Kuka nykyään uskaltaa syödä voita, juustoja ja kermaa?
Nehän on täynnä kovia valtimoita kovettavia ja tukkivia epäterveellisiä rasvoja. Kovat rasvat tappaa!
Kommentit (223)
92-vuotias isäni uskaltaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisten juustojen syönti suojaa muistisairauksilta ruotsalaisen tutkimuksen mukaan.
Kyse on korrelaatiosta. Tutkijat itse korostavat, ettei tuloksia pidä tulkita niin, että juusto suojaisi muistisairauksilta, vaan että havainto voi selittyä muilla elämäntapatekijöillä.
Tokihan palstalaisille riittää pelkkä korrelaatio, kun on itselle mieluisa tutkimustulos. Muussa tapauksessa alkavat kiljua, että korrelaatio ei ole kausaatio. Tämä porukka täällä ei osaa olla yhtään objektiivinen.
Korrelaatio se oli siinä Keysin seitsemän maan "tutkimuksessakin" se kovien rasvojen ja sydäntautien suhde. Korrelaatio hävisi, kun otettiin mukaan kaikki 21 maata, joista kyseisen tilastotiedon pystyi tuolloin hankkimaan. Ja tähän "tutkimukseen" viitataan vieläkin. Ravitsemustieteen tulokset evät koskaan ole isossa joukossa niin helposti saatavia ja luotettavia, etteikö näitä korrelaatioita käytettäisi tarkemman tutkimuksen pohjana.
Olkoot. En todellakaan ala käyttämään mitään ihmisravinnoksi kelpaamattomia, karmean makuisia kasvirasva sotkuja yms hirvityksiä. Hyi saatana. En myöskään todellakaan pelkää voita, kermaa enkä muitakaan oikeita ja aitoja ruoka-aineita. En ole koskaan ollut grammaakaan ylipainoinen, kerran vuodessa otetaan laaja verenkuva työn vuoksi ja arvoni ovat täyttä priimaa vielä 50 ikävuodenkin kohdalla. Jos siis kupsahdan kuolleena lattiaan siksi että nautin ruoasta joka maistuu hyvälle ja minulla on voita tuon leipomani sämpylän päällä niin antaa mennä vaan, aivan sama, oli sen arvoista nautti tämä 50 vuotta.
Itse syön tässä par aikaa kaurateeleipiä voilla, kermajuustolla sekä kinkku siivulla. Kyllä on ihanaa kun ei elämä pelota, paino ollut aina kunnossa, arvot normaaleita ja saa sekä uskalta nauttia juuri siitä ruoasta josta itse pitää, ilman hysteriaa ja ihme pelkoja. Syökää mitä uskallatte, minä syön mitä lystän.
On varmaan ikävää, kun voi ja kerma pelottaa noin paljon aptä. Itse söin just aamupalan, jossa oli leivällä voita ja kermajuustoa sekä kananmuna. Kahviin lorautin kulutusmaitoa.
Olen hoikka myöhäiskeski-ikäinen nainen. Syön kasvispainotteisesti ja käytän ruoissa oliiviöljyä. Jos paistan kalaa niin käytän voita.
En syö koskaan eineksiä, enkä käytä lisättyä sokeria tai rypsi/rapsiöljyä. En tupakoi tai käytä alkoa. Näitä ennemmin kannattaa pelätä kuin rasvaa minun mielestäni.
No ainakin minä. Mummoni noudatti omanlaistansa ruokavaliota : " kyllä siinä ruuassa pitää olla makua" ja käytti mm. voita ja punaista maitoa päivittäin. Eli omassa kodissaan 100-vuotiaaksi.
Syön tosi harvoin - noista ehkä juustoja useimmin.
Voi tuntuu kauhean rasvaiselta nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Syön tosi harvoin - noista ehkä juustoja useimmin.
Voi tuntuu kauhean rasvaiselta nykyisin.
No voi jessus, rasvaahan se voi on.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit on se, mikä kolesterolin nostaa. Ja verensokerin.
Siksi suomalaiset on niin sairaita; kukaan ei syö rasvaa vaan se on korvattu hirveällä määrällä hiilareita ja kas; ongelma räjähti uuteen nousuun.
Onnea vaan valitsemallesi tielle, sitä tulet tarvitsemaan.
P.S. Se on kalkki, joka ne suonet tukkii. Syy, miksi kolesterolia vältellään, on se, kun se esiintyy yhtä aikaa suonten kalkkeutumisen kanssa. Kalkkeutumiseen ei voi vaikuttaa, kolesteroliin voi, mutta se on rasva-aineenvaihdunnan häiriö eikä paljonkaan tekemistä rasvan syömisen kanssa.
Mitä enemmän ldl:ää veressä kiertää, sitä todennäköisempää on, että yksi niistä pienipartikkelisista luiskahtaa suonen endoteelin sisään, hapettuu siellä ja käynnistää tulehdusreaktion, josta plakki sitten muodostuu. Ldl on oleellinen osa suonen tukkeutumista, ilman sitä ei voi syntyä kolesteroliperäistä ateroskleroosia. Jos ldl:n voisi suoni-imurilla poistaa kokonaan, ei suoni voisi mennä tukkoon. Tilastot osoittavat selvästi, että ldl:n ollessa hyvin matala, ihmisillä ei esiinny sydäntapahtumia, kun taas niiden esiintyvyys kasvaa ldl:n noustessa. Jo olemassa olevan plakin on nähty tutkimuksissa jopa vähenevän, kun ldl on painettu hyvin hyvin alas. Ldl käynnistää ja ylläpitää plakin muodostumista.
Nykyään? Ennenkö ne oli sitten terveellisempiä? Hyvin on uponnut tämä holhoaminen ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttelen, koska hiilihydraatit ja tyydyttynyt rasva eivät sovi yhteen, kuten jokainen elimistön toimintaa tunteva tietää.
Hiilarit ja rasvat yhdessä eivät ole hyväksi, mutta rasvan laatu ei siinä merkkaa. Joten kannattaa kuitenkin valita se aito ja ihmiselle sopiva rasva.
Solutason selitys on melko monimutkainen, mutta tyydyttynyt ja tyydyttymätön rasva vaikuttavat eri tavoin insuliiniherkkyyteen. Rasvan laadulla on todellakin väliä, jos meinaa hiilihydraatteja syödä jotakuinkin normaalisti.
En enää nykyään kuin todella harvoin. Ilmeisesti olivat pitäneet yllä jotain tulehdusta kehossa, vasta jälkeenpäin tämän tajusin. Kuukautiskivut ja muutama muu vaiva katosivat, kun maituotteet jäivät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat ruoka-aineita, joita voi kyllä syödä, mutta vain harvoin herkutteluhetkinä ja silloinkin kohtuudella muutoin on ennen pitkään seurauksena terveysongelmia niin kuin muistakin epäterveellisiksi eluntarvikkeiksi luokiteltujen elintarvikkeiden kuten vaikka sokeripitoisten tuotteiden jatkuvasta syömisestä. Suomalaisten terveysongelmien suurin syy onkin se, että syödään jatkuvasti ja isoja määriä sitä mikä on tarkoitettu vain harvoin ja kohtuudella syötäväksi.
No mun vanhemmat on jo yli 90-vuotiaita, ja edelleen terveitä ja hyväkuntoisia. Ovat syöneet ainakin viimeiset 60 vuotta joka päivä voita, juustoa ja laittavat kermaa kahviinsa. Syövät muutenkin paljon sellaista, mikä monia nykyään kauhistuttaa, kuten pullaa, pannukakkua, lettuja jne.
Geenit vaikuttaa. Omassa suvussa rasvaisesti syövät ovat menehtyneet aikaisin.
Eihän niiden syöminen ole koskaan ollut kiellettyä, vaan niitä ei saa syödä liikaa. Niissä on myös paljon elimistölle tärkeitä kuten proteiinia, sitä rasvaakin, d vitamiinia. Esim itsekkin söin aamupalan ruisleipää, ehkä yhteensä 4 viipaletta juustoa (oli vähän liikaa) ja tomaatin ja omenan. Kävin sitten 9 km lenkillä ja nyt aion tehdä risottoa soijasta ja muista kasviksista, sekä syödä ainakin porkkanaa. Olen nelikymppinen mies
Vierailija kirjoitti:
Itse syön tässä par aikaa kaurateeleipiä voilla, kermajuustolla sekä kinkku siivulla. Kyllä on ihanaa kun ei elämä pelota, paino ollut aina kunnossa, arvot normaaleita ja saa sekä uskalta nauttia juuri siitä ruoasta josta itse pitää, ilman hysteriaa ja ihme pelkoja. Syökää mitä uskallatte, minä syön mitä lystän.
Kokeileppa jättää se kinkku kokonaan pois. Laita päälle kurkkua ja tomaattia. Itse söin vielä viime kesänä tuollaisia 300 kcal kpl kinkku juusto leipiä ja painoin 168cm miehenä 80kg. Sitten jätin ne kinkut pois, korkeintaan viipale juustoa, päälle tomaattia tai kurkkua. Pienensin muutenkin annos kokoja. Nykyään syön joka päivä ainakin nämä. Yhden tomaatin, 10cm pätkä kurkkua, isohko porkkana tai pari pientä, omena, banaani, mandariini, useimmiten pari desiä itse poimittuja marjoja maustamaton jogurtin joukkoon. Hyvin vähän jauhelihaa, yleensä mieluiten soijaa, palkokasveja, kalaa, hyvin vähän lihaa ja makkaroita. Kanaa jonkin verran. Nyt puoli vuotta myöhemmin olen edelleen 168cm mutta paino 70,5kg ja olo täysin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo96273
Maitorasva suojaa sydäntä.Kaiken kaikkiaankin vähärasvaisen ruokavalion edullisuus on kyseenalainen. Vähärasvaisella ruokavaliolla ei saavutettu etua sydän- ja aivohalvausten ilmaantuvuuden tai näiden sairauksien aiheuttaman kuolleisuuden kannalta.
Mutta kovien rasvojen vaihtamisella pehmeään on saavutettu vaikka mitä hyviä tuloksia.
Näitä tutkimuksia onkin ylivoimaisesti eniten, näyttö on runsasta.
Niillä hoidetaan kolesteroliarvoja, mutta niistä ei voi päätellä sydänterveyttä. On ihmisiä, jotka saavat infarktin ihannearvoilla, eikä toisille tule sydäntapahtumia, vaikka LDL olisi 5. Tästäkin on näyttöä.
Ldl usein laskee sydäntapahtuman aikana, jolloin näyttää siltä että se oli normaali tai ihanteellinen. Oikeasti jos katsot tilastoja, riittävän alhaisilla arvoilla ei sydäntapahtumia ilmene. Niitä on vielä kun ldl on päälle 2 mutta alle kolme. Kun mennään riittävän alas, niitä ei käytännössä enää esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Ravinto-oppi näyttää olevan osaksi politiikkaa, ja täten ravintosuositukset vaihtelevat eri maissa. Näin asian ollen, olen loogisesti päätynyt siihen, että hajautan riskiä syömällä monipuolisesti kaikenlaista riittävän ravintorikasta ruokaa ja karsimalla ruokavaliosta pois kaiken sellaisen, joka ei mielestäni ole kunnon ruokaa.
Yhdessäkään maassa ei taideta suositella syömään runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Kaikkialla painotetaan aina hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä, tyydyttymätöntä rasvaa ja niin edelleen.
Kuka uskaltaa vielä olla syömättä voita, juustoa, kermaa?
Vuonna 2021 julkaistussa 18 tutkimusta kattavassa tieteellisessa tutkimusyhteenvedossa havaittiin, että sillä väestökolmanneksella, joka nauttii eniten maitorasvaa, esiintyy 13 prosenttia vähemmän sydän- ja verisuonitauteja kuin vähiten maitorasvaa nauttivalla kolmanneksella.
Vierailija kirjoitti:
En enää nykyään kuin todella harvoin. Ilmeisesti olivat pitäneet yllä jotain tulehdusta kehossa, vasta jälkeenpäin tämän tajusin. Kuukautiskivut ja muutama muu vaiva katosivat, kun maituotteet jäivät pois.
Ei ole sattumaa, että täysin kasviperäisillä syöjillä on tilastoissa pienimmät tulehdusmarkkerit ja sekasyöjillä suurimmat. Kasvissyöjillä on vähän vähemmän tulehdusta kuin sekasyöjillä, mutta ero ei ole suuri. Maidolla vaikutusta.
Meillä syödään.
Lihat ruskistan voissa, kanttarellikastike tehdään voihin ja oikeaan kermaan , samoin kakkujen kermavaahdot yms täytteet. Juusto on aina täysrasvaista ja maukasta, ei mitään rasvatonta kumijuustoa. Laatu korvaa määrän.
Oliiviöljyä muuten paljon ruuanlaitossa ja sellaisenaan ja kookosmaitoa intialaisissa/thaimaalaisissa ruuissa.
Normaalipainoisia olemme.