Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (868)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
625; 7h + k, tontti oma 2200 m2 maksoi vuonna 1994 310 000 mk, euroina 50 000 €. Myyntihinnat ovat todella vähintään kuusinkertaistuneet tuosta, jopa lähes kahdeksankertaistuneet. Kasvukeskuksia on muitakin kuin pääkaupunkiseutu. Tätä enemmän en asuinpaikkaani avaa.
En tietenkään enää muista varainsiirtoveroja tai lainakuluja, koko summa ei ollut edes lainaa, muutimme omakotitaloon omasta kerrostaloneliöstä. Lisäksi tuohon aikaan asuntolainat piti maksaa kahdeksassa vuodessa pankille takaisin.
No aika vaikea verrata kun kämppä on noin vanha eikä kaikki kulut edes tiedossa.
Sori, mutta pk-seudun ulkopuolella asunnon arvot vaan laskee, tästä oli vähän aikaa sitten uutisissa. En mitenkään voi uskoa että kuvittelet vanhan remontoimattoman talosi tuottavan voittoa paljoakaan tulevaisuudessa. Iso tontti toki voi olla etu.
&n
Olet kyllä ihan mahdoton inttäjä! Olen kertonut sinulle kulut jo 33 vuoden ajalta. Jollakin varainsiirtoverolla eikä edes tarvitun lainan korolla ( lainaa oli 100 000 mk = 17 000 €) ei ole isossa kuvassa mitään merkitystä kun talo oli aikoinaan niin edullinen.
Suomessa on muitakin kasvukeskuksia kuin pääkaupunkiseutu. Niissä asuntojen arvot ovat viime vuosikymmeninä nousseet reippaasti, vaikka jossakin perähikiän takamailla arvo on olematon. Minua ei edes kiinnosta taloni tämänhetkinen arvo, en ole sitä myymässä. Vastaavien talojen hinta myynti-ilmoituksissa tällä alueella liikkuu kuitenkin välillä 350 000 - 450 000 €.
Missään en ole väittänyt taloamme remontoimattomaksi, vanhaksi kylläkin. Pelkästään tällaisten isojen vanhojen omistustonttien hinta täällä taajamassa lähentelee jo 250 000 €, etenkin jos siinä on niin upea puutarha kuin minulla. Siihen iso, erittäin vähän rahaa ylläpitoon tarvitseva ja lämpötehokaskin talo vielä päälle.
Meillä kerrostalossa asumisen ja omakotitalossa asumisen kulut ovat ihan eri luokkaa. Kerrostalossa asuminen tuntuu lähes ilmaiselta omakotitaloon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
638; olen mielestäni kertonut sinulle kaikki kulumme pääpiirteittäin vuosikymmeniltä. Talon kokonaishinta (tähän on laskettu mukaan jopa entisestä kerrostaloasunnosta saatu raha) , remontit, juoksevat kulut yhteensä n. 400 €/kk jyvitettynä kaikille asutuille vuosille (juoksevat kulut on tietysti olleet ennen pienempiä, mutta laskettu yläkanttiin nykyisten hintojen mukaan helpottamaan laskua). Asumiseen on mennyt 33 vuodessa alle 160 000 €.
Vuosikymmenten asumisen jälkeen talon ja tontin arvo on nyt vähintään 400 000 €.
Eipä tuota pysty vertailemaan kerrostaloasuntoon, koska pitäisi tietää kaikki vastikkeet sun muut tuolta ajalta. Toki kun noin vanha talo, niin edulliseksi tullut yli 30 vuodessa.
Mutta jos joku ostaisi tuon talon ja tontin nyt tuolla 400 000 eurolla ottamalla asuntolainan, sitten kuukausikulut olisivat siinä 2 100 euroa laskien lainan ja korot yms. mukaan.
Vuokralla löytyisi halvemmalla yhtä iso talo, mutta tietenkään ei välttämättä olisi yhtä iso tontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, halutako siis verrata vain ns. juoksevia kuluja? No minulla kerrostaloasunnossa ne ovat 44 e/kk korkeintaan. Missä omakotitalossa kulut ovat tätä edullisemmat?
Jos haluat verrata eri asumismuotojen kokonaiskustannuksia, sitten pitää ottaa vertailuun kerrostaloissa vuokra (mahdolliset vuokravakuudet), asumisoikeustaloissa kuukausimaksut + asumisoikeusmaksu (plus mahdolliset lainakulut) ja omistusasunnoissa ostohinta (plus mahdolliset asuntolainakulut ja verot).
**
Siis vastike, vesi, sähkö, autopaikka, saunavuoro, vakuutus yms juoksevat asumiskulut 44e/kk
Tuskin🤣
Etkö tosiaan ymmärrä asumiskuluja??
Ei ole autopaikaa eikä saunavuoroa. Vain vesi, sähkö ja kotivakuutus, kuten jo kerroin.
Miksi et ymmärrä tätä?
Olen eri kirjoittaja, mutta et siis maksa vuokraa tai vastiketta, eikä asunto ole maksanut sinulle ( tai vanhemmillesi, kuulostat tosi nuorelta) mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut elämäni aikana opiskelijana kerrostalossa kaupungin keskustassa kotimaassa ja ulkomailla, luhtitalossa esikaupungissa, sitten mieheni työsuhdeasunnossa suljetulla alueella rivitalossa ja nyt mieheni rakentamassa omakotitalossa. Voin kertoa, että tämä viimeisin on ainoa oikea asumismuoto meille, kumpikin tykkää touhuilla ja pysyä liikkeessä, mutta sitten taas täyden hiljaisuuden vallitessa on ihana käpertyä takkatulen ääressä toisen kainaloon🥰. Tosiaan jos ei oikein jaksa tehdä mitään ylimääräistä ja mieluummin sohvalla on vapaa-ajalla, ei okt ole järkevä vaihtoehto tuoden vaan lisärasitetta myös rahallisesti, rempat kuitenkin maksaa, jos ne tekee kunnolla. Meillä mies osaa tehdä kaikki rempat itse, niin siinä mielessä olemme onnekkaita.
Tai jos ei halua maata sohvalla, mutta haluaa käyttää elämänsä johonkin muuhun, kuin okt-hommiin, niin sitten
Mua naurattaa ihmisten lapselliset stereotypiat.
"Kaikki omakotitaloissa asuvat ovat reippaita ja aktiivisia, jotka viljelevät maata ja korjaavat talon kattoa ja sitä sun tätä ja varmaan käyvät marjassa ja sienessä joka päivä myös talvella ja tekevät puhdetöikseen makrameita tai kutovat kangaspuilla."
"Kaikki kerrostaloasukkaat ovat laiskoja sohvalla makaajia, jotka eivät pistä nenäänsä ikinä ulos edes ikkunasta."
"Kaikki vuokralla asujat ovat kela-rottia, alkoholisteja tai vammaisia."
"Kaikkien suomalaisten pyhin tehtävä on uhrata elämänsä asuntolainan maksuun ja parasta on ostaa valtava talo ja huimasti lääniä vaikka asuisi yksin ja olisi liikuntarajoitteinen."
😂🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontit ja kaukolämpö ovat käytännössä pelkästään kunnan/kaupungin lisäveroa asujille.
Öööh, miten niin? Pitäisikö siis kaikki saada ilmaiseksi? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti omakotitalo tulee halvimmaksi, jos suhteutetaan siihen, että saa myös oman tontin, pihan jne.
Itselleni vaan on vastenmielistä olla vastuussa kaikesta. Käytän elämäni muihin juttuihin kuin kodistani/kiinteistöstäni huolehtimiseen. Ei tarvitse miettiä juuri muuta kuin, että maksaa vastikkeen kerran kuukaudessa ja huolehtii sähkön kulutuksesta. Siinäpä se onkin. Jos vesijohto on tukossa, katolla liikaa lunta, piha-aita kaatunut, viemärit pitää tarkistaa, sähkökeskuksessa vika jne, niin ei tarvitse tehdä mitään. Taloyhtiö hoitaa ja minä keskityn omaan elämääni. Tästä minä maksan enemmän kuin omakotiasuja, mutta eipähän tarvitse olla vastuussa.
Minä asun omakotitalossa tyytyväisenä, mutta olen samaa mieltä sinun kanssasi.
Omakotitaloasuminen ei sovi, jos ei ole halua pitää talostaan huolta, plussana oma rauha
Kerrostaloasuminen on huoletonta jos kerrostalon äänet eivät haittaa
Vaikka palstalta saa eri kuvan, niin luulen, että monet kerrostaloasunnotkin ovat aika hiljaisia
Vierailija kirjoitti:
646; et maksa vuokraa tai vastiketta ollenkaan? Niissähän maksat myös taloyhtiön sähköstä lisää...
Meillä talossa on aurinkopaneelit ja muita järjestelyjä, joiden takia talo on suurimmaksi osaksi omavarainen. Vuokrissa maksamme vain ylläpitokustannukset, lämmityksen, talon lainojen korot, yms. Taloyhtiö ei tavoittele voittoa (kaupungin asunto siis). Vuokrat siksi normaalia alhaisemmat.
En laskenut vuokraa ns. juokseviin kuluihin, koska yllä puhuttiin vain omakotitalon juoksevista kuluista, joihin ei laskettu asunnon hintaa, ja muita asunnon hankkimiseen laitettavia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontit ja kaukolämpö ovat käytännössä pelkästään kunnan/kaupungin lisäveroa asujille.
Öööh, miten niin? Pitäisikö siis kaikki saada ilmaiseksi? Miksi?
Ei tarvitse saada ilmaiseksi, mutta jos kunta pakkolunastaa maan ensin omistalalta raakamaan hinnalla, tyyliin 900 m2 tontista kunta maksaa n. 3000 € koko tontista könttänä, vuokraa sitä sitten eteenpäin omakotirakentajalle hintaan 5000 € vuosi, eikä ole muuta mahdollisuutta saada tontti kuin vuokrata, ryöstöähän tuo on. Lasketaan vaikka 40 v. asuminen, ilman korotuksiakin kunta nyhtää tontista 200 000 € eli maksamansa hinnan x 66. Eikä tui 5000 € kk ole edes huippuvuokra.
Vierailija kirjoitti:
Asuitko enen rakoliiterissä jossa on sähkölämmitys?
Huutista 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
646; et maksa vuokraa tai vastiketta ollenkaan? Niissähän maksat myös taloyhtiön sähköstä lisää...
Meillä talossa on aurinkopaneelit ja muita järjestelyjä, joiden takia talo on suurimmaksi osaksi omavarainen. Vuokrissa maksamme vain ylläpitokustannukset, lämmityksen, talon lainojen korot, yms. Taloyhtiö ei tavoittele voittoa (kaupungin asunto siis). Vuokrat siksi normaalia alhaisemmat.
En laskenut vuokraa ns. juokseviin kuluihin, koska yllä puhuttiin vain omakotitalon juoksevista kuluista, joihin ei laskettu asunnon hintaa, ja muita asunnon hankkimiseen laitettavia summia.
Hyvänen aika, olet tiukannut meiltä muilta tietoja talojen hintoja ja lainoja myöten, nyt on sinun vuorosi kertoa omat tietosi. Paljonko on asuinneliöitä, paljonko vuokrasi ja muut maksusi tekevät kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra on tietenkin vuokralla asuessa ihan normaali juokseva kulu, joka kuukausihan sinä sen maksat.
Jos ei ole talosta lainaa, silloin ei tietenkään siitä pääomasta enää mitään makseta. Toki voidaan laskea paljonko kulut olisivat olleet per jokainen asumiskuukausi, mutta juoksevia kuluja maksetut lainat eivät tietenkään ole enää vuosien tai vuosikymmenten päästä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Meillä ei lumityöt maksa mitään kun itse lapioi. kehitystä nyt AP 0/5 !!
Pöljä. Tottakai maksaa, koska aika on rahaa. Jos käytät lumitöihin esimerkiksi 80 tuntia talven aikana niin se on pois jostain muusta. Äläkä aloita sitä samaa vanhaa "se käy liikunnasta", koska tiedämme molemmat, että et sinä sitä tekisi, ellei olisi pakko.
Kenellä menee lumitöihin 80 tuntia talvessa? Ehkä 5 tuntia talvessa menee meillä. Traktori auraa pihan muuten parilla satasella / talvi.
Eihän kerrostalossa pysty elämään normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, halutako siis verrata vain ns. juoksevia kuluja? No minulla kerrostaloasunnossa ne ovat 44 e/kk korkeintaan. Missä omakotitalossa kulut ovat tätä edullisemmat?
Jos haluat verrata eri asumismuotojen kokonaiskustannuksia, sitten pitää ottaa vertailuun kerrostaloissa vuokra (mahdolliset vuokravakuudet), asumisoikeustaloissa kuukausimaksut + asumisoikeusmaksu (plus mahdolliset lainakulut) ja omistusasunnoissa ostohinta (plus mahdolliset asuntolainakulut ja verot).
**
Siis vastike, vesi, sähkö, autopaikka, saunavuoro, vakuutus yms juoksevat asumiskulut 44e/kk
Tuskin🤣
Etkö tosiaan ymmärrä asumiskuluja??
Ei ole autopaikaa eikä saunavuoroa. Vain vesi, sähkö ja kotivakuutus, kuten jo kerroin.
Miksi et ymmärrä tätä?
Olen
Ai minä teini? Älä nyt naurata, olen eläkkeellä ja vanhempani kuolivat jo 20 vuotta sitten.
Toki maksan vuokraa, mutta eihän sitä voi verrata edellä annetuihin omakotitalon pelkkiin juokseviin kuluihin vaan sitä pitäisi verrata asumiskustannuksiin, joissa näkyy asuntojen hankintahinta, asuntolainan korot, yms. Eiväthän omistusasunnot ole ilmaisia kuten suurin osa täällä näyttää kuvittelevan. Vain yksi henkilö avasi yli 30 vuotta sitten hankkimansa asunnon hankkimiskuluja. Muut tuntuivat kuvittelevan ettei niitä verrattaisi vuokriin. En ymmärrä miksi?
Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Hallitus päätti: öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa vuoteen 2030 mennessä eli pitää tehdä lämmitysremontti tai lämmittää bioöljyllä.
Tuo omakoti- ja kerrostaloasumisen vertailu on kyllä aika mahdotonta. Omassa talossamme on reilu 200 m2, 3000 m2 hieno puutarhatontti, oma ranta, autotalli ja -katos jne. Jos vastaavan neliömäärän, terassin ja autokatoksen haluaisi kerrostalosta, loppuisivat rahat ja pankin huumorintaju kyllä kesken. Myös sähköautot vaihtuisivat todennäköisesti polttiksiin.
Kyllähän kesäinen puutarhanhoito ja ruohonleikkuu ja talven lumityöt vievät aikaa. Mutta niinkuin joku sanoi aiemmin, omakotitalo on useimmille mieluinen harrastus. Eikä kukaan liimaile oveen heippalappuja.
Ikävä kyllä, tästä talosta on luovuttava siinä vaiheessa kun fyysinen kunto ei enää anna myöten pitää taloa ja tonttia kunnossa. Sitten varmaan se tuntuvasti pienempi kerrostalo-osake on oikea ratkaisu. Mutta aika paljosta pitää silloin luopua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrostalossa asumisen ja omakotitalossa asumisen kulut ovat ihan eri luokkaa. Kerrostalossa asuminen tuntuu lähes ilmaiselta omakotitaloon verrattuna.
Onko asunnon koko siis sama?
Miksi olet niin hämmästynyt? Onko sinulla piha, autotalli jne?
Eihän niitä kaikki tarvitse, mutta jotkut näitä arvostaa
Miksi et ymmärrä tätä?