Mikä on ollut pahin kokemasi terveydenhuollossa aiheutettu kipu?
Siis ei mikään luonnollinen kipu vaan jokin "tuotettu" kipu.
Minulla sädehoitokipu.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Rintasyövän poisto ilman nukutusta ja puudutuskin sitten unohtui. Viilsi kyllä ihan jokainen viilto.
Miksei nukutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku näytteenotto virtsaputkesta.Sattui ja kirveli nimittäin aikamoisesti. Tietäiskö kukaan muuten, mistähän edes on ollut kyse.? Olin silloin aika nuori.
Jotain sukupuolitautia silloin etsitään.
Jaa, outo juttu sitten. Minkäköhän takia, kun ei ole koskaan ollut mistään sellaisesta pelkoa eikä oireita. En yhtään muista mihin tilanteeseen tuo liittyi.
Oliko sulla pissatulehduksen oireita. Mun äiti ja mun mies on tutkittu virtsaputken kautta, kun on ollut paha virtsis ja epäilty menneen munuaisiin tms. Tai sitten on ollut virtsarakon töhystys En muista. Joka tapauksessa virtsiksiin liittyen heidät on tutkittu. Ai juu, mutkin on muuten tähystetty virtsarakkoon.
Vatsakipu sektion jälkeen.
Vatsakipu sappirakon poiston jälkeen.
Suolen tähystys. Luvattiin antaa lääkitystä kun tiesin sen sattuvan muiden suolistovaivojen tähden. Sain jonkun buranan, en muuta. Sattui niin h.... sti, että huusin. En menee sellaiseen enää ikinä. Yksi tuttavani oli saanut jonkun kipupiikin ja tainnutuslääkkeen samanlaiseen toimenpiteeseen. Mikä niissä kipulääkkeissä maksaa, että tykätään kiduttaa ihmisiä. Olisin vaikka itse maksanut kunnon kipulääkityksen kun olisin tuon piittaamattomuuden tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Kanyylin laittoyritykset kämmenselkään. Aloin itkeä, jolloin sanottiin ettei voi noin paljon sattua. Lopuksi sain molempiin persposkiin antibioottiruiskeet.
Mulle yritti 7 eri henkilöä polilla laittaa kanyylin kyynärtaipeeseen. 6 eri hoitajaa vuoronperään kokeili molempiin käsiin. Lopulta lääkäri ultraa apuna käyttäen sai sen suoneen mutta kun pääsin kuvaushuoneeseen, se oli irronnut. Siellä nuori mies sanoi, että pitää laittaa se uudelleen. Olin just sanomassa, että kiitti nyt mulle riitti, lähden kotiin kun hän vaan tuikkasi sen paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Kolonoskopia. Suolessa oli paljon mutkia, ja yrittivät päästä läpi ilman lääkitystä.... Oli aivan hirveää, yritin olla huutamatta mutta en pystynyt. Kuului varmasti pitkälle käytävään saakka. Sen jälkeen sitten antoivat kipulääkkeen ja saivat tutkittua loppuun.
Kummallista, minulla ei sattunut yhtään. Oli ehkä asiansa osaava lääkäri ja hoitaja, joka painoi vatsaani="mutkat suoriksi". Lisäksi osasin/pystyin olemaan rento koska he osasivat luoda oikean ilmapiirin jutusteluillaan.
Pahinta on ollut poskionteloiden punkteeraus, pyörryin jo puudutuspuikkojen laiton jälkeen. Ennakkoasenne muiden kauhukertomuksista.
Anaalifistelin sondeeraus ja etsiminen ilman puudutuksia tai mitään, jotta seton- lanka saadaan asennettua. Hammaskiven poistossa voi tohon verrattuna ottaa tirsat.
Vierailija kirjoitti:
Suolen tähystys. Luvattiin antaa lääkitystä kun tiesin sen sattuvan muiden suolistovaivojen tähden. Sain jonkun buranan, en muuta. Sattui niin h.... sti, että huusin. En menee sellaiseen enää ikinä. Yksi tuttavani oli saanut jonkun kipupiikin ja tainnutuslääkkeen samanlaiseen toimenpiteeseen. Mikä niissä kipulääkkeissä maksaa, että tykätään kiduttaa ihmisiä. Olisin vaikka itse maksanut kunnon kipulääkityksen kun olisin tuon piittaamattomuuden tiennyt.
Tiedän lähipiirin kokemuksesta, että sitä rauhoitusta ja kivunlievitystä pitää ymmärtää pyytää ja nimenomaan ennakkoon, koska siihen varataan vähän erityyppinen aika ja sitten sieltä toimenpiteestä ei saa lähteä kotiin ilman saattajaa tai ainakaan esim. omalla autolla sen rauhoituksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain suoneen kipulääkkeen kun pyysin tuossa toimenpiteessä. Edellisellä kerralla sattui ihan älyttömästi. Nyt soitin etukäteen, että haluan kunnon kipulääkityksen. Olisivat laittaneet lisää tähystyksen aikanakin muttei tarvinnut.
Ehkä Papa kokeen ottaminen , mutta ei sekään ollut paha
Vierailija kirjoitti:
Kolonoskopia. Suolessa oli paljon mutkia, ja yrittivät päästä läpi ilman lääkitystä.... Oli aivan hirveää, yritin olla huutamatta mutta en pystynyt. Kuului varmasti pitkälle käytävään saakka. Sen jälkeen sitten antoivat kipulääkkeen ja saivat tutkittua loppuun.
Mulla käynyt 16-vuotiaana sama, paitsi etten todellakaan saanut mitään kipulääkettä. Muistan yli 20 vuotta myöhemminkin sen paniikin kun sanoinkuvaamaton kipu vaan jatkuu, jatkuu, jatkuu, jatkuu, ajantaju katoaa... Eikä kukaan tunnu ymmärtävän tai välittävän. Senkin jälkeen on niin kauheita ja nöyryyttäviäkin kokemuksia (vain julkiselta) että oksat pois, mutta tuo on pahin (esim. synnytykset oli kyllä suht kivuliaita mutta kaikki meni hyvin, kohtelu oli ok ja ei missään vaiheessa tullut sellaista kivun aiheuttamaa hengenhätäpaniikkia)
Keuhkojen tähystys oli pahin, miellyttävä hoitaja auttoi. Myös koepalan otto keuhkoista oli kivulias.
Urologi tunnusteli eturauhastani etuveitikallaan.
1) Nielupaiseen tutkinta (sen järjettömän kivun päälle vielä yökkäysrefleksi joka tökkäisyllä)
2) Kolposkopia ja loophoito liian isoilla avaajilla yms (hoitaja yritti moneen kertaan sanoa lääkärille, että olen synnyttämätön potilas, jolle kuuluisi käyttää pienempiä, mutta lääkäri viis veisasi, ja itse en jotenkin siltä järkytykseltä tajunnut edes tehdä valitusta)
3) Hammaskiven poisto ultraäänellä (muutenkin vihlovat ja arat hampaat)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriharjoittelijan kanyylin laittoyritykset. Ai hitsi että sattuikin.
Eikä edes saanut onnistumaan vaan oikea anestesialääkäri laittoi lopulta sen alle kymmenessä sekunnissa ei sattunut lainkaan.
Olin sairaana ja annoin kaikkien yrittää vaikka tiesin että ei tule onnistumaan ihan helposti. Ei ihan hirveästi sattunut kuitenkaan mutta sain nyt kokemusta miltä potilaista tuntuu kun työssä laitan kanyyleja joka päivä. Lopulta ultraäänen kanssa laitettiin kyynärvarteen kanyyli ja myöhemmin midline olkavarteen. Molemmissa oli sitten tukosta kun antibioottia oli mennyt viikon ajan. Sain sitten verenohennuslääkkeen ja uuden midlinen toiseen käteen.
Lapsena ollessani umppari leikattiin. Seuraavana päivänä vihaisen näköinen lääkäri tuli ja puhumatta ja varoittamatta painoi lujaa suoraan haavan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanyylin laittoyritykset kämmenselkään. Aloin itkeä, jolloin sanottiin ettei voi noin paljon sattua. Lopuksi sain molempiin persposkiin antibioottiruiskeet.
Mulle yritti 7 eri henkilöä polilla laittaa kanyylin kyynärtaipeeseen. 6 eri hoitajaa vuoronperään kokeili molempiin käsiin. Lopulta lääkäri ultraa apuna käyttäen sai sen suoneen mutta kun pääsin kuvaushuoneeseen, se oli irronnut. Siellä nuori mies sanoi, että pitää laittaa se uudelleen. Olin just sanomassa, että kiitti nyt mulle riitti, lähden kotiin kun hän vaan tuikkasi sen paikalleen.
😂 Ai helvetti, näitä välillä kuulee. -eri
Vierailija kirjoitti:
Rintasyövän poisto ilman nukutusta ja puudutuskin sitten unohtui. Viilsi kyllä ihan jokainen viilto.
Miksi suostuit moiseen? Normaalisti nukutetaan ja puudutuskin on mahdollista. Halusitko kärsiä vai mikä oli syynä.
Polvesta otettu nesteenpoisto, ei puudutusta ei mitään, vain paksu neula ja suoraan polvilumpion sisään.