Mikä on ollut pahin kokemasi terveydenhuollossa aiheutettu kipu?
Siis ei mikään luonnollinen kipu vaan jokin "tuotettu" kipu.
Minulla sädehoitokipu.
Kommentit (112)
Kaksi. Tulehtuneen korvan puhdistus ja leukaluun poraaminen hammasimplanttia varten.
Munuaiskipu munuaisvaltimon pallolaajennuksessa. Kesti onneksi vain hetken.
Luuydinnäyte. Tuntuu vähän samalta kun kova vihlonta hampaassa, mutta pidempään ja säteilee lonkasta varpaisiin asti.
Peukku murskaantui tapaturmassa. Tikkien poisto oli aika tuskaa, tuntui kuin satoja neuloja työnnettäisiin peukalon kynnen alle (kynttä ei siis ollut koska se oli murskana, mutta hermot jäljellä).
Vierailija kirjoitti:
Joku näytteenotto virtsaputkesta.Sattui ja kirveli nimittäin aikamoisesti. Tietäiskö kukaan muuten, mistähän edes on ollut kyse.? Olin silloin aika nuori.
Jotain sukupuolitautia silloin etsitään.
Dreeni keuhkojen alalohkoon ilman puudutusta selän kautta. Huusin.
Jälkeisten runttaaminen ulos väkisin ilman mitään lääkitystä.
Keisarileikkauksen aloittaminen ennenkuin epiduraali ehti riittävän pitkälle - mikään ei ole kestänyt niin kauan kuin nukutusaineen hakeminen ja laitto. Huusin, kovaa!
Kainalossa sijainneen paiseen tyhjennys.
Vierailija kirjoitti:
AP, millaista kipua sädehoidot sinulle tuotti? Kysyn, kun omani menivät täysin kivuitta (rintasyöpä).
Minullakin suolistosyövän sädehoidot meni ihan kivutta. Solunsalpaajalääkitys oli kauhea kokemus.
Hammaskivenpoisto, kun joku suuhygienisti-tirppana poisti minulta hamamskiveä sillä ultraäänilaitteella. Kipu oli niin kovaa, että siinä oli lähes tajunnan rajamailla, vaikka kahteenkin kertaan puudutettiin. Ostin sitten itse kyseisen laitteen netistä ja olen omatoimisesti poistanut hammaskiveä. Ei käy kipeää eikä ole sen takia tarvinut hammaslekuriin vaivautua. Kyllä olen miettinyt, että on siinä meillä koulut käyneitä suunhoidon "ammattilaisia", kun itse pystyn ilman koulutusta kyseisellä laitteella toimimaan kipua aiheuttamatta maalaisjärkeä käyttäen ja hammaskivi lähtee.
Istukan käsinirroitus ilman (toimivaa) puudutusta, nukuttivat sitten pikana kesken operaation maskilla, kun vihdoin uskoivat ettei puudutus toimi.
Vierailija kirjoitti:
Kaavinta ilman kunnon kipulääkitystä. Mulla oli vastasyntynyt mukana ja eivät halunneet antaa Burana+panadolia vanhempaa sen takia.
Eikö kaavinnassa humausnukuteta? Mut ainakin 2x.
Vierailija kirjoitti:
Dreeni keuhkojen alalohkoon ilman puudutusta selän kautta. Huusin.
Jälkeisten runttaaminen ulos väkisin ilman mitään lääkitystä.
Keisarileikkauksen aloittaminen ennenkuin epiduraali ehti riittävän pitkälle - mikään ei ole kestänyt niin kauan kuin nukutusaineen hakeminen ja laitto. Huusin, kovaa!
Ai kauheeta 🙈🥰
Katerointiyritys leikkaussalin jälkeen. Kaksi tunaria. Huusin kuin eläin. Ei koskaan enää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku näytteenotto virtsaputkesta.Sattui ja kirveli nimittäin aikamoisesti. Tietäiskö kukaan muuten, mistähän edes on ollut kyse.? Olin silloin aika nuori.
Jaa, outo juttu sitten. Minkäköhän takia, kun ei ole koskaan ollut mistään sellaisesta pelkoa eikä oireita. En yhtään muista mihin tilanteeseen tuo liittyi.
Juljus kirjoitti:
Punkteeraus. Tehtiin mulle ensimmäisen ja viimmisen kerran armeijassa.
Mistä paikasta punktoitiin?
Poskihampaan halkaisu ja poisto. Puudutusaine ei tehonnut. Tehtiin kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskivenpoisto, kun joku suuhygienisti-tirppana poisti minulta hamamskiveä sillä ultraäänilaitteella. Kipu oli niin kovaa, että siinä oli lähes tajunnan rajamailla, vaikka kahteenkin kertaan puudutettiin. Ostin sitten itse kyseisen laitteen netistä ja olen omatoimisesti poistanut hammaskiveä. Ei käy kipeää eikä ole sen takia tarvinut hammaslekuriin vaivautua. Kyllä olen miettinyt, että on siinä meillä koulut käyneitä suunhoidon "ammattilaisia", kun itse pystyn ilman koulutusta kyseisellä laitteella toimimaan kipua aiheuttamatta maalaisjärkeä käyttäen ja hammaskivi lähtee.
Onpa outoa
Mulla ei ollut koskaan aiemmin hammaskiveä ennen kuin sitä alkoi 50 vuotiaan tulla. Olen nyt 60-v ja sitä oli tullut aivan valtavasti, kun kävin hammalääkärillä. Hänelläkin oli ultraäänilaite. Ei sattunut mitenkään valtavan paljoa. Ei mitään puudutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, outo juttu sitten. Minkäköhän takia, kun ei ole koskaan ollut mistään sellaisesta pelkoa eikä oireita. En yhtään muista mihin tilanteeseen tuo liittyi.
Sitä, minkä takia, en voi minäkään tietää, mutta niin niitä tikkunäytteitä on otettu, ja otetaan edelleenkin. Ainut minkä tässä hahmotan, voisi olla oudot epämääräiset virtsavaivat miehellä, jolloin näytteitä otetaan myös poissulkuna oikean syyn löytämiseksi.
Oikeastaan sulle olisi pitänyt kertoa, mitä tehdään, miten ja miksi.
Hampaan poraus puuduttamatta.