Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (479)
Mitä on muuttunut vuosien saatossa, niin se että ikkunat ovat nykyään jättisuuria. Ihan katosta lattiaan saakka. Aikanaan oli aravamääräyksissä maksimikoot annettuina. Onhan se erikoista kun ikkunan lämmöneristys voi olla monta kertaa huonompi kuin seinän - ja nyt pitäisi sitten vihreän siirtymän nimissä energiaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle autottomana luksusta on se, että mun kodistani on 100m matkaa mun työpaikalle.
Mun duuni on viereisessä rapussa. Hissillä alas, ovesta ulos, seuraavasta ovesta sisään.
70-luvulla asuttiin talossa jossa faijan duuni oli naapurirapussa.
Ja tää liittyi asumisen ylellisyyteen miten?
Juu seki oikei hyvä, mutta paras ylellisyys kerros talossa olis tiivis ovi , ettei tulis käytävältä tuota perkeleen makian ripulin ja poltetun kumin hajua( kukkasia) polttavat 😤🤮
Walk in closet eli vaatehuone jossa upeasti hyllyjä ja laatikoita. Iso peili ja tilaa vaikka tanssia.
Ihan kaikki on just nyt luksusta pienessä vuokra-asunnossani, katoin nimittäin eilen youtubesta dokkarin, jossa ihmiset Hong Kongissa asuivat 1,5m x 1,5m luukuissa, ihan järkyttävää elämää.
Vierailija kirjoitti:
"Että kyllä meitä ihan normaaleja ihmisiä asuu Suomessa ilman keskuslämmitystä ja juoksevaa vettä."
Aika marginaalista tuollainen on. Enempi vapaavalintainen elämäntapa harrastus kuin pakko. Jokaisella olisi mahdollisuus keskuslämmitykseen ja lämpimään suihkuun. Jos sitä ehdoin tahdoin vaivaa näkemällä hankkiutuu näistä eroon niin en tiedä mitä siitä pitäisi ajatella. Se on vähän kuin askeettista mökkeilyä, mutta ympärivuotisesti.
No se taas on vain sinun mielipiteesi 😊 Mutta meitä todellakin on yllättävän paljon Suomessakin, sinä et vaan tiedä sitä.
Merinäköala, keskeinen sijainti ja hyvä äänieristys.
Vierailija kirjoitti:
"Että kyllä meitä ihan normaaleja ihmisiä asuu Suomessa ilman keskuslämmitystä ja juoksevaa vettä."
Aika marginaalista tuollainen on. Enempi vapaavalintainen elämäntapa harrastus kuin pakko. Jokaisella olisi mahdollisuus keskuslämmitykseen ja lämpimään suihkuun. Jos sitä ehdoin tahdoin vaivaa näkemällä hankkiutuu näistä eroon niin en tiedä mitä siitä pitäisi ajatella. Se on vähän kuin askeettista mökkeilyä, mutta ympärivuotisesti.
Meinaat, ettei ole suihkua jos lämmittää puilla? Minulla on kaksi kylpyhuonetta talossani ja lämmintä vettä tulee rajattomasti. Pyykkituvassa on vielä yksi suihku jota käytän kesällä kun tulen puutarhahommista. Pyykkitupaan on erillinen sisäänkäynti terassilta, tilava ja ilmava kuivattaa talvella pyykit vaikka on minulla kuivausrumpukin. Silti lämmitän vain puilla taloa. Ensiksi tykkään siitä lämmöstä enemmän kuin pattereista tulevasta lämmöstä. Minulla on patteritkin, joita en käytä kuin harvoin, hyvin harvoin. Ihan sama, jos pidät tämmöistä harrastuksena, minä tykkään asua näin ja muut saavat miettiä just mitä tykkäävät.
Lämmin asunto/juomavesi kraanasta. Vessa sisällä. Suihku.
Normaalia tänään, mutta oli yllellisyyttä pari sukupolvea sitten.
Ylellisyyttä on se,että pääsee metsään läheltä kotiovea.
Väljyys, tila, rauha, valo. Luonto, puutarha.
Ylellisyyttä on omistusasunto Helsingissä, kaukolämmössä, omalla pihalla ja kivalla alueella. Rauhallista mutta pääsee 15 min keskustaan, mihin tahansa.
Sitä kun mulla on varaa pitää kaikki ikkunat auki kämpässä 20 asteen pakkasella ja kämpässä on silti 25 astetta lämmintä koska lämmitän sähköllä sen verran että sähkölaskuni on noin 2500€ kuukausi.
Sitä että se sijaitsee Teneriffalla eikä suolessa, anteeksi siis suomessa.
Itselle luksusta on se, että on erikseen kesä- ja talviasunto. Kesäasunto (kuivanmaan mökki) on 10km päässä kaupungista , jossa talvet asutaan kerrostalossa. Ei ole pitkä matka näin ollen asuntojen välillä ja töissä voi käydä kesäasunnolta.
Vierailija kirjoitti:
Vau, en ookaan hoksannut että saan elää harrastukselleni 24/7!! 😍 Tämä jos mikä on ylellisyyttä! Varmasti moni on aivan kateellinen!
Oma talo ja rauhallinen piha. Saunasta voi mennä vaikka nakkena vilvoittelemaan eikä se häiritse ketään.
Talvella ei kaupungin valosaaste häiritse revontulien katselemista ihan omalta pihalta.
Se että saisi talvet edes asua lämpösessä.
Kyllä se tänä päivänä on hiljaisuus ja rauha.