Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka ei tarkene pakkasella ulkona, vaikka on lämpimästi päällä?

Vierailija
30.01.2026 |

Onko tämä ylipäänsä mahdollista jos on jotakuinkin terve? Siis että ei tarkene ulkoilla vaikka on lämpimät kengät ja vaatteet? Vai onko se vaan tekosyy sille ettei tarvitse ulkoilla?

Tarkoitan nyt siis ulkona liikkumista, en paikallaan seisomista.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät alkaa vuotaa heti kun lämpötila menee pakkaselle. Kovalla pakkasella kyyneleet valuu noroina ja jäätyy poskille.

Vierailija
62/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin yksi vuosi karaista itseäni(=palelin koko talven ihan hemmetisti). Enpä kestänyt sen paremmin kylmää sen jälkeenkään. Vaan palelin ihan samoissa lämpötiloissa kuin ennenkin. Minun elimistö nyt vaan on sellainen, että lämmin ilma on minun juttuni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmät alkaa vuotaa heti kun lämpötila menee pakkaselle. Kovalla pakkasella kyyneleet valuu noroina ja jäätyy poskille.

Kuivat silmät vuotaa. Mulla sama. Silmätipat auttaa.

Vierailija
64/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naama jäätyy ja jos pitää huivia edessä, niin silmälasit huurtuu eikä näe mitään. Jalat jäätyy, koska ne on jääkylmät ihan sisätiloissakin ja villasukat jalassa.

Vierailija
65/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma kyllä vaikeuttaa ulkona liikkumista, vaikka rakastan pakkasta. Kävely siis OK kun on huivi suun edessä, mutta kuormittava, maitohappoja nostava liikkuminen tuntuu kurkussa liian pahalta vielä pitkään liikkumisen jälkeen.

Tämä plus sydämen vajaatoiminta, niin ulos ei näin yli 20 asteen pakkasella ole oikein asiaa. Tykkään talvesta, mutta parikymmentä astetta vähemmän, kiitos. 

Vierailija
66/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei auta mikään määrä vaatteita. Palelen koko talven. En poistu ulos kuin pakon edessä. Tämä ollut ihan lapsesta saakka. Hellettä kestän ilman ongelmia. Itselleni optimaali lämpötila jossa voin hyvin on 36c.  Ei tälle ole selitystä löytynyt.

Vierailija
67/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasta pakkasesta en tule ikinä pitämään. Nuorempana olen palelluttanut sormeni ja varpaani pahoin ja ne paleltuvat ja kipeytyvät nopeasti kylmässä lämpimistä tumpuista ja kengistä huolimatta. Kyllä mä silti ulkona liikun, pakkokin koska on koira. Pari astetta pakkasta ja tyyni aurinkoinen sää on paras talvisää. 

Vierailija
68/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palelee sisällä (paikallaan ollessa), niin eihän se automaattisesti tarkoita että palelisi ulkona (liikkuessa)? Ehkä kaikki ihmiset ei oo antaneet talviulkoilulle kunnollista mahdollisuutta? 

Vierailija
69/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä seassa ihan älyvapaata porukkaa. Kun aloituksessa selvästi kerrotaan, että puhutaan terveistä ihmisistä, niin sitten sellaiset joilla on jos mitä vaivaa tulee tänne raivoamaan että mitä sä mulle tuut sanomaan että pitäis itseäni karaista ja alasti lähtee ulos -40 asteessa :D

Huvittavaa.

Vierailija
70/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko sinne pakkaseen on mennä liikkumaan? Liikkua voi sisälläkin. 

Vierailija
71/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä seassa ihan älyvapaata porukkaa. Kun aloituksessa selvästi kerrotaan, että puhutaan terveistä ihmisistä, niin sitten sellaiset joilla on jos mitä vaivaa tulee tänne raivoamaan että mitä sä mulle tuut sanomaan että pitäis itseäni karaista ja alasti lähtee ulos -40 asteessa :D

Huvittavaa.

Kiitos tästä kommentista, ihan käsittämättömiä juttuja täällä....
Mulla on itselläni ollut sellainen hermostollinen vaiva, joka vaikutti lämmönsäätelyyn, joten ymmärrän kyllä että monetkin eri vaivat voi tehdä ihmisen ns. kylmänherkäksi, kun elimistön termostaatti ei toimi oikein. Ja tosiaan pohdin asiaa terveen ihmisen kohdalla ja mietin mahdollisia syitä tuohon.

Vierailija
72/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkasella ei tarkene ulkona mikäli kengissä, vaatteissa, käsineissä ja päähineessä on polyesteri lämpövuoraus.

Meinasin just kommentoida, että fleece on tosi huono materiaali pakkasella. Samoin softshell. Niissä tulee kylmä ihan kelle vaan!

No ei tule, fleece ei vaan saa olla suoraan ihoa vasten, sillä eivät ime hikeä. Mulla on ihania paksuja fleece ja akryylipaitoja, niiden ansiosta tarkenen ulkona

Vierailija
73/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten te pärjäätte jotka jatkuvasti palelette sisälläkin??? Kuulostaa hirveältä. Miten sillä tavalla voi elää?

No en meinaa pärjätä ja pehvasta tämä on. Minulla on työhuoneessa lisälämmitin, että pystyn keskittymään töihin enkä vaan paleluun. 

Mulla on nytkin kahdet villasukat, pipo ja fleecepeitto päällä. Jos vaikka imuroin kunnolla, on hetken lämmin. Sitten taas peiton alle.

T: matala ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
74/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko sinne pakkaseen on mennä liikkumaan? Liikkua voi sisälläkin. 

Ei niin mikään pakko. Kaikki voi valita itselle mieluisan tavan. Itse pyrin ulkoilemaan joka päivä, koska muuten mun olo menee huonoksi enkä ole yhtä pirteä. Jotenkin se ulkoilma vaan virkistää henkisesti ja fyysisesti, vaikka olisi kovakin pakkanen.

ap

Vierailija
75/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palelee sisällä (paikallaan ollessa), niin eihän se automaattisesti tarkoita että palelisi ulkona (liikkuessa)? Ehkä kaikki ihmiset ei oo antaneet talviulkoilulle kunnollista mahdollisuutta? 

Miksi sinua häiritsee se, että joku täysin itsellesi tuntematon ei halua "antaa mahdollisuutta" yhtään millekään asialle? Olet varmaan itse antanut mahdollisuuden ihan kaikille asioille maailmassa. Joillakin on synnynnäinen tarve päteä ja nostaa itseään. Hukkaan heitettyä tuollainen, kun vaatii vielä muitakin elämään haluamallaan tavalla.

Vierailija
76/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kun vaikuttaa siltä ettei osa aikuisista ihmisistä edes hanki talvivaatteita. 

Olen tänä talvena kunnon pakkasilla Espoossa kiinnittänyt ensimmäistä kertaa huomiota siihen, että osa ihmisistä juoksee pakkasella koska niillä on liian huono vaatetus pakkaseen. Ei siis ole kyse lenkkeilijöistä eikä juoksijoista, vaan ihmisistä jotka juoksevat pakkasen takia kilometrin matkan koska eivät tarkene kävellä. 

Jonkun muualta tulleen näin jopa juoksevan kaupasta pois ilman käsineitä ja minkäänlaista päähinettä pelkässä tuulitakissa tms. syystakissa muovikassia kantaen noin kymmenen asteen pakkasella. 

Olen aika järkyttynyt ajatuksesta että istutaan koko kylmä talvi sisätiloissa vain sen takia, ettei haluta käyttää rahaa talvivaatteisiin ja asusteisiin. Talvi voi kuitenkin kestää pisimmällään myös eteläisessä Suomessa melkein puoli vuotta, jos tulee takatalvia. 

Itse olen aina ostanut talvea varten asusteita ja talvivaatteita vaikka ei ole juuri koskaan ollut yhtään "ylimääräistä" rahaa ja inhoan talvea. 

Vierailija
77/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen nyt paskalle! Jatkakaa te muut perseenne raapimista ja mun huvittamistani.

Terv. Ap

Vierailija
78/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppinut sietämään kylmää. Vaatetuksena itsellä on farkut, niiden alla lyhyet kalsarit. Puseron alla pelkkä teepaita. Kenkinä ihan perus talvikengät. Tietty pipo ja hanskat + talvitakki löytyvät. Takki ei ole mistään paksuimmasta päästä. Tietty alkuun ulos meneminen tuntuu hieman epämukavalta, mutta siihen lievään kylmyyteen tottuu nopeasti.

Vierailija
79/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla voisi nälviä kesällä helteistä kärsiviä, että miksi eivät viilennä itseään kunnolla, kun minulla ainakin toimii keinot x, y ja z.

Tai sitten voidaan vaan ymmärtää, että meitä on erilaisia.

Vierailija
80/132 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyyy, miksei muut oo just kuin minä????? YHYYY😭😭😭😭😭😭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi