Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (872)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuminen on opiskelijoille, köyhille, työttömille, vammaisille, vajakeille ja talousongelmaisille.
Oma iso talo on aina ollut vaurauden merkki.
Selvästi joku pohojalaanen landepaukku, jolla ei ole mitään käsitystä Helsingistä hih.
Varmasti omakotitalo tulee halvimmaksi, jos suhteutetaan siihen, että saa myös oman tontin, pihan jne.
Itselleni vaan on vastenmielistä olla vastuussa kaikesta. Käytän elämäni muihin juttuihin kuin kodistani/kiinteistöstäni huolehtimiseen. Ei tarvitse miettiä juuri muuta kuin, että maksaa vastikkeen kerran kuukaudessa ja huolehtii sähkön kulutuksesta. Siinäpä se onkin. Jos vesijohto on tukossa, katolla liikaa lunta, piha-aita kaatunut, viemärit pitää tarkistaa, sähkökeskuksessa vika jne, niin ei tarvitse tehdä mitään. Taloyhtiö hoitaa ja minä keskityn omaan elämääni. Tästä minä maksan enemmän kuin omakotiasuja, mutta eipähän tarvitse olla vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt - juoksevat kulut n. 300.-€/kk.
Ehkä niin, mutta laskepa mukaan todelliset asuntoon menneet kulut: asuntolaina, sen korot, pankin maksut ja verot, remonttikustannukset, pihatyöt + tarvikkeet, nuohoukset, yms. sekä muut vuosien aikana mökkiisi laittamat rahat.
Näitähän kuluja ei vuokra-asuntoon tule. Tulee vain vuokra + vesi + sähkö + kotivakuutus.
Sen sijaan omakotitalossa pelkästään jo lämmityskustannukset ja kotivakuutus ovat aina kalliimmat kuin vuokra-asunnossa.
Noita 300 €/kk kuluja omakotitalossa ei kannata uskoa.
Aivan, en usko millään että kotivakuutus omakotitaloon (talo, tontti, irtaimisto) olisi noin pieni. Luultavasti pakko olla vähintään 80 e/kk. Luultavasti enemmän, koska talo seinineen ja irtaimisto pitää vakuuttaa.
Kerrostalossa taloyhtiö omistaa talon rakenteet.
Meillä omakotitalossa kotivakuutus 1050 vuodessa eli 87 €/kk.
Olen asunut elämäni aikana opiskelijana kerrostalossa kaupungin keskustassa kotimaassa ja ulkomailla, luhtitalossa esikaupungissa, sitten mieheni työsuhdeasunnossa suljetulla alueella rivitalossa ja nyt mieheni rakentamassa omakotitalossa. Voin kertoa, että tämä viimeisin on ainoa oikea asumismuoto meille, kumpikin tykkää touhuilla ja pysyä liikkeessä, mutta sitten taas täyden hiljaisuuden vallitessa on ihana käpertyä takkatulen ääressä toisen kainaloon🥰. Tosiaan jos ei oikein jaksa tehdä mitään ylimääräistä ja mieluummin sohvalla on vapaa-ajalla, ei okt ole järkevä vaihtoehto tuoden vaan lisärasitetta myös rahallisesti, rempat kuitenkin maksaa, jos ne tekee kunnolla. Meillä mies osaa tehdä kaikki rempat itse, niin siinä mielessä olemme onnekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?
sähkölämmitys.
Missään talossa ei sähkölämmitys maksa tyyliin 1500 €/ kk ympäri vuoden. Jos jollakin joku kylmä talvikuukausi lämmitys maksaa vaikka 500 €, summa on tietysti muina kuukausina huomattavasti pienempi.
On hienoa, että osa kerrostaloasujista viihtyy asunnoissaan, mutta säästöllä sitä kanikoppiasumista ei voi oikeasti perustella, etenkään jos asuu vuokralla.
Meillä viimevuonna 1836e lämmitys- ja käyttösähkö.
Kallein kuukausi oli 262e ja halvin 39e sisältäen sähkön, siirron, verot ja perusmaksut. Pösä
Mulla kerrostaloasunnossa koko vuoden sähköt n. 200 e, eli vähemmän kuin sun kallein kuukausi.
638; olen mielestäni kertonut sinulle kaikki kulumme pääpiirteittäin vuosikymmeniltä. Talon kokonaishinta (tähän on laskettu mukaan jopa entisestä kerrostaloasunnosta saatu raha) , remontit, juoksevat kulut yhteensä n. 400 €/kk jyvitettynä kaikille asutuille vuosille (juoksevat kulut on tietysti olleet ennen pienempiä, mutta laskettu yläkanttiin nykyisten hintojen mukaan helpottamaan laskua). Asumiseen on mennyt 33 vuodessa alle 160 000 €.
Vuosikymmenten asumisen jälkeen talon ja tontin arvo on nyt vähintään 400 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut elämäni aikana opiskelijana kerrostalossa kaupungin keskustassa kotimaassa ja ulkomailla, luhtitalossa esikaupungissa, sitten mieheni työsuhdeasunnossa suljetulla alueella rivitalossa ja nyt mieheni rakentamassa omakotitalossa. Voin kertoa, että tämä viimeisin on ainoa oikea asumismuoto meille, kumpikin tykkää touhuilla ja pysyä liikkeessä, mutta sitten taas täyden hiljaisuuden vallitessa on ihana käpertyä takkatulen ääressä toisen kainaloon🥰. Tosiaan jos ei oikein jaksa tehdä mitään ylimääräistä ja mieluummin sohvalla on vapaa-ajalla, ei okt ole järkevä vaihtoehto tuoden vaan lisärasitetta myös rahallisesti, rempat kuitenkin maksaa, jos ne tekee kunnolla. Meillä mies osaa tehdä kaikki rempat itse, niin siinä mielessä olemme onnekkaita.
Tai jos ei halua maata sohvalla, mutta haluaa käyttää elämänsä johonkin muuhun, kuin okt-hommiin, niin sitten joku muu asuminen sopinee paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?
sähkölämmitys.
Missään talossa ei sähkölämmitys maksa tyyliin 1500 €/ kk ympäri vuoden. Jos jollakin joku kylmä talvikuukausi lämmitys maksaa vaikka 500 €, summa on tietysti muina kuukausina huomattavasti pienempi.
On hienoa, että osa kerrostaloasujista viihtyy asunnoissaan, mutta säästöllä sitä kanikoppiasumista ei voi oikeasti perustella, etenkään jos asuu vuokralla.
Meillä viimevuonna 1836e lämmitys- ja käyttösähkö.
Kallein kuukausi oli 262e ja halvin 39e sisältäen sähkön, siirron, verot ja perusmaksut. Pösä
Meillä on kaukolämpö ja käyttösähkö yhteensä 3600 vuodessa. Kaukolämmössä on korkea perusmaksu, koska kaukolämpöyhtiö omistaa laitteet ja siten myös huoltaa ja uusii ne tarvittaessa. Hyvä ja huoleton systeemi, mutta ei tietenkään edullisin mahdollinen kuvio.
Vuokratontit ja kaukolämpö ovat käytännössä pelkästään kunnan/kaupungin lisäveroa asujille.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontit ja kaukolämpö ovat käytännössä pelkästään kunnan/kaupungin lisäveroa asujille.
Sähkölämpö taas suoraa kustannusta asujalle, ja paljon.
Just sanoin miehelle jalat edellä tästä omakotitalosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos ei halua maata sohvalla, mutta haluaa käyttää elämänsä johonkin muuhun, kuin okt-hommiin, niin sitten
Tämäkin riippuu aktiivisuudesta. Minä olen sitten luultavasti normaalia aktiivisempi, koska ehdin harrastaa useamman kerran viikossa mitä haluan sekä levätä riittävästi ja tehdä myös kaikenlaista okt- ja kotihommia omien lempipuuhieni, töiden ja opiskelujen lisäksi😄
646; et maksa vuokraa tai vastiketta ollenkaan? Niissähän maksat myös taloyhtiön sähköstä lisää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämpö taas suoraa kustannusta asujalle, ja paljon.
Tuo on riippunut tietysti hyvin paljon vuodesta ja minkälaisen sähkösopimuksen on tehnyt. Monena vuonna sähkölämmitys on ollut edullista, eikä sen pykääminen vaadi alkuun suuria investointeja. Maalämpö vaatii alkuinvestoinnit, mutta on hyvin edullista laittamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos ei halua maata sohvalla, mutta haluaa käyttää elämänsä johonkin muuhun, kuin okt-hommiin, niin sitten
Ei tietenkään omakotitalossakaan ole pakko tehdä paljoakaan, pihankin voi päälystyttää vaikka asfaltilla jos ei puutarhanhoito nappaa. Jopa lumen luontiin voi palkata halutessaan ulkopuolisen.
Vierailija kirjoitti:
625; 7h + k, tontti oma 2200 m2 maksoi vuonna 1994 310 000 mk, euroina 50 000 €. Myyntihinnat ovat todella vähintään kuusinkertaistuneet tuosta, jopa lähes kahdeksankertaistuneet. Kasvukeskuksia on muitakin kuin pääkaupunkiseutu. Tätä enemmän en asuinpaikkaani avaa.
En tietenkään enää muista varainsiirtoveroja tai lainakuluja, koko summa ei ollut edes lainaa, muutimme omakotitaloon omasta kerrostaloneliöstä. Lisäksi tuohon aikaan asuntolainat piti maksaa kahdeksassa vuodessa pankille takaisin.
No aika vaikea verrata kun kämppä on noin vanha eikä kaikki kulut edes tiedossa.
Sori, mutta pk-seudun ulkopuolella asunnon arvot vaan laskee, tästä oli vähän aikaa sitten uutisissa. En mitenkään voi uskoa että kuvittelet vanhan remontoimattoman talosi tuottavan voittoa paljoakaan tulevaisuudessa. Iso tontti toki voi olla etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkölämmitys.
Siinä olet täysin väärässä.
Laskin itse juuri että kannaataako minun asua Helsingissä tässä lähiössä omistusasunnossa, asumisoikeusasunnossa vai vuokralla.
Kaksi henkilöä alapeukuttaa vaikka luvut ovat selvät. Monille on näköjään vaikeaa hyväksyä tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavat 10v ei mene noilla kuluilla. Tulee väkisin jotain korjattavaa ja pientä fiksausta on muutenkin koko ajan. Ne unohtuu helposti. Silti omakotitalossa asuminen tulee halvemmaksi kuin iso vuokra-asunto, siitä ei pääse mihinkään. Meillä nuo luetellut kulut on 500 €/kk. Siihen päälle tulee vielä tontin vuokra ja kaikenlaista pientä sälää, niin yhteensä tulee 800 €/kk.
Helposti menee kun on hyvin rakennettu talo.
Ulkomaalaus kestää vielä vuosia, jos ei kestä maalit maksaa ehkä 300-500e.
Katto, putket, ikkunat yms 20-30v eteenpäin
Asuimme edellisessä talossa 18v eikä tarvinnut muuta kuin maalata taaperon huone teinille sopiviin väreihin (muistaakseni meni 100e), sekään e ollut "remontti"
Rakentaminen muuttuu aika nopeasti, joten kyllä monissa asioissa talot vanhenevat aika nopeasti. Talotekniikalla on myös se tekninen käyttöikä, jolloin systeemit pitää uusia.
Lisäksi jos aiotte tulevaisuudessa myydä asunnon, niin eipä ostajia kiinnosta vanha remontoimaton asunto, jossa haiskahtaa home ja kaikki ratkaisut ovat mennyttä maailmaa.
Omakotiasujat (kuten itse) eivät yleensä ymmärrä jaksottaa remonttikustannuksia. Uudessa talossa ei tarvitse tehdä 20 vuoteen mitään merkittävää, mutta korjausvelka kasvaa koko ajan ja jonkun se on maksettava. Arvonnousua ei enää odota kukaan, korjausvelka näkyy suoraan myyntihinnassa. Esim. katto maksaa 50e/kk, ja kohteita on paljon muitakin.
Kuule kyllä se pk-seudulla voi olla. Täällä omistusasunnot ovat kovin kalliita.