Epäileekö kukaan muu Paavalin ja Johanneksen evankeliumien todenperäisyyttä?
Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta. Ainoa millä hän korostuu, on hänen - aikanansa havinainen - kirjoitustaito, jolla sai julistukselleen enemmän kantoa. Molemmat evankeliumit ovat myöhäisempää tuotantoa ja historiansa sekä aikansa värittämiä. Ja pääpointti: nämä kaksi evankeliumia ovat ainoat, jossa Jeesus esitetään jumaloituneena.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Uskon kun näen - ei, vaan: Näen, kun uskon.
Aikanaan helvetti tulee olemaan pullallaan noita uskovia jotka uskoivat kun näkivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan helvetti tulee olemaan pullallaan noita uskovia jotka uskoivat kun näkivät.
Ainakaan Jeesuksen mukaan helvettiä ei ole. Voin vain kuvitella että kirkko kertoo toista - tulee ne pelotteluverot maksettua 😅
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei edes tiedä kenen kirjoittama Johanneksen evankeliumi on. Joten aika vaikea sitä on kyseenalaistamattomana totuutena ottaa.
Kirjoittaja on Jeesuksen rakkain opetuslapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei edes tiedä kenen kirjoittama Johanneksen evankeliumi on. Joten aika vaikea sitä on kyseenalaistamattomana totuutena ottaa.
Joka ensimmäisenä uskoi Kristuksen ylösnousemuksen haudalla. Ensimmäinen Uskova siis.
Aaapee , mikä on Paavalin evankeliumi???? Kerro ihmeessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Jeesuksen mukaan helvettiä ei ole. Voin vain kuvitella että kirkko kertoo toista - tulee ne pelotteluverot maksettua 😅
Mutta paha saa palkkansa, sillä Jeesus itse toteaa:
Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
Hän asettaa lampaat oikealle puolelleen ja vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte periä valtakunnan, joka on ollut valmistettuna teitä varten maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alaston, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairaana, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.
Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoisena ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut muukalaisena ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?
Niin Kuningas vastaa heille: Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.
Silloin hekin vastaavat hänelle: Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai muukalaisena tai alastomana tai sairaana tai vankilassa emmekä palvelleet sinua? Silloin hän vastaa heille: Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.
Onhan se tosiaan kummallista, että uuden testamentin väittämällä paikalla olleet, eivät tietäneet mitään. Ei ole yhtään aikalaisen kirjoitusta tällaisesta Jeesuksesta. Myöhemmin sitten Kreikassa ruvettiin perustamaan seurakuntia, joissa alettiin puhumaan Jumalan pojasta, joka nousi ylös kuolleista. Se on ihan ok, mutta luulisi, että siellä tapahtumapaikalla juutalaisten asuttamilla alueilla olisi joku silloin kirjannut tai edes kertonut jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin n.v 100. Se on koottu kertomuksista ja evankelium omistettiin Johannekselle. Johannes oli silloin jo aikaa sitten kuollut.
Vierailija kirjoitti:
kuka ne on
Kristittyjen pitäisi pikemminkin tutkia Simon Magusin tietä tai polkua totuuteen. Paavali ja Paavit on harhaoppia ja opettaa orjuuteen, epätasa-arvoon ja vankeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukaan ei muka tiedä ketä se tarkoittaa. Sellaista on liberaaliteologia. Ei nähdä metsää puilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jostain syystä Jumala on halunnut että ihmiset uskovat häneen eivätkä nojaudu tieteellisiin faktoihin."
Onko? Haluaisitko mieluummin uskon vai tieteellisten faktojen perusteella rakennetun lentokoneen kyytiin?
En rinnastaisi lentokonetta ja Jumalaa. Ei nyt pidä ivallisuudessansa ja ylemmyydessänsä sentään tyhmäksi heittäytyä. Eri.
Ei niitä rinnastettukaan. Vaan että asioissa, joita voidaan tieteellisesti tutkia, lienee järkevämpää nojata tieteeseen kuin uskoon.
Usko jumaliin on sitten eri asia, se pohjaa ihan määritelmällisesti uskoon.
No niinhän tuo sanoikin että uskossa on kyse nimenomaan uskosta. Lentokonevertaus oli typerä.
Niin mutta tässä oli kyse Raamatun tekstien historiasta. Sitä pystytään tutkimaan tieteellisesti, ja se on eri asia kuin usko Jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho! Jeesus puhui ja varoitti erittäin paljon Helvetistä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Johannes kirjoittanut Johanneksen evankeliumia.
Ei totea. Kukaan ei ollut kirjoittamassa ylös Jeesuksen sanoja, ei kukaan. Raamattu on ihan ihmisten kirjoittama ja paljon myöhemmin kuin on oletettu Jeesuksen eläneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka ne on
Kristittyjen pitäisi pikemminkin tutkia Simon Magusin tietä tai polkua totuuteen. Paavali ja Paavit on harhaoppia ja opettaa orjuuteen, epätasa-arvoon ja vankeuteen.
Paavali on Jumalan apostoli. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? Sellainen ei ole kuka tahansa filosofi tai opettaja. Itsekin toki tajusin tämän vasta uudestisyntymisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi kerrata evankeliumikirjat. Jeesus varoittaa kadotuksesta monta kertaa. Eikä siitä veroja maksamalla selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho! Jeesus puhui ja varoitti erittäin paljon Helvetistä!!
Historioitsijat ja raamatuntutkijat ovat tästä yhtä mieltä: Jeesuksen ajattelussa ei ole samaa helvetin käsitettä kuin myöhemmässä kristillisessä opissa. Jeesus puhui tuomiosta ja rangaistuksesta, mutta ei opettanut helvettiä modernin käsityksen mukaan.
Hänen kielensä oli kuvainnollista ja moraalista, tarkoitettu herättämään ihmisiä huomaamaan seurauksensa ja palaamaan Jumalan tahtoon.
Helvetin ajatus tulevaisuuden polttava paikka syntyi vasta kirkkoisien ja keskiajan teologien kautta.
Kirkko sinua helvetistä on pelotellut - ei Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Johannes kirjoittanut Johanneksen evankeliumia.
No kukas se rakkain opetuslapsi oli?
Se selitetään raamatussa. juutalaisilla on "side silmillä", vielä. Mutta aika tulee kun se otetaan pois.