Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (479)
Kerrostaloasukkaana valitettavasti ylellisyyttä tuntuu olevan äänettömät naapurit - aivan liian usein osuu joku, joka ei ymmärrä ettei asu (enää) siellä maalaistalossa, jossa voi mekastaa miten lystää ja häiriö naapureille on rajallinen.
Vierailija kirjoitti:
Bussipysäkki talon edessä tai metroasema talon alla. 24/7 ruokakauppa alakerrassa.
Täällä vähän sama. Metroasema lähellä, ruokakauppa alakerrassa, hissillä pääsee suoraan autolle parkkihalliin, rauhallinen talo, sijainti yleensäkin.
Ylellisyyttä on päivä, yökin ilman nakuttavaa akkaa.
Se että pääsee alle puolen tunnin kävelyllä kaikkialle minne tarvitsee. Töihin, kauppaan, teatteriin, Opperaan, discoon, uimarannalle, venesatamaan ym. Se on ylellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani.
Tunnin verran kaikki ikkunat auki, pakkasellakin? Miksi? Aikamoista energianhukkaa...
Minusta 5 min tuuletus piisaa hyvin, tulee raikkautta mutta ei vielä liian kylmä.
Mikä energia siinä menee hukkaan kun minulla on tulisijat ja lämmitän VAIN puilla. Patterit ovat mutta pysyvät kiinni. Eipä ole ollut hirmupakkasia eikä taida tullakaan. Ei viidessä minuutissa huoneilma mihinkään vaihdu.
Meillä 100m^2 neliö lounaan suunnalla ja huoneet jonossaauringon puolella ja ilman pienintä varjostusta mistään saariston sisällä, jolloin aurinkoisia päiviä tuntuisi olevan sisämaata enemmän.
Niin tai näin, muutama vuosi sitten asennettu kiinteä viilennin on hellekesien kärvennyksen jälkeeen tuntunut helpottavalle ylellisyydelle kerrostalossa. Ihan sama mitä hellettä luvataan tai uhkaillaan, ei enää hievauta pätkän vertaa.
- - - -
Tekoäly:
- Rannikon ja saariston valoisuus: Suomessa aurinkoisinta on lounaisilla meri- ja rannikkoalueilla, joissa aurinko paistaa keskimäärin noin 1 900 tuntia vuodessa. Auringonpaistetuntien määrä vähenee asteittain sisämaata ja pohjoista kohti.
Oma kokki. (suomalaisen suuryrityksen pääjohtajan huoneen yhteydessä toimi henkilökohtainen kokki, joka valmisti kaksi eri menua joka päivä.)
Ylellisyyttä asumisessa mielestäni on rauhallinen sijainti,kivat naapurit,autopaikka/katospaikka,piha,parveke,sauna
Ikkunasta avautuva upea luonto.
Takka.
Koti pikkukaupungin rauhassa Tampereen kyljessä, kaikki mahdolliset aktiviteetit saavutettavissa julkisilla kulkuyhteyksillä kolmessa vartissa.
Järven rannassa isolla tontilla rauhallisella alueella nykyaikainen omakotitalo lähellä palveluita.
Tietysti.
Sauna ja vaatehuone ovat ihan perusjuttuja mut asunnon rauhallinen sijainti metsän reunassa vaikka keskustaan on vain kilometri. Kaikki mitä voi tarvita, on tosi lähellä. Tämä on luksusta. Niin ja joku muu hoitaa lumityöt ja leikkaa nurmikon. Mökillä voi harrastella sitten maalaiselämää.
Siisteys ja puhtaus, jonka hoitaa joku muu kuin minä!
Se että saan asua ison kaupungin taajama-alueella vanhassa omakotitalossa jossa on ihana puutarha. On ihana mennä sinne kesäaamuna ulkoiluttaan kissaa ja juomaan aamukahvit ennen töihinlähtöä. Tykkään tehdä puutarhatöitä ja nautin luonnosta. Järvi ja metsäpolut on vieressä ja jättimarketit ja muut palvelut kävelymatkan päässä. Nautin luonnosta ja siitä että saa olla omissa oloissaan. Vielä joulunalla joogasin puutarhassa kissin kanssa.
Pidän kyllä ihmisistä mutta kun mietin että joutuisin asumaan kaupungin ruuhkien keskellä ihmisvilinässä niin se olisi kuluttavaa. Jotkut saa energiaa ihmislaumoista mutta mulle käy päinvastoin. Sitten olisi joku pieni koppero jossa kieppuisin kuin eläin häkissä ja ikkunasta näkyisi vain betonia ja naapurin ikkunat.
Oma 65 neliön yksin asuttamani velaton sekä tueton kerrostalokämppä kaupungin keskustassa, rauhallisella paikalla ja järven rannalla.
Suomi kuulostaa kehitysmaalta, jos noin monelle on luksusta keskuslämmitys ja juokseva vesi. Haloo nyt oikeasti.
Jos joku parka ketjussa, ilmeisesti juuri täysikäistynyt nuori, on tosiaan asunut lapsuudenkodissa vielä pari vuotta sitten niin, että huoneessa oli aamuisin talvella 5 astetta, niin se olisi ollut syy lastensuojeluilmoitukseen. Äärimmäistä köyhyyttä tai tahallista pahoinpitelyä, ei millään muotoa normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuulostaa kehitysmaalta, jos noin monelle on luksusta keskuslämmitys ja juokseva vesi. Haloo nyt oikeasti.
Jos joku parka ketjussa, ilmeisesti juuri täysikäistynyt nuori, on tosiaan asunut lapsuudenkodissa vielä pari vuotta sitten niin, että huoneessa oli aamuisin talvella 5 astetta, niin se olisi ollut syy lastensuojeluilmoitukseen. Äärimmäistä köyhyyttä tai tahallista pahoinpitelyä, ei millään muotoa normaalia.
Moni meistä asuu hyvinkin alkeellisesti ihan vapaaehtoisesti vielä keski-ikäisenäkin. Ja ollaan jopa onnellisia, ei meidän tarvitse noin räyhätä 😊
Vierailija kirjoitti:
Siisteys ja puhtaus, jonka hoitaa joku muu kuin minä!
Tää on hauska, koska ihan päinvastainen kuin itsellä. Inhoaisin, jos joku muu huhkisi rätin kanssa kodissani. Mulle ylellisyyttä on, että on niin paljon aikaa ja jaksamista, että saan itse siivota oikein kunnon mindfulness-tyyliin! Tänään tein niin. Nyt on ihanan puhdasta. Mikään ei ole parempaa kuin olla kotona yksin, huolehtia omista tavaroista, puhdistaa pinnat ja nähdä kättensä jälki. Ja TIEDÄN, että vessanpönttö on siivottu eri välinein kuin keittiö. Ostopalveluna ei voi koskaan olla varma...
Lämpö, juokseva vesi ja katkoton sähkö ovat perusvaatimuksia. Hiljaisuus alkaa olemaan nyky-ympäristössä jo ylellisyyttä, kun rakennetaan niin lähelle teitä ja vain kalliit rakennukset ovat kivitaloja.
Minulla ei mahdu nykyiseen yksiöön minnekään pesukonetta eikä astianpesukonetta, joten pidän luksuksena molempia. Haaveilen asuvani joskus asunnossa, jonne voin hankkia astianpesukoneen, pesukoneen ja kuivauskaapin :D
Mulle luksusta on, että kodissa ei ole nykyaikaista vikaantuvaa teknologiaa. Sähköt toki mutta ei mitään älyskeidaa. Hyvä painovoimainen ilmanvaihto esimerkiksi, koska kaikista ilmanvaihtokoneista syntyy aina jonkinlaista vinkunaa. Toki ilppi voi olla varalta, sen sentään hyväksyn. Kunhan se on "maisemoitu" ulkoseinässä. Monissa maissa ei tulisi kuuloonkaan suomalainen estetiikka, että se häkkyrä vain ruuvataan seinään kiinni. Mikä rumilus!