Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (1379)
Asuin eksän kanssa omakotitalossa ja nyt yksin lasten kanssa kerrostalossa. Oon nyt paljon onnellisempi, kun enää ei tarvitse harrastaa asumista. Isossa talossa oli jatkuvasti jotain laitettavaa tai siivottavaa, nyt puolet pienemmän asunnon siivoaa päivässä. Olen lähempänä kaupungin sykettä, joten matka ajat on lyhentyneet ja vapaa aikaa enemmän. Kalliimpaa tämä kyllä on, mutta mulle monin verroin parempaa. Kukin taplaa tyylillään
Varmaankin saattaa mennä mutta meillä ei ole mennyt euroakaan 40 vuoden aikana. Olen nyt 77 vuotias, en tiedä meneekö 10 vuoden kuluttua.
Miellä on omakotitalon tontti 1350 m2. Suomessa voisi tontilla olla 2 järveä (a 500 neliötä) ja talo.
Järven minimikoko pitäisi olla hehtaari eli 10 000 m2. Pienemmät ovat lampia!
Kauhee riita täällä 😂. Eiköhän hei ihmiset oo ihan hyvä, että tykätään asua eri tavalla? Miltä tää Suomi näyttäs, jos kaikki kerrostalot purettaisiin ja väsätään omakotitalot kaikille? Tuskin ne omakotitalo asujat haluaa että siinä metrin päässä ikkunasta käkkii naapuri, kun tontteja ei riitä, ja kaikki tiet on paskana kun joka iikka tarvii oman auton. Tai vastaavasti, jos puretaan ne omakotitalot ja muutetaan kaikki kaupunkiin, ni julkinen liikenne ois aivan solmussa ja porukka majoittuu rappukäytävässä kun asuntoja ei oo kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Miellä on omakotitalon tontti 1350 m2. Suomessa voisi tontilla olla 2 järveä (a 500 neliötä) ja talo.
Järven minimikoko pitäisi olla hehtaari eli 10 000 m2. Pienemmät ovat lampia!
Siis mitä sää selität? Miten nää järvien ja lampien pinta-alat nyt liittyy mihinkään tässä keskustelussa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein hissi on rikki?
Me ollaan nyt asuttu 11 vuotta, yksi hissiremontti. Niitäkin huolletaan.
Mä ihmettelen mihin meidän naapurit ovat kadonneet kun mistään ei kuulu enää mitään. Ennen kuului rapusta oven kolahdus ja posteljoonin nastakengät, nykyään ei niitäkään. Kukaan ei edes muuta mihinkään, me oltiin viimeiset tulijat. Kovin voi näköjään olla erilaisia kokemuksia kerrstaloistakin. Mä en pitänyt ok-talosta, mutten silti hauku sitä elämäntapaa. Jotkut viihtyvät.
Sinulta onnistuu mielikuvituksen lento! Ala kirjoittamaan lasten seikkailukirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin saattaa mennä mutta meillä ei ole mennyt euroakaan 40 vuoden aikana. Olen nyt 77 vuotias, en tiedä meneekö 10 vuoden kuluttua.
Siis mihin ei ole mennyt euroakaan? Voidaanko normalisoida kommentteihin vastaaminen kokonaisilla lauseilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan nyt asuttu 11 vuotta, yksi hissiremontti. Niitäkin huolletaan.
Mä ihmettelen mihin meidän naapurit ovat kadonneet kun mistään ei kuulu enää mitään. Ennen kuului rapusta oven kolahdus ja posteljoonin nastakengät, nykyään ei niitäkään. Kukaan ei edes muuta mihinkään, me oltiin viimeiset tulijat. Kovin voi näköjään olla erilaisia kokemuksia kerrstaloistakin. Mä en pitänyt ok-talosta, mutten silti hauku sitä elämäntapaa. Jotkut viihtyvät.
Sama. Tosi hiljaisessa taloyhtiössä asun. En tiiä mitä nää ihmiset tekee, kun kenestäkään ei kuulu mitään. Välillä pihalla näkyy jotain koiranulkoiluttaja ja lapsia, että kyllä niitä täällä jossain pesii. Vai onko meillä vaan niin jäätävän hyvä äänieristys?
Neljä ristiselkä- ja kaularankaoperaatiota läpikäyneenä niin kerrostaloasuminen on ainoa vaihtoehto. Ei onnistu omakotitalon lumi- ja pihatyöt.
Asun pienkerrostalossa eläkeläisten kanssa. He ovat todella paljon poissa kotoaan kakkosasunnoissaan ulkomailla. Kyllä on hiljaista, kun olen siis tosi paljon yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon täs kerrostalossa asunut vuodesta 2017 lähtien. Hissi on tainnut olla 2 krt. rikki. Aiemmassa talossa tehtiin yhdessä välin 6 viikkoa kestänyt hissiremontti.
Vierailija kirjoitti:
Asuin eksän kanssa omakotitalossa ja nyt yksin lasten kanssa kerrostalossa. Oon nyt paljon onnellisempi, kun enää ei tarvitse harrastaa asumista. Isossa talossa oli jatkuvasti jotain laitettavaa tai siivottavaa, nyt puolet pienemmän asunnon siivoaa päivässä. Olen lähempänä kaupungin sykettä, joten matka ajat on lyhentyneet ja vapaa aikaa enemmän. Kalliimpaa tämä kyllä on, mutta mulle monin verroin parempaa. Kukin taplaa tyylillään
Vielä, kun et oo kohdannut häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin ei ole mennyt euroakaan? Voidaanko normalisoida kommentteihin vastaaminen kokonaisilla lauseilla?
Veikkaan niitä lumitöitä.
On se tää kerrostalossa asuminen mukavaa. Sähköäkin säästyy, kun olympialaisia voi kuunnella suoraan yläkerran naapurilta. Muutakin kulttuuria on, kun seinänaapuri haluaa laulajaksi ja räppäriksi, kummassakin se kylläkin on ihan paska. Talo rakennettu 2009. Just eilen kattelin Lammin kivitalopaketteja, että jos ite rakentais, niin sai ittseasiassa yllättävän halvallakin tehtyä about 80k€. Heti ois passiivinen talo ja ei kuuluu sisään eikä ulos. Maalämpöpumppua ja paneelia katolle, niin tänäänkin tulis ilmasta sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään asumismuotoa mitään vastaan. Pääasia, että asukkaat viihtyy kukin missäkin. Niin kauan kuin rakennusvalvonta kieltää tekemästä yli 40m korkeita omakotitaloja, niin itselleni ainoa oikea asumismuoto on kerrostalo. Asun kuten ehkä arvaatte, ylimmässä kerroksessa reilun 40 metrin korkeudessa. Täältä on upeat näkymät Suomenlahdelle ja myös lännen suuntaan pitkälle. Tätä maisemaa en kyllästy koskaan katsomaan. Paljon mielummin katselen kaukoputkellani merellä kulkevia laivoja, lintuja tai muuta tosielämän livekuvaa, kuin tuijotan tv:tä sohvallani. Neljä vuodenaikaa tuo omaa maalauksellista vivahdetta myös maisemiin eri vuodenaikoina. Alakerroksista ei myöskään kuulu juuri mitään ääniä, eikä liikenteen melua kuulu myöskään. Ei ole myöskään naapuritaloa kyljessä kiinni, joten avaruuttaa ympärillä riittää. Autonkin saa aina ajettua suoraan talon alle halliin omalle paikalle.
Ai vitsi, tuommoinen upealla näköalalla oleva ylimmän kerroksen asunto on itsellänikin haaveena. Noissa vaan on hintalappu täällä pk-seudulla sen verran suolainen, että haaveeksi se jääkin.
Vierailija kirjoitti:
On se tää kerrostalossa asuminen mukavaa. Sähköäkin säästyy, kun olympialaisia voi kuunnella suoraan yläkerran naapurilta. Muutakin kulttuuria on, kun seinänaapuri haluaa laulajaksi ja räppäriksi, kummassakin se kylläkin on ihan paska. Talo rakennettu 2009. Just eilen kattelin Lammin kivitalopaketteja, että jos ite rakentais, niin sai ittseasiassa yllättävän halvallakin tehtyä about 80k€. Heti ois passiivinen talo ja ei kuuluu sisään eikä ulos. Maalämpöpumppua ja paneelia katolle, niin tänäänkin tulis ilmasta sähköä.
800ke, ei 80ke.
Lammikivitalojen hinnat alkaa 370 000 eurosra
Joku vuosi sitten meillä tehtiin hissiremontti. Kaksi kerrostaloa, yhtensä 4 porttikongia ja hissiä. Hyvät esittelyt projektista ja turvaohjeista. Muistaakseni kesto 8 viikkoa. Hyvissä ajoin tuli monta konttia hissikamaa tontille. Kun asumme kolmannessa kerroksessa niin vaimon kanssa ostimme suuret määrät kamaa kuten juomat, säilykkeet, jauhot jne nurkat ja kaapit täyteen ettei käyttökatkoksen aikana tarvis kantaa kerroksiin muuta kuin nopeasti pilaantuvat aineet. Hyvin pärjäsimme.
Mulla ei ole mitään asumismuotoa mitään vastaan. Pääasia, että asukkaat viihtyy kukin missäkin. Niin kauan kuin rakennusvalvonta kieltää tekemästä yli 40m korkeita omakotitaloja, niin itselleni ainoa oikea asumismuoto on kerrostalo. Asun kuten ehkä arvaatte, ylimmässä kerroksessa reilun 40 metrin korkeudessa. Täältä on upeat näkymät Suomenlahdelle ja myös lännen suuntaan pitkälle. Tätä maisemaa en kyllästy koskaan katsomaan. Paljon mielummin katselen kaukoputkellani merellä kulkevia laivoja, lintuja tai muuta tosielämän livekuvaa, kuin tuijotan tv:tä sohvallani. Neljä vuodenaikaa tuo omaa maalauksellista vivahdetta myös maisemiin eri vuodenaikoina. Alakerroksista ei myöskään kuulu juuri mitään ääniä, eikä liikenteen melua kuulu myöskään. Ei ole myöskään naapuritaloa kyljessä kiinni, joten avaruuttaa ympärillä riittää. Autonkin saa aina ajettua suoraan talon alle halliin omalle paikalle.