Mikä on ollut pahin kokemasi terveydenhuollossa aiheutettu kipu?
Siis ei mikään luonnollinen kipu vaan jokin "tuotettu" kipu.
Minulla sädehoitokipu.
Kommentit (112)
Rintamankeli eli kun seulotaan rintasyöpää. Se litistäminen sattuu niin paljon, oli pahempi ku synnytyskokemus.
Kolonoskopia. Pyörryin kaksi kertaa tuskasta, kunnes tutkimus keskeytettiin. Ei ole kaikille yhtä tuskallinen, joten ei tarvitse kehuskella omilla kokemuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Rintamankeli eli kun seulotaan rintasyöpää. Se litistäminen sattuu niin paljon, oli pahempi ku synnytyskokemus.
Tuntuuhan se ikävältä, mutta ei se minulla niin paljon satu. Jännä miten ihmiset kokevat eri lailla eri asioita. Enkä siis tarkoita vähätellä toisten kokemuksia, ihmettelen vain. Minua sattuu toiset asiat.
Vähän ohis, mutta tiedättekö ne terveydenhuollon ammattilaiset jotka alkavat keinotekoisesti jauhaa jotain small talk -paskaa kun tehdään jotain kivuliasta toimenpidettä? :D V***u! Ei missään nimessä mitään "No mitäs olet ajatellut tänä kesänä tehdä, onko reissuja luvassa..." -lässytystä, haluan että tyyppi keskittyy täysillä siihen toimenpiteeseen ja antaa potilaan keskittyä psyykkaamaan itseään että kivun kestää. Rauhallisella äänellä voi kertoa että mitä tapahtuu/mitä seuraavaksi tekee/miten edistyy.
Vierailija kirjoitti:
Tikin laitto kynnen (ja alla olevan sormen) läpi ilman puudutusta.
Tikin laitto kun kynsi oli lähtenyt kokonaan irti. Paikallispuudutus tuli pois veren mukana eikä puutunut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta tiedättekö ne terveydenhuollon ammattilaiset jotka alkavat keinotekoisesti jauhaa jotain small talk -paskaa kun tehdään jotain kivuliasta toimenpidettä? :D V***u! Ei missään nimessä mitään "No mitäs olet ajatellut tänä kesänä tehdä, onko reissuja luvassa..." -lässytystä, haluan että tyyppi keskittyy täysillä siihen toimenpiteeseen ja antaa potilaan keskittyä psyykkaamaan itseään että kivun kestää. Rauhallisella äänellä voi kertoa että mitä tapahtuu/mitä seuraavaksi tekee/miten edistyy.
Lähes kaikki potilaat pitävät tästä koska se vie ajatukset hetkittäin muualle siitä toimenpiteestä. Ei kannata puhua muiden puolesta kun olet itse harvinainen tapaus.
T: Terveydenhoitoalan ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuhan se ikävältä, mutta ei se minulla niin paljon satu. Jännä miten ihmiset kokevat eri lailla eri asioita. Enkä siis tarkoita vähätellä toisten kokemuksia, ihmettelen vain. Minua sattuu toiset asiat.
1. Erimuotoiset tissit
2. Erilainen kudosrakenne
3. Erilainen jännitys/pelkotila muodostaa kivunkokemuksesta jopa 50% tai sinnepäin
4. Eri määrä puristusta
5. Eri ottajan toiminnan osaamistaso sekä psykologinen vaikutus
Vierailija kirjoitti:
Urologi tunnusteli eturauhastani etuveitikallaan.
Kiinnostaisi tietää missä tuo urologi työskentelee.
M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ja tilanteet on niin erilaisia, ja varmasti myös se, miten toimenpide suoritetaan. Ei muakaan sattunut esimerkiksi hammaskiven poisto yhtään, olisin voinut nukahtaa siihen tuoliin.
Kierukan laittaminen ei taas tuntunut missään ja kerran ärsytti, kun hammaslääkärissä tuikkasi puudutteen kysymättä. En ole koskaan tarvinnut suun alueella puudutetta, vaikka on porattu monta kertaa.
Hammaslääkäri poisti kielestäni punajäkälän aiheuttamia tulehtuneita pykimiä paikallispuudutuksella mutta ilmeisesti koepalojen oton takia hän joutui nirhaamaan tavallista syvemmältä joten meinasin nousta ilmaan maatessani hammaslääkärin lavitsalla. Onneksi patologian lausunnon mukaan suun limakalvoissani ei ollut syöpää. Hän oli osaava ja asiallinen vanhempi miespuolinen hammaslääkäri mutta valitettavasti jo eläkkeellä kun varasin aikaa hammaslääkäriin ja pyysin aikaa hänelle.
Pahinta on vähättely ja vihjailu sinne päin, että kipu olisi jotenkin psyykkistä tai ettei siihen ole mitään näkyvää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Punkteeraus. Tehtiin mulle ensimmäisen ja viimmisen kerran armeijassa.
Mistä paikasta punktoitiin?
Poskionteloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki potilaat pitävät tästä koska se vie ajatukset hetkittäin muualle siitä toimenpiteestä. Ei kannata puhua muiden puolesta kun olet itse harvinainen tapaus.
T: Terveydenhoitoalan ammattilainen.
🤣
Sama, sattui niin että polvet notkahtivat ja melkein taju lähti. Sen jälkeen eli 18 vuoteen en ole käynyt mammografiassa. Pitäkää tunkkinne.