Ylen sarja, velkaantuneet
Voi helv**** taas mitä menoa. Jälleen kyllä vahvistui se että 99,99% ulosotosta ovat siellä ihan omista "ansioistaan".
"firma oli pakko laittaa konkurssiin kun kortti lähti rattijuopumuksesta". ai ihan "hups, sattupas hassusti" ei mitään OMAA syytä ollut tuossakaan... Ja jokainen vetää röökiä, ja näköjään alkoholiakin menee kaikilla runsaaammin. Ei pienintäkään vastuunottamista käytännössä kenelläkään omista tekemisistään ja päätöksistään.
Kommentit (312)
Hyvä, että naisella oli mielestään positiivinen kokemus Kelassa asioinnista. Ymmärrän täysin tuonkin, että miksi tuonne Kelaan meneminen oli niin vaikeaa. Siinä kun elimistö pistää vastaan viimeiseen saakka kun yrittää suojella itseään.
Omat kokemukseni Kelasta ovat traumaattisen huonoa ja olen jäänyt aikaisemmin oman onneni nojaan ilman rahaa ja apua. Siksi vielä nytkin asiointi Kelan kanssa, siis pelkkä paperin vieminen Kelan toimiston postilaatikkoon aiheuttaa lähes joka kerta järjestelmällisesti aivan hirveän paniikin. Näin on, vaikka olenkin saanut jo monta vuotta työmarkkinatukea, enkä ole joutunut puhumaan työntekijöiden kanssa vuosiin. Kerran tosin kun olin viemässä tuota työttömyysajan ilmoitusta postilaatikkoon alkoi vartija huutamaan, kuinka ovi avataan ja kaikki kääntyivät katsomaan. Olo oli taas todella nöyryytetty ja sain ihan hirveän paniikkikohtauksen. En sanonut mitään. Tuolla on oikeasti häiriötilanteita ja sitten vartija kyttää kun haluan vain tuoda paperin postilaatikkoon Kelan eteiseen.
"Kiitos vinkistä, voisi hyvinkin suostua! Kyllä lapseni haluaisi hallita asiansa paremmin ja kärsii itsekin siitä että ei kykene siihen. Hän sättii itseään todella paljon näistä (kuten muistakin) asioista.
Toinen kommentoija kysyi onko lapseni älykkyyttä tutkittu. Ei varsinaisesti älykkyyttä mutta hänellä on todettu jo alakoulun alkuvaiheessa kielellinen kehityshäiriö. Se on vaikeuttanut oppimista ja opiskelua, ja ehkäpä se voisi vaikeuttaa myös arjessa toimimista ja näiden raha-asioiden hoitamista.
Mutta tämä edunvalvonta-asia pitää ehdottomasti selvittää. Luulen että se voisi olla todella hyvä meille.
T. Kommentoimanne"
Olen se, joka kysyi onko lapsesi äo tutkittu. Mielestäni se kannattaisi ehdottomasti tutkia, siis virallista kautta, koska jos sieltä paljastuu lievä kehitysvamma, niin lapsesi on turvassa sen jälkeen kun olet itse edesmennyt tai et muista syistä pystykään huolehtimaan hänestä.
Jos itselläni olisi tällainen lapsi, tutkituttaisin sen ensimmäisenä, koska olen nähnyt käytännössä mitä tapahtuu, kun lievästi kehitysvammaisen omaiset eivät enää huolehdi. Naapurin huoli-ilmoitus ei johda mihinkään, he jäävät täysin heitteille, ellei joku - vaikka sitten naapuri - auta. He voivat päätyä asunnottomaksi ja sielläkin varmaan ovat muiden potkittavina. Mutta jos kehitysvammadiagnoosin saa, on yhteiskunnalla velvoite huolehtia, pääsee ehkä tuettuun asumiseen jne.
Eli vaikka se tuntuu tosi rankalta diagnoosilta, se voi olla pelastus. Jos luet nuo linkit jotka aiemmin laitoin. Ne olivat todella hätkähdyttäviä, sillä jopa keskivaikeita diagnosoimattomia kehitysvammoja löytyi työttömiltä ja syrjäytyneiltä. He siis maskaavat vaikeuksiaan ja ne menevät muiden diagnoosien piikkiin, vaikka perusongelma on ymmärtämisen vaikeus. Se ei parane millään kuntoutuksella, mutta kyllä tämä ihminen voi pärjätä vaikka kuinka hyvin, kunhan saa oikeanlaista tukea omaisilta tai muualta. Tämä yrittäjänä toiminutkin tuttava oli pärjännyt hyvin käytännönläheisessä työssään yrittäjänä niin kauan, kun muut hoitivat kaiken muun hänen puolestaan paitsi itse työn. Hän meni paikalle, teki työnsä ja kaikki meni siltä osin hyvin. Paperihommat eivät vain luonnistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolle Mikaööe myönnettiin autolaina rahoituksella, vaikka äijä on ulosotossa? Kyllä rahoituslaitosten on syytä katsoa peiliin, myös.
Tämä on täysin totta. Miten voi olla laillistakaan, sillä ylivelkaantuneelle ei hyvän luotonantotavan mukaisesti saisi tarjota lisää mahdollisuuksia velkaantua.
Itse ovat asiansa sössineet, mutta joku tolkku pitäisi saada noihin perintätoimistoihinkin. Hirveitä voittoja tekevät ihmisten ahdingolla. Velat pitää maksaa tietysti, mutta posketon määrä menee kaiken maailman korkoihin ja perintäkuluihin. Usein luotonantaja itse jää ilman saataviaan, sillä perintätoimistot ottavat aina kulunsa joko asiakkaalta tai toimeksiantajalta. Nimim pankkialalla pitkään työskennellyt.
"Kehitykselliset häiriöt ovat yleisiä nuorten pitkäaikaistyöttömien joukossa. Oulussa alle 30-vuotiaiden työttömien palvelu- ja kuntoutustarpeen arvioinnin kehittämishankkeessa todettiin 53:sta työllistymisen uralla jumiutuneesta nuoresta 16 (30 %) työkyvyttömäksi. Heistä seitsemällä todettiin lievä älyllinen kehitysvamma (F70) ja yhdellä keskivaikea kehitysvamma (F71) (2)."
Lähde: Potilaan lääkärilehti
Syypää on pikavippifirmat ja myös pankit. Pitäisi kieltää lainan myöntäminen ihmisille jotka eivät pysty niitä maksamaan.
Ja tuet pitäisi lopettaa jos ei suostu asumaan yksiössä.
toivottavasti se nuori poika pääsee elämän syrjään kiinni , vaikutti ihan fiksulta tyypiltä , ymmärrän että kotoa on ollut huonot lähtökohdat ,ihmettelen että toinen sai nolla tuloilla pankista lainan
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1960-luvun alussa ja minun mielestä vikaa on niin nykyajassa kuin ihmisessä itsessään.
Liikaa tyrkyllä helppoa rahaa joka tuutista vaikka keskellä yötä. Ja heikot sitten lankeaa vippejä ottamaan sen enempiä miettimättä.
Itse säästin 1970-luvulla pikkuhiljaa syrjään, jotta pystyin ostamaan käytetyn väritelevision osto- aj myyntiliikkeestä. Joo, oli hidasta mutta toisaalta opetti rahan arvon. Eikä ollut velkoja sinne sun tänne.
Rahan fyysinen käyttö myös helpotti huomaamaan kun raha loppui eikä ollut pikavippeja ja helppoja lainoja eikä juurikaan osamaksulla saanut mitään . itsekkin osasin hahmottaa tuloni ja suhteuttaa siihen menoni , ei ollut varaa syödä kuin kotiruokaa ja sekin halvemmasta päästä , eikä merkkivaatteisiin rahat riittänyt.nyt nuorilla on kaikki kännykässä ja napin painannulkessa ja velalla tuodaan ruokakin valmiina kotiiin
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän nainen ei vaihtanut prepaidiin? Netinkin saa prepaidina. Ohjelmassa näkyi useita Telian laskuja, joiden kanssa tuntui olevan jatkuvia ongelmia. Helposti olisi päässyt näistä eroon siirtymällä prepaidiin ja sulkemalla liittymät. Toki uusi numero pitäisi ilmoittaa sitten moneen paikkaan, mutta ihmisten yhteystiedot nyt muuttuvat.
Näytti olevan Telia Financekin eli osamaksulla ostettu puhelin tai tietokone.
Tosi tylsä sarja. En jaksanut katsoa.
Ei helv..onko yhdellä pojalla koira?!?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolle Mikaööe myönnettiin autolaina rahoituksella, vaikka äijä on ulosotossa? Kyllä rahoituslaitosten on syytä katsoa peiliin, myös.
Ja meikäläiselle, jolla ei ole ikinä ollut mitään merkintää tai laskuakaan myöhässä, ei anneta edes leasingautoa kun ei ole tuloja. Ei auta vaikka mitä on pankissa. Puolison piti tulla laittamaan nimi paperiin ihan kuin olis joku mun holhooja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa kymppitonnin lainan häitä varten? Ja pitäisi hälytyskellojen soida jos nollatuloilla pankki vielä sen myöntää...
Oliko ex-vaimolla niin prinsessaleikkikiimat, että oli pakko tuollaiset megahäät pitää?
Olisko tällä poitsulla itsellään voinut olla prinssi- ja prinsessahääkiima??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa kymppitonnin lainan häitä varten? Ja pitäisi hälytyskellojen soida jos nollatuloilla pankki vielä sen myöntää...
Oliko ex-vaimolla niin prinsessaleikkikiimat, että oli pakko tuollaiset megahäät pitää?
Olisko tällä poitsulla itsellään voinut olla prinssi- ja prinsessahääkiima??
Tuo uusi kuin Unelmahäistä repäisty uusi puoliso tuskin mistään prinsessahäistä haaveilee.
Vierailija kirjoitti:
Se Riku joka tienaa 6000 e ja muka ei silti pärjää siis ton verran jää ulosoton jälkeen niin on naurettava pelle, ei voi laittaa nuoruuden piikkiin kaikkia ajatuksia ja kommervenkkeja, elää leveää elämää on vaikka mitä haaveita ja kirjaimellisesti myös elää ihme fantasia maailmassa eikä ajattele laajemmin, sille ois shokki elää alle 1500 eurolla kuussa josta maksaa vuokra, laskut yms ja elää minimi tuloilla kuten suurinosa kansasta. Tää tuskin syö hernekeittoa, kaurapuuroa tms
6000 e brutto ja siitä vouti vie kolmanneksen. Lopuilla pitää maksaa talolainaa ja elättää perhe. Vaimo oli luultavasti kotihoidon tuella, pieni lapsi ja toinen tulossa. Lapsiperheellä on pakko olla auto kun elää syrjässä.
Teki niin pahaa katsoa kun sisällä tupakoitiin koirien vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Osa noista oikeasti yritti parantaa tapansa ja elämäntilanteensa, tykkäsin siitä Jyväskyläläisestä tytöstä, vaikutti tosi herttaiselta ja oikeasti halusi saada apua ja yrittää päästä jaloilleen. Toki itsekin mietin tuota kun monilla varaa alkoon ja tupakkaan että sitten se on pois jostakin asioista et tavallaan paetaan pahaa oloa tuohon alkoon ja tupakkaan ja mitä riippuvuuksia itse kullakin sit oli.
Sehän oli pahin valittaja, mutta sillä onkin vakava mt-sairaus jolle ei voi mitään. Ei kukaan valitse itse tulla mielisairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meikäläiselle, jolla ei ole ikinä ollut mitään merkintää tai laskuakaan myöhässä, ei anneta edes leasingautoa kun ei ole tuloja. Ei auta vaikka mitä on pankissa. Puolison piti tulla laittamaan nimi paperiin ihan kuin olis joku mun holhooja.
En saanut lainaa edes 500 euroa s pankilta vaikka on tulot ja olen töissä, ilmeisesti epäilyttävää koska olen sinkku eikä taloudessa asu muita.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä oli sotkuiset ja likaiset kodit ja se yksi asui ihan läävässä. Naisen koti oli paljon siistimpi jo ihan siitä syystä, että tavaraa oli paljon vähemmän, eikä roskia tai epämääräistä roinaa juuri näkynyt. Kun ne vanhat valokuvat selvästi ahdistivat ja kuormittivat tätä yhtä miestä niin ehkä olisi vaan parasta heittää ne pois tai ottaa niistä kuva digitaaliseen säilytykseen ja sitten heittää se paperikuva pois.
------
Ei se valokuvien hävittäminen poista sitä traumaa, mikä tuolla pojalla on isänsä kuolemasta. Asia on selvästi jäänyt käsittelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että naisella oli mielestään positiivinen kokemus Kelassa asioinnista. Ymmärrän täysin tuonkin, että miksi tuonne Kelaan meneminen oli niin vaikeaa. Siinä kun elimistö pistää vastaan viimeiseen saakka kun yrittää suojella itseään.
Omat kokemukseni Kelasta ovat traumaattisen huonoa ja olen jäänyt aikaisemmin oman onneni nojaan ilman rahaa ja apua. Siksi vielä nytkin asiointi Kelan kanssa, siis pelkkä paperin vieminen Kelan toimiston postilaatikkoon aiheuttaa lähes joka kerta järjestelmällisesti aivan hirveän paniikin. Näin on, vaikka olenkin saanut jo monta vuotta työmarkkinatukea, enkä ole joutunut puhumaan työntekijöiden kanssa vuosiin. Kerran tosin kun olin viemässä tuota työttömyysajan ilmoitusta postilaatikkoon alkoi vartija huutamaan, kuinka ovi avataan ja kaikki kääntyivät katsomaan. Olo oli taas todella nöyryytetty ja sain ihan hirveän paniikkikohtauksen. En sanonut mitään. Tuolla on oikeasti häiriötilanteita ja sit
Kela kustantaa elämäsi ja sinä kitiset kuinka vaikeaa ja ikävää on siellä asiointi. Jos se asiointi on ylitsepääsemätöntä niin älä käytä Kelan palveluja.
Miksi tämän nainen ei vaihtanut prepaidiin? Netinkin saa prepaidina. Ohjelmassa näkyi useita Telian laskuja, joiden kanssa tuntui olevan jatkuvia ongelmia. Helposti olisi päässyt näistä eroon siirtymällä prepaidiin ja sulkemalla liittymät. Toki uusi numero pitäisi ilmoittaa sitten moneen paikkaan, mutta ihmisten yhteystiedot nyt muuttuvat.