Työnhaku on TOIVOTONTA
Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!
Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.
Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee.
Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista.
Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv!
Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.
Kommentit (210)
Jos olet osaaja niin voit perustaa yrityksen ja alkaa tienaamaan tarjoamalla palveluja asiakkaille. Suomessa yrittäminen on kannattavaa ja verot ovat pienet joten on turha lässyttää paskaa että yrittäjäksi ei pidä ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat miten helppoa se työnhaku on työkyvyttömälle? Kokoaikatyötä on nyt pakko hakea kun ei saa kelalta sairauspäivärahaa vaikka ei kykene edes osapäivätyöhön.
Työkyvytön voi miettiä sellaista alaa mihin työkyky riittäää. Jos ei pysty mihinkään niin saattohoito tai eutanasia on varmaan paras vaihtoehto.
Nyt kannattaa ottaa työpaikka vastaan.
Eihän töitä pidä hakea ! Toimii vain kuten Persut ja muut äärifassarit kehottaa, MENEE TÖIHIN ! Tai perustaa yrityksen, risuilulla kuluu olevan tulevaisuudessa laaja markkinat. ( lähde: Valtiovarainministeriö, sen pääjehu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat miten helppoa se työnhaku on työkyvyttömälle? Kokoaikatyötä on nyt pakko hakea kun ei saa kelalta sairauspäivärahaa vaikka ei kykene edes osapäivätyöhön.
Työkyvytön voi miettiä sellaista alaa mihin työkyky riittäää. Jos ei pysty mihinkään niin saattohoito tai eutanasia on varmaan paras vaihtoehto.
Suosittelen sulle jälkimmäistä vaihtoehtoa heti. Ei jää kukaan kaipaamaan.
Tämä on ihan absurdi tilanne. 10 vuonna sitten viimeksi hakenut töitä ennen tämän hetkistä työttömyyttä ja pääsin jokaiseen haastatteluun ja työnkin sain jo 2 kuukauden työnhaun jälkeen. Nyt sama tilanne paitsi 10 vuoden työkokemusta rikkaampana enkä pääse edes haastatteluihin. Teen kuukaudessa n. 10 työhakemusta.
Veljeni Toivo pääsi kyllä töihin syksyllä, mistä tiesit?
Mutta luulisi vielä muutama Toivon olevan työttömänäkin kun kumminkin suht yleinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyin jo pitkän aikaan sitten, että ei minun taustoillani oleva ihminen tule enää saamaan töitä. Lopetin siis työhakemusten lähettelyn 2020-luvun alussa. Helpotti myös tosi paljon henkistä olotilaa, kun oppi tämän faktan hyväksymään. Tietenkään en ole tyytyväinen, että rahat ovat vähissä ja joudun tulemaan toimeen yhteiskunnan tuilla, mutta kun ei muutakaan voi niin pakko siihen on tottua.
Okei... Ja miten olet onnistunut esittämään työkkäriin, että haet töitä?
Mitä/minkälaisia asiantuntija tehtäviä olet tehnyt?
Ei isossa osassa työnhakijoita ole mitään vikaa, päinvastoin. Mutta hakijoita on PALJON. Saimme yhteen paikkaan 300 hakemusta, kävimme tuntikausia yhteensä läpi hakemuksia, toinen toistaan parempia mutta pakko oli yksi valita vaikka olisin voinut palkata viisi. Suurin osa ihan omia itsejään, tosi kivoja tyyppejä hyvällä kokemuksella. Ei kaikki laita hyppimään tulirenkaitten läpi, mutta hakemuksia ja hyviä hakijoita vaan on ihan hirveän paljon ja valinta on vaikea.
Ohjeeni, älä hae töitä. Hae sitten kun niitä on.
Olen 55v insinööri ja en ole päässyt uusiin töihin vaikka olen lähettänyt kymmeniä hakemuksia. Taitaa olla se "parasta ennen" päivämäärä mennyt jo vuosia sitten.
Perusta firma ja työllistä ihmisiä.
Oiskohan ammatinvaihdon aika?On se kyllä kumma kun työpaikkoja pitäisi olla ,mutta yrittäjiksi ei ole intoa.Perustuslaki tarvitsee pienen päivityksen,nyt siellä on "työntekijä valtiovallan erityisessä suojeluksessa",aihetta korjata työnantaja...
Töitä ei oikeasti vaan ole.
Viisi vuotta sitten alallani ilmoitettiin paljon avoimia työpaikkoja ja pääsin kolmanteen hakemaani paikkaan vakitöihin. Olin vasta valmistumassa työkkärin kurssilta.
Jäin sittemmin työttömäksi kun firmalla alkoi työt vähentyä. Eikä nykyään ole oman alan paikkoja ollenkaan ainakaan avoimessa haussa. Teen avoimia hakemuksia yrityksiin (viime kuussa tein noin 30) mutta joka puolelta sanotaan ettei voida palkata nyt.
Ainoat työpaikkailmoitukset ovat vuokratyöpaikkoja. Yksikin oli sellainen johon haettiin pariksi päiväksi työntekijää. Tai sitten 1-3kk pätkään haetaan tekijää.
En tajua miten on työmarkkinat menneet tällaiseksi. Ihmiset tarvitsevat normaalin työpaikan ja toimeentulon eikä pikkukeikkoja silloin tällöin.
tänä vuonna tammi-maaliskuu aikana on ilmoitettu ruhtinaalliset 2 normaalia kokoaikaista vakituista työpaikkaa omalla työnhakualueellani, joihin molempiin sopisin osaamiseni perusteella. Ja niihin oli molempiin 80 hakijaa. Eli erittäin pienet mahdollisuudet työllistyä.
Olen myös tänä vuonna saanut yhden 4 viikon työkeikan. En kohta enää jaksa. Haluan vain päästä töihin normaaliin vakituiseen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille
Ei ole työttömyysputkea ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse ilman sairautta jos sittenkään. Jos jäät työttömäksi eläkeiän kynnyksellä, niin niitä hakemksia on pakko tehdä siihen asti, että se eläkeikä oikeasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55v insinööri ja en ole päässyt uusiin töihin vaikka olen lähettänyt kymmeniä hakemuksia. Taitaa olla se "parasta ennen" päivämäärä mennyt jo vuosia sitten.
Ei nuorille insinööreillekään ole töitä. Kannattaa olla DI tai mieluummin DI+KTM eikä jättäytyä ravintoketjun pohjalle.