Elänkö siivellä
Muutin miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä on lainaa. Maksan miehen lainan koroista puolet, ja lisäksi maksamme kaikki muut kulut puoliksi (sähkö, vesi, vastike, vakuutukset, ruoka, jne.). Nyt mies ilmoitti, että minun tulisi alkaa maksaa hänelle lisäksi "vuokraa". Kuulemma pitkään ollut sellainen tunne, että elän siivellä. Siitä huolimatta, että mielestäni panostan enemmän kodinhoitoon (teen myös pieniä remontteja). Hän laskee oman lainansa lyhennyksen myös asumiskuluksi, jota pitäisi jossain määrin jakaa. Minusta nykyinen järjestely on ollut reilu. Mielipiteitä?
Kommentit (133)
Maksa vaikka satanen kuussa enemmän ja kysy kelpaako? Jos teette vuokrasopimuksen, niin verot pitää maksaa eikä mies saisi yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on hankalia tilanteita kun muutetaan toisen omistamaan asuntoon. Mies on mennyt alussa lupaamaan edullista asumista ja myöhemmin on alkanut kaduttamaan.
Jos saman asunnon vuokraisi ja vuokra olisi esim. 1000 e/kk, niin sehän olisi 500 e/kk kummaltakin. Jos toinen omistaa asunnon kokonaan, vastike on esim. 300 e/kk ja 700/e menee lainanhoitoon, niin eihän se kovin tasapuolista ole jos toinen maksaakin vain 200 e/kk.
Harva ottaisi kaveriakaan asumaan omistuskämppäänsä puoli-ilmaiseksi.
Huhuu, vertaat puolisoa kämppäkaveriin! Hieman eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa vuokralaisen, ei kannata valehdella toiselle, että kyseessä on parisuhde.
Oletko sinä itse valmis sijoittamaan satoja tuhansia euroja yhteiseen asuntoon, samalla kun kumppani sijoittaa omat rahansa pörssiin ja tahkoaa niillä itselleen rahaa koko ajan?
Voi myös sanoa että jos haluaa itselleen tuetun asumisen, ei kannata valehdella toiselle että kyseessä on parisuhde.
---
Eihän toi asunto ole yhteinen vaan miehen. Js se olisi yhteinen asia olisi kokonaan toinen.
-----
Yhteisesti käytettävään. Sama kuin jos parilla olisi yhteisessä käytössä kallis auto, jonka vain toinen olisi rahoittanut, ja jota käytettäisiin molemmat yhtä paljon - mutta toinen luulisi voivansa ajaa sitä pelkän puolikkaan bensan hinnal
Aivan eri asia hankkia yhteisellä päätöksellä yhteiseen käyttöön. Mutta ap:n tapauksessa mies hankkinut asunnon omalla päätöksellään itselleen JO ennen ap:ta. Silloin se on epäreilua alkaa vaatimaan maksamaan enemmän kuin puolet juoksevista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Naisten vastauksista päätellen mies ei rakasta, eikä ole suhteessa tosissaan, jos ei annan naisen hyötyä suhteesta taloudellisesti.
Maksaa puolet kuluista, mutta mies vaatii vielä lainanlyhennyksiinkin osallistumista. Kumpi oikein hyötyy?
Ja tosiaan, kun asiasta tuli riita, mies syytti minua, että minä haluan riidellä rahasta??
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan, kun asiasta tuli riita, mies syytti minua, että minä haluan riidellä rahasta??
Kannattaa näyttää tämä ketju hänelle.
Entä jos mies muuttaisi sinun omistamaasi asuntoon? Olisiko silloin reilu käytäntö vai pitäisikö miehen maksaa vuokraa?
Jos asunnosta saatava vuokra kyseisellä alueella olisi esim. 1000 eur kuukaudessa (eli molempien osuus vuokrasta olisi 500 eur). Sinun lainanlyhennys olisi 700 eur, lainan korot 300 eur, vastike 250 eur eli yksin asuessa asuntoon menisi kuukaudessa 1250 eur. Kun kumppanisi (mies) muuttaisi sinun luoksesi, olisiko reilua, että hän maksaisi vain koroista puolet ja vastikkeesta puolet eli maksaisi asumisestaan kuukaudessa vain 225 eur. Ja sinun osuus olisi 1025 eur kuukaudessa. Kuulostaako reilulta?
Näytänkin, mutta vaikea uskoa, että silti osaisi ajatella asiaa minun näkökulmastani.
Ideahan tuossa on se, että sitä 700 euroa maksaa itselleen. Ja toisen panos asunnon arvon säilyttämiseen ja kasvattamiseen olisi myös asiallista huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan ostaa oma asunto. Miksi sinun pitäisi kartuttaa miesystäväsi omaisuutta kun muutenkin maksat puolet juoksevista kuluista.
Varmaan siksi, että erossa kaikki menee puoliksi. Kyllä, myös avoliitossa kun se on kestänyt riittävän kauan.
Jokainen pari sopii nämä keskenään. Kaikille sopivaa kaavaa ei ole.
Me asumme minun omistamassani talossa, josta itsessään ei ole lainaa. Sen sijaan otimme talon peruskorjausta varten remonttilainan, ja sen lyhennykset hoitaa mies yksin. Minä maksan talon muut kulut. Näin on sovittu ihan käytännön syistä.
Jos jompikumpi haluaisi muuttaa systeemiä, sitten niin tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme minun omistamassani talossa, josta itsessään ei ole lainaa. Sen sijaan otimme talon peruskorjausta varten remonttilainan, ja sen lyhennykset hoitaa mies yksin. Minä maksan talon muut kulut. Näin on sovittu ihan käytännön syistä.
Mirä remonttilainalle käy jos tulee ero?
Vierailija kirjoitti:
Naisten vastauksista päätellen mies ei rakasta, eikä ole suhteessa tosissaan, jos ei annan naisen hyötyä suhteesta taloudellisesti.
Mies ei rakasta jos vaatii maksamaan asuntolainaa ilman omistusoikeutta asuntoon. Ja vuokrasta tehdään vuokrasopimus ja maksetaan verot verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mies muuttaisi sinun omistamaasi asuntoon? Olisiko silloin reilu käytäntö vai pitäisikö miehen maksaa vuokraa?
Jos asunnosta saatava vuokra kyseisellä alueella olisi esim. 1000 eur kuukaudessa (eli molempien osuus vuokrasta olisi 500 eur). Sinun lainanlyhennys olisi 700 eur, lainan korot 300 eur, vastike 250 eur eli yksin asuessa asuntoon menisi kuukaudessa 1250 eur. Kun kumppanisi (mies) muuttaisi sinun luoksesi, olisiko reilua, että hän maksaisi vain koroista puolet ja vastikkeesta puolet eli maksaisi asumisestaan kuukaudessa vain 225 eur. Ja sinun osuus olisi 1025 eur kuukaudessa. Kuulostaako reilulta?
Kulut oli pienemmät mutta ex-avopuoliso maksoi yhtiövastikkeen minun asunnostani joka oli huomattavasti edullisempi kuin alueen saman kokoiset vuokra-asunnot. Minä vastasin lainoista, remonttikuluista, kalusteista, kodinkoneista, ym. kaikesta muusta koska asunto oli minun. Sähkö ja ruoat puoliksi, kumpikin vastasi omista muista laskuistaan. Mielestäni oli reilua. Vuokran periminen avopuolisolla sopimuksineen ja veroineen olisi ollut ikävää eikä olisi hyödyttänyt mitään.
Jos maksat puolet vastikkeesta, niin silloinhan sinä maksat vuokraa.
Eli äijä on ilmeisesti joku muista hyötyjä tyyppi, jos vielä jotain lisää vaatii.
M77
Mies on valmis ilmoittamaan verottajalle vuokrat mitä sinulta sitten saa? On valmis tekemään puolet kaikista kotitöistä ja maksamaan sen osan ruuista minkä verran syö?
Vierailija kirjoitti:
"Sama kuin jos parilla olisi yhteisessä käytössä kallis auto, jonka vain toinen olisi rahoittanut, ja jota käytettäisiin molemmat yhtä paljon - mutta toinen luulisi voivansa ajaa sitä pelkän puolikkaan bensan hinnalla. Samalla kuin toisella olisi autossa kiinni 50 tonnia. Ei olisi reilua sekään.
On se reilua, jos niin sovitaan ja se on molemmille ok. Meillä mies on maksanut kaikki meidän lainat, aina. Asunnot ja autot. Ja silti ne on ihan yhteisiä. Toinen auto jopa nimissäni. Rahat on yhteisiä, elämä on yhteinen.
Mies on opiskellut aikuisiällään vuosikaudet, useamman tutkinnon, minä olen silloin maksanut enemmän. Nyt minä maksan meidän asumiskulut, mies kaikkea muuta. Minä olen 90% maksanut lasten kulut. Jne. Joka taloudessa ei ole tarpeen laskimella laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat siis koroistakin puolet? Pelkästään puolet vastikkeesta, sähköstä yms. pitäisi riittää.
Samaa mieltä. AP maksaa jo enemmän kuin tarpeeksi koska maksaa koroista puolet. Sehän on miehen omaisuuden kartuttamista tavallaan koska AP maksaa omaisuuden kerryttämiseen liittyviä kuluja. Pelkkä vastikkeen puoliksi maksaminen ja muiden sähkö, vakuutukset jne puoliksi maksaminen on riittävää. Kannattaa olla tarkkana ruokakulujen kanssa muuten, koska miehet syövät usein paljon enemmän kuin naiset. Itse en suostuisi esim ruokakulujen puolittamiseen vaan johonkin toiseen järjestelyyn. Tai no suostuisin jos mies suostuu mun ruokailutottumuksiin jotka on aika pienet :D
LOKKI SANOO KRÄÄK KRÄÄK
Mikä lokki se on kun ov valmis ostsmaan puolet mieheltä puolet asunnosta mut tämä ei miehelle käy, mies haluaa siitä vaan rahat itselleen. Mieshän se lokki tässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirä remonttilainalle käy jos tulee ero?
No jos niin olisi käynyt, olisin maksanut lopun lainan pois. Mutta eipä käynyt, eikä ole käymässä.
Mitä tuossa oli sovittu? Eikö tuossa juuri mies yritä muuttaa sitä tilannetta joka on alunperin sovittu eli että asuntoon muutanut osallistuu tiettyihin kuluihin puoliksi ja maksaa asumisesta puolet korkokuluja vastaavan summan.