Koulukiusaaminen ja minä-kuva
Yläkoulun opettajana sanon: yksinäisiksi katkeriksi miehiksi (ns. incel) päätyvien taustalta löytyy usein koulukiusaamista. Se on saanut heidät tuntemaan itsensä huonommaksi kuin muut tärkeässä nuoruuden kehitysvaiheessa, jolloin minä-kuva muodostuu. Vaikutus jää usein pysyväksi.
Tutkimusten mukaan yksinäisyydestä kärsiviä nuoria miehitä ja naisia on yleensä koulussa kiusattu. Se leikkaa näiden nuorten "sosiaaliset siivet". Parisuhdetta ei pääse muodostumaan. Katkeruus syvenee kun muut ikätoverit saavat perheet.
On mahdollista, että sosiaaliset taidot ovat olleet lapsella huonot jo alun alkaen, ja siitä aiheutunut kiusaaminen koulussa pahentaa tilannetta.
Koulukiusaaminen on julmaa toimintaa, ja sen vaikutukset ovat pitkäkestoisia. Koulun pitäisi muuttua perusteellisesti, jos halutaan se estää.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä uskomatonta, miten tässäkin keskustelussa syy vieritetään kiusatulle ("huonot sosiaaliset taidot"). Kiusattu voi esim. olla suosittu harrastusympyröissä, mutta koulussa henkisesti pahoinpideltävänä vuodesta toiseen. Ja kouluunhan on pakko mennä. Jättää aivan varmasti pahat traumat. Koulumenestyskin kärsii, jos vuosia joutuu keskittymään vain selviämiseen.
Maailma ei kehity niiden heikoimpien ehdoilla vaikka sitä kovasti rummutetaan että poikkeukset ensin. On pakko jättää jälkeen vaikka kuinka toivoisi jokaiselle hyvää.
Miksi siis sinä, itse täydellisyys, olet jumissa vauvalla? Kun kerran olet niin vahva?
Ja täydellinen hiljaisuus laskeutui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla ne sosiaalisten taitojen haasteet liittyivät ihan siihen että oli koko ajan selviytymismoodissa. Koulussa sit ottivat ilon irti. Pahoinpitelyä, vapaudenriistoa, yleistä nöyryyttämistä, kaikkea mahdollista. Tajusin jo silloin, että oma perhe jää haaveeksi ja että parisuhdekin todennäköisesti sula mahdottomuus.
Mutta kiva että koulukavereilla oli hauskaa
Kuvitelkaa millaset traumat tuo voi joillekin aiheuttaa. Traumasta kiusaamisen takia on alettu pikku hiljaa puhua. Aiemmin se oli vain sotilaiden sairaus kuten joskus sanottiin.
Eivät halua kuvitella, mitä tuo aiheuttaa. Mieluummin kuvittelevat että mitään ei koskaan tapahtunut. Pesevät kätensä koko asiasta. Siksi ne jotka näkivät mm nuo pahoinpitelyt käänsivät vain katseensa pois.
Eivät välttämättä haluakaan mutta on jo tiedoatettu että kiusatullekin voi puhjeta traumaperäinen stressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia lapsen on tärkeää oppia itsepuolustusta.
Saatuaan verisen nenän, koulukiusaaja siirtyy etsimään helpompaa kohdetta.
Ei välttämättä siirry, vaan alkaa kiusamaan vielä enemmän ja raaemmin.
Tässä on puolensa ja puolensa. Toisaalta sitä sanotaan, että kyllä se kiusaaminen loppuu antamalla turpaan. Ei ole konkreettista kokemusta, ja tätä toimivuutta kuulee lähinnä minua vanhemmilta ihmisiltä.
Eräs läheinen antoi tällaisen neuvon kertoessani, kuinka minua haukuttiin h-sanaksi: minua pyydettiin vastaamaan siihen, että "äitisi oli h-sana, kun sinua teki". Tämä oli mielestäni ristiriitaista, sillä omat vanhemmat olivat aina opettaneet, ettei ketään nimitetä. En olisi uskaltanut sanoakaan tuolleen toisille edes puolustuskeinona. Taidankin ymmärtää, mistä tämä hämäännys johtui: autismista, aspergerista. Yksi sanoo toista ja toinen toista, joista yksi on vastoin sääntöjä.
Näkee kyllä, millainen pelkuri olen varustettuna heikon ihmisen piirteillä: heikko ihminen, joka ei uskalla sanoa mitään vastaan tai tuoda omia ajatuksiaan julki ajatellessa, että minulle suututaan tai minua syytetään, mistä olen saanut maksaa isosti ja suuni avaan korkeintaan sitten, kun on liian myöhäistä. Ei tällaisilla piirteillä ole pystynyt luomaan sosiaalisia suhteita, vaan parhaat ikävuodet meni hukkaan tietokoneen ja pelien äärellä, ja kiva sitten turhautua aikuisena small talkkaaviin ihmisiin työelämässä, kun haluaisi vain istua omassa nurkassa jakamassa oman työtilan yksityisesti mutta kun on matala äo, niin ei ole mahdollisuutta mihin vain. Silleen olisin koulunikin käynyt - ilman ryhmä- ja paritöitä. Vain kirjoittaessa, kamera kädessä ja tietokoneen ääressä koen oloni turvalliseksi: saan olla näkymätön sekä jakaa tilan yksityisesti vain itseni kanssa. Tiedän, miten outoja tapani ovat.
Nro. 42
Nyt en kyllä usko. Nimittäin sitä, että sulla on matala äo. Tai sitä, että olet "vammainen", niinkuin aiemmassa viestissäsi sanoit. Kirjoitat harvinaisen fiksusti ja selkeästi, sekä osaat analysoida itseäsi ja mitä sinulle on -valitettavasti- tapahtunut. Mutta tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle, jatka samalla linjalla
Et ole kuullut esim aspergereista. Serkulla on cp-liikuntavamma ja on professori. Ei vammaisuus = vähäinen älykkyys paitsi kehitysvamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia lapsen on tärkeää oppia itsepuolustusta.
Saatuaan verisen nenän, koulukiusaaja siirtyy etsimään helpompaa kohdetta.
Ei välttämättä siirry, vaan alkaa kiusamaan vielä enemmän ja raaemmin.
Tässä on puolensa ja puolensa. Toisaalta sitä sanotaan, että kyllä se kiusaaminen loppuu antamalla turpaan. Ei ole konkreettista kokemusta, ja tätä toimivuutta kuulee lähinnä minua vanhemmilta ihmisiltä.
Eräs läheinen antoi tällaisen neuvon kertoessani, kuinka minua haukuttiin h-sanaksi: minua pyydettiin vastaamaan siihen, että "äitisi oli h-sana, kun sinua teki". Tämä oli mielestäni ristiriitaista, sillä omat vanhemmat olivat aina opettaneet, ettei ketään nimitetä. En olisi uskaltanut sanoakaan tuolleen toisille edes puolustuskeinona. Taidankin ymmärtää, mistä tämä hämäännys johtui: autismista, aspergerista. Yksi sanoo toista ja toinen toista, joista yksi on vastoin sääntöjä.
Näkee kyllä, millainen pelkuri olen varustettuna heikon ihmisen piirteillä: heikko ihminen, joka ei uskalla sanoa mitään vastaan tai tuoda omia ajatuksiaan julki ajatellessa, että minulle suututaan tai minua syytetään, mistä olen saanut maksaa isosti ja suuni avaan korkeintaan sitten, kun on liian myöhäistä. Ei tällaisilla piirteillä ole pystynyt luomaan sosiaalisia suhteita, vaan parhaat ikävuodet meni hukkaan tietokoneen ja pelien äärellä, ja kiva sitten turhautua aikuisena small talkkaaviin ihmisiin työelämässä, kun haluaisi vain istua omassa nurkassa jakamassa oman työtilan yksityisesti mutta kun on matala äo, niin ei ole mahdollisuutta mihin vain. Silleen olisin koulunikin käynyt - ilman ryhmä- ja paritöitä. Vain kirjoittaessa, kamera kädessä ja tietokoneen ääressä koen oloni turvalliseksi: saan olla näkymätön sekä jakaa tilan yksityisesti vain itseni kanssa. Tiedän, miten outoja tapani ovat.
Nro. 42
Nyt en kyllä usko. Nimittäin sitä, että sulla on matala äo. Tai sitä, että olet "vammainen", niinkuin aiemmassa viestissäsi sanoit. Kirjoitat harvinaisen fiksusti ja selkeästi, sekä osaat analysoida itseäsi ja mitä sinulle on -valitettavasti- tapahtunut. Mutta tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle, jatka samalla linjalla
Et ole kuullut esim aspergereista. Serkulla on cp-liikuntavamma ja on professori. Ei vammaisuus = vähäinen älykkyys paitsi kehitysvamma
Lisään tähän miten kehitysvammaisille kiusaamista on vaikeampi käsitellä vrt. muihin ihmisiin. Eivät välttämättä edes tajua olevansa kiusaamisen kohteita ja jos ymmärtävät,ei ole keinoja sen kitkemiseksi.
Mua on kiusattu tasan siitä lähtien, kun koko muu koulu (silloin se rakennus oli vain alle 6:n luokan kokoinen, nyt se on purettu) sai tietää, et mä oon se vammainen. Myös opet käänsi mulle selkänsä ja kiusasivat. Siitä on jo yli 40 vuotta. Sama jatkui kaikissa kouluissa, mitä koskaan kävin, myös ammattiopistot. Sama juttu opettajien kohdalla. Nykyään sama homma jatkuu NS töissäni. Täällä on monta kiusaajaa ! Nää NS ohjaajat vaan kieltäytyy näkemästä sitä. Ja kiusaaminen johtuu siitä kiusaajasta itsestään, ja SEN NS kaveriporukasta. Muut käskee jotakuta kiusaamaan. Muutoin ei ole heidän kaveri. Sehän on toisin päin !!!!!! Oli mulla toki ainakin yksi puolustaja, muttei sekään puuttunut kunnolla kiusaamiseen. Nyt pelkään yhtä täys hullua muijaa kuollakseni. Se voi iskeä koska tahansa, aina syyttä. Mulla on vielä liian tuoreessa muistissa se, kun se tökkäsi mua melkein oikeaan silmään. Siinä on vieläkin punainen jälki !!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla ne sosiaalisten taitojen haasteet liittyivät ihan siihen että oli koko ajan selviytymismoodissa. Koulussa sit ottivat ilon irti. Pahoinpitelyä, vapaudenriistoa, yleistä nöyryyttämistä, kaikkea mahdollista. Tajusin jo silloin, että oma perhe jää haaveeksi ja että parisuhdekin todennäköisesti sula mahdottomuus.
Kuvitelkaa millaset traumat tuo voi joillekin aiheuttaa. Traumasta kiusaamisen takia on alettu pikku hiljaa puhua. Aiemmin se oli vain sotilaiden sairaus kuten joskus sanottiin.
Eivät halua kuvitella, mitä tuo aiheuttaa. Mieluummin kuvittelevat että mitään ei koskaan tapahtunut. Pesevät kätensä koko asiasta. Siksi ne jotka näkivät mm nuo pahoinpitelyt käänsivät vain katseensa pois.
Eivät välttämättä haluakaan mutta on jo tiedoatettu että kiusatullekin voi puhjeta traumaperäinen stressi.
Tarkoitat: uusi syy kiusata kiusattua vähän lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kiusatun traumatisoituminen tai itsemurhakaan herätä välttämättä kiusaajaa todellisuuteen. Kannattaisi lopettaa hyvän sään aikana mikä on liikaa pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Mua on kiusattu tasan siitä lähtien, kun koko muu koulu (silloin se rakennus oli vain alle 6:n luokan kokoinen, nyt se on purettu) sai tietää, et mä oon se vammainen. Myös opet käänsi mulle selkänsä ja kiusasivat. Siitä on jo yli 40 vuotta. Sama jatkui kaikissa kouluissa, mitä koskaan kävin, myös ammattiopistot. Sama juttu opettajien kohdalla. Nykyään sama homma jatkuu NS töissäni. Täällä on monta kiusaajaa ! Nää NS ohjaajat vaan kieltäytyy näkemästä sitä. Ja kiusaaminen johtuu siitä kiusaajasta itsestään, ja SEN NS kaveriporukasta. Muut käskee jotakuta kiusaamaan. Muutoin ei ole heidän kaveri. Sehän on toisin päin !!!!!! Oli mulla toki ainakin yksi puolustaja, muttei sekään puuttunut kunnolla kiusaamiseen. Nyt pelkään yhtä täys hullua muijaa kuollakseni. Se voi iskeä koska tahansa, aina syyttä. Mulla on vielä liian tuoreessa muistissa se, kun se tökkäsi mua melkein oikeaan silmään. Siinä on vieläkin punainen jälki !!!!!
Nepsynä (adhd, autismi) kokemukset ovat samat peruskoulusta ammattikouluun, jopa opetkin (myös erityispuolella ymmärrys nolla) kiusasi ja vieläpä erityisammattikoulussakin, jossa yritin opiskella. Juuri näiden kokemusten takia meinasi omatkin unelmat jäädä toteutumatta kunnes pääsin kulttuurialan oppilaitokseen, jossa on paljon nepsyjä opiskelijoina ja fiilis on nykyisin, että saa olla oma itsensä. Paistaa se aurinko risukasaankin.
Yleensä ongelmat ovat paljon monisyisempiä. Toiset ottavat kiusaasemmin henkilökohtaisemmin ja alkavat uskomaan, että heissä on jotain vikaa. Toisille sama on puhdasta kärsimystä, mutta tietävät vian olevan niissä kusipäissä, eikä itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se kiusatun traumatisoituminen tai itsemurhakaan herätä välttämättä kiusaajaa todellisuuteen. Kannattaisi lopettaa hyvän sään aikana mikä on liikaa pyydetty.
Toisaalta osa kiusatuista on päättänyt kostaa kiusaajilleen. Silloin syntyy ruumiita liukuhihnalta. Niin sanotusti. Periaatteessa tuomitsen tuon, mutta jos kiusaaja ei opi, niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta osa kiusatuista on päättänyt kostaa kiusaajilleen. Silloin syntyy ruumiita liukuhihnalta. Niin sanotusti. Periaatteessa tuomitsen tuon, mutta jos kiusaaja ei opi, niin...
Eikös iso osa noistakin ampujista ole täysin viattomia surmannut kuten Auvinen. Columbinen ampujistakin kiusaamis tarinat ovat olleet ristiriitaisia. On kiusattu mutta eu niin rankasti kuten väitetty ja sitten toisaalta taas ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsynä (adhd, autismi) kokemukset ovat samat peruskoulusta ammattikouluun, jopa opetkin (myös erityispuolella ymmärrys nolla) kiusasi ja vieläpä erityisammattikoulussakin, jossa yritin opiskella. Juuri näiden kokemusten takia meinasi omatkin unelmat jäädä toteutumatta kunnes pääsin kulttuurialan oppilaitokseen, jossa on paljon nepsyjä opiskelijoina ja fiilis on nykyisin, että saa olla oma itsensä. Paistaa se aurinko risukasaankin.
Jossain ammattikoulussa nyt kohdellaan myös aikuisia kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös iso osa noistakin ampujista ole täysin viattomia surmannut kuten Auvinen. Columbinen ampujistakin kiusaamis tarinat ovat olleet ristiriitaisia. On kiusattu mutta eu niin rankasti kuten väitetty ja sitten toisaalta taas ei
Söpöä. Aina löydät syyn syyttää kaikkia muita paitsi kiusaajaa. Vain kiusaaja (ja ehkä psykopaatti) toimisi noin. Kumpi sinä mahdat olla? Molempia todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä. Aina löydät syyn syyttää kaikkia muita paitsi kiusaajaa. Vain kiusaaja (ja ehkä psykopaatti) toimisi noin. Kumpi sinä mahdat olla? Molempia todennäköisesti.
Miksi ne tunnetut kouluampujat ovat ampuneet viattomia sivullisia kiusaajien sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tunnetut kouluampujat ovat ampuneet viattomia sivullisia kiusaajien sijaan?
Tunnetut? Mistä sinä tiedät, kuka on tehnyt mitä. Teet vain oletuksen että ovat viattomia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinäkin kiusaat kiusattuja? Näissä keskisteluissa syytetään aina kiusattuja siitä, että sosiaaliset taidot muka puuttuu, mutta jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kiusaajillahan ne huonot sosiaaliset taidot on.
Suomalaisillahan on krooninen ongelma: ei osata olla kuin vain niiden kanssa, jotka on tunnettu tyyliin syntymästä alkaen, eikä muualta tulvia oteta koskaan mukaan porukkaan. Vika ei siis ole niissä, jotka suljetaan ulkopuolelle, vaan kiusaajissa.
Kotikoulussa oleva lapsi voi oppia tulemaan toimeen muiden kanssa, oli ne sitten eri-ikäisiä, eri taustasta, kulttuureista, uskonnoista tulevia ihmisiä. Työelämässä ainakin pitää oppia tulemaan edes toimeen muiden kanssa. Jotkut vielä parjaavat kotiopetusta: lapsihan jää jälkeen sosiaalisista taidoista niin ja oppiminen kärsii!!! Sosiaalisuutta on muuallakin kuin koulussa. Eikä tuo fyysinen koulukaan sen kummoinen ole: valmistutaan olemattomalla lukutaidolla sekä perustaidoilla ja luetun ymmärtämisellä yläkoulusta. Mitä sosiaalisuutta koulu opettaa; viidakon lait, tunnilla saa häiritä ja hölmöillä, jopa toisia alaikäisiä pahoinpidellään ja melkein tapetaan, puhumattakaan raiskauksista, opettajat kädettömiä. Jos aikuiset lapseni olisivat tämän päivän koululaisia,olsiin harkinnut kotiopetusta tai kyläkoulua riippuen siitäkin miten yksi lapsistani (normaaliälyinen, diagnooseina hankaluuksia tuonut mm, asperger, kävi lukion ja yliopiston 2000 luvulla, tehnyt yli 15v omaa juttuaan kääntäjänä) olisi kyläkoulussa pärjännyt kuntoutuksien myötä. Asperger lapsen kokemasta kiusaamisesta ja minä-kuvan heikentymisestä on kokemusta missä saatiin työtä tehdä ja melkein koulukin oli jäädä kesken kiusaamisen takia.
En ole ikinä ollut koulukiusattu eikä minä kuvassa ole ollut mitään vikaa minnekään päin erityisesti, (ei sitten tarkoita että täysin tyytyväinen kaikkeen) mutta tiedän että monet syyllistyvät koulukiusaamisiin ja nuo henkilöt pitäisi kyllä toivottaa jonnekin.
Aikuisten välinen kiusaaminen ei ole monesti mitään kiusaamista vaan oikeasti sellaista, missä järjestetään jopa fikosten avulla kaikkea inhottavuuksia ja muka epäonnisia tapahtumia. Lavastetaan ja vääristellään, mutta ei niitä voida tehdä muuten kun rikoksilla. Siihen asti on luuserit menneet.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut koulukiusattu eikä minä kuvassa ole ollut mitään vikaa minnekään päin erityisesti, (ei sitten tarkoita että täysin tyytyväinen kaikkeen) mutta tiedän että monet syyllistyvät koulukiusaamisiin ja nuo henkilöt pitäisi kyllä toivottaa jonnekin.
Aikuisten välinen kiusaaminen ei ole monesti mitään kiusaamista vaan oikeasti sellaista, missä järjestetään jopa fikosten avulla kaikkea inhottavuuksia ja muka epäonnisia tapahtumia. Lavastetaan ja vääristellään, mutta ei niitä voida tehdä muuten kun rikoksilla. Siihen asti on luuserit menneet.
No koulussa sitä pahoinpitelyä kutsutaan "koulukiusaamiseksi"
Pieni paikkakunta, kiinnostu eri asioista kuin muut, et löydä samanhenkisiä kavereita, harrastuspiirit pienet, viihdy yksinäsi ja anna burgeri vaikutelma, muut kiusaavat ja ala uskomaan olevasi syyllinen ja et itessä on oikeasti vikaa.
Siinäpä on kierre valmis eikä vanhemmat minkään näköistä uhrausta ole suostuneet tekemään lapsen puolesta muuttamalla kaupunkiin, koska pienet tulot ja ei osata kaupungilla ajaa blaablaa. Mt-palveluihin pääseminen vaikeaa, pitäisi esittää hullua sinne päästääkseen. Jos arvosanat vain jatkavat laskemistaan, eikä mitään 10. luokkia enää oo niin miten voin jatkaa lukioon. Tuva? Opistovuosi kansanopistossa?
Miksi siis sinä, itse täydellisyys, olet jumissa vauvalla? Kun kerran olet niin vahva?