Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (479)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussipysäkki talon edessä tai metroasema talon alla. 24/7 ruokakauppa alakerrassa.
Tripla tai Kampin kauppakeskus ilmeisesti.
Tai Kalasatama, Iso Omena jne. Näitä riittää. Mistäs sinne maalle saataisiin lähikauppa tai edes jäätymätön vesijohto?
Astianpesukone, reilut kaappitilat, kylppärin lattialämmitys, sauna tai kylpyamme, oma piha, näköala vesistölle.
Itsellä ei ole näihin kaikkiin varaa, piti valita, mikä tärkeintä. Eli mulla on apk, piha ja sauna. Puuttuva kylppärin lattialämmitys harmittaa aika lailla.
Kukaan ei vastapäisen talon ikkunoista.
Ei ole pakko kuunnella naapurin örinäheviä.
Homeasunnon jälkeen mikä tahansa raikas koppi on luxusta.
Nykyisessä ihanaa rauha ja ilmastointi. Lattialämmitys. Takapihalle ei näy, mutta ulkona sitten on jo tosi kaunis maisema.
Vierailija kirjoitti:
Se että pääsee alle puolen tunnin kävelyllä kaikkialle minne tarvitsee. Töihin, kauppaan, teatteriin, Opperaan, discoon, uimarannalle, venesatamaan ym. Se on ylellistä.
Kuka käy niin monta kertaa vuodessa oopperassa, että etäisyydellä on mitään väliä? Minä kävin kerran viime vuonna eikä haittaa yhtään vaikka sinne kestää puoli tuntia ajaa autolla.
Olisi ihan kamalaa asua siinä ihan lähellä liikenteen ja pakokaasujen keskellä. Rakastan sitä kun kodin ympärillä on metsiä joissa kävellä koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuulostaa kehitysmaalta, jos noin monelle on luksusta keskuslämmitys ja juokseva vesi. Haloo nyt oikeasti.
Jos joku parka ketjussa, ilmeisesti juuri täysikäistynyt nuori, on tosiaan asunut lapsuudenkodissa vielä pari vuotta sitten niin, että huoneessa oli aamuisin talvella 5 astetta, niin se olisi ollut syy lastensuojeluilmoitukseen. Äärimmäistä köyhyyttä tai tahallista pahoinpitelyä, ei millään muotoa normaalia.
Moni meistä asuu hyvinkin alkeellisesti ihan vapaaehtoisesti vielä keski-ikäisenäkin. Ja ollaan jopa onnellisia, ei meidän tarvitse noin räyhätä 😊
Vaikka asuu alkeellisesti niin ei se tarkoita, että pitää kylmään kotiin tyytyä. Kyllä puulämmityksellä saa talon pidettyä ihan yhtä lämpimänä. Se vain on työläämpi kun pitää tehdä ne polttopuut ja lämmittää uuneja. Ei se tarkoita, että sisällä pitää istua toppatakki päällä palelemassa.
Sijainti, asunnon koko, näkymät, yhtiö, ylin kerros jos kerrostalosta kyse, ulkotilat kuten parveke/terassi. Varustelutaso ei ole niin merkittävä, siihen voi vaikuttaa.
Olen suunnittelemassa remonttia ja aloin miettiä ylellisyyttä.
Minusta sitä olisi joku selkeästi hieno kylpyhuone erikoislaattoineen ja marmorineen ja vaikka kylpyamme ja höyrysauna tms. Kullatut hanat. Hyväkuntoiset ja puhtaat pyyhkeet ilmestyisivät aina joka päivä valmiiksi, joku pesisi ja siivoaisi asunnossa ja petaisi.
Tyylikäs sisustus ja kristallikruunut, lattia joko hienoa parkettia tai marmorilaattaa.
Parveke tai terassi.
Näköala joko merelle tai muuten kauniiseen paikkaan.
Kävelymatka kahviloihin ja kauppoihin niin, että voisi mennä aamulla kahvilaan tai läheiseen hotelliin aamupalalle.
Kävelymaastot lähistöllä kauniiden vanhojen talojen ja puistojen keskellä ja merenrannassa.
Jos on auto, niin sille lämmityksellä autopaikka tai autohallipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuulostaa kehitysmaalta, jos noin monelle on luksusta keskuslämmitys ja juokseva vesi. Haloo nyt oikeasti.
Jos joku parka ketjussa, ilmeisesti juuri täysikäistynyt nuori, on tosiaan asunut lapsuudenkodissa vielä pari vuotta sitten niin, että huoneessa oli aamuisin talvella 5 astetta, niin se olisi ollut syy lastensuojeluilmoitukseen. Äärimmäistä köyhyyttä tai tahallista pahoinpitelyä, ei millään muotoa normaalia.
Moni meistä asuu hyvinkin alkeellisesti ihan vapaaehtoisesti vielä keski-ikäisenäkin. Ja ollaan jopa onnellisia, ei meidän tarvitse noin räyhätä 😊
Vaikka asuu alkeellisesti niin ei se tarkoita, että pitää kylmään kotiin tyytyä. Kyllä puulämmityksellä saa talon pidettyä ihan yhtä lämpimänä. Se vain on työläämpi kun pitää tehdä ne polttopuut ja lämmittää u
En minäkään asu kylmässä kodissa. Lämpötila on alimmillaan aamuisin 17-18 astetta.
Sinä nyt kuitenkin puutuit vain lämpötilaan, kun taas oma kommenttini oli tähän: "Suomi kuulostaa kehitysmaalta, jos noin monelle on luksusta keskuslämmitys ja juokseva vesi. Haloo nyt oikeasti."
Että kyllä meitä ihan normaaleja ihmisiä asuu Suomessa ilman keskuslämmitystä ja juoksevaa vettä.
"Että kyllä meitä ihan normaaleja ihmisiä asuu Suomessa ilman keskuslämmitystä ja juoksevaa vettä."
Aika marginaalista tuollainen on. Enempi vapaavalintainen elämäntapa harrastus kuin pakko. Jokaisella olisi mahdollisuus keskuslämmitykseen ja lämpimään suihkuun. Jos sitä ehdoin tahdoin vaivaa näkemällä hankkiutuu näistä eroon niin en tiedä mitä siitä pitäisi ajatella. Se on vähän kuin askeettista mökkeilyä, mutta ympärivuotisesti.
Kolme kylmälaitetta. Yksi iso jääkaappi. Kaksi pakastinta. Jääkaapissa olutta lonkeroa ja viinaa. Pakastimissa ruokaa. Ei tarvitse poistua mihinkään kuukausiin eikä olla yhteydessä kehenkään missäänvaiheessa. Tämä on jopa luxusta
Olen jo iäkäs ja asuin lähes tiettömän taipaleen takana korvessa. Muutin maalikylään pieneen rivariasuntoon kun en jaksanut enää niitä mökin vaatimia töitä. Minulle tämä uusi asunto on luksusta, lämmin huone, kuumaa vettä holvata asti, vesivessa, kauppa lähellä, ihmisiä ja terveyskeskus lähellä, kirjasto nurkan takana, oma pieni piha, marjapensaita, kukkia ja omenapuu, linja-auto kulkee isolle kirkolle puolen tunnin välein, naapuri kolaa lumet oven edestä. Kyllä olen onnellinen tästä kaikesta. Kesällä ajattelin asua entisessä mökissä pari kuukautta mutta näin talvisaikaan täällä ihmisten ilmoilla on helpompaa.
Asunto Välimereltä on luxusta . Hienot maisemat ja leuto ilmasto . En enää Suomeen muuta . Toki kesällä Suomi on kiva paikka .
Vierailija kirjoitti:
Normaalit asiat eivät tavallaan ole ylellisyys, vaan normaali vaatimustaso. Sen yli menevä ehkä on ylellisyys kuten uima-allas, spa-osasto ja torninäköala.
Olen katsonut joitain asunnonmetsästäjät yms. ohjelmia. Huvittaa kun muka-asiakkaat tulevat USA:sta tai Aussista Eurooppaan ja haluavat jotain vanhaa charmia ja ihmettelevät kun ei joka kämpässä ole kahta kylppäriä.
Minulle ylellisyyttä olisi oma kunnollinen auto.
Semmoinen ero muualla meihin verrattuna on, että esim. meillä mukavuuksiksi lasketaan mm. jääkaappi, sähköhella, juokseva vesi ja keskuslämmitys kun taas muualla mukavuuksiksi lasketaan taloyhtiöön tai alueeseen kuuluvat uima-allas ja kuntosali ja niiden käyttöoikeus, sekä autopaikka.
Mulla on 160 cm leveä sänky ihan itselleni. Se tuntuu luksukselta, mahtuu pikkukoirakin kainaloon.
Mulle tila talossa ja luonto ympärillä on luksusta.Aiemmin asuin etelä-suomessa,liian pieniä tontteja,seudulla rakennetaan paljon. Metsät lähinnä metsäsaarekkeita. Nyt on metsää ja useampia järviä,missä liikkua.