Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (475)
Jokaiselle oma huone. Iso neljän auton autotalli ja lämmin harrastetila samassa. Oma kuntosali. 20 hehtaarin tontti. 10 minuutin matka työpaikalle
Pois suomesta,se on luksusta.
Järjenhiventä ei ole tän maan touhuissa ja ilmasto on perseestä.
Astianpesukone on aika luxusta, senkin vasta sitten ymmärtää kun se kone menee rikki ja puhtaat astiat on loppu
Meillä on mukava ja tilava omakotitalo enkä kaipaa mitään luksusta lisää. Jos jotain kuitenkin olisi pakko haluta, niin koko vuoden käytettävissä oleva vähintään 10 metrin pituinen lämmitetty uima-allas voisi olla sellainen. Lisäksi biljardihuone ja niin tilava kahden auton lämmin talli, että autot oikeasti mahtuisivat sinne. Nyt molemmat autot ovat pihalla. Toinen mahtuu niukasti talliin, jos ensin tekee puoli tuntia raivaushommia.
Kunnon keittiö , joka ei ole yksi seinä olohuoneessa tai eteisessä, niin kuin nykyasunnoissa.
Siinä huutaa astianpesukone , vatkain jne.. tv:ee kilpaa.
Joku yrittää katsoa matsia samassa metelissä.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen ruokasali olisi ylellisyyttä. Tykkään myös pariovista, joissa on lasi. Sellaiset pitäisi olla ruokasalissa ja myös yläkerran makuuhuoneessa. Vessa-kylpy/suihkuhuone joka makuuhuoneen yhteydessä ja niin, että lisäilmanvaihto / tehokas kattoimuri menee päälle heti kun valot sytytetään. Myös erillinen vaatehuone jokaisen makuuhuoneen yhteydessä. Makuuhuoneita maksimissaan kolme siksi. Makuuhuoneiden pitää olla myös riittävän isoja eikä sellaisia säälittäviä tupperoita mitä nykyään tehdään.
Normaaleja juttuja taas eli minimitasoa on lattialämmitys kosteissa tiloissa, ikkunasyvennykset (ei -laudat!), erillinen keittiö jossa myös ovi eikä pelkkä oviaukko, sokkeloiset tilat eikä sellainen että aulasta pääsee joka huoneeseen, istumapaikka eteisessä ja kuistilla, jotta vanhat ihmiset saa rauhassa kengät jalkaan, ja sama vielä ulkopuolella.
Tämä on hyvin lähellä myös minun ajatuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Lahjojenpaketointihuone. Arkisali ja pyhäsali eriarvoisille vieraille. Talvipuutarha palmuineen.
Ihana!
Tosin hieman yllätyin tuosta lahjojenpaketointihuoneesta: teillä ilmeisesti tehdään sitä tosi runsaasti?
Tällainen kohde muuten saattaisi olla tarjolla täällä Mikkelissä!
Itä-Suomen lääninhallituksen rakennus, Maaherrankatu 16, on ollut tyhjillään viime ajat. Siitä tarjousta tekemään Senaatti-kiinteistöille!
Nykyään luksuksena joka minulla on, niin ajattelen että on ihanaa kun voi tilata kauppatavarat kotiovelle ja vain laittaa ne paikoilleen sen sijaan että menisi kauppaan, keräisi kärryyn, maksaisi, lastaisi autoon ja toisi kotiin. Ja tiskikone toki.
Luksuksena jonka haluaisin ja jonka aion vielä toteuttaa niin on rantatontti joko talolle tai talviasuttavalle mökille ja puilla lämmitettävä sauna.
Ylimääräiset neliöt on luksusta. Avara, todella iso asunto, jossa jää tyhjääkin tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle autottomana luksusta on se, että mun kodistani on 100m matkaa mun työpaikalle.
Mun duuni on viereisessä rapussa. Hissillä alas, ovesta ulos, seuraavasta ovesta sisään.
70-luvulla asuttiin talossa jossa faijan duuni oli naapurirapussa.
Ja tää liittyi asumisen ylellisyyteen miten?
Onhan se ihan parasta, että työpaikka on vieressä. Eri
Sellainen mihin mahtuu kyykkyhäkki ja treenaaminen onnistuu on itsellä vaatimus, kun oppii treenaamaan niin että tuo jatkumoa eikä häkki jää pyykkitelineeksi niin paras hankinta koskaan.
Laskin että olen nyt säästänyt 15 vuodessa 3450€ kotikuntosalilla.
Oma artikkeli hankkimisesta alla:
https://sammynsivut.fi/kotikuntosali-bodycraft-f430-kyykkyhakki/
Niin ja iso telkku pitää myös mahtua :D
-Huonon journalismin tunnistaa siitä kun se sanoo mitä mieltä sinun on oltava-
Oma rauha (omakotitalo hyvin rauhallisella hiljaisella ja kauniilla alueella metsän reunassa mutta lähellä kaupunkia) tilaa elää ja olla, kahden auton lämmin talli, takka, se että talo on uusi ja itselle suunniteltu ja rakennettu. Korkeaa tilaa ja hirsiseinät.
Just nyt nämä tuntuu aivan mahtavalta luksukselta itselle ja joskus toisessa elämäntilanteessa voi joku muu juttu olla sitä. Yleisesti tykkään em. asumismuodosta ja tarvitsen rauhoittavaa ympäristöä työn vastapainoksi.
Meillä on poreamme ja kolme tulisijaa, mielestäni ylellisyyttä.
Asun kerrostalossa vuokralla ja vuokra on sinänsä kohtuullinen, mutta kallis vesi nostaa asumiskustannuksia. Asumisviihtyvyys kärsii, kun veden kulutuksesta joutuu tinkimään huomattavastikin sen kalleuden takia eikä asuntoja ole edes varusteltu vuokranantajan toimesta vettä säästävillä ratkaisuilla (mm. astianpesukoneet puuttuvat).
Vierailija kirjoitti:
Meillä 100m^2 neliö lounaan suunnalla ja huoneet jonossaauringon puolella ja ilman pienintä varjostusta mistään saariston sisällä, jolloin aurinkoisia päiviä tuntuisi olevan sisämaata enemmän.
Niin tai näin, muutama vuosi sitten asennettu kiinteä viilennin on hellekesien kärvennyksen jälkeeen tuntunut helpottavalle ylellisyydelle kerrostalossa. Ihan sama mitä hellettä luvataan tai uhkaillaan, ei enää hievauta pätkän vertaa.
- - - -
Tekoäly:
- Rannikon ja saariston valoisuus: Suomessa aurinkoisinta on lounaisilla meri- ja rannikkoalueilla, joissa aurinko paistaa keskimäärin noin 1 900 tuntia vuodessa. Auringonpaistetuntien määrä vähenee asteittain sisämaata ja pohjoista kohti.
- - - -
Mikähän ylellistä mukavuutta helteillä tuottavassa viilentimessä nyppii alapeukuttajia?
Asunto, jossa tarkenee talvellakin normaalilla sisävaatetuksella. Ei siis kolminkertaista villapaitaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone on aika luxusta, senkin vasta sitten ymmärtää kun se kone menee rikki ja puhtaat astiat on loppu
Et sitten ole huomannut, että astioita voi pestä myös käsin?
Osta tiskiharja, Fairyä ja opettele käyttämään lavuaareja ja hanaa. Nosta astiat kuivauskaappiin.
Paskahuussi