Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harva suomalainen nainen osaa olla naisellinen?

Vierailija
23.01.2026 |

Johtuuko koulusta vai naisellisen esimerkin puutteesta?

Kommentit (344)

Vierailija
201/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väitän että tasa-arvon takia naisellisuutta ja miehisyyttä ei juurikaan ole, tasa-arvo pyrkii siihen että sukupuolieroja ei olisi ja että sukupuolet olisivat mahdollisimman samanlaisia.

Toki ulkonäkö on asia mitä ei saada koskaan tasa-arvoiseksi koska ihmisten kehojen eroavaisuuksia ei saa häivytettyä pois, naiset ja miehet eivät tule koskaan olemaan tasa-arvoisia ulkonäössä koska niitä eroavaisuuksia ei saada pois.

Vierailija
202/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jälleen kerran, koska aina jollekin miehelle täällä tämä on täysi mysteeri: meidän kulttuurimme ei arvosta pätkän vertaa perinteiseen naisellisuuteen liittyviä ominaisuuksia, kuten kauneutta, lempeyttä tai hoivaa. Meillä korostetaan pahoinvointiin saakka työtä, tehokuutta, käytännöllisyyttä ja yksin pärjäämistä. Meillä rumat ne vaatteilla koreilee, kynttilä pistetään vakan alle ja onni kätköön, nih. Vaatimattomuuden hyve on ankaraa luterilaista perua, ja siihen ei turhamainen keekoilu hameissa ja koruissa sovi. Juhliinko olet menossa, hä?

Suomalaisen naisen rooli on perinteisesti ollut työhevosen rooli. Hitto, meillä on edelleen alue, missä naisen korkein kehu on olla "hyvä työihminen". Naiset ovat meillä perinteisesti raataneet töissä, ja töihin jäätiin sotien myötä. Kaupan päälle saatiin lapset ja kotityöt ja naisellisten asioiden vähättely spedekulttuurin myötä, mikä ei suorastaan ole rohkaissut kukoistamaan naisellisuudessa. Sitä niittää, mitä kylvää: köyhä maa, ankara ilmasto, sotaisa historia, sisu, sauna, viina ja Luther, perkele, siitä on suomalainen tehty. Katajainen kansa ja sen sellaista. Pääsäännöstä poikkeavia löytyy toki, täältäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu täällä oikein kulttuuriin. Täällä on naiset aina joutuneet tekemään raskaat työt siinä missä miehetkin. Ei siinä ole jäänyt naisellisuudelle sijaa.

Olen syntynyt 60-luvulla ja muistan lapsuudesta ja nuoruudesta kyllä miten paljon naisellisempia naiset silloin olivat. Elämä ja työt maalla olivat paljon raskaampaa, kuin nykyisin. Feminismi on tappanut naisellisuuden.

Vierailija
204/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ainakin naisellisia naisia nähnyt, ei heistä käsittääkseni ole mitään pulaa, mutta heillä saattaa olla toiveissa aika tietyllä tavalla laadukas mies. 

Ei ole enää pitkään aikaan ollut -niin voimakasta- painetta naiselle löytää oma arvonsa vain miesten validaation tai äitiyden kautta. Saa olla oma itsensä. 

Minun äitini on sellainen, että vaikka toisaalta on hyvin pystyvä ja osaava niin jotenkin kuitenkin oma arvo tulee aina ulkonäön ja miesten huomion kautta. Mies on myös aina ollut pakko olla, ihan sama millainen turjake ja turhake, kun on sillä sentään kikkeli ja kyky hyväksynnällään antaa äidille tarkoitus 😩

Tämä on myös ollut hänelle aivan hirveän kriisin paikka ulkonäön, painon ja kauneuden (puutteen) osalta aina siitä asti kun hän oli alle 30.. nyt yli 50v tilanne on tietysti eskaloitunut.

Pikkusiskopuoleni on myös jonkun verran tätä samaa omaksunut, vaikkakaan ei ole niin korostetun 'femme' kuin äitimme. 

Itse olen ollut lapsena poikatyttö ja aikuisena, noh, edelleen poikatyttö mutta hiukset usein pitkät. 🤷

En ole ikinä meikannut, vahdannut painoani, nauttinut miesten huomiosta, laittanut hiuksiani, pukeutunut -tai varsinkaan käyttäytynyt!- feminiinisesti. 

Miehissä minua viehättää korostetun vahva ja maskuliininen mies, eivätkä he yleensä ole mitenkään mollanneet naisellisuuden puutetta. Itseasiassa päinvastoin. Nykyisen mieheni harrastuksia ovat voimanosto, traktorin rassaus, kaikenlainen korjaaminen ja rakentelu ja hän on hyvin itsevarma, pois hänestä kaikki päälleliimattu epävarma äijäily ja naisten mollaaminen. 

HänKIN on pitänyt kovasti siitä, etten meikkaa, laita kynsiäni tai huolehdi kauneusihanteista. 

En kuitenkaan katselisi häntä hetkeäkään jos hän mollaisi ylipainoisia naisia tai vaikka ihan prinsessatyylistä tykkääviä.

Uskon myös, että ennustaa hyvää suhteellemme, ettei hänelle ole tärkeintä ulkoinen laittautuminen, ulkonäkö (ainoana asiana toisessa). 

Jos joskus on joku tyttömäisempi hetki täällä korpimökissämme niin mielelläni esittelen sitä hänelle ja vain hänelle kun on kesämekko ja kukkaseppele ja leivon leipää. Muuten minut tapaa lähinnä boksereissa ja t-paidassa tai pilkkihaalari päällä, riippuen säätilasta. 

Vierailija
205/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tätähän tässä haettiin, pitäisi pukeutua epäkäytännöllisesti (hame voi olla ihan arkinen, mukava ja käytännöllinen vastekappale), kunhan miellyttää miehen silmää ja ennenkaikkea pitäisi olla kikatteleva, miehiä ylöspäin katsova ja mielellään ei kovin älykäs saati suorapuheinen."

Ei yksikään mies kuvittele naisellisuuden olevan tuollaista. Suomi on aivan liian vasemmistolainen maa. Vasemmistolaisille ominaista on pyrkiä laittamaan sanoja toisten suuhun, vaikka järkevämpää olisi kuunnella, miten me miehet oikeasti ajattelemme naisellisuuden.

Vierailija
206/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kaipailee naisilta nättiä pukeutumista ja muutakin laittautumista, mutta siihen ei saisi toisaalta käyttää euroakaan. Venäläinen nainen saa säännöllisesti mieheltään kukkia, koruja sekä kauneuteen liittyviä lahjoja (esim. hajuvettä, kauneushoitolalahjakortin). Japanittaret taas käyttävät palkastaan jopa 30% pelkkään kaunistautumiseen. Niin että...miten on, miehet? Vieläkö on intoa vaatia laittautumista? 

Mielestäni on myös outoa haikailla maailmaa, jossa puolet kansasta on alisteisia toiselle puolikkaalle. Aika narsistista jopa- "tuntemattomien tulee näyttää hyvältä, koska minä haluan". 

Ennen naiset pukeutui mekkoihin ja laittoi tukkansa, kyllä vaan- ja miehet käytti pukua arkisinkin + maksoi rouvansa kampaamokäynnit. Ei leikkausta ylläpidetä kotona, jossei pohjalla ole kampaamossa tehtyä työtä...miehet myös pukeutui siististi ja kohtelivat naisia huomioonottavasti. Myös sille rumalle vanhallepiialle tarjottiin käsi jos oli tarpeen, eikä ollut sosiaalisesti hyväksyttyä käyttäytyä tavalla, joka on arkipäivää nykymiehille. Miehet myös urheilivat huvikseen koska fyysinen kunto oli tärkeä osa mieheyttä, eikä läskillä ukolla ollut juuri vientiä jossei ollut rahoissaan. Lihavia pilkattiin surutta. 

En allekirjoita väitettä naisten vaatimattomasta ulkonäöstä ainakaan Helsingin keskustassa, päinvastoin. Olin siellä töissä vuosia, ja näin hyvin kauniita, laitettuja naisia ihan joka päivä. Samaa ei voinut sanoa miehistä, ikävä kyllä. Kyllä heissäkin oli joitakin tyylitaitureita, mutta huomattavasti pienemmällä prosentilla kuin naisia. 

Vierailija
207/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän naiset kuten Sofia Blyörgh panostavat ulkonäköönsä, koska heidän toimeentulonsa riippuu siitä. Samasta syystä vielä 50-70-luvuilla käytännössä kaikki naiset joutuivat priorisoimaan ulkonäkönsä kaiken muun edelle. Muuten ei saanut mies-elättäjää.

Ikävä kyllä naiset saavat nyt kouluttautua ja laittaa uransa etusijalle, jolloin monella se ulkonäkö jää taka-alalle. Tietysti tietyillä aloilla voi olla vaikeaa menestyä verkkareissa, eli ei tämä ihan kaikkeen päde.

Vierailija
208/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kaikkien tasapäistäminen,alaspäin tietenkin. Liittyy kaikkeen koulutuksesta pukeutumiseen, rumuus on monelle tavoite ja siinä ollaan hyvin onnistuttu.

Vierailija
209/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suhteellisen pieni joukko mm. shamaanisia taitoja ja kykyjä omaavia mammutinmetsästäjien jälkeläisiä jotka tuhansia vuosia sitten ujuttivat näille raukoille rajoille Siperiasta peräisin olevan kielen jota nykyään suomeksi kutsutaan, eivät edellyttäneet näissä karuissa olosuhteissa naiselta, well, naisellisuutta vaan justiinamaista kovaa maskuliinista luonnetta??

Vierailija
210/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän naiset kuten Sofia Blyörgh panostavat ulkonäköönsä, koska heidän toimeentulonsa riippuu siitä. Samasta syystä vielä 50-70-luvuilla käytännössä kaikki naiset joutuivat priorisoimaan ulkonäkönsä kaiken muun edelle. Muuten ei saanut mies-elättäjää.

Ikävä kyllä naiset saavat nyt kouluttautua ja laittaa uransa etusijalle, jolloin monella se ulkonäkö jää taka-alalle. Tietysti tietyillä aloilla voi olla vaikeaa menestyä verkkareissa, eli ei tämä ihan kaikkeen päde.

Naisellisuus on muutakin kuin ulkonäkö. 

Vierailija
211/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omat syyni: joudun tekemään paljon töitä, jotta saan perheeni elätettyä. Mies häipyi, kun lapset olivat pieniä, hänellä ei vastuu kiinnostanut. Maksaa minimielareita ja tapaa lapsiaan pari kertaa kuussa.

Minulla ei ole vapaa-aikaa eikä ylimääräistä rahaakaan. Rahaa menee ruokaan, lasten vaatteisiin ja esimerkiksi vakuutuksiin. Iltaisin käyn töiden jälkeen kaupassa ja kuskaan lapsia harrastuksissa ja viikonloppuisin osallistun heidän urheilujoukkueensa töihin, pidän buffaa ja muuta pientä.

Työni on vastuullista, mutta onneksi palkka on hyvä. Sen takia voimme asua rivarissa, mutta varsinkin talvella lumityöt ottavat aikansa. 

Kerran kuussa ajamme vanhemmilleni, joita auttelen viikonlopun aikana arkisissa asioissa.

Joten joo, ihan hirveästi en jouda omaa naisellisuuttani miettimään.

Vierailija
212/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vieläkään ihan vastannut kysymykseen MIKSI naisen pitäisi näyttää naiselliselta. Jos elämä on riittävän hyvää sellaisenaan, miksi pitäisi pyrkiä vielä naisellisemmaksi?

Vierailija
213/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti/psykopaattinaišet tunnistaa siitä, että heillä pitää aina olla ulkonäkö tappiin asti laitettu ja keimaileva vaatetus.

mutta mutta, pesevät meikin, poistavat lisäkkeet ja peruukin, niin taalasmaan seppohan se siinä.

Miks naisen pitäs olla vaan laitettu että ois muka kaunis, heh! 

Luonnonkauniitakin naisia on, mutta heillä on hyvä itsetunto, eivät kaipaa koko ajan kehuja muilta.

Vierailija
214/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tuollainen pehmeäsanainen, hameisiin ja korkoihin pukeutuva kotirouva. Mieheni on ikionnellinen minusta, mutta eipä häntä ennen kukaan kiinnittänyt huomiota ainakaan positiivisesti naiseuteeni: poissa loistivat suomalaiset herrasmiehet jotka olisivat auttaneet kantamaan jotain painavaa/avaamaan oven niiden kantaumusten kanssa, treffeillä minut vietiin kävelemään mutaista reittiä vaikka jalassani oli sievät lolita-kengät tai mies haisi itse hielle vaikka itse olin pyntätty, julkisissa jos jouduin jonkun epämääräisen ukon huomion kohteeksi, yksikään toinen mies ei siihen puuttunut (muut naiset kylläkin)...kokemusteni perusteella perinteiselle naisellisuudelle ei ole täällä tilaa, eikä sitä osata arvostaa tai edes huomioida. Omaksi ilokseni pukeudun edelleen kuten haluan, mutta tätä näkökulmaa kannattaa pohtia seuraavan kerran kun valittaa aiheesta. :)

Vierailija
215/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa naisellisen naisen?

No me naiset haluttaisiin mies, joka ei tapa, r.aiskaa, käytä hyväkseen, ei ole väkivaltainen tai ottaa edes vastuuta, mutta hei, tässäpä ollaan. 

216/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta 😃

Vierailija
217/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan asiaan sitten kun suomimiehet oppii pesemään hampaansa ja pitämään päässä muutakin kuin lippistä lmao!

Vierailija
218/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu täällä oikein kulttuuriin. Täällä on naiset aina joutuneet tekemään raskaat työt siinä missä miehetkin. Ei siinä ole jäänyt naisellisuudelle sijaa.

Olen syntynyt 60-luvulla ja muistan lapsuudesta ja nuoruudesta kyllä miten paljon naisellisempia naiset silloin olivat. Elämä ja työt maalla olivat paljon raskaampaa, kuin nykyisin. Feminismi on tappanut naisellisuuden.

Johan vitsin murjaisit, feminismi tappanut naisellisuuden? Sun täytyy olla mies!? Feminismi on mahdollistanut, että nainen saa vihdoin olla, mitä ITSE haluaa, hänen ei enää tarvitse miellyttää miestä päästäkseen avioliittoon, joka turvaa naisen elämän. Ja nyt miehet pillittää kun eivät enää saa naista. Voi kyynel. 

Vierailija
219/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vieläkään ihan vastannut kysymykseen MIKSI naisen pitäisi näyttää naiselliselta. Jos elämä on riittävän hyvää sellaisenaan, miksi pitäisi pyrkiä vielä naisellisemmaksi?

Naisellisuus on meidän naisten supervoima joka tuo iloa itselle ja pehmentää muuten kovaa maailmaa.

Vierailija
220/344 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta täälläkin julkkisnaiset, jotka panostaa ulkonäköönsä, saa jatkuvasti haukkuja, millaisia pintaliitäjä bimboja ja h uoria ovat miehiltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän