Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusaaminen ja minä-kuva

Vierailija
24.01.2026 |

Yläkoulun opettajana sanon: yksinäisiksi katkeriksi miehiksi (ns. incel) päätyvien taustalta löytyy usein koulukiusaamista. Se on saanut heidät tuntemaan itsensä huonommaksi kuin muut tärkeässä nuoruuden kehitysvaiheessa, jolloin minä-kuva muodostuu. Vaikutus jää usein pysyväksi.

Tutkimusten mukaan yksinäisyydestä kärsiviä nuoria miehitä ja naisia on yleensä koulussa kiusattu. Se leikkaa näiden nuorten "sosiaaliset siivet". Parisuhdetta ei pääse muodostumaan. Katkeruus syvenee kun muut ikätoverit saavat perheet.

On mahdollista, että sosiaaliset taidot ovat olleet lapsella huonot jo alun alkaen, ja siitä aiheutunut kiusaaminen koulussa pahentaa tilannetta.

Koulukiusaaminen on julmaa toimintaa, ja sen vaikutukset ovat pitkäkestoisia. Koulun pitäisi muuttua perusteellisesti, jos halutaan se estää.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kiusaaminen on lähtenyt jo kotoa. Kun ei ole päässyt muodostumaan normaalia tervettä itsetuntoa. Siten on myös alttiimpi kiusaamiselle koulussa ja ihan joka paikassa muuallakin. 

Mitä yrität tässä sössöttää?

Yleensä ne kiusatut on kasvatettu kilteiksi ja  huomioimaan toiset. 

Kiusaajat taas ovat narsisteja, joille on opetettu, että heillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Lellitty piloille, annettu ymmärtää että ”olet universumin ainutlaatuisin tyyppi”.

Paljon tätä koulu- ja työpaikkakiusaamista on tutkittu. Niissä on kumottu harhaluulot siitä, että kiusaajilla ja samoin narsisteilla olisi huono itsetunto. Päin vastoin, se on ylitsevuotavan hyvä.

Vierailija
102/115 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettaja olisi läsnä aivan koko ajan ja ryhmät olisivat aina opettajan määräämiä, ei kiusausta voisi olla paljon ollenkaan. 

Siis ope määräisi istumapaikat ruokalassa, ryhmätöiden ryhmät, ope johtaisi välituntitekemisiä. 

Oppilailla ei olisi koulupäivän aikana vapaata tilaa kiusaamiselle. 

Muistelen omaa kouluaikaa (olin kiusattu), niin ei tuo juurikaan olisi omassa tilanteessani auttanut.

Olisi vähentänyt näkyvää kiusaamista, mutta ei sitä joukosta eristämistä. Yksin olin kaikki välitunnit.

En usko, että siitä olisi apua ollut, että opettaja olisi käskenyt jonkun hengailemaan kanssani.

Yhä elän sitä todellisuutta, ettei kukaan halua kanssani olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille kiusatuille käy noin. Monia on kiusattu lapsena ja aikuisena, mutta silti on löytynyt parisuhteita.

Joo. Olen koulukiusaamistaustan omaava nainen, ja toki parisuhteita elämässä ollut. Sellaisia, joihin verrattuna ajatus loppuelämästä yksin kuulostaa huomattavasti houkuttelevammalta vaihtoehdolta.

Eikä tarkoita siis mitään väkivaltaa tms. Kun itsetuntoa ei ole, näkee toinen ettei tähän tarvitse panostaa yhtään mitään. Kaikki suhteet elämässäni ovat olleet yhtä kivireen vetämistä, jossa olen toiselle aivan se ja sama itsestäänselvyys.  

Vierailija
104/115 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistani kiusattiin koulussa ja koko luokka kiusasi häntä. Äitinsä siirsi toiseen kouluun, mutta taas sama kiusaaminen jatkui eli täysin ilkeää henkistä pahoinpitelyä, potkimista ym. Hänelle jäi erittäin pahat traumat tästä ja "suuri kiitos" näille typeryksille. Toisesta kiusaajasta tuli onlyfans pitäjä?! En ihmettele lainkaan. Jos on tyhmä nuorena, niin näköjään myös aikuisena. 

Tai sitten itsetunto-ongelmainen, mt-haasteinen tekee of kuten silloin Veitola doc. sarjassa oli se yksi tyttö, joka teki of. Oli kiusattu omien sanojen mukaan ja poikaystävä ehdotti of tekemistä ja näin kuulemma itsetunto nousi kohisten. Ei hyvä. En toivoisi edes vihamiehellekään sitä mainetta.  

Vierailija
105/115 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kiusaaminen on lähtenyt jo kotoa. Kun ei ole päässyt muodostumaan normaalia tervettä itsetuntoa. Siten on myös alttiimpi kiusaamiselle koulussa ja ihan joka paikassa muuallakin. 

Kiusaajat taas ovat narsisteja, joille on opetettu, että heillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Lellitty piloille, annettu ymmärtää että ”olet universumin ainutlaatuisin tyyppi”.

Paljon tätä koulu- ja työpaikkakiusaamista on tutkittu. Niissä on kumottu harhaluulot siitä, että kiusaajilla ja samoin narsisteilla olisi huono itsetunto. Päin vastoin, se on ylitsevuotavan hyvä.

Valitettavasti on niitäkin ihmisiä, jotka vain katsovat läpi sormien kun eivät uskalla vastustaa kiusaamista ja eivät halua menettää kasvojaan. Sitten on näitä ns. Tyhmiä seuraajia. Tiedä sitten kumpi on pahempi, se tyhmä seuraaja vai itse pääkiusaaja.

Vierailija
106/115 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen lapset pahimpia kiusaajia ja tavat periytyvät lapsille. 

Vierailija
107/115 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin oikeassa!

Vierailija
108/115 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on niitäkin ihmisiä, jotka vain katsovat läpi sormien kun eivät uskalla vastustaa kiusaamista ja eivät halua menettää kasvojaan. Sitten on näitä ns. Tyhmiä seuraajia. Tiedä sitten kumpi on pahempi, se tyhmä seuraaja vai itse pääkiusaaja.

Kiusaajia on yleensä yksi tai enintään kourallinen. Niitä tyhmiä sivustaseuraajia on kymmenkertainen määrä. Vähintään. Sivustaseuraaja on pahempi.

Vierailija
109/115 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistani kiusattiin koulussa ja koko luokka kiusasi häntä. Äitinsä siirsi toiseen kouluun, mutta taas sama kiusaaminen jatkui eli täysin ilkeää henkistä pahoinpitelyä, potkimista ym. Hänelle jäi erittäin pahat traumat tästä ja "suuri kiitos" näille typeryksille. Toisesta kiusaajasta tuli onlyfans pitäjä?! En ihmettele lainkaan. Jos on tyhmä nuorena, niin näköjään myös aikuisena. 

Miten joutuu kahdessa koulussa kiusatuksi? Joko äärettömän huono tuuri tai jotain pitää jo tehdä jo itsekin.

Riittää että luokalla on edes yksi kaltaisesi ihminen

Vierailija
110/115 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa lyömistä ja pahoinpitelyjä voidaan kutsua "itsetunnon kehittämiseksi".

Vierailija
111/115 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten incel ilmiötä esiintyy vain miehillä, kun kaikkia sukupuolia kuitenkin kiusataan, mutta väitteesi mukaan kiusaamisen tulisi johtaa inceliyteen? Ei koulukiusatut naiset syytä asiaan osattomia miehiä kaikista elämänsä ongelmista, saati tee mitään viharikosmassamurhia. Suurinosa kiusatuista miehistäkään ei tee, eivätkä ole inceleitä. Monet incelit ovat toki kohdanneet kiusaamista ainakin lapsuudessa (kukapa ei olisi), mutta tässä on se vissi ero että miten ihminen itse suhtautuu vaikeuksiin: tajuaako itse olla oikeudenmukainen ja empaattisempi ihminen kun tietää miten pahalta kiusaaminen tuntuu, vai päättääkö ryhtyä vttupääksi kaikkia kohtaan ns. kostona, pilaten heti alkajaisiksi oman elämänsä. Inceliydessä on kyse nimenomaan uhriutumisesta ja ylimielisyydestä. Kyllä, heillä on huono itsetunto, mutta narsismissa on kyse nimenomaan sen kompensoimisesta oman arvon ylimitoittamisella muiden yläpuolelle.

Vierailija
112/115 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa lyömistä ja pahoinpitelyjä voidaan kutsua "itsetunnon kehittämiseksi".

Luuletko että ne muut on kehittäneet terveen itsetunnon sillä että heitä on lyöty ja he ovat sen jotenkin kestäneet paremmin?

Vierailija
113/115 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen lapset pahimpia kiusaajia ja tavat periytyvät lapsille. 

Äläs nyt. Mun vanhemmat äänestää Persuja ja olivat itse kiusaajia (ylläri? Jos elämänarvot perustuu muiden syrjimiseen ja vihaamiseen niin se näkyy niin äänestyskäyttäytymisessä kuin jokapäiväisessä toiminnassakin). Me lapset ei olle persuja, ei kiusata, eikä kyllä pidetä meidän vanhempien lapsellisesta käytöksestä. Olisi toki voinut käydä toisinkin, että meistä olisi kasvanut tyhmiä kulttimentaliteetin omaavia kiusaajia jotka adoptoi arvot suoraan vanhemmiltaan. Mutta ei tullut. Siihen saattoi vaikuttaa se ettei lapsuudessa mikään vanhempien miellyttäminen säästänyt meitä lapsia olemasta vanhempien vihan ja väkivallan kohde. Niin turha jäädä siihen tuleen makaamaan.

Vierailija
114/115 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joutuu kahdessa koulussa kiusatuksi? Joko äärettömän huono tuuri tai jotain pitää jo tehdä jo itsekin.

Riittää että luokalla on edes yksi kaltaisesi ihminen

Minun ulkomaista isääni

ja erikoista sukunimeäni

joku kiusoitteli, eihän lähes 

kaikkien ollessa nen-päätteisillä

supisuomalaisilla nimillä

varustettuja missään vielä 

ollut seka-avioliittoja /

vierasmaalaisia kumppaneita

kuten minun perheessäni.

Pienestä koostani myös

joku irvaili, kun pituuskasvuni

tapahtui vasta myöhäisteininä.

Muistan joidenkin olleen

aikuisen pituudessa jo 12-13 iässä.

Minä olin pieni tirriäinen..

Mutta ei minkäänlaista 

koulunvaihtamista ollut

näistä tyttöjen kiusaamisista

sentään. Eräs tyttö pyysi

minulta anteeksi 17-vuotiaana.

'Olin kateellinen lahjakkuudestasi

ja hyvästä koulumenestyksestäsi.

Anna minulle anteeksi.' Näin

hän minulle jutteli. Sovimme

kaunat siltä seisomalta. Hali päälle.

Hyviä parisuhteita 

on kuitenkin useampi ollut

nuoruudessa ja aikuisuudessa.

E

Vierailija
115/115 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oma hikky-kulttuurinsa, mihin kiusatut ja muut kaltoin kohdellut ajautuvat. Pätee myös katujengeihin kuten sinimustaan liikkeeseen, joihin on helppo houkutella heikommassa asemassa olevia nuoria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi