Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (917)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin muuttaisin jos ois tae siitä että naapureina asuu normaalia sakkia
Eihän tuota voi omakotitaloalueellakaan varmistaa. Sinulta ei kysytä, kuka naapuriisi saa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Eikö omakotitalossa tehdä lumityöt itse? Niihin menee aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kotoisaa lumisena aamuna nousta lämpimälle lattialle untsikkapeiton alta ja ihailla upean lumista puistoa talon edess kun tietää että talon pihat on hyvin aurattu ja töihin voi lampsia vaikka pikkujengissä. Kas, siellähän se huoltoyhtiön traktori jo siivoileekin pihaa.
Tai herätä siihen v*tun lumiauran ääneen aamuyöllä.
Kun on ensin illalla kuunnellut riitelyn ääniä naapurista ja vauvan itkua toisen seinän takaa.
Astua ovesta niillä pikkukengillä siihen lumisille rappusille , koska traktorikuskihan ei ulos hyppää rappuja putsaamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kerrostalossa on toki puolensa. Omakotitalossa aina asuneena ja koiran omistaneena en kuitenkaan ole ikinä pelännyt. Jos pelkoa olisi, aina voisi ottaa myös Verisuren tai muun vastaavan palvelut. Ethän voi myöskään tietää millaisia ihmisiä naapureinasi kerrostalossa loppujen lopuksi asuu. "
Tilastojen valossa asiaa sen enempää selvittämättä uskaltaisin väittää, että on paljon turvallisempaa asua pientaloalueella kuin tiivisti asutulla kerrostaloalueella. Jos katsoo missä tapahtuu enemmän rikoksia ja missä on todennäköisempaa joutua rikoksen uhriksi.
Kiistämätän tosiasia on, että kaupungeissa sattuu ja tapahtuu. Ei jossain puoliksi maaseudulla harvaan asutulla omakotitalovaltaisella alueella tapahdu yhtään mitään. Jos oikein turvallisen asuinpaikan haluaisi valita niin kannattaisi muuttaa omakotitaloon asumaan jonnekin todella syrjäiselle paikalle. Perinteisesti maaseudulla ei moni edes laita talonsa ulko-ovea lukkoon - paitsi sillo
Ihmettelen tuota käsitystä turvallisesta syrjäseudusta. Isäni oli kotoisin maaseudulta, lapsuuskotinsa oli syrjässä, ja hän ja hänen sisaruksensa olivat aina tarkkoja ovien lukitsemisesta ja siitä, että illalla vedetään verhot ikkunoiden eteen, jotta kukaan ei pääse näkemään sisälle. Siis ihan siellä vanhassa kotitalossakin.
Ja metsään ei olisi saanut lähteä yksin, koska siellä voi olla ties mitä rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kotoisaa lumisena aamuna nousta lämpimälle lattialle untsikkapeiton alta ja ihailla upean lumista puistoa talon edess kun tietää että talon pihat on hyvin aurattu ja töihin voi lampsia vaikka pikkujengissä. Kas, siellähän se huoltoyhtiön traktori jo siivoileekin pihaa.
Tämä on kyllä aika kaukana todellisuudesta. Pahimmillaan taloyhtiön pihat voi olla auraamatta monta päivää. Aina kun tulee enemmän lunta niin tiiviisti rakennetut kaupunkialueet on yhtä lumikaaosta kun ei sitä lunta mahdu mihinkään. Sitä on pakko isoilla kuorma-autoilla kuljettaa pois.
Niin ja kyllä se huoltoyhtiön traktori maksua vastaan auraa omakotitalon pihan ihan yhtäläiseen. Ainakin meillä naapurissa asuu iäkkäämpi pariskunta ja eivät ikinä tee itse lumitöitä.
Mä haluaisin asua ok-talossa. Lähellä kaupunkini keskustaa kuitenkin. En voisi/haluaisi asua ns. korvessa, koska sellainenkin tilanne voi tulla eteen, että ei voisi enää käyttää autoa ja bussin varassa en haluaisi asua. Olen kuitenkin jo keski-ikäinen, niin koskaan ei tiedä, milloin vointi menee sellaiseksi, että ok-talossa asuminen ei ole mahdollista. Lisäksi ok-taloni pitäisi olla ehdottomasti yksikerroksinen, juurikin sen takia, että jos käveleminen menee huonoksi, niin sillä yläkerralla ei tee yhtään mitään. Toki voihan nuorikin ihminen vaikka onnettomuuden kautta päätyä pyörätuoliin tms.
Mutta joo. Asun siis suurehkossa kerrostaloasunnossa, hyvällä alueella puolisoni kanssa ja viihdytään erittäin hyvin. Hiljaista on kuin huopatossutehtaassa. Nyt siis näin, mutta eihän sitä koskaan tietä, millaiset naapurit on vaikka vuoden päästä. Ok-talokaan ei tosin täydellistä hiljaisuutta takaa. Ystävällä ok-talo, ei tosin mikään kovin iso tontti ja naapuritalossa lapsiperhe. Siellä on sitten pihalla trampoliini ja luoja paratkoon, mikä kirkuminen ja meteli noista useasta lapsista lähtee kesäaikaan, ja niiden kavereista, kun siinä hyppivät ja pomppivat. Ystäväni ja puolisonsa eivät edes itse ulkosalla viihdy vaikka mukava puutarha heillä onkin.
Meillä on kerrostalossa kaikki nämä vuodet olleet paljon hiljaisempia kuin heillä ok-talossa, mutta koskaanhan ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on varsinkin maaseudulle muuttavan elämä. Ainainen traktoreiden pörinä aamupimeästä iltapimeään> ja nämä ,varsingin nuoremmat suosivat 'ilman äänenvaimenninta' malleja. Pimeät pihatiet auraamatta tyylillä selvitkää tai olkaa selviämättä, lämmityspuut ovat kullan hinnoissa. Sähkö kallista ja katkoja usein, vesi vaihtelevan laatuista
kyllä maalla ei ole mukavaa.
Mä kans mietin tätä aina kun sitä omakotiasumisen rauhaa hehkutetaan. Kokemusta molemmista. Muutin ok-talosta muuttaessani väliaikaisesti vieläpä nimenomaan kaupungin vuokrataloon, minkä pitäisi mammojen "tiedon" mukaan olla ihan hirveä paikka. Tämä on ehkä rauhallisin paikka, missä olen ikinä asunut. Naapureista ei kuulu mitään. Omakotitalossa sen sijaan oli säännöllisenä riesana naapurin tontilla pitkin päivää rääkyvät kakarat, rälläävät mopoteinit, erinäiset pihahommissa huudatettavat aparaatit ym. Ja huutonaurua näille jotka uskottelevat asuvansa omakotitalossa 350 eurolla kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Tyypillisesti tehdään itse, mutta jos on omaa tietä aurattavana niin yleensä sopimus jonkun kanssa joka hoitaa koneella. Tai jos on vaikka iäkäs ihminen joka ei pysty itse tekemään niin saahan sitä apuvoimia ostettua. Ihan samalla tavalla lumityöt voi teettää kuin kerrostalossakin.
Monesti omakotitalo on rakennettu sillä tavalla, ettei lumitöitä edes tarvitse paljoa tehdä. Jos auton saa pysäköityä parin metrin päähän yleisestä tiestä niin sen alueen putsaamiseen ei montaa minuuttia mene. Harvalla on valtavan kokoinen avoin piha missä lunta on riesaksi asti. Näitä on lähinnä maaseudulla joissa taas ihmisillä on omat traktorit ja vehkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tehdäänhän ne itse, mikäli oma aika riittää sellaiseen ja vielä merkittävämpi asia on itselle ainakin tullut vastaan eli sairaudet. Kun ei kumpikaan kykene tekemään lumitöitä, silloin olisi apua saatava muualta. Paitsi että esim. omalla kohdalla sitä ei löytynyt kohtuullisella rahallakaan. Monet palveluiden tuottajat vastasivat, etteivät lähde tänne syrjäkylälle yhden pihan takia ja kalustokin on sen verran suurta, että ei onnistu.
Lämmitys on niin kallista, että suuri osa rahoista menee sähköön ja puihin. Tässäkin sairaudet tulevat vastaan; pystymmekö kuskaamaan puita liiteristä ja lämmittämään?
Muutamme kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ensin illalla kuunnellut riitelyn ääniä naapurista ja vauvan itkua toisen seinän takaa.
Astua ovesta niillä pikkukengillä siihen lumisille rappusille , koska traktorikuskihan ei ulos hyppää rappuja putsaamaan.
Asut jossain tiettömän taipaleen takana korvessa kun teillä ei lumiaurakaan käy? Itsellä omakotitalo taajaman ulkopuolella ja niin se vaan täälläkin aura kolistelee viideltä aamulla tuossa tiellä. Ja aika kurjaa olisi, jos ei kolistelisi, eihän täältä muuten pääsisi autolla mihinkään.
"Ja metsään ei olisi saanut lähteä yksin, koska siellä voi olla ties mitä rikollisia."
Tunnetusti maaseudun syrjäiset metsät on niitä parhaita paikkoja rikollisille olla vaanimassa pahaa-aavistamattomia ohikulkijoita. Etenkin joku semmoinen paikka missä ei välttämättä moneen viikkoon kulje ketään. Siellä se rikollinen vaanii puskan takana valmiina hyppäämään kimppuun. Jos vaikka tässä ihan lähi viikkoina joku sinne tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkäunisille toki omakotitalo jossain syrjässä on paras ratkaisu. Itse en ole koskaan herännyt traktorin ääneen ja vaikka olisinkin, nukahdan heti uudestaan. Tässä talossa en ole kuullut riitelyn ääniä koskaan, en tosin missään muuallakaan, ja vauvan itkua on ollut viimeksi 1990-luvulla. Silloinkin sen juuri ja juuri kuuli keskellä yötä, kun muuten oli hiirenhiljaista.
Meidän ulko-oven vieressä on harja, jolla lumet saa harjattua pois rappuselta. Aikaa menee noin minuutti.
Pelkkä sähkölasku omakotitalossa näillä pakkasilla 500€/kk. Onneksi ei minulla vaan kaverilla. Vakuutukset, vesimaksut, jätemaksut, kiinteistövero... onhan noita. Kaveri sanoi samaa että tonnin ainakin säästää heti kun pääsee kerrostaloon.
"Ja huutonaurua näille jotka uskottelevat asuvansa omakotitalossa 350 eurolla kuussa."
Minä asun. Helposti jää tuon alle juoksevat kulut.
Tottakai pitää tähän lisäksi huomioida talon ostamiseen mennyt raha. Jos on iso asuntolaina niin siihen menee näiden kulujen lisäksi rahaa. Mutta jos oletetaan, että talo on ostettu ja maksettu kokonaan.
350 € / kk = 4200 € / vuosi
Vuodessa:
- 2000 € lämmitys
- 1000 € remonttirahaa (keskimäärin pitkällä aikavälillä)
- 1000 € sähkö, vakuutus, roskat
- 200 € nuohous, ruohonleikkurin bensa, yms pienet sekalaiset kulut
Vierailija kirjoitti:
"Ja huutonaurua näille jotka uskottelevat asuvansa omakotitalossa 350 eurolla kuussa."
Tottakai pitää tähän lisäksi huomioida talon ostamiseen mennyt raha. Jos on iso asuntolaina niin siihen menee näiden kulujen lisäksi rahaa. Mutta jos oletetaan, että talo on ostettu ja maksettu kokonaan.
Vuodessa:
- 2000 € lämmitys
Älä jaksa, aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa:
- 2000 € lämmitys
Älä jaksa, aikuinen ihminen.
Jos haluat keskustella niin kerro toki miten muokkaisit tätä laskelmaa jotta se mielestäsi olisi oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä aika kaukana todellisuudesta. Pahimmillaan taloyhtiön pihat voi olla auraamatta monta päivää. Aina kun tulee enemmän lunta niin tiiviisti rakennetut kaupunkialueet on yhtä lumikaaosta kun ei sitä lunta mahdu mihinkään. Sitä on pakko isoilla kuorma-autoilla kuljettaa pois.
Niin ja kyllä se huoltoyhtiön traktori maksua vastaan auraa omakotitalon pihan ihan yhtäläiseen. Ainakin meillä naapurissa asuu iäkkäämpi pariskunta ja eivät ikinä tee itse lumitöitä.
Traktorin tuntityö 120. Jos paljon lunta, ok-talossa lasku 400e.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko puhuu elämänlaadusta ja itse aloitusviesti pelkästään asumiskustannuksista.
Minulle elämänlaatu ei ole asumiskustannusten synonyymi. Elämänlaatua ovat aivan muut asiat kuin se, miten paljon rahaa pankkitililtä kuukausittain lähtee. Elämänlaatua on se, että pääsee ovesta suoraan ulos joutumatta kävelemään rappukäytävän kautta. Että saa tehdä fyysisiä arkisia töitä, kuten lumenluontia ja puutarhanhotoa. Saa lämmittää puilla leivinuunia ja puuhellaa ja tehdä niissä ruokaa, jossa on jopa itse luonnosta ja pihasta kerättyjä aineksia, kuten marjoja, villivihanneksia ja itse kasvatettuja kasviksia.
Elämänlaatu ei ole yhtä kuin rahan säästö.
Valitettavasti nyt itse asun kerrostalossa, mutta lähitulevaisuudessa siintää omakotitaloasuminen, ja siinä elämänlaatuni kohenee. Rahaa kuluu joko enemmän tai vähemmän silloin, mutta en laske elämäni laatua lompakkoni paksuuden mukaan. Siihen vaikuttavat ihan muut asiat.
TÄMÄ!!!!
Minulla meinasi mielenterveys oikeasti mennä rivarissa ja kerrostalossa sitä ennen. Omia ääniä joutui jatkuvasti varomaan samalla, kun naapurit sikailivat estoitta.
Nyt asun ok-talossa enkä ole ikinä ennen ollut missään näin onnellinen. Toki tämä maksaa hieman enemmän kuin kerrostalo tai ritari, mutta ei tätä rauhaa voi oikeasti rahassa mitata. Maksan oikeasti mielelläni sen pari sataa enemmän kuussa siitä, että oma mielenterveyteni ei mene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traktorin tuntityö 120. Jos paljon lunta, ok-talossa
Tunnissa auraa kymmeniä kilometrejä tietä. Toki jos asuu jossain TODELLA korvessa niin tämänlaisella auraustyölle voi olla tarvetta.
"Kerrostalossa on toki puolensa. Omakotitalossa aina asuneena ja koiran omistaneena en kuitenkaan ole ikinä pelännyt. Jos pelkoa olisi, aina voisi ottaa myös Verisuren tai muun vastaavan palvelut. Ethän voi myöskään tietää millaisia ihmisiä naapureinasi kerrostalossa loppujen lopuksi asuu. "
Tilastojen valossa asiaa sen enempää selvittämättä uskaltaisin väittää, että on paljon turvallisempaa asua pientaloalueella kuin tiivisti asutulla kerrostaloalueella. Jos katsoo missä tapahtuu enemmän rikoksia ja missä on todennäköisempaa joutua rikoksen uhriksi.
Kiistämätän tosiasia on, että kaupungeissa sattuu ja tapahtuu. Ei jossain puoliksi maaseudulla harvaan asutulla omakotitalovaltaisella alueella tapahdu yhtään mitään. Jos oikein turvallisen asuinpaikan haluaisi valita niin kannattaisi muuttaa omakotitaloon asumaan jonnekin todella syrjäiselle paikalle. Perinteisesti maaseudulla ei moni edes laita talonsa ulko-ovea lukkoon - paitsi silloin kun lähtee pitkäksi aikaa pois kotoa. Kaupungissa kukaan ei uskalla edes viideksi minuutiksi jättää oveaan lukitsematta.