Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (917)
Mitä sanoisin nuorelle itselleni 30 vuotta sitten.
Kierrä jokainen ok-talo kaukaa. Säästyy rahaa ja mielenterveys.
On ollut vuokra ok-taloa, omaa, homeista jne.
On käyty talosta käräjöimässä jne.
Osta osake jostain ison kaupungin keskustasta. Ei tarvii autoa eikä hätäillä onko rahaa polttopuihin, öljyyn tai maksaa autoa kolme vuotta.
Ei kiinnosta asua missään tien varressa katselemassa naapuritaloa. Riitti nuorena asutut vuodet kerrostaloista.
Josnei tuuri käy niin siinä asumismuodossa joukossa tyhmyys tiivistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?
Tätä minäkin mietin.
0/5
Laina+ muut kulut. Kyllähän sähkö on isossa oktssa kallista talviaikaan varsinkin suorasähkö. Vesimaksut myös huomattavasti kalliimpaa. Toki riippuu missä asuu. Meidän oktssa oli sähkölaskut neljättä sataa/kk kylminä pakkaskuukausina, kesällä mennyt mitään. Vesilasku 6x vuodessa, yht. 1200€. Ja ne lumityöt ja ruohonleikkuu. Onneksi päästiin eroon. Velattomia me olimme. -eri
Vesi kalliimpaa? Millä logiikalla?
No sillä logiikalla kun sitä vettä voi kerrostalossa lorottaa pihistelemättä kun ei ole huoneistokohtaisia mittareita. Ja vaikka onkin, niin kuukausimaksu ( ennakkoa ) on kova ja sen mukaan kulutetaan, kun ei tajuta tai huomioida näissä laskelmissa, että tasauslaskussa saa palautusta. Meillekin tuli just 190€ takaisin puolen vuoden vesimaksuista ( 2 henkilöä).
Muutenhan tuo veden hinta on saman alueen kerrostalossa ja omakotitalossa yleensä sama. Paitsi jos omakotitalossa on oma kaivo josta vesi tulee ( ei se kyllä ilmaista ole silloinkaan, ellei ole kantovesi, ja silloinkin menee usein jätevesimaksu tai maksu jätevesien tyhjennyksestä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?
Tätä minäkin mietin.
0/5
Laina+ muut kulut. Kyllähän sähkö on isossa oktssa kallista talviaikaan varsinkin suorasähkö. Vesimaksut myös huomattavasti kalliimpaa. Toki riippuu missä asuu. Meidän oktssa oli sähkölaskut neljättä sataa/kk kylminä pakkaskuukausina, kesällä mennyt mitään. Vesilasku 6x vuodessa, yht. 1200€. Ja ne lumityöt ja ruohonleikkuu. Onneksi päästiin eroon. Velattomia me olimme. -eri
No sillä logiikalla kun sitä vettä voi kerrostalossa loro
Unohdit nyt, että omakotitalossa ei makseta lämpimästä vedestä erikseen ja halvemmaksi tulee lämmittää.
Asuttiin korona-aikana äitini lapsuudenkodissa reilu 6 kk.
Tietty maalaistalo, puucee jne saunaan kantovesi mm tekee sen, ettei kiinnosta tippaakaan.
Siivottiin talo ja ympäristö kiitettävästi ja kyllä loppukesästä viihtyi hyvin. Alueella asuu paljon myös kaukaisiksi jääneitä sukulaisia.
Kun maalasimme talon, maalit tilattiin paikalliselta sekatavaraliikkeestä, jossa palvelu oli ihan parasta. Telineet saatiin lainaksi kesäteatterilta, vaihtokaupassa saivat lavaisteiksi sopivia huonekaluja. Muutama tuli pystyttämäänkin ja maalaustalkoihin osallistui mm 3 pikkuserkkua.
Talon osti perhe, jotka muutivat sinne asumaan ja kunta sai lapsia kyläkouluun ja vanhempia veroja maksamaan.
Lämpimät muistot jäivät. Mutta en haluaisi asua
Vierailija kirjoitti:
Ruohot päältäajettavalla ja lumityöt lingolla, mönkkärillä, kolalla tai traktorilla. Toki noista saa ongelmia ilman oikeita välineitä.
Voi ne lumityöt ajatella myös kuntoiluna. Näin minä itse ajattelin aina. Eläkkeelle jäätyäni ja osin jo aiemmin kolailin iäkkäiden naapureidenkin pihat. Nyt kerrostalon pihassakin kasaan oman ja muutaman naapurin lumet niin että auratraktori vie ne kasauspaikalle. Ei mikään ongelma näinkään, silloin kun kunto ja aika riittää.
Töissä olessani naapurin eläkeläispappa oli usein kolannut meidänkin pihan. Harmitti kun piti lähteä muualle kuntoilemaan.
Asenne kysymyksiähän nämä usein on, fyysisen terveyden ohella.
Juoksevat kulut 140 neliön omakotitalossa 270 euroa, sisältää myös kiinteistön vakuutuksen ja veron.
Mistä olet tonnin säästänyt?
Omakotitalossa asun, vesimittari on ja vesilasku vuodessa 90-110 euroa. Ihan on sisävessa, suihku (puilla lämpiävä pihasauna vesipatoineen myös) ja pyykinpesukone joita käytän ihan normaalisti, en pihistele veden kulutuksen kanssa. En oikein usko että kerrostalossa vesi olis halvempaa, siellähän on yleensä kuukausittainen vesimaksu luokkaa 17-30 euroa kuussa eikä mitään tasauksia. Lumityöt eivät mitään maksa kuten joku jo totesi, kolan ja lapion kun on kerran ostanut. Sähkölasku on inhimillinen kun puilla lämmittää, puut omasta takaa. Turha tulla selittämään kuinka ne eivät ole ilmaisia, ovat ne käytännössä vaikka ne pitääkin kaataa ja pieniä. Pidän siitä että asumisen eteen pitää vähä puuhastella, kerrostaloon (kaupunkiin ylipäänsä) en halua enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Kyllä mulla menee nolla euroa. Sama lumikola ollu yli 10 v ja saa hyvää liikuntaa kun putsaa pihan. Traktori myös löytyy mutta turha pihan takia pakkasilla käynnistää.
Olen asunut rivarissa, ok-talossa ja kerrostalossa, Kt-on huoleton valinta !
Minun elämänlaatuni koheni huomattavasti (ja asumiskustannukset laskivat) kun muutin kerrostalosta maalle omakotitaloon. Siitä on nyt 18 vuotta enkä vielä ole huomannut että olisin virheen tehnyt enkä todellakaan katunut hetkeäkään.
Kananaivot tykkää asua häkkikanaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin mietin.
0/5
No sillä logiikalla kun sitä vettä voi kerrostalossa loro
Helposti se vesimaksu taloyhtiössä nostetaan jos porukka lorottelee suruttomasti vettä.
Kyllä kuolisin tylsyyteen kerrostalossa. Nyt on kivasti tekemistä ja oma rauha
Jokainen tykkää mistä tykkää, mutta valehtelu on melko typerää. Ei okt.n kulut mitenkään ole tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruohot päältäajettavalla ja lumityöt lingolla, mönkkärillä, kolalla tai traktorilla. Toki noista saa ongelmia ilman oikeita välineitä.
Voi ne lumityöt ajatella myös kuntoiluna. Näin minä itse ajattelin aina. Eläkkeelle jäätyäni ja osin jo aiemmin kolailin iäkkäiden naapureidenkin pihat. Nyt kerrostalon pihassakin kasaan oman ja muutaman naapurin lumet niin että auratraktori vie ne kasauspaikalle. Ei mikään ongelma näinkään, silloin kun kunto ja aika riittää.
Töissä olessani naapurin eläkeläispappa oli usein kolannut meidänkin pihan. Harmitti kun piti lähteä muualle kuntoilemaan.
Asenne kysymyksiähän nämä usein on, fyysisen terveyden ohella.
Tuntuu vaan olevan kova ongelma lumityöt ja nurmikon leikkaus kun siitä aina mainitaan.
Toki se kuntoiluna menee jos on joku pieni tontti missä suunnilleen autopaikka ja joku polku ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Millainen omakotitalo sinulla oikein oli jos asumiskulut ovat olleet noin valtavat?
Me asumme vanhassa 1900 luvun alkupuolella rakennetussa omakotitalossa (noin 300 neliötä lämmitettyä tilaa, varastotilat ja autotalli toki pienemmällä lämmöllä) ja asumiskulut jaettuna tasan tekevät noin 500 euroa kuussa. Tuo summa sisältää: lämmityksen, sähkön, vakuutuksen, veden ja jätehuollon. Kiinteistövero ja laajakaista eivät sisälly summaan.
Oma piha on noin 2500 neliötä. Pihan hoidamme itse ja remontteihin (esim lämmitysmuodon vaihto, talon maalaus) käytämme ulkopuolista ammattilaista. Näitä kuluja varten säästämme joka kuukausi muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Voi sen kolan ottaa omaan käteen, ei tarvitse mennä kuntosalille maksamaan, kuten kerrostalon asukkaan
t. Okt, nainen 68 v. itse kolasin
Otsikko puhuu elämänlaadusta ja itse aloitusviesti pelkästään asumiskustannuksista.
Minulle elämänlaatu ei ole asumiskustannusten synonyymi. Elämänlaatua ovat aivan muut asiat kuin se, miten paljon rahaa pankkitililtä kuukausittain lähtee. Elämänlaatua on se, että pääsee ovesta suoraan ulos joutumatta kävelemään rappukäytävän kautta. Että saa tehdä fyysisiä arkisia töitä, kuten lumenluontia ja puutarhanhotoa. Saa lämmittää puilla leivinuunia ja puuhellaa ja tehdä niissä ruokaa, jossa on jopa itse luonnosta ja pihasta kerättyjä aineksia, kuten marjoja, villivihanneksia ja itse kasvatettuja kasviksia.
Elämänlaatu ei ole yhtä kuin rahan säästö.
Valitettavasti nyt itse asun kerrostalossa, mutta lähitulevaisuudessa siintää omakotitaloasuminen, ja siinä elämänlaatuni kohenee. Rahaa kuluu joko enemmän tai vähemmän silloin, mutta en laske elämäni laatua lompakkoni paksuuden mukaan. Siihen vaikuttavat ihan muut asiat.
Omakotitalo on työleiri sekä taloudellinen ja henkinen taakka. Muistan vielä miten valtavan helpottunut olin kun saatiin talo myytyä ja ihana kerrostaloasunto tilalle. Asumiseen liittyvä stressi ja vaiva katosivat saman tien. Ei koskaan enää omakotitaloon.