Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on TOIVOTONTA

Vierailija
26.01.2026 |

Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!

Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.

Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee. 

Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista. 

Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv! 

Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille

Ei pääse putkiin eikä eläkkeelle!

Vierailija
142/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaarallista neuvoa työttömiä muuttamaan ulkomaille. Itse täällä ulkomailla työttömänä kirjoittelen... ekaa kertaa elämässäni työtön. Kyllä nyt työpaikat on kiven alla kaikkialla. Älkää muuttako ilman säästöjä ainakaan.

Vierailija
144/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
145/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin niin kovasti kertoa, että tämä on väliaikainen tilanne työmarkkinoilla Suomessa ja että muutamassa vuodessa tilanne alkaa taas paranemaan. Mutta se ei ala. Ei tällä kertaa ennen kuin Suomessa on tehty täydellinen rakenteellinen muutos valtion ja elinkeinoelämän suhteissa. Ja sellaista ei tässä maassa ole ikävä kyllä näkyvissä. Tyhjästä ei voi nykäistä. Ja nyt on vähitellen todella tyhjää. Pohjaa jo raavitaan.

Vierailija
146/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on näin hyvin asiantuntijoita tarjolla, en ymmärrä miksi päällikköpaikkoihin valitaan näitä "hyviä tyyppejä", joilla ei ole minkääntyylistä asiantuntemusta sillä alalla, missä ovat johtajia. Kai edes pienellä osuudella asiantuntijoista on johtajataitoja. Miksi heitä ei valita johtajiksi? Täysin asiantunemattomat johtajat ovat ärsyttäviä.

Tuo "hyvien tyyppien" palkkaaminen on ihan vitsaus, kun monesti ne ns. hyvät tyypit eivät ole kovin hyviä tai innokkaita tekemään töitä. Kunhan ovat kovaäänistä ja rempseitä. Koettu niin monta kertaa. Jostain syystä esimiehet näistä pitävät.

Vierailija
147/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on pääkaupunkiseudulla töissä ja siellä kaikki duunarit on ulkomaalaisia. Omistaja ja esimiehet ovat suomalaisia. On kuulemma halvempaa näin. Onhan se outoa, jos työttömyys on suurta ja kannattaa palkata porukkaa ulkomailta.

Mitä outoa siinä on. Usein näillä ulkomaalaisilla on myös koreampi työmoraali ja tekevät mitä pitääkin vaatimusten sijaan. Miksi kukaan haluaisi palkata pngelmatapauksia?

Vierailija
148/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille

Ei pääse putkiin eikä eläkkeelle!

Ja tästäkin 💩 voitte kiittää SDP ja Marinia. 

Kysyin mitä työkkäri ehdottaa 60v täyttäneelle kun töihin ei kukaan ota ja eläkeputki poistettu. Hiljaisuus ja sitten vähän epävarmasti niin sullahan on ne neljä paikkaa mitä pitää kuussa hakea. Josko sieltä tärppäisi. En edelleenkään ole varma fittuiliko vai onko todellisuus sielläkin valjennut kaikessa karmeudessaan. Tuskin työkkärissä päätöstä pidetään yhtään sen parempana.

Vierailija
149/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnhaku on nykyään järkyttävää. :/ 

Ennen maaseudulta kaupunkeihin muuttaneet kilpailivat kaupunkilaisten kanssa työpaikoista. Nykyään kilpaillaan eestiläisten, venäläisten, kenialaisten, somalialaisten, intialaisten, irakilaisten, iranilaisten, filippiiniläisten ym. kanssa esim. hoitotyön paikoista. 

Intialaisiakin on maapallolla 1.4 miljardia.

Tiedättekö, miltä tuntuu mennä esim. työharjoitteluun paikkaan, jossa suurin osa työntekijöistä on ulkomaalaisia? Tämän olen kokenut. Menen sinne, opetan suomea. Olen vieras heidän kuppikunnissaan. 

Tiedän ketä äänestän eduskuntavaaleissa. "

Joo ja sote-alan työpaikalla vastaat kyselyihin syrjinnästä ja aina on vakio-oletuksena se, että sinä suomalaisena syrjit vähemmistönä "enemmistöä". Hoitotyössä kun nykyisillä tiukennetuilla resursseilla pystyttävä aika saumattomaan yhteistyöhön kolleegan kanssa, että selviät vuoroista. 

Ja suomalaisena sinut suljetaan ulkopuolelle kun kolleegat kaikista ohjeistuksista poiketen viestivät vuoroissa omalla kielellään venäjäksi, somalian kielellä tai jollain muulla. Voivat sitten aivan vapaasti haukkua sinua ja asiakkaitakin, kun on tällainen hyvä lyömäase käytössä.

Vierailija
150/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikoulus on vittumainen juttu. Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän koulutuksen arvo laskee ja kilpailu on kovaa. 

Yhteiskunnan koulutusinto ei suinkaan johdu siitä, ettei maailmasta löytyisi tekemätöntä työtä, jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Ja vielä vähemmän siitä, että akateemisista lässyttäjistä olisi pulaa. Työhaluiset ihmiset ovat ilman työtä siksi, että nykyisessä järjestelmässä vain pääoma voi työllistää. Ja suurpääomallehan menee nykyään sitä paremmin mitä vähemmän se työllistää ihmisiä.

Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin, jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutt

Akateemisuus ei tee kestään lässyttäjää. Eikä estä yrittäjyyttä. Meitä humanistejakin on yrittäjinä.

Vierailija
151/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäh?? Mikä putki? Ei sellaisia ole. Itselläkin eläkeikä jotain 68, olen 1970-luvulla syntynyt. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse iän perusteella, tietenkään. Ja tarvitsen kipeästi rahaa ja työtä.

t. nuorempi

Vierailija
152/167 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 64-vuotias. "Nillitän" työnhakijana vielä koska työvoimavirkailija päivitti minulle tammikuussa työnhakuvelvoitteen (2 paikkaa/kk) kolmeksi kuukaudeksi eteenpäin. Täydelle eläkkeelle pääsen huhtikuussa. Totta että maali näkyy jo mutta ennen sinne pääsyä pitää "osoittaa aktiivisuutta" loppuun saakka vaikka kukaan ei odota työllistymistä tapahtuvan kohdallani. 

Vierailija
153/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi tähän ketjuun aikaisemmin kirjoittanut. Tuli pakottava tarve tulla kertomaan että yhteen firmaan avautui pari paikkaa, jotka olivat ihan juuri minun alaani, ja siinä tarvittiin ihan täsmälleen niitä taitoja mitä minulla on. Ja yhtä oikeasti harvinaisempaa taitoa josta minulla on vuosien kokemusta harrastuksen kautta. Tuossa rekryssä haettiin nimenomaan harjoittelijoita ja vastavalmistuneita.

Ei tullut edes haastattelukutsua. En ihan oikeasti ymmärrä mitä pitäisi tehdä toisin. En kertakaikkiaan.

Vierailija
154/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä muuten Linkedinissä jonkun ihanan asiantuntija-influensserin postauksen, kuinka kannattaa ehdottomasti hakea vain juuri itselle sopivia rooleja ja jättää "melkein sopivat" pois. Pitäisi keskittyä vain täydellisiin matcheihin. 

En tiedä missä höttöhattaramaailmassa hän elää, sillä minulla ei ole työttömänä varaa etsiä vain täydellisiä rooleja. Työpaikanvaihtajalla on sellainen luksus käytössään. Minä haen kaikkia, joihin täytän edes 65% vaatimuksista, koska laskut pitää maksaa. 

AP

Wolt-kuskiksi? 

Wolt -tunnuksia jonottaa tällä hetkellä 20000 ihmistä. Siitä vain kokeilemaan, voit vuokrata tunnuksen joltain ja maksat sille ansioistasi 30 prosenttia.

Vierailija
155/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko nykyään maksetaan nelikymppisestä pillusta? Ei tässä ole kohta vaihtoehtoja.

Vierailija
156/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liuta mt-ongelmia ja vain peruskoulu käytynä.  Minun pitää silti tehtailla noita hakemuksia, koska kela ei päästä eläkkeelle lääkärin suosituksista huolimatta. Joudun myös ravaamaan uravalmennuksissa ym, joissa neuvotaan cv:n tekoa. Ikään kuin en osaisi kasata cv:tä, ongelma on siinä ettei sinne ole mitään laitettavaa :D 

Olen hakenut aktiivisesti töitä (varasto ja tehdashommia lähinnä), mutta ikinä ei tule mitään vastausta mihinkään hakemukseen tai sähköpostiin. Sitten työkkäri neuvoo että yritä erottua joukosta. Pitää varmaan seuraavaksi erottua ja listata cv:seen kaikki diagnoosit ja sairaalajaksot  :)

Hae kelan avoimiin paikkoihin joka kuu. Sinne kelpaat vaivoinesi. 

Vierailija
157/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liuta mt-ongelmia ja vain peruskoulu käytynä.  Minun pitää silti tehtailla noita hakemuksia, koska kela ei päästä eläkkeelle lääkärin suosituksista huolimatta. Joudun myös ravaamaan uravalmennuksissa ym, joissa neuvotaan cv:n tekoa. Ikään kuin en osaisi kasata cv:tä, ongelma on siinä ettei sinne ole mitään laitettavaa :D 

Olen hakenut aktiivisesti töitä (varasto ja tehdashommia lähinnä), mutta ikinä ei tule mitään vastausta mihinkään hakemukseen tai sähköpostiin. Sitten työkkäri neuvoo että yritä erottua joukosta. Pitää varmaan seuraavaksi erottua ja listata cv:seen kaikki diagnoosit ja sairaalajaksot  :)

Hae kelan avoimiin paikkoihin joka kuu. Sinne kelpaat vaivoinesi. 

Kelaan on tuhansia hakijoita.

Vierailija
158/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Meillä oli työnhaku vain 1 haastattelu, ei mitään videoita, teams, zoom, psykotesti pelleilyä.

Eipä me muuta kun paskoja työnhakijoita saatu.

Nyt sitten työntekijät on korvattu teko älyllä, ja saan hommia tehtyä ihan erilailla. 

Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
159/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä lapsettomia sinkkuja, jotka työttöminä, niin kannustan hakemaan myös ulkomailta töitä, jos englanninkieli siis sujuu.

Tosi surullista seurata Suomen syöksykierrettä ulkomailta käsin. Itse IT-alan töissä keski-Euroopassa saksankielisessä maassa, vaikka saksaa en puhukaan.

Vierailija
160/167 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan