Mikä on ollut pahin kokemasi terveydenhuollossa aiheutettu kipu?
Siis ei mikään luonnollinen kipu vaan jokin "tuotettu" kipu.
Minulla sädehoitokipu.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, millaista kipua sädehoidot sinulle tuotti? Kysyn, kun omani menivät täysin kivuitta (rintasyöpä).
Limakalvot paloivat, ruokatorvi, henkitorvi, nielu
Ap
Huh, kuulostaa kivuliaalta.
Vierailija kirjoitti:
Joku näytteenotto virtsaputkesta.Sattui ja kirveli nimittäin aikamoisesti. Tietäiskö kukaan muuten, mistähän edes on ollut kyse.? Olin silloin aika nuori.
Mulla sama nuorena. Ihmettelin, miksi se otettiin, kuulemma joku sp-tauti testattiin. Ei edes kysytty lupaa. Olin vakituisessa parisuhteessa, ja mulla oli paha virtsatieinfektio ja sitten tuo siihen päälle. Hyvä ettei taju lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaavinta ilman kunnon kipulääkitystä. Mulla oli vastasyntynyt mukana ja eivät halunneet antaa Burana+panadolia vanhempaa sen takia.
Tämä on niin älytöntä että äitien on pakko kärsiä millaista kipua tahansa. Vaihtoehtoja olisi.
Synnyttäminen oli ok, mutta istukan "synnyttämisen" jälkeen kätilö runnoi kohtua (verestä ja hyytymistä?) tyhjäksi varoittamatta. Ymmärrän kyllä, että tehtävä varoittamatta, että on rentona, mutta siinä kohtaa kirosin kovaan ääneen ja melkein osuin kätilöön kun potkaisin. Muuten synnytin ihan hiljaa ja rauhassa.
En pysty edes kirjoittamaan sitä tänne.
Kolonoskopia. Suolessa oli paljon mutkia, ja yrittivät päästä läpi ilman lääkitystä.... Oli aivan hirveää, yritin olla huutamatta mutta en pystynyt. Kuului varmasti pitkälle käytävään saakka. Sen jälkeen sitten antoivat kipulääkkeen ja saivat tutkittua loppuun.
Veriklimppi virtsarakossa, jolloin katedri meni usein tukkoon. Klimppiä vispattiin hajalle katedrin letkulla.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäminen oli ok, mutta istukan "synnyttämisen" jälkeen kätilö runnoi kohtua (verestä ja hyytymistä?) tyhjäksi varoittamatta. Ymmärrän kyllä, että tehtävä varoittamatta, että on rentona, mutta siinä kohtaa kirosin kovaan ääneen ja melkein osuin kätilöön kun potkaisin. Muuten synnytin ihan hiljaa ja rauhassa.
No kyllä ite olisin rennompana, jos tietäisin mitä tekee ja miksi! Yllättäen kun hyökätään valmiiksi runneltuun vatsaan käsiksi voi oikeasti tulle sellaiset traumat, että huh!
Punkteeraus. Tehtiin mulle ensimmäisen ja viimmisen kerran armeijassa.
Rasvapatti oli aika syvällä alavatsan kohdalla ja se poistettiin niin että olin hereillä. Poisto kesti pitkään ja ne pitkät puudutusneulat joita työnnettiin useita syvälle vatsaan sattui todella paljon.
Psykiatriassa. Minulla ei ole vakavimpia sairauksia, skitsofreniaa tai bipoa, vaan traumoja alkaen lapsuuden hyväksikäytöstä. Myöhemmin riistetty ja raiskattu ties kuinka monta kertaa. Sen sijaan että olisi sanottu opettele suojelemaan itseäsi, vittuiltiin ja naureskeltiin pojat on poikia ja sinä vaan niin herkkä. Ettei ne mitään tarkoita. Eniten ihmettelen, miten niillä oli heti selitys, oikeutus ja puolustus väkivaltaiseen tekoon, tekijää tuntematta. Toinen ääripää voi kun kauheaa, en minä osaa auttaa, paskahousuja jossain kunnallisella. Karmein ehkä "psykofyysinen fysioterapia" jotka rouvat saisi tunkea päänsä perseisiinsä.
Kaikki muu terveyden huolto on ollut ok.
Kaaduin fillarilla 10-vuotiaana ja polvi aukesi. Jonkinnäköisen mukapuudutuksen antoivat kun sitä operoivat. Olin operaatiopöydällä kivusta välillä kantapää-olat välisellä kaarella. Ketään ei kiinnostanut.
Rasvapatista tuli mieleen. Mulla sellainen oli häpykummun syrjässä nivusalueella. Voi hele! Ei voitu puuduttaa vaan siihen erittäin hermorikkaaseen alueeseen vaan puukkoa ja napakkaa puristusta. Jos olisin tiennyt, olisin pyytänyt jääpussia odotellessa, että olis ollu edes vähän puudutusta!
Ompeleminen puuduttamatta. Tällaista tehdään vielä nykyäänkin synnytysten yhteydesä.
Vierailija kirjoitti:
Kolonoskopia. Suolessa oli paljon mutkia, ja yrittivät päästä läpi ilman lääkitystä.... Oli aivan hirveää, yritin olla huutamatta mutta en pystynyt. Kuului varmasti pitkälle käytävään saakka. Sen jälkeen sitten antoivat kipulääkkeen ja saivat tutkittua loppuun.
Sama, en saanut kipulääkitystä, vain rauhoittavaa!
Minulla ei sädehoito tuntunut miltään mutta lääkitys teki karsean olon.
Mammografia tutkimus alle 40-vuotiaana. Rintani ovat kiinteät ja se tuntui suorastaan pahoinpitelyltä, kun siitä piti saada littana lätty levyjen väliin. Odotan innolla sitä, että seulonnat alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, en saanut kipulääkitystä, vain rauhoittavaa!
Minä en saanut kumpaakaan ennen huutoa. Sen jälkeen kipulääkkeen, jonka myötä päässä alkoi kivasti pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Ompeleminen puuduttamatta. Tällaista tehdään vielä nykyäänkin synnytysten yhteydesä.
Tätä en kyllä käsitä, tuohan on puhdasta sadismia. Mulle tehtiin synnytyksessä välilihan leikkaus ja kätilö kyllä huolehti ehdottomasti puudutuksen ennen kun alkoi kursimaan kokoon.
Tikin laitto kynnen (ja alla olevan sormen) läpi ilman puudutusta.