Ihmiset, jotka ei tarkene pakkasella ulkona, vaikka on lämpimästi päällä?
Onko tämä ylipäänsä mahdollista jos on jotakuinkin terve? Siis että ei tarkene ulkoilla vaikka on lämpimät kengät ja vaatteet? Vai onko se vaan tekosyy sille ettei tarvitse ulkoilla?
Tarkoitan nyt siis ulkona liikkumista, en paikallaan seisomista.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naama jäätyy aina, vaikka pukisi mitä.
Mulla on naaman suojana merinovillainen tuubihuivi. Oma hengitys lämmittää naamaa sen sisällä. Toimii mulla.
Minullakin on tämmöinen mutta hengitysilman kosteus jäätyy naamalle aika pian ja sitten vasta pahaa tekeekin.
Kilpirauhasen vajaatoiminta, niin helposti palelee. Kilpparin liikatoiminta, niin tulee helposti kuuma. Itselläni kun oli vakava raudanpuutos, en kestänyt kylmää, vaikka oli vaatetta päällä. Vuosien ajan joka talvi tuli vakavia hengitystiesairauksia, perävuosina keuhkokuumeita, influenssia, mykoplasmaa, poski- ja otsaontelotulehduksia...Tulehduskierre loppui, kun rautavajaus korjautui. Taisi olla myös D-vitamiinin puutosta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos jonkun sairauden tai vamman vuoksi ei kestä kylmää. Täällä on mainittu esim. hermosärky, astma ja kasvon paleltumat. Mua kiinnostaakin se, että onko oikeasti olemassa sellaista, kuin "kylmänherkkyys" jos on terve eikä mikään vaiva aiheuta sitä?
Vai onko esim. mahdollista että osa kylmänherkistä on jollain lailla uusavuttomia, eli ei osata hankkia oikeanlaista vaatetusta tai kenkiä ja sitten tulos on se ettei voi talvella ulkoilla?ap
Lopeta jo ap. Olet naurettava siellä ylemmyydentunnossasi.
Me ihmiset ollaan erilaisia. Jokaisen elimistö on erilainen kokonaisuus yksilölliseen ominaisuuksineen jotka vaikuttavat kaikkeen elämiseen. Itse olen täysin perusterve, liikunnallinen nuorehko ihminen. Olen hoikka, rasvakerros ohut ja verenpaineeni on luonnostaan todella matala. Omistan kyllä lukuisia kerroksia merinovillaa, tolppaa ja lämpökerrastoa mutta silti palelen. Niin sisällä kuin ulkona. Mutta minä en taas ole se joka helteestä valittaa, se on vain minun elimistölleni sopivampi lämpötila.
Itse taas ihmettelin sitä miten paksuuntuneet ja ahavoituneet ihot teillä pakkasintoilijoilla on naamassa? Oma iho lehahtaa kirkkaanpunaiseksi viidessä minuutissa, siinä ei mitkään rätit naaman edessä auta höyrystymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos jonkun sairauden tai vamman vuoksi ei kestä kylmää. Täällä on mainittu esim. hermosärky, astma ja kasvon paleltumat. Mua kiinnostaakin se, että onko oikeasti olemassa sellaista, kuin "kylmänherkkyys" jos on terve eikä mikään vaiva aiheuta sitä?
Vai onko esim. mahdollista että osa kylmänherkistä on jollain lailla uusavuttomia, eli ei osata hankkia oikeanlaista vaatetusta tai kenkiä ja sitten tulos on se ettei voi talvella ulkoilla?ap
Me ihmiset ollaan erilaisia. Jokaisen elimistö on erilainen kokonaisuus yksilölliseen ominaisuuksineen jotka vaikuttavat kaikkeen elämiseen. Itse olen täysin perusterve, liikunnallinen nuorehko ihminen. Olen hoikka, rasvakerros ohut ja verenpaineeni on luonnostaan todella matala. Omistan kyllä lukuisia kerroksia merinovillaa, tolppaa ja läm
Tuleeko sulle jossain vaiheessa liikkuessa talvella lämmin vai jatkuuko se palelu liikkumisesta huolimatta? Olen ihan aidosti kiinnostunut tästä asiasta ja haluaisin ymmärtää sitä paremmin.
ap
Kovalla pakkasella mua alkaa yskittää ulkoillessa. Muuta haittaa en ole huomannut. Pukeutua pitää toki sään mukaan, niin ei palele.
Minulla on lapsena alkanut valkosormisuus, raynaudin oire. Ei ole väestössä mikäön hirveän harvinainen. Verisuonet sormissa ja varpaissa supistuvat tavanomaista voimakkaammin ja herkemmin. Ne menevät helposti aivan valkoisiksi, eli käytännössä en siedä pakkasia hyvin. Toki jos hikoilen, mutta se edellyttäisi että juoksisin koko ajan, mikä taas kovassa pakkasessa on keuhkoille ikävää.
Mä kestän muuten, mutta varpaat ei kestä. Mulla on tosi hyvät talvikengät ja mulla nilkat niissä hikoaa, mutta varpaat on aina jäässä, käveli tai oli paikoillaan. Ilmeisesti on vaan jotenkin niin huono verenkierto varpaissa tai jotain.
Rasvakudoksen määrällä ei ole vaikutusta paleluun, vaan lihasmassan määrällä. Energiantuotanto tapahtuu lihaksissa, rasva vain roikkuu mukana. Siksi monella sormet ja varpaat palelevat, kun niissä ei ole suuria lihaksia, ja ääreisverenkierron tehokkuus määrittää niiden palelun. Summa summarum, vaatimattomat ja treenamattomat lihakset palelevat helpommin. Lihaksen aineenvaihduntaan voi tietysti vaikuttaa myös sairaudet.
Minä palalen sisälläkin jos lämpö alle 21C. Ei auta villasukat ja kuuma mehu
Ulkoilen päivittäin. Koiran kanssa ja juosten. Palelen vaatteista huolimatta. Esim. äsken koiran kanssa ulkona oli päällä paksu fleece, sen päällä fleeceliivi. Riittävän väljä paksu takki, että nuo mahtuu alle. Villahousut, toppahousut. Ohuet merinovillasukat ja tavalliset villasukat, uggit. Merinovillakauluri ja -pipo. Kaulahuivi. Kädessä paksut tuulenpitävät fleecehanskat.
Olin ulkona max. 10min ja tuli kylmä. Juostessa on yleensä vähemmän päällä ja palelen aina. Liika vaate palelluttaa hitaammin mutta varmemmin juostessa, kun hien tullessa pintaan, tulee kylmä. Näillä säillä ei voi voittaa. Nyt vaan kärvistellään ja odotetaan kesää.
Kasvot jäätyy (lämmitän käsilläni, jotka ovat siis lämpimät ja osaan pukeutua riittävästi) ja hengityselimet eivät pidä kylmästä ja kuivasta pakkasilmasta (vuoron perään yskittää kuivasti, tulee kylmän hiki ja keho tuntuu kuin puupökkelöltä, eikä rennolta, niinkuin kesällä). Kuntoni on silti hyvä. Liikun työmatkat enkä mene autolla eli kokemusta ulkoilusta on, mutta en nauti!
"Tuleeko sulle jossain vaiheessa liikkuessa talvella lämmin vai jatkuuko se palelu liikkumisesta huolimatta?"
Liikkumisen ainoa etu on siinä, että joutuu olemaan pakkasessa vähemmän aikaa. Kävelen ripeästi asemalta töihin ja kaikkein eniten palelen hetkeä ennen kuin avaan työpaikan ulko-oven.
eri
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivasti oli tämä viestin alku muotoiltu, mutta loppu sen sijaan aika nääh. Minä olen kylmänherkkä. Olen ollut aina kylmäverinen, mutta viime vuosina tämä on pahentunut todella paljon. Asun kyllä pohjoisessa ja järkevästä kerrospukeutumisesta (esimerkiksi merinovilla, kengissä lampaanvillaa) en meinaa pärjätä edes sisällä. Olin jo syksyllä koko ajan jäässä ja kovat pakkaset oli ihan hirveitä, kun jouduin kotonakin olemaan peittojen alla. Jos harrastin liikuntaa, tuli hiki ja entistä kylmempi. Iho kipeytyy pakkasilla.
Kilpirauhasarvot on (oikeasti) ok, mutta olen tehnyt aiemmin töitä paikassa, jossa työskentelin sekä kylmässä että lämpimässä. Työvaatteet oli hyvät, mutta silloin alkoi iho-oireilu eli epäilen itse, että hermostolle (?) on tapahtunut noissa oloissa jotain ja kylmänsieto muuttui. Ei tällainen ihan oikeasti ole hauskaa minustakaan ja ulkoilisin tai eläisin edes sisällä normaalisti oikein mielelläni. Ja kotona on lämmintä. Muut tarkenee pakkasilla jopa t-paidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ihmiset ollaan erilaisia. Jokaisen elimistö on erilainen kokonaisuus yksilölliseen ominaisuuksineen jotka vaikuttavat kaikkeen elämiseen. Itse olen täysin perusterve, liikunnallinen nuorehko ihminen. Olen hoikka, rasvakerros ohut ja verenpaineeni on luonnostaan todella matala. Omistan kyllä lukuisia kerroksia merinovillaa, tolppaa ja läm
Siis tämä. Minulla on varmaan parin tonnin edestä lämpimiä vaatteita, mutta ei mikään auta, kun on -15 ja kylmempää. Uutena lisänä on tänä vuonna tulleet paleltumat poskiin, kun on ollut kylmää ja kosteaa. Että se siitä, että tottuisi, kun vaan on ulkona.
Siis miten te pärjäätte jotka jatkuvasti palelette sisälläkin??? Kuulostaa hirveältä. Miten sillä tavalla voi elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivasti oli tämä viestin alku muotoiltu, mutta loppu sen sijaan aika nääh. Minä olen kylmänherkkä. Olen ollut aina kylmäverinen, mutta viime vuosina tämä on pahentunut todella paljon. Asun kyllä pohjoisessa ja järkevästä kerrospukeutumisesta (esimerkiksi merinovilla, kengissä lampaanvillaa) en meinaa pärjätä edes sisällä. Olin jo syksyllä koko ajan jäässä ja kovat pakkaset oli ihan h
Niin kun joku tuolla aiemmin kommentoi, että amerikkalainen ystävänsä ei voinut talvella ulkoilla kun oli liian kylmä. Ja hän yritti sitä ulkoilua samoissa vaatteissa kuin kulkee muulloinkin. Niin kyllä näitä varmaan Suomessakin sitten on, kun ei kaikkien perheissä ulkoilla juuri koskaan, eikä opeteta perusasioita.
Eli en tarkoittanut, että kaikki kylmänherkät on uusavuttomia, vaan että OSA voi olla.ap
Vierailija kirjoitti:
Siis miten te pärjäätte jotka jatkuvasti palelette sisälläkin??? Kuulostaa hirveältä. Miten sillä tavalla voi elää?
No vaikeaahan se täällä Suomessa onkin! Ja siksi nautin niin kovin niistä vähäisistä hellejaksoista, ainoa hetki koko vuodessa kun voin olla lyhythihaisessa edes sisällä! Ja kyllä silloin itseäni ärsyttää ne helteestä ruikuttajat, se on niin pieni hetki se, toisin kuin tämä Suomen 9kk kestävä kylmä.
Ap yrittää vaan ärsyttää, älkää enää vastatko sille yhtään mitään. Ja ap; Aikuinen ihminen päättää ihan itse, mitä tekee ja mistä tykkää. Jos yrittää saada muut tekemään haluamallaan tavalla tai ei omaa mitään omaa tahtoa/ mielipiteitä, on raukka!! Josta sinä oletkin oiva esimerkki.
Ihmiset tottuu pakkaseen. Nykyihmiset, lapset ja nuoret eivät vietä samalla tavalla aikaa pakkasessa kuin ennen. Ihan tämän näkee siinä, että ihmiset liikkuvat vähemmän ja lihovat. Ja kyllä ulkona liikkuminen tuottaa lämpöä. Jos menet ulos seisomaan ja paljain käsin tupakoimaan takki auki, niin taatusti alkaa jossain kädet jäätymään.
Kun olet paljon ulkona, niin verenkierto alkaa hoitaa sitä, että pysyt lämpimänä. Tottakai kunnon pukeutuminen on tärkeää, mutta pakkasen sieto myös paranee. Oli aikamoinen pakkastalvi kun olin armeijassa ja tuli oltua viikkotolkulla leirillä metsässä. Pahimmissa pakkasissa kaksi viikkoa putkeen ja pakkasta oli pahimmillaan yli 30 astetta ja koko ajan yli 20 astetta. Missään vaiheessa ei palellut.