Ylen sarja, velkaantuneet
Voi helv**** taas mitä menoa. Jälleen kyllä vahvistui se että 99,99% ulosotosta ovat siellä ihan omista "ansioistaan".
"firma oli pakko laittaa konkurssiin kun kortti lähti rattijuopumuksesta". ai ihan "hups, sattupas hassusti" ei mitään OMAA syytä ollut tuossakaan... Ja jokainen vetää röökiä, ja näköjään alkoholiakin menee kaikilla runsaaammin. Ei pienintäkään vastuunottamista käytännössä kenelläkään omista tekemisistään ja päätöksistään.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärtää ottaa näihin tän tyyppisiin tapauksiin sellaisen kannan, että heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia ovat monet, niin ei sitä sitten tarvi enää jeesustella aihetta. Peruskoulun opettajana olen nähnyt, miten nykypäivänä normaalissa luokissa inkluusion takia on juuri tällaisia tapauksia. Eivät saa tarpeeksi tukea siellä. Näyttävät ns. normaaleilta, ovat oppineet sosiaaliset tavat, voivat olla ystävällisiä ja herttaisia, mutta ei ysiluokallakaan osata yksinkertaisia kertolaskuja 4x2 jne eikä hahmoteta syy-seuraussuhteita. Sitten on peruskoulun päättötodistus taskussa ja kaikki odottavat sinulta elämässä samaa selviytymistä, mitä älykkäämmiltäkin.
Asia on varmaan juuri noin kuten kuvasit.
Mitäs sanot, miten asiaan pitäisi koulussa suhtautua? Palauttaisitko apukoulut, tarkkikset, yms. vai miten tuo pitäisi järjestää, jotta nämä eivät roiku turhaan muiden ns. normaalien mukana vaan saisivat tasoistansa opetusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärtää ottaa näihin tän tyyppisiin tapauksiin sellaisen kannan, että heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia ovat monet, niin ei sitä sitten tarvi enää jeesustella aihetta. Peruskoulun opettajana olen nähnyt, miten nykypäivänä normaalissa luokissa inkluusion takia on juuri tällaisia tapauksia. Eivät saa tarpeeksi tukea siellä. Näyttävät ns. normaaleilta, ovat oppineet sosiaaliset tavat, voivat olla ystävällisiä ja herttaisia, mutta ei ysiluokallakaan osata yksinkertaisia kertolaskuja 4x2 jne eikä hahmoteta syy-seuraussuhteita. Sitten on peruskoulun päättötodistus taskussa ja kaikki odottavat sinulta elämässä samaa selviytymistä, mitä älykkäämmiltäkin.
Asia on varmaan juuri noin kuten kuvasit.
Mitäs sanot, miten asiaan pitäisi koulussa suhtautua? Palauttaisitko apukoulut, tarkkikset, yms. vai miten tuo pitäisi järjestää, jotta nämä eivät roi
En ole tuo kommentoimasi, mutta olen itse käynyt kouluni kasarilla, jolloin pystyi valitsemaan esim. lyhyen matikan ja tarkkis oli kaikissa isommissa kouluissa. Se oli toimiva systeemi, nykyäänhän koulunkäynti on pelkkää kurinpitoa ja ne heikoimmat eivät opi edes lukemaan. Parhaat taas sitten turhautuvat, kun eivät saa opetusta.
Olin ysärillä sijaisopena ja järkytyin, kun osa oppilaista ei osannut lukea, siis yläasteella! Miksi heille pitää opettaa lainausmerkkien käyttöä, kun lukeminenkaan ei onnistu? Matikassa varmaan sama, pitäisi opettaa vaativia juttuja, kun kertotauluakaan ei osa hallitse.
Just katon tätä sarjaa. Järkyttävää miten elämänhallinta noin hukassa. Ja yks mikä pisti silmään, miten on tupakkaan ja kaljaan rahaa?
Vierailija kirjoitti:
"ei saatana, ei kai ne mun taloa voi viedä"...
ja seuraavassa clipissä.
"hitto mää oon täpinöissä, ostin osamaksulla uuden bemarin"....
Skippailin suureksi osaksi tämän jäbän osuudet kun alkoi vituttaa. Lopussa vielä jaksoi uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pisti vihaksi näitä katsellessa ja sitten ehkä jotain säälintapaista tunnetta tunsin. Työttömänä 10000€ laina häitä varten? Tuskin kukaan normaalillä älyllä varustettu noin tekisi. Koti lähdössä alta mutta uusi auto hankittava ja raaputusarpoja saatava. Hymyssä suin sitten taivastellaan kuinka mätä systeemi ja huonot päättäjät meillä on.
Kodista ei uskalla poistua, elämä kuuluu roolipeliä pelaten ja kallista noutoruokaa syöden. Ei ihan täysillä nämä käy nämä sarjan yksilöt.
Röökiin, alkoholiin ja huumeisiin löytyy varoja muttei normielämään. Ajokortti lähtee alta, avaamattomia laskuja kerääntyy ja ulosotto kolkuttaa ovella. No, tuurillahan näitähän sattuu meille jokaiselle!
Tämä 10000-häät tyyppi vaikutti hyvin tunteikkaalta ja impulsiiviselta. Parin kuukauden tuntemisen jälkeen oli kihlasormukset sormessa ja häät suunnitelmissa. Ihmettelen vain sitä ensimmäistä rouvaa, miksi antoi työttömän ukon ottaa tuollaisia lainoja juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Selityksen selittelyä kaikilla. Alkaisivat purkaa vain sumaa pikku pala kerrallaan kun vielä ovat nuoria ja elämä edessä.
Ja muuten onko näin, että naama pätkähtää täyteen finnejä saman tien, kun kertyy tietty määrä velkoja? Tätä jäin ihmettelemään.
Kyllä kai se yksi finni vastaa aina yhtä laskua...
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelma täynnä rumia ja tatuoituja ihmisiä. Mitä voimme tästä päätellä?
Laitas oma kuvas niin arvostellaan sua, hyi että millaista puhetta ilmeisesti olet teini koska aikuiset ihmiset ei rupea toisen ulkonäköä arvostelemaan, suurin osa suomalaisista on ihan tavallisen näköisiä ja jos tolle linjalle lähdetään niin rumia, kaikenmaailman täyteaineineen ja tekokynsineen.
Olen kaunis ja täysin finnitön. Rahaakin on niin ettei paskalle taivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pisti vihaksi näitä katsellessa ja sitten ehkä jotain säälintapaista tunnetta tunsin. Työttömänä 10000€ laina häitä varten? Tuskin kukaan normaalillä älyllä varustettu noin tekisi. Koti lähdössä alta mutta uusi auto hankittava ja raaputusarpoja saatava. Hymyssä suin sitten taivastellaan kuinka mätä systeemi ja huonot päättäjät meillä on.
Kodista ei uskalla poistua, elämä kuuluu roolipeliä pelaten ja kallista noutoruokaa syöden. Ei ihan täysillä nämä käy nämä sarjan yksilöt.
Röökiin, alkoholiin ja huumeisiin löytyy varoja muttei normielämään. Ajokortti lähtee alta, avaamattomia laskuja kerääntyy ja ulosotto kolkuttaa ovella. No, tuurillahan näitähän sattuu meille jokaiselle!
Tämä 10000-häät tyyppi vaikutti hyvin tunteikkaalta ja impulsiiviselta. Parin kuukauden tuntemisen jälkeen oli kihlasormukset sormessa ja häät s
Sama mielikuva tuli ja eikö siinä viimeises jaksossa tää uus puoliso sanonut että tällä paljon vauhtia ja hän toppuuttelee. Ett oisko sit ottanut muijan tietämättä lainaa kun vauhti päällä. Aika paljon kertoi tuo että 2 kk tuntemisen jälkeen valmis loppuelämän viettämään naisen kaa, eihän tuossa ajassa voi toista tuntea juuri ollenkaan ja alkuhuuma päällä.
Vierailija kirjoitti:
Missä näiden hönöjen vanhemmat ovat? Häpeäisin silmät päästäni jos oma lapsi olisi telkkarissa itkemässä ongelmiaan.
Monesti vanhemmilla on sama tilanne. Eiköhän nämä ohjelman ihmiset tule kodeista, joissa elämänhallinta ei ole kunnossa ja sitä ei jälkikasvullekaan osata opettaa. Minusta hyvä dokkari oli jokunen vuosi sitten nuorista ihmisistä, jotka toistivat elämässään sitä samaa kaavaa kuin lapsuudenkodeissaan. Ei opiskella, tehdään työttömänä vielä lapsi siihen sekaiseen, tavaraa täynnä olevaan yksiöön. Sitä kutsutaan näköalattomuudeksi. Toki on sitten aina niitäkin, jotka pystyvät ponnistamaan eteen ja ylöspäin vaikka lähtökohdat ovat huonot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolle Mikaööe myönnettiin autolaina rahoituksella, vaikka äijä on ulosotossa? Kyllä rahoituslaitosten on syytä katsoa peiliin, myös.
Tämä on täysin totta. Miten voi olla laillistakaan, sillä ylivelkaantuneelle ei hyvän luotonantotavan mukaisesti saisi tarjota lisää mahdollisuuksia velkaantua.
Itse ovat asiansa sössineet, mutta joku tolkku pitäisi saada noihin perintätoimistoihinkin. Hirveitä voittoja tekevät ihmisten ahdingolla. Velat pitää maksaa tietysti, mutta posketon määrä menee kaiken maailman korkoihin ja perintäkuluihin. Usein luotonantaja itse jää ilman saataviaan, sillä perintätoimistot ottavat aina kulunsa joko asiakkaalta tai toimeksiantajalta. Nimim pankkialalla pitkään työskennellyt.
Tuo on kyllä totta. Itsellä oli aikoinaan noin 10 000 velkaa ja kaken kaikkiaan maksoin lopulta melkein 30 000 eli noin kolminkertaisesti. Nyt olen onneksi velaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näiden hönöjen vanhemmat ovat? Häpeäisin silmät päästäni jos oma lapsi olisi telkkarissa itkemässä ongelmiaan.
Monesti vanhemmilla on sama tilanne. Eiköhän nämä ohjelman ihmiset tule kodeista, joissa elämänhallinta ei ole kunnossa ja sitä ei jälkikasvullekaan osata opettaa. Minusta hyvä dokkari oli jokunen vuosi sitten nuorista ihmisistä, jotka toistivat elämässään sitä samaa kaavaa kuin lapsuudenkodeissaan. Ei opiskella, tehdään työttömänä vielä lapsi siihen sekaiseen, tavaraa täynnä olevaan yksiöön. Sitä kutsutaan näköalattomuudeksi. Toki on sitten aina niitäkin, jotka pystyvät ponnistamaan eteen ja ylöspäin vaikka lähtökohdat ovat huonot
Tosi harvoin puhutaan siitä että lapsella voi myös olla hyvät lähtökohdat,rakastavat vanhemmat jotka huolehtii oikealla tavalla ja opettaa arjen asioita,mutta sitten lapsi ei jostain syystä niitä samoja ohjeita ja periaatteita noudata kun muuttaa kotoa,pahimmassa tapauksessa ajatutuvat huonoon seuraan,huumeporukkaan tai vastaavaan.
Pienet valinnat voivat suistaa isoon kierteeseen ja siinä vaiheessa ei kannata omalla tyhmyydellä kaivaa itseään vielä syvemmälle.
Tyyppi 1: Kymppitonnin laina häihin, kortti juomalla hyllylle, samalla toimeentulo ja asenne, että lapset on viety häneltä kiusallaan pois. Joi päivittäin. Uusi puoliso kunnon hyysääjä jos tommoseen lusikkansa iskee. Sitten on jo kiire kihloihin ja naimisiin ja ties mitä. Auts.
Tyyppi 2: Koulukotia ja muuta. Velkaantuminen mt-ongelmien syytä toki. Mutta vaikutti ihan täysijärkiseltä ihmiseltä, joka varmasti voisi edunvalvojan avulla saada asiat kuntoon.
Tyyppi 3: Kunnon sulju-heikki. Puheita piisasi, suunnitelmia ja itsekin varmaan uskoi asenteeseensa "Nyt lähden selvittää asiat". Asiat on jo solmussa niin siihen velkarahalla bemari ja suunnittelematta toinen lapsi alulle. Hurraa. Sitten yllätytään, kun valtio on niin paska, että ulosmitannut talon, lainaa ei saa jne. Myönsi, ettei ole kirjeitään avannut hänkään. Näissä kirjeissä varmaan mainittu tuo kaikki. Ja asenne oli "On se kumma, että 30 tonnia pitää repiä viikossa tai viedään talo". Yhtään miettimättä, että ajallaan kun olisi maksanut, niin koko soppaa ei olisi edes syntynyt. Tämä tyyppi oli rasittavin kaikista. Tämmöinen, joka muka aidosti tilanteen tasalla ollessaan totaalisesti ulalla ja suu vaahdossa selittää ja mitään hyötyä.
Tyyppi 4: Huumeita ja selvästi mt-ongelmaa ja isänsä suremista. Ilmeisesti odotti aikuisuudeltaan jotain täysin muuta. Pikavipeillä sai kunnon lumipalloefektit aikaiseksi.
tuossa yrittäjämies on ihan tekeväinen mies, mutta ei ole selvästikään ottanut selvää mitä kaikkia maksuja yrittäjänä joutuu ottamaan huomioon. On onneksi nuori ja vielä positiivisen elämänasenteen omaava kaveri että tuosta voi jotain vielä tullakin, kunhan lopettaa nuo hölmöt auton ostot ym.
Se tässä ohjelmassa hämmästytti että vaikka olivat nuoria sällejä, niin lapsiakin oli jo tehtynä ja lisää tulossa.
Toisaalta hyvä että ovat kaikki vielä noin elämän alkutaipaleella, silloin sitä positiivisuutta vielä riittää.
Erikoinen ohjelma sinänsä, millä ihmeellä nuo osallistujat ovat tällaiseen suostuneet, sitä tässä äimistelen.
Jyväskylän joukkoliikenteessä näytti olevan hienompia ja parempia busseja kuin HSL:llä. Liputkin ovat varmaan Jyväskylässä halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Inoat joita oikwasti kävi vähän sääliksi olivat se jyväskyläläinen nainen mielisairauksineen ja se iittiläinen sälli, jonka vanhemmat olivat jo ties mitä sekakäyttäjiä.
Mua harmitti aluksi sen miehen puolesta, joka oli mennyt konkurssiin. Teki silti töitä ja kuukausipalkka joku 6 tonttua, josta toki iso osa sitten meni ulosottoon.
Kuitenkin siinä kohtaa kun bemari tuli pihaan ja haki kaupasta arpoja, niin ajattelin, että ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän joukkoliikenteessä näytti olevan hienompia ja parempia busseja kuin HSL:llä. Liputkin ovat varmaan Jyväskylässä halvempia.
Hesoista en tiedä, mutta Jyväskylän joukkoliikenne oli tosi kallis Tampereeseen verrattuna, kun Jyväskylässä opiskelin. Tampereella opiskelijan kuukausilippu oli siihen aikaan 30 euroa, Jyväskylässä tuplasti sen. Kävelin sitten mieluummin Kuokkalasta Harjun yli amikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä ketjussa kertonut lapsestani jolla raha polttaa hyppysissä ja kaikki menisi mikä tulee jos emme perään katsoisi ja huolehtisi että näin ei käy. Olemme todellakin kaikkemme tehneet ja lapsi itsekin tiedostaa että hänen tulisi toimia toisin, mutta joku palikka sieltä päästä vissiin puuttuu. Me olemme taloudellisesti hyvinkin toimeentuleva perhe ja asiamme olemme aina jämptisti hoitaneet. En tietenkään tiedä minkälainen tausta ohjelman tyypeillä on mutta ei se ongelma välttämättä ole perhe. Kaikkemme tietenkin mekin tullaan tekemään että meidän nuori ei koskaan tuossa jamassa olisi, mutta toisaalta ajattelen että sekin on rakkautta että ei loputtoman pitkään mahdollista sellaista käyttäytymistä joka on jollain tavalla tuhoisa. Eli jos joskus tulee sellainen tilanne eteen että lapsen täytyy vaan itse hoitaa asiansa vaikka se tarkoittaisi sitten taloudellista ahdinkoa niin siten meidän täytyy sitten toimia. Kuinka pitkälle esim. maksamme lapsemme velkoja jos hän sellaisia alkaa kerryttää? Yhden velan olen jo lapseni puolesta hoitanut, kun oli velkaantunut kaverilleen ja uskalsi lopulta kuukauden stressaamisen jälkeen sen tunnustaa. Mutta jo sen hoitamisen yhteydessä mietin että tällainen ei voi tulla tavaksi.
Nämä on oikeasti tosi vaikeita asioita tällaiselle omat asiansa aina hyvin hoitaneelle ihmiselle. En millään meinaa tajuta miksi nämä on lapselleni niin vaikeita asioita, siksi on hirvittävän vaikea häntä auttaakaan.
En ymmärrä miten joku pilaa elämäänsä noin velkaantumalla. Päihteet on suurin syy velkaantumiseen. Olen minäkin alkoholia juonut paljon mutta vain sen jälkeen kun olen kaikki laskut ja vuokrat aina maksanut. En ole tilaillut ja ostanut mitään velaksi vaan aina säästänyt rahaa vaikka telkkarin ostamiseen. Olin viime vuonnaki 5 kuukautta ilman telkkaria koska tv hajosi niin en ostanut uutta heti vaan säästin rahaa.
Mulla äo yli 130 mutta silti ajauduin ulosottoon nuorempana. Oli paljon traumoja lapsuudesta ja sitten alkoi kasautua asiat, sairastuin psyykkisesti enkä enää kyennyt pitämään asioita järjestyksessä. Elämänhallinta voi pettää siis myös ilman omaa syytä. Eikä kaikilla ole tukiverkostoja heikolla hetkellä pitämässä pystyssä. Se pudotus on lopulta aika nopea jos kukaan ei ota kiinni.
Laitas oma kuvas niin arvostellaan sua, hyi että millaista puhetta ilmeisesti olet teini koska aikuiset ihmiset ei rupea toisen ulkonäköä arvostelemaan, suurin osa suomalaisista on ihan tavallisen näköisiä ja jos tolle linjalle lähdetään niin rumia, kaikenmaailman täyteaineineen ja tekokynsineen.