Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (479)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellisyyttä on esim. kattohuoneisto Manhattanilla, spa-osasto uima-altaineen ja höyrysaunoineen, yksityinen hissi, elokuvateatteri asunnossa, koris/tenniskenttä, congierge-palvelut, huippuarkkitehdin suunnitelema, design-huonekalut...
Nuohan ei oikeastaan lisää arjen ylellisyyttä mitenkään, vaan aiheuttavat vain lisää aikatauluttamista, murhetta ylläpidosta ja muuta riesaa. Kattohuoneistoon päästäkseen pitää matkustaa hissillä, jossa korvat menee tukkoon. Spa-osaston huoltoa varten pitää palkata joku alistettu maahanmuuttaja, jonka siivoustoimien hygienisyyttä pitää valvoa. Elokuvateatteri vie tilaa ja on ruma asunnossa. Oma koris- tai tenniskenttä paineistaa pelaamaan, mutta kenen kanssa? Aivan lapsellisia asioita.
Ylellisyyttä oikeasti on esimerkiksi erillinen siivoustarvikehuone, ettei tarvitse tunkea vastaanhangoittelevaa imurinputkea johonkin jormien suunnittelemaan ylipie
Kaikki asuminen vaatii ylläpitoa. Ero ei ole siinä, onko huoltoa, vaan siinä, miten se on järjestetty. Hyvin suunniteltu spa, kotiteatteri tai piha ei vaadi jatkuvaa säätämistä, vaan toimii samalla logiikalla kuin astianpesukone tai lattialämmitys: vaivattomasti taustalla. Jos ihmisellä on varaa luksusasuntoon, hänellä on yleensä myös mahdollisuus järjestää huolto ja siivous luotettavalta taholta ilman erityistä vaivaa ja halutessaan vaikka henkilökohtaisen assistentin kautta.
Jos jokin ylellinen ratkaisu aiheuttaa jatkuvaa murhetta, se ei ole epäonnistunut siksi, että se on ylellinen, vaan siksi, että se on huonosti toteutettu. Todellisissa luksusasunnoissa asuvat eivät yleensä siivoa itse, vaan huollosta huolehtivat ammattilaiset, jotka tietävät missä ja miten välineet säilytetään.
Ei myöskään ole merkityksellistä, että kotiteatteri vie tilaa, sillä luksusasunnossa tilaa on runsaasti, ja sen voi sisustaa joko rumasti tai tyylikkäästi ja se on suunnittelukysymys, ei ylellisyyden ongelma. Vastaavasti se, ettei ole ystäviä tai pelikavereita, ei ole asunnon vika. Ja jos hississä menee korvat lukkoon kannattaa jutella lääkärille, ei ole normaalia tuo.
Oma sauna kerrostaloasunnossa on mielestäni ylellisyyttä. Varsinkin nyt, kun niitä ei enää vakiona rakenneta jokaiseen asuntoon, niinkuin vielä aina 2010-luvulle saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+23 lämpötila on itselleni ainakin epämukavan korkea. Ylellisyyttä on, että voi itse säätää lämpötilan.
Mulla on kroonisen sairauden vuoksi huono verenkierto ja palelen jopa tuossa 23 asteessa. Tällä hetkellä on just tuo ja mulla on colleget jalassa ja thermal-legginsit niiden alla ja fleecetakki päällä.
Ei ihme, jos palelet, kun pukeudut muoviin.
Fleece lämmittää, koska sen harjattu pinta muodostaa ilmataskuja, jotka eristävät kehon lämmön ympäröivästä ilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani.
Minua jotenkin nauratti tämä ihan älyttömästi. :D
Aamulla 14-16 astetta ilmeisesti lämpöä. Hrrrrrr! Sitten tuuletus tunniksi ja päästetään nekin vähät lämmöt ulos.
Itsellä ok-talossa on ongelma, että lämpö ei pysy. Illalla ku
Kun olen liikkeessä koko ajan aamupäivällä niin ei tule yhtään vilu. Menen lenkille ja ikkunat jää auki siksi aikaa, kun tulen takaisin, ikkunat kiinni ja kotihommat jatkuu. Pitää välillä tuoda puitakin taloon, ei ole kyl pitkä matka niitä tuoda ja keittiössä jo tuli ja melkein 20 astetta. Minulla on erillinen keittiö jossa oleilen melkein koko aamupäivän. Tuo 14 astetta keittiössä aamutuimaan ei ole mikään hrrrrrrr, mulla on fleecetakki ja huopaiset aamutossut sekä villasukat jalassa. Tykkään tämmöisistä aamuista ihan älyttömästi. Nukun myös kuin tukki 16 asteen lämpötilassa makkarissa enkä siis palele talossani. Jos palelisin, laittaisin patterit päälle lisäksi, yleensä en niitä viitti käyttää ollenkaan.
Mulle oli aikoinaan luksusta, kun ostettiin toinen imuri, eikä tarvinnut enää raahata sitä yhtä samaa kerrosten välillä. Nyt mulle olisi luksusta, jos meillä kävisi siivooja.
Niin se vaatimustaso muuttuu.
Pidätkö muidenkin kulttuureja heidän ylellisyytenään? Saunominen ja sauna on ikivanhaa suomalaisten kulttuuria, ei se ole mitään ylellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatehuone, siis kirjaimellisesti kokonainen huone vain vaatteille. Kirjastohuone. Uima-allas. Oma kuntosali. Järvi- tai merimaisema. Uusin teknologia jossa nappia painamalla tapahtuu kaikkea mitä ei yleensä muilta löydy.
Nuo ovat jo superluksusta. Ei tavallista luksusta kuten lämmin sisäilma, juokseva vesi yms.
Lämmin sisäilma ja juokseva vesi ovat Suomessa ihan normaaleja perusasioita, eivät luksusta. Jopa afrikkalaisissa kaupungeissa juokseva vesi on nykyään varsin yleistä. Toki joku voi Suomessa valita asumisen ilman näitä mukavuuksia, mutta se ei tee niistä luksusta.
Mulle ylellisyyttä on vaikkapa poreamme terassilla tai merinäköala.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani.
Tunnin verran kaikki ikkunat auki, pakkasellakin? Miksi? Aikamoista energianhukkaa...
Minusta 5 min tuuletus piisaa hyvin, tulee raikkautta mutta ei vielä liian kylmä.
No tätä voisi jo sanoa luksukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö muidenkin kulttuureja heidän ylellisyytenään? Saunominen ja sauna on ikivanhaa suomalaisten kulttuuria, ei se ole mitään ylellisyyttä.
Jos ihminen kokee jonkun ylellisyytenä, niin sitten hän kokee jonkun ylellisyytenä. Sinä et voi määräillä miten muut kokevat.
Vierailija kirjoitti:
Näköala on itselle tärkeä juttu. Mulla näkyy täältä Hermannista Jakomäkeen saakka. Vanhankaupunginlahti on ensin tuossa, Viikin Prisma ja Viikki sekä Pihlajanmäki näkyy tosin hyvin. samoin Siilitien korkeat talot.
Se, että mun asunnosta ei näy Jakomäkeä on luksusta.
Jos ei mennä siihen itse rakennukseen (minulle jugend on ainoa oikea), niin luksusta on merinäköala, säädettävä koneellinen viilennys, sähköiset ikkunakaihtimet, säännöllinen siivoajakäynti, huippuvarusteltu keittiö, erillinen wc ja kylpyhuone, autohallipaikka latausmahdollisuudella, hyvä äänieristys.
Nämä tulee ensimmäisenä mieleen.
Ilmalämpöpumppu ja robotti-imuri :)
Hiljaisuus, ei liikennettä, ympäristön rauha rikkumaton, historiallinen talo, sijainti piilopaikassa, luonto, metsän eläimet ja linnut käy, ei hiiriä, pihasauna, pimeys, hanavesi erinomaista, alkuperäiset tulisijat, talon tekniikka uutta, valoisat huoneet, isot ikkunat, ei silti hallimainen, ei korvessa, vaan muuta asutusta ja hyvä tie lähellä. Kauppaan vain 10 kilsaa. Ei tule silti mentyä turhan takia.
Hyvät säilytystilat.
Niitä ei valitettavasti enää nykyään ole, ja porukka käyttää lasitettuja parvekkeita varastoinaan. Järkyttävän näköistä.
Ylellisyyttä minulle on täydellinen rauha, hiljaisuus, luonto ja puhdas ilma. Raikas lähdevesi suoraan kaivosta ja asumus ilman muovia ja kemikaaleja.
Mahdollisimman pitkälle viety omavaraisuus vähentää tarvetta hypätä kaupoissa eikä sähkölaskut vaivaa.
Ei ihme, jos palelet, kun pukeudut muoviin.