paperihommista, mutta verotuksessa on sen verran kommervenkkejä, että siirryin sittemmin saman kirjanpitäjän asiakkaaksi kuin miehenikin on. 

Vierailija
256/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelma täynnä rumia ja tatuoituja ihmisiä. Mitä voimme tästä päätellä?

Vierailija
257/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selityksen selittelyä kaikilla. Alkaisivat purkaa vain sumaa pikku pala kerrallaan kun vielä ovat nuoria ja elämä edessä. 

Ja muuten onko näin, että naama pätkähtää täyteen finnejä saman tien, kun kertyy tietty määrä velkoja? Tätä jäin ihmettelemään. 

Vierailija
258/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän joku 20000 ole lopulta edes paljon, jos tekee normi työpäivää, elää säästäväisesti ja maksaa sopivia kuukausieriä pois tasaisesti. Monilla on asuntolainaa huomattavasti enemmän ja nämä itkevät parista tuhannesta eurosta. 

Vierailija
259/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näiden hönöjen vanhemmat ovat? Häpeäisin silmät päästäni jos oma lapsi olisi telkkarissa itkemässä ongelmiaan.

Vierailija
260/312 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä näiden hönöjen vanhemmat ovat? Häpeäisin silmät päästäni jos oma lapsi olisi telkkarissa itkemässä ongelmiaan.

Ihan mielenkiinnosta kysyn asutko kenties jossain pienellä paikkakunnalla tai pikkukaupungissa? Itselleni on tosi vieras ajatus hävetä lastani, olipa hän sitten tehnyt mitä hyvänsä, koska asun pk-seudulla. Ja sukulaiset ja ystävät tietäisivät tilanteen joka tapauksessa eikä heidän edessään tarvitse hävetä. Ventovieraista taas ei väliä, eivätkä he minua edes tunnistaisi. Jossain minipaikkakunnalla voi olla eri asia.