Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (868)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontit ja kaukolämpö ovat käytännössä pelkästään kunnan/kaupungin lisäveroa asujille.
Öööh, miten niin? Pitäisikö siis kaikki saada ilmaiseksi? Miksi?
Ei tarvitse saada ilmaiseksi, mutta jos kunta pakkolunastaa maan ensin omistalalta raakamaan hinnalla, tyyliin 900 m2 tontista kunta maksaa n. 3000 € koko tontista könttänä, vuokraa sitä sitten eteenpäin omakotirakentajalle hintaan 5000 € vuosi, eikä ole muuta mahdollisuutta saada tontti kuin vuokrata, ryöstöähän tuo on. Lasketaan vaikka 40 v. asuminen, ilman korotuksiakin kunta nyhtää tontista 200 000 € eli maksamansa hinnan x 66. Eikä tui 5000 € kk ole edes huippuvuokra.
Kaupungit pyrkivät tonttivuokrilla hankkimaan lisää rahaa kaupungin kassaan, joten kyllähän se hyödyttää meitä kaikkia.
Toki nykyään näyttää siltä, että kaupungit ovat ruvenneet perimään tonteistaan markkinahintaa, Helsinki etunenässä, ja nostelevat niitä vuokriaan kiivaasti. Ongelma on silloin siinä, että kulut nousevat todella kiivasti myös ja se koskettaa monia asukkaita, sekä omistusasujia, että vuokra-asujia. Lisäksi rakentamisen kustannukset nousevat sitä myöten nekin mikä taas heijastuu asuntojen vuokriin ja myyntihintoihin. Dominoefekti siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrostalossa asumisen ja omakotitalossa asumisen kulut ovat ihan eri luokkaa. Kerrostalossa asuminen tuntuu lähes ilmaiselta omakotitaloon verrattuna.
Onko asunnon koko siis sama?
Miksi olet niin hämmästynyt? Onko sinulla piha, autotalli jne?
Eihän niitä kaikki tarvitse, mutta jotkut näitä arvostaa
Ei ole sama koko, enkä ole hämmästynyt, vaan asia on totta. On piha, autotalli ja vähän muutakin. Asuinmaa vain vaihtuu.
676; juoksevat kulut tarkoittavat rahaa minkä maksat jatkuvasti, vähintään vuodesta toiseen, yleisimmin kuukausittain. Vuokra kuuluu näihin, sehän maksetaan joka kuukausi. Eli paljonko sinun vuokrasi on ja minkä kokoinen asuntosi on?
Me maksamme omakotiasumisesta nyt n. 300 €/kk. Muuta rahaa asumiseen ei nyt mene. Jos lasken sen jo maksetun lainan, remontit yms. mukaan (yläkanttiin) ja jaan koko höskän asuttujen kuukausien mukaan, kuvitteellinen summa nykyisten juoksevien kulujen ollessa mukana on n. 400 €/kk.
Sinä et tietenkään laske asumiskuluihisi kämppäsi arvoa, sinähän et omista sitä nyt etkä ikinä asuessasi vuokralla.
Tosin edelleen on ihan turha minun sitä vuosikymmeniä sitten maksettua lainaa (17 000 €) tällä lailla jyvittää, koska taloni ja tonttini arvo ei ole hävinnyt, vaan moninkertaistunut. Talo on siis puolivahingossa toiminut sijoituksena. Sitä vastoin sinun maksamasi vuokra häviää sinun taskustasi jälkiä jättämättä muiden henkilöiden taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
646; et maksa vuokraa tai vastiketta ollenkaan? Niissähän maksat myös taloyhtiön sähköstä lisää...
Meillä talossa on aurinkopaneelit ja muita järjestelyjä, joiden takia talo on suurimmaksi osaksi omavarainen. Vuokrissa maksamme vain ylläpitokustannukset, lämmityksen, talon lainojen korot, yms. Taloyhtiö ei tavoittele voittoa (kaupungin asunto siis). Vuokrat siksi normaalia alhaisemmat.
En laskenut vuokraa ns. juokseviin kuluihin, koska yllä puhuttiin vain omakotitalon juoksevista kuluista, joihin ei laskettu asunnon hintaa, ja muita asunnon hankkimiseen laitettavia summia.
Vuokra on tietenkin vuokralla asuessa ihan normaali juokseva kulu, joka kuukausihan sinä sen maksat.
Jos ei ole talosta lainaa, silloin ei tietenkään siitä pääomasta e
Tässä on jokin virheellinen ajatus. Eihän voi olettaa, että omistusasunto on ilmainen :D
Vierailija kirjoitti:
676; juoksevat kulut tarkoittavat rahaa minkä maksat jatkuvasti, vähintään vuodesta toiseen, yleisimmin kuukausittain. Vuokra kuuluu näihin, sehän maksetaan joka kuukausi. Eli paljonko sinun vuokrasi on ja minkä kokoinen asuntosi on?
Me maksamme omakotiasumisesta nyt n. 300 €/kk. Muuta rahaa asumiseen ei nyt mene. Jos lasken sen jo maksetun lainan, remontit yms. mukaan (yläkanttiin) ja jaan koko höskän asuttujen kuukausien mukaan, kuvitteellinen summa nykyisten juoksevien kulujen ollessa mukana on n. 400 €/kk.
Sinä et tietenkään laske asumiskuluihisi kämppäsi arvoa, sinähän et omista sitä nyt etkä ikinä asuessasi vuokralla.
Tosin edelleen on ihan turha minun sitä vuosikymmeniä sitten maksettua lainaa (17 000 €) tällä lailla jyvittää, koska taloni ja tonttini arvo ei ole hävinnyt, vaan moninkertaistunut. Talo on siis puolivahingossa toiminut sijoituksena. Sitä vastoin sinun ma
Ei se noin mene, vaan jos sinä ja minä olisimme yhtäaikaa 30 vuotta sitten menneet asumaan, sinä ostanut omakotitalosi ja minä muuttanut edulliseen vuokra-asuntoon, minä olisi säästänyt 30 vuoden ajan joka kuukausi, silloin kun sinä olisit lyhentänyt lainaa ja maksanut enemmän juoksevia kuluja. Minulla olisi nyt sijoitettuna aika paljon rahaa. Sinulla olisi se nyt edullinen omakotitalosi, jonka voisi halutessasi realisoida rahaksi, siihen hintaan mitä asuntomarkkinoilla saisit.
Helvetti ja rikkinäinen puhelin. Aloitus ja uuu, mikä tajunnan virta, kun jokainen ilmoittaa miten saa asua, haluaa asua ym. Jokainen asuu missä haluaa. Teistä kukaan ei voi määritellä kuntaa, hintoja, ym. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.
Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa.
Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.
Ei se sun lumilinko mitään maksanut?
AP on oikeassa. Omakotitalossa on kallista, sähköä kuluu 10 x vs saman kokoinen kerrostalokoti, kaikki huollot ja korjaukset yksin sinun vastuulla. Pelkkä vesikatto tai salaojat voi olla helposti 25.000€.
Ei mitään järkeä ottaa riesakseen omakotitaloa, vaikka rakastaisit lumitöitä aamulla klo 05.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.
Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa.
Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.
Tai sitten joku ulkopuolinen käy traktorillaan auraamassa ison pihan ja todella pitkän pihatien jossain korvessa. Vähän toista kuin monen ketjussa mainostama lumikolalla itse, mikä on helppoa jossain 600 neliön postimerkkitontilla.
Omakotitalossa asuminen on kallista. Kaikki maksaa. Lisäksi kuka tahansa hullu voi tulla sisälle milloin vain ikkunasta. Kerrostalossa hommat toimii. On edukkaampaa, mukavampaa ja turvallisempaa. On vähemmän töitä. Huoltoyhtiö kolaa ja hiekoittaa pihat, hoitaa viat ja homma toimii.
"Ei se noin mene, vaan jos sinä ja minä olisimme yhtäaikaa 30 vuotta sitten menneet asumaan, sinä ostanut omakotitalosi ja minä muuttanut edulliseen vuokra-asuntoon, minä olisi säästänyt 30 vuoden ajan joka kuukausi, silloin kun sinä olisit lyhentänyt lainaa ja maksanut enemmän juoksevia kuluja. Minulla olisi nyt sijoitettuna aika paljon rahaa. Sinulla olisi se nyt edullinen omakotitalosi, jonka voisi halutessasi realisoida rahaksi, siihen hintaan mitä asuntomarkkinoilla saisit. "
Ostimme asunnon vuonna 2004. Yhtiövastike ja lainan lyhennys oli saman verran kuin edellisen 2 m2 pienemmän vuokra-asuntomme vuokra. Maksoimme lainan 12 vuodessa pois eli viimeinen lainaerä lähti maksuun 2016. Tässä on kohta 10 vuotta maksettu pelkkää yhtiövastiketta ja vuokra-asunnon vuokra ei todellakaan ole laskenut mihinkään. 10 vuodessa on tullut huima säästö verrattuna vuokra-asumiseen. En tiedä mitä tällä asunnolla saisi myydessä, koska ei ole kiire mihinkään. En millään matematiikalla saa tästä omistusasumisesta taloudellisesti huonompaa kuin vuokralla asumisesta. Sijoituksissa on rahaa ihan riittävästi.
Mulla kerrostaloasunnossa koko vuoden sähköt n. 200 e, eli vähemmän kuin sun kallein kuukausi.
Tietenkin oli koska neliöitä on vähemmän kuin 120m2 ja maksat lämmityksen vastikkeessa! Tuo on vain käyttösähkösi (meillä sen osuus n 550e/v)
Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat 10v ei mene noilla kuluilla. Tulee väkisin jotain korjattavaa ja pientä fiksausta on muutenkin koko ajan. Ne unohtuu helposti. Silti omakotitalossa asuminen tulee halvemmaksi kuin iso vuokra-asunto, siitä ei pääse mihinkään. Meillä nuo luetellut kulut on 500 €/kk. Siihen päälle tulee vielä tontin vuokra ja kaikenlaista pientä sälää, niin yhteensä tulee 800 €/kk.
Helposti menee kun on hyvin rakennettu talo.
Ulkomaalaus kestää vielä vuosia, jos ei kestä maalit maksaa ehkä 300-500e.
Katto, putket, ikkunat yms 20-30v eteenpäin
Asuimme edellisessä talossa 18v eikä tarvinnut muuta kuin maalata taaperon huone teinille sopiviin väreihin (muistaakseni meni 100e), sekään e ollut "remontti"
Rakentaminen muuttuu aika nopeasti, joten kyllä monissa asioissa talot vanhenevat aika nopeasti. Talotekniikalla on myös se tekni
10v talo ei ole vanha! Jos myymme tämän 2v kuluttua talon ikä on 12v. Ei vanha silloinkaan
Eikä todellakaan homeessa tai remonttitarpeessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, halutako siis verrata vain ns. juoksevia kuluja? No minulla kerrostaloasunnossa ne ovat 44 e/kk korkeintaan. Missä omakotitalossa kulut ovat tätä edullisemmat?
Jos haluat verrata eri asumismuotojen kokonaiskustannuksia, sitten pitää ottaa vertailuun kerrostaloissa vuokra (mahdolliset vuokravakuudet), asumisoikeustaloissa kuukausimaksut + asumisoikeusmaksu (plus mahdolliset lainakulut) ja omistusasunnoissa ostohinta (plus mahdolliset asuntolainakulut ja verot).
**
Siis vastike, vesi, sähkö, autopaikka, saunavuoro, vakuutus yms juoksevat asumiskulut 44e/kk
Tuskin🤣
Etkö tosiaan ymmärrä asumiskuluja??
Ei ole autopaikaa eikä saunavuoroa. Vain vesi, sähkö ja kotivakuutus, kuten jo kerroin.
Miksi et ymmärrä tätä?
Unohdit vastikkeen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
638; olen mielestäni kertonut sinulle kaikki kulumme pääpiirteittäin vuosikymmeniltä. Talon kokonaishinta (tähän on laskettu mukaan jopa entisestä kerrostaloasunnosta saatu raha) , remontit, juoksevat kulut yhteensä n. 400 €/kk jyvitettynä kaikille asutuille vuosille (juoksevat kulut on tietysti olleet ennen pienempiä, mutta laskettu yläkanttiin nykyisten hintojen mukaan helpottamaan laskua). Asumiseen on mennyt 33 vuodessa alle 160 000 €.
Vuosikymmenten asumisen jälkeen talon ja tontin arvo on nyt vähintään 400 000 €.
Eipä tuota pysty vertailemaan kerrostaloasuntoon, koska pitäisi tietää kaikki vastikkeet sun muut tuolta ajalta. Toki kun noin vanha talo, niin edulliseksi tullut yli 30 vuodessa.
Mutta jos joku ostaisi tuon talon ja tontin nyt tuolla 400 000 eurolla ottamalla asuntolainan, sitten kuukaus
Ethän sinä kuoletusta voi laskea, sehän maksetaa. ns "oman taskuun".
Tämän hetken korkotasolla 400 000e (teoreettisesta) lainasta 900e/kk koron voit laskea asumiskuluihin niin kauan kuin on velkaa.
Todellisuudessa kenelläkään ei ole 100% lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
646; et maksa vuokraa tai vastiketta ollenkaan? Niissähän maksat myös taloyhtiön sähköstä lisää...
Meillä talossa on aurinkopaneelit ja muita järjestelyjä, joiden takia talo on suurimmaksi osaksi omavarainen. Vuokrissa maksamme vain ylläpitokustannukset, lämmityksen, talon lainojen korot, yms. Taloyhtiö ei tavoittele voittoa (kaupungin asunto siis). Vuokrat siksi normaalia alhaisemmat.
En laskenut vuokraa ns. juokseviin kuluihin, koska yllä puhuttiin vain omakotitalon juoksevista kuluista, joihin ei laskettu asunnon hintaa, ja muita asunnon hankkimiseen laitettavia summia.
Vastike/vuokra ON asumiskulu
Olen 55 vuotias.
Olen asunut rivitalossa ja omakotitalossa perheellisenä.
Sinkkuna kerrostalossa.
Kaikissa asumismuodoissa on ollut hyvät ja huonot puolensa.
Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten joku ulkopuolinen käy traktorillaan auraamassa ison pihan ja todella pitkän pihatien jossain korvessa. Vähän toista kuin monen ketjussa mainostama lumikolalla itse, mikä on helppoa jossain 600 neliön postimerkkitontilla.
Ei se tontin koko vaan paljonko on pihatietä. Minulla on 3000 neliötä pihaa, mutta kolattavaa vain pari autonmittaa autotallin ovelta asfalttitien reunaan. Niin ja kapea kulkuväylä ulko-ovelta.
En tietenkään ala koko puutarhaa lumesta putsaamaan. Harvassa omakotitalossa on niin valtavasti lumitöitä, ettei niitä tavallisesti tekisi helposti käsin kolaamalla. Työläämpi se on lähinnä silloin jos on talvella monta viikkoa poissa kotoa ja samaan aikaan sataa runsaasti lunta, mutta tämä on tosi harvinaista.
Niin ja kyllä kerrostalon parkkipaikalla muista monet kerrat kaivaneeni autoa kinoksen alta töihin lähtiessä. Huoltoyhtiö vetää koneella vain isot väylät. Mielummin teen lumitöitä omakotitalon pihassa kun on tilaa minne työntää se lumi. Kerrostalo parkkipaikala se oli ainainen riesa. Kun ei sitä lunta voi naapurin parkkiruutuun lapioida.
Tässä on jokin virheellinen ajatus. Eihän voi olettaa, että omistusasunto on ilmainen :D
Eihän kukaan niin väitä.
Ei ilmainen vaan maksettu! Siinä ero.
Kun talo on maksettu ei kukaan laskuta sinua seinistä enää. Ymmärrätkö?
Silloin jäljellä on vain säännölliset asumiskulut eli:
Okt: lämmitys, sähkö (jos eri kuin lämmitys), vesi/jätevesi, jäte, kiinteistövero, vakuutus, nuohous (jos on tulisija). Joku maksaa myös lumen aurauksesta, joku ei - siksi en laskisi perusmenoihin vaan käyttökuluihin
Omistusasunto: vastike, sähkö, vesi, taloyhtiön sauna, autopaikka, ehkä myös vuokratontin vastike. Kotivakuutus. Riippuu tietty siitä mitä vastikkeeseen jo sisältyy, onko asunnossa sauna tai ei, yms. eri versioita.
Vuokrakämppä: vuokra, sähkö, vesi, taloyhtiön sauna, autopaikka. Kotivakuutus. Riippuu tietty siitä mitä vuokraan jo sisältyy, onko asunnossa sauna tai ei, yms. eri versioita.
Tässä rautalangasta perusmenot
"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5