Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (917)
En muuten osallistu keskusteluun, enkä lukenut kuin ensimmäisen sivun. Ensinnäkin kinastelu omk vai kt on turha, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Asun isossa omakotitalossa maalla, kattoremontti on isoista remonteista jäljellä. Keskiarvo meidän kuluista kuukaudessa on n. 315e, toki talvella enemmän ja kesällä vähemmän. Nämä on itseasiassa laskettu vasta, joten on suht reaaliaikainen summa.
Lainaa meillä ei ole, eli kuluissa puhtaasti asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko puhuu elämänlaadusta ja itse aloitusviesti pelkästään asumiskustannuksista.
Minulle elämänlaatu ei ole asumiskustannusten synonyymi. Elämänlaatua ovat aivan muut asiat kuin se, miten paljon rahaa pankkitililtä kuukausittain lähtee. Elämänlaatua on se, että pääsee ovesta suoraan ulos joutumatta kävelemään rappukäytävän kautta. Että saa tehdä fyysisiä arkisia töitä, kuten lumenluontia ja puutarhanhotoa. Saa lämmittää puilla leivinuunia ja puuhellaa ja tehdä niissä ruokaa, jossa on jopa itse luonnosta ja pihasta kerättyjä aineksia, kuten marjoja, villivihanneksia ja itse kasvatettuja kasviksia.
Elämänlaatu ei ole yhtä kuin rahan säästö.
Valitettavasti nyt itse asun kerrostalossa, mutta lähitulevaisuudessa siintää omakotitaloasuminen, ja siinä elämänlaatuni kohenee. Rahaa kuluu joko enemmän tai vähemmän silloin, mutta en laske elämäni laatua lompakkoni paksuuden mukaan. Siihen vaikuttavat ihan muut asiat.
Tämä
Asumiseen rahan laittaminen on nimenomaan elämänlaatuun panostamista! Itse asuisin paljon halvemmalla jossain kaupungin vuokrakämpässä kerrostalolähiössä kuin omakotitalossa. Valitsen tämän asumismuodon koska minulla on tähän varaa ja tämä korottaa meidän koko perheen elämänlaatua.
Talvella voi lapset rakentaa lumilinnoja pihan täyteen ja kesällä pomppia trampoliinissa samalla kun aikuiset grillaa herkkuja auringonpaisteessa. Kaikesta tästä joutuisi kerrostalossa luopumaan. Minusta on ajattelu lähtee ihan väärille urille jos vain miettii miten voisi elää mahdollisimman laiskasti ja halvalla. Ei elämän tarkoistus ole olla passiivinen sohvalla möllöttäjä.
Jos se elämänlaadun nousu oli vain käteenjäävästä rahasta kiinni niin sit liian köyhä asui liian kalliisti.
Vierailija kirjoitti:
En muuten osallistu keskusteluun, enkä lukenut kuin ensimmäisen sivun. Ensinnäkin kinastelu omk vai kt on turha, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen. Asun isossa omakotitalossa maalla, kattoremontti on isoista remonteista jäljellä. Keskiarvo meidän kuluista kuukaudessa on n. 315e, toki talvella enemmän ja kesällä vähemmän. Nämä on itseasiassa laskettu vasta, joten on suht reaaliaikainen summa.
Lainaa meillä ei ole, eli kuluissa puhtaasti asumiskulut.
Totta. Omakotitalo asuminen sujuu niin kauan kuin on hyvässä kunnossa ja pystyy itse hoitamaan pihatyöt. Toki niiden hoitaminen sitten edesauttaakin pysymään siinä hyvässä kunnossa. Lisäksi omakotitalossa asuminen pitää mielen virkeänä, koska joudut jatkuvasti pitämään huolta talosta (et voi vaan istua sohvalla ja olla olematta vastuussa mistään), mielenterveys ja fyysinen kunto pysyvät hyvinä kun on mielekästä tekemistä ja ihan parhautta on sytyttää takkaan ja hellaan tuli kylminä pakkaspäivinä tai lämmittää pihasauna sähkösaunan siijaan ja nauttia pehmeistä löylyistä.
Lisäksi omakotitalossa asuminen tuo vapauden ja rauhan. Musiikkia voi kuunnella niin kovaa kuin haluaa, jos haluaa. Voit pitää koiria eikä haittaa jos ne joskus kumeasti haukahtavat. Toisaalta naapurit eivät häiritse oloasi ellet ole sattunut ostamaan omaktoitaloa pienellä tontilla tiiviiltä alueelta.
Omakotitalossa asumiskulut ovat kohtuulliset ja neliömääriin suhteutettuina jopa halvat. Mutta tämäkin toki asia, johon pystyy ennen kaikkea vaikuttamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Lumikola maksaa noin 50€ ja minulla on ollut sama kola nyt noin 10v.
Eihän toi mihinkään riitä nykyaikana, Päältä ajettava ruohonleikkaaja, Päältä ajettava pensasleikkuri, Päältä ajettava lumilinko jne, kyllä siinä OK-asujalle kuluja helposti tulee, osakkeessa saat nämä kaikki mutta toiset käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Eihän toi mihinkään riitä nykyaikana, Päältä ajettava ruohonleikkaaja, Päältä ajettava pensasleikkuri, Päältä ajettava lumilinko jne, kyllä siinä OK-asujalle kuluja helposti tulee, osakkeessa saat nämä kaikki mutta toiset käyttää.
Meillä on ihan vaan kola ja lumilapio ja 20 vuotta vanha työnnettävä ruohonleikkuri sekä haravat. Ikää on kohta 70 vee (nainen) ja pihan koko 1500 neliötä. Väitän, että kuntoni on pysynyt suurelta osin loistavana juurikin omakotitalon töiden vuoksi, sillä olen koko elämäni asunut omakotitaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Juoksevat kulut 140 neliön omakotitalossa 270 euroa, sisältää myös kiinteistön vakuutuksen ja veron.
Mistä olet tonnin säästänyt?
Jos velaton talo ja puut itsellä tuohon voi nykyään päästä.
Itsellä sähkölämmitteinen pieni talo, sähkänsiirto jo satasen kk kesät talvet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöiset leikkikalut on sitten jo harrastustoimintaa. Kaukana mistään välttämättömästä asumiskustannuksesta. Tottakai jos on iso piha ja siihen rupeaa rakentamaan jotain valtavaa unelmien puutarhaa niin tähän harrastukseen on mahdollista laittaa ihan niin paljon rahaa kuin vain talous antaa myöten.
Asun kerrostalossa, 5. krssa ja ihmettelen edelleen neljän asumisvuoden jälkeen miten hiljaista tässä talossa on asua. En kuule ääniä ylhäältä, alhaalta enkä sivuilta, enkä myöskään porraskäytävältä tai ulkoa. Asunnon väliseinät ovat yli 10 vm paksut, en tiedä kuinka paksut ovat asuntojen väliset seinät. Mutta asunto on jokatapauksessa hiljainen eikä naapureita melkein tiedä olevankaan.
Aivan kaikki palvelut ovat lähellä, 400-1000 m päässä. Bussipysäkille on alle 100 m. Silti asun luonnon keskellä ja järvenrantaan on 500 m. Parvekkeelta on kiva katsella kauniita maisemia yläilmoista ja nauttia kesästä. Asuminen tuntuu koko ajan turvalliselta, alaovella on koodilukko joten kaupustelijat ym. pysyvät poissa, samoin murtovarkaat. OK-talossa yksin asuessa oli ajoittain turvaton ja yksinäinen olo mutta ei koskaan tässä kodissa.
Tää on kyllä jotenkin söpöä että mikä tahansa eri asumismuotoja koskeva aloitus on sellainen koukku johon mammat tarttuu joka kerta täydellä varmuudella. Miten muiden ihmisten asumisvalinnat voikin herättää näin valtavia tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuessa voi ajatella säästävänsä myös kuntosalin kulut, koska parasta liikuntaa on pihatyöt, haravointi ja lumityöt ja nurmikon leikkuu! Takuulla pysyy kunto hyvänä kun on iso piha.
Ja oma rauha, se on luksusta.
Ihminen, joka sanoo haravointia tai nurmikon leikkuuta liikunnaksi ei selvästi harrasta mitään oikeaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa, 5. krssa ja ihmettelen edelleen neljän asumisvuoden jälkeen miten hiljaista tässä talossa on asua. En kuule ääniä ylhäältä, alhaalta enkä sivuilta, enkä myöskään porraskäytävältä tai ulkoa. Asunnon väliseinät ovat yli 10 vm paksut, en tiedä kuinka paksut ovat asuntojen väliset seinät. Mutta asunto on jokatapauksessa hiljainen eikä naapureita melkein tiedä olevankaan.
Aivan kaikki palvelut ovat lähellä, 400-1000 m päässä. Bussipysäkille on alle 100 m. Silti asun luonnon keskellä ja järvenrantaan on 500 m. Parvekkeelta on kiva katsella kauniita maisemia yläilmoista ja nauttia kesästä. Asuminen tuntuu koko ajan turvalliselta, alaovella on koodilukko joten kaupustelijat ym. pysyvät poissa, samoin murtovarkaat. OK-talossa yksin asuessa oli ajoittain turvaton ja yksinäinen olo mutta ei koskaan tässä kodissa.
Kerrostalossa on toki puolensa. Omakotitalossa aina asuneena ja koiran omistaneena en kuitenkaan ole ikinä pelännyt. Jos pelkoa olisi, aina voisi ottaa myös Verisuren tai muun vastaavan palvelut. Ethän voi myöskään tietää millaisia ihmisiä naapureinasi kerrostalossa loppujen lopuksi asuu.
Pelkääminen on mielestäni turhaa asui sitten kerrostalossa tai omakotitalossa. Ja kerrostaloon itsekin muutan jos kunto heikkenee / tulee sairauksia, tietenkin toivon, että saisin elää elämäni loppuun asti omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokorjaamollakin auton nokka-akseli vaihtaa itse itsensä. Satasen homma.
Jos lumenkolaus on sulle yhtä vaativaa kuin nokka-akselin vaihto, niin kannattaa toki teettää lumityöt muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksevat kulut 140 neliön omakotitalossa 270 euroa, sisältää myös kiinteistön vakuutuksen ja veron.
Mistä olet tonnin säästänyt?
Jos velaton talo ja puut itsellä tuohon voi nykyään päästä.
Itsellä sähkölämmitteinen pieni talo, sähkänsiirto jo satasen kk kesät talvet
Talo ei ole velaton, mutta laina ei kuulu juokseviin kuluihin.
Siirtomaksuissa on valtavat erot, en lämmitä puilla, vilp ja ilp.
No ei sen kerrostalonkaan tarvitse olla mikään kaupungin vuokratalo.
Olen ap:n tavoin asunut molemmissa ja tiedän että laadukaskin okt voi olla melkoinen projekti. Toki puolensa ja puolensa....nyt tyytyväinen kerrostaloasuja kivalla alueella ja tasokkaassa hyvin hoidetussa kerrostalossa.
Itse olen asunut koko aikuisikäni kerrostalossa ja tämä on minulle sopiva asumismuoto. Valittavasti olen muutaman vuoden ollut osakkaana kuolinpesässä, jonka omakotitalossa asuu leski. Joudun hoitamaan asioita, jotka ei todellakaan kiinnosta. Olen kilpailuttanut ja hankkinut kattoremontin, selvittänyt öljykattilat ja tilannut uuden, tilannut lämmitysöljyä, tilannut öljykattilan huollon, kun pannuhuoneesta kuuluu jotain ääntä ja talo viilenee ja öljysäiliön kuntokin pitäisi kai tarkistuttaa. Seuraavaksi pitäisi selvittää ikkunarempan hinnat. Pihatöitä minun ei tarvitse tehdä lukuunottamatta välillä lumitöitä. Marjapensaat pistän palasiksi, kun en jaksa kuunnella jatkuvaa valitusta miten marjat pitäisi (minun siis) kerätä ja tehdä mehuksi. Ihan varmasti moni tuollaisesta nauttii, minä en.
Huvittava keskustelu. Ensinnäkin miksi sitä omakotitaloa verrataan aina nimenomaan vuokraluukkuun. Siis poikkeuksetta. Se asuntohan voi olla oma 80-neliöinen kattohuoneisto keskustan jugendtalossa.
Toinen huvittava piirre on, että matalia kuukausikustannuksia esitellessään ok-asuja laskee mukaan korkeintaan sähkön, veden ja lämmityksen, ei koskaan niitä pitkällä aikavälillä kertyviä huoltoja ja remontteja, jotka muissa asumismuodoissa ovat usein vastikkeissa. Kustannusten vertailu tällä tavalla on täysin harhaanjohtavaa.
Mutta mammoille tällaiset tietysti ovat ihan sivuseikka, koska tämä on heille niin vahvasti tunneasia.
Niin se on varsinkin maaseudulle muuttavan elämä. Ainainen traktoreiden pörinä aamupimeästä iltapimeään> ja nämä ,varsingin nuoremmat suosivat 'ilman äänenvaimenninta' malleja. Pimeät pihatiet auraamatta tyylillä selvitkää tai olkaa selviämättä, lämmityspuut ovat kullan hinnoissa. Sähkö kallista ja katkoja usein, vesi vaihtelevan laatuista
kyllä maalla ei ole mukavaa.
Kyllä on kotoisaa lumisena aamuna nousta lämpimälle lattialle untsikkapeiton alta ja ihailla upean lumista puistoa talon edess kun tietää että talon pihat on hyvin aurattu ja töihin voi lampsia vaikka pikkujengissä. Kas, siellähän se huoltoyhtiön traktori jo siivoileekin pihaa.
Omakotitalossa asuessa voi ajatella säästävänsä myös kuntosalin kulut, koska parasta liikuntaa on pihatyöt, haravointi ja lumityöt ja nurmikon leikkuu! Takuulla pysyy kunto hyvänä kun on iso piha.
Ja oma rauha, se on luksusta.