Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusaaminen ja minä-kuva

Vierailija
24.01.2026 |

Yläkoulun opettajana sanon: yksinäisiksi katkeriksi miehiksi (ns. incel) päätyvien taustalta löytyy usein koulukiusaamista. Se on saanut heidät tuntemaan itsensä huonommaksi kuin muut tärkeässä nuoruuden kehitysvaiheessa, jolloin minä-kuva muodostuu. Vaikutus jää usein pysyväksi.

Tutkimusten mukaan yksinäisyydestä kärsiviä nuoria miehitä ja naisia on yleensä koulussa kiusattu. Se leikkaa näiden nuorten "sosiaaliset siivet". Parisuhdetta ei pääse muodostumaan. Katkeruus syvenee kun muut ikätoverit saavat perheet.

On mahdollista, että sosiaaliset taidot ovat olleet lapsella huonot jo alun alkaen, ja siitä aiheutunut kiusaaminen koulussa pahentaa tilannetta.

Koulukiusaaminen on julmaa toimintaa, ja sen vaikutukset ovat pitkäkestoisia. Koulun pitäisi muuttua perusteellisesti, jos halutaan se estää.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ja olen vieläkin koulukiusattu, nykyään työpaikkakiusattu. Nyt 50 vuotiaana vammaisena naisena......en vaan ymmärrä, MIKSI vammaisuus antaa muille NS normaaleille henkilöille iästä riippumatta syyn kiusaamiseen !!! Onko kyse siis kotikasvatuksesta ? Taitaa olla. Siis kiusaajien. Yleensä joku/jotkut mukamas kaverit pakottaa jonkun kiusaamaan tiettyä ihmistä vain siksi, että pääsisi heidän kaverikseen. Sehän on väärin. Ja hävytöntä. Sitä ei vaan voi/pystytä puuttumaan kunnolla siihen missään. Kiusattujen ja entisten kiusattujen pitäisi päästä puhumaan kouluissa, missä sitä esiintyy edes vähän. Ihan vaan, et miltä se tuntuu vuosiakin myöhemmin. Se tuntuu ihan hel****n pahalta edelleen !!!!!!!!!!!!!!!! Ei siihen mitään koulutusta tarvita tuohon kiusaamisen puuttumiseen !!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi