Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko työllistynyt piilotyöpaikkaan?

Vierailija
14.12.2023 |

Kuulemma 70 % työllistyy näihin.

Oletko työllistynyt piilotyöpaikkaan?

Vaihtoehdot

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen kaksi kertaa saanut työpaikan laittamalla avoimen hakemuksen haluamaani yritykseen. Kumpikaan paikka ei siis itse silloin hakenut työntekijää.

Vierailija
2/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Harjoittelusta jäin samaan paikkaan osa-aikaiseksi ja valmistumisen jälkeen sopimus muutettiin kokoaikaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Harjoittelusta jäin samaan paikkaan osa-aikaiseksi ja valmistumisen jälkeen sopimus muutettiin kokoaikaiseksi.

Ei tämä ole piilotyöpaikka.

Vierailija
4/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin firma. Jäin lomautetuksi ja kysyi, haluanko tulla töihin. 

Vierailija
5/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkään ei ole piilotyöpaikka.

Vierailija
6/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkään ei ole piilotyöpaikka.

Sillä tavalla oli, että heillä oli kipeä tarve työntekijöille mutta työ ei monelle kelvannut. 

Vierailija
7/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä - olen laitostiskarina ikkunattomassa huoneessa suojassa katseilta.

Vierailija
8/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olen piilotyötön

Vierailija
9/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseen työpaikkaani minua kysyttiin ilman hakuja kai sen vuoksi, että olin tehnyt siellä lyhyen harjoittelun. Työ oli puolen vuoden määräaikaisuus.

Toiseen työpaikkaani minua kysyttiin niin ikään ilman, että paikkaa olisi pantu auki. kun työskentelin tuossa ensimmäisessä. Myös se oli puolen vuoden määräaikaisuus.

Vierailija
10/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mutta tekisi mieli ottaa yhteyttä suoraan vaikka johonkin siivousfirmaan kun tässä jo kuudes vuosi työttömänä. Mutta jotenkin iljettää kun on työnhakijana pahnan pohjimmainen, huutaako ne pää punaisena sitten puhelimeen että älä soittele meille sinä ruoja

(Olen pitkäaikaistyötön, +40 ja vain peruskoulun käynyt)

Vierailija
11/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lukioikäisenä suunnittelin musiikin ammattiopintoja ja tähtäsin ammattimuusikoksi. Abivuonna aloin antaa pianotunteja, ja tein "yrittäjähenkistä" yksityisopettajan työtä viitisen vuotta. Hankin oppilaat eli asiakkaat itse, suunnittelin opetuksen, pidin tunnit, tuotin syys- ja kevätkauden päätteeksi matineat, sovitin ja nuotinsin oppilaiden toiveiden mukaista ohjelmistoa... Hoidin myös kirjanpidon, laskutuksen, verot ym. itse. Mielestäni tämä oli piilotyöpaikka, koska kukaan ei hakenut opettajaa, vaan hankin asiakkaat itse. 

Myöhemmin tielle tuli monia syitä, joiden vuoksi luovuin musiikin opiskelusta enkä enää tavoitellut ammattilaisuutta. Sen jälkeen työllistyin vuokrafirman kautta sekä sosiaalialalle että kaupan alalle. Sittemmin opiskelin ammattikorkeakoulussa ja sieltä valmistuttuani hain töitä. Muutamaa vuotta myöhemmin jatkoin opintoja maisteriohjelmassa yliopistossa. Maisteriohjelmaan liittyvän harjoittelun tein erään yrityksen HR:ssä, ja kun harjoittelujaksoni oli loppumassa, minulle tarjottiin perhevapaasijaisuutta. Se oli myös piilotyöpaikka, joka ei koskaan tullut mihinkään julkiseen hakuun, vaan sitä tarjottiin minulle, koska olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. 

Piilotyöpaikkojen määrää en ihmettele yhtään. HR:ssä näkee, miten valtava työ yhden työntekijän rekrytoiminen on. Se on kallista, aikaa vievää, epävarmaa ja täynnä riskejä (toki myös mahdollisuuksia). Siksi mille tahansa yritykselle tai muulle työnantajalle voi olla kuin taivaan lahja, ettei rekryä tarvitse alusta asti käynnistää itse, vaan työntekijät ottavat itse proaktiivisesti yhteyttä ja hakevat töitä. Usein on niin, ettei töitä ole tarjolla heti, kun avoin hakemus tupsahtaa pöydälle, mutta voi hyvin olla, että muutaman viikon tai kuukauden päästä aukeaakin joku mahdollisuus, jota tarjotaan sille "piilohakijalle". 

Vierailija
12/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos sitä ei koskaan laitettu minnekään julkisesti haettavaksi. 

Vierailija
13/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Lukioikäisenä suunnittelin musiikin ammattiopintoja ja tähtäsin ammattimuusikoksi. Abivuonna aloin antaa pianotunteja, ja tein "yrittäjähenkistä" yksityisopettajan työtä viitisen vuotta. Hankin oppilaat eli asiakkaat itse, suunnittelin opetuksen, pidin tunnit, tuotin syys- ja kevätkauden päätteeksi matineat, sovitin ja nuotinsin oppilaiden toiveiden mukaista ohjelmistoa... Hoidin myös kirjanpidon, laskutuksen, verot ym. itse. Mielestäni tämä oli piilotyöpaikka, koska kukaan ei hakenut opettajaa, vaan hankin asiakkaat itse. 

Myöhemmin tielle tuli monia syitä, joiden vuoksi luovuin musiikin opiskelusta enkä enää tavoitellut ammattilaisuutta. Sen jälkeen työllistyin vuokrafirman kautta sekä sosiaalialalle että kaupan alalle. Sittemmin opiskelin ammattikorkeakoulussa ja sieltä valmistuttuani hain töitä. Muutamaa vuotta myöhemmin jatkoin opintoja maisteriohjelmassa yliopistossa. Maisteriohjelmaan liittyvän harjoittelun tein erään yr

Olen kade kun olet niin ehtiväinen. Itse pohtinut jo neljä vuotta mitä tekisi elämälle kun pelkää kaikkea.

Vierailija
14/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työpaikkani suhteilla ja hyvin hyvin pienestä firmasta on kyse. Hyvin harvat tietävät tätä firmaa.

Vierailija
15/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt piilotyöpaikkaa. Oli liian hyvässä piilossa.

Vierailija
16/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kävelin suoraan työpaikalle ja kysyin töitä. Näin kaupassa.

Vierailija
17/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei ole piilotyöpaikka?

Vierailija
18/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin työnantajalle, kerroin osaamiseni ja kysyin, olisiko käyttöä tälle työkokemukselle. Työnantaja sanoi, että ei ole ajatellut palkata ketään tekemään tuollaista, mutta jos tulet tekemään tuon lisäksi tätä ja tuota, niin tervetuloa. Niin minä loin itse työpaikkani, joten se ei varmaankaan ole sellainen piilotyöpaikka - työnantaja ei ainakaan osannut ajatella, että osaamiselleni olisi käyttöä.

Vierailija
19/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi työkkärin kurssilla tutustumassa firmaan, josta tarjottiin heti töitä. Äitini oli 50v ja ei ole koulutusta. Myös hänen sisko pyydettiin sinne töihin. Hyvästä syystä he eivät laita palkkojaan julkiseen hakuun. Oli töissä siellä eläkkeelle asti. 

Vierailija
20/22 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin eräässä harrastukseen liittyvässä palaverissa tulevan työnantajani kanssa. Kysyin sitten paltsun jälkeen kesätöitä koska opiskelin silloin. Ei ne sitten halunnutkaan syksyllä päästää minua pois sieltä, vaan olin siellä kuusi vuotta.