Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

Juttu tiivistettynä

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

Kommentit (963)

Vierailija
881/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulee kyllä surullisen hyvin ilmi ihmisten sellainen tietynlainen sadismi, halu alistaa heikompiaan, halu murtaa ja rikkoa toinen ihminen omaan hallintaan ja määräysvaltaan. Ja että tämä halu kohdistuu juuri kaikkein heikoimpaan, pelokkaimpaan. Jostain syystä juuri pelokkaat lapset herättää joissain aikuisissa tosi kummallista aggressiota. 

Vanhempien kuuluu olla vanhempia. Lapset tulee ottaa mukaan ruokaa tekemään. Kiire pois, yhteiset ruokailut. Yhdessä kauppaan. Mitä helvetin sadisteja me muka ollaan, jotka ollaan aikanaan keskitytty perheeseen ja työhön? Myt paskapuheet pois ja ottakaa se tilanne haltuun, vaikka arvelen kyllä että nykyään vanhemmat pelkäävät lapsiaan, heidän reaktioitaan. Harrastakaa sitten kun lapset isompia. Vai aiheuttaa pelokkaat lapset aggressioita? Ei ei. Näiden lasten vanhemmat herättää aggressioita, niin osaamattomia enin täälläkin, liiottelua ja suurentelua. Oikeasti ongelmaisia lapsia on varmasti vähemmän, vauhkot vanhemmat tekevät sekä lapset pelokkaiksi, että sivulliset aggressiiviseksi. Antakaa lasten asetella itse ruokansa ettei mikään osu mihinkään, vai onko kiire? Onko niin kiire ettei haluta lasta keittiötä sotkemaan, mukaan ruuanlaittoon? Kenen harrastus on tärkeämpää kuin perhe?

Juu juu kaikkihan näin olette tehneet, aina. Olette antaneet kaikkenne, mikään ei auta. Ja mitäs vielä? Ainiin, ennen kakarat hakattiin mustelmille joka päivä. Siis ihan joka ainoa päivä. Koska me vanhat ei tajuta hevon pas kaa yhtään mistään, osataan vain hakata ja kiduttaa lapsia. Surullista tosiaan.

-Tässä saman tasoista tekstiä näille kaiken tietäville, lääkäritasoisille kaiken osaajille. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten, vanha sananlasku.

Vierailija
882/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole mistään nirsoilusta vaan aistiherkkyydestä. Näillä lapsilla on neurokirjo häiriötä, joilla saattaa ruoan koostumus olla vaikka sellainen, että ne ei sitä pysty oksentamatta syömään. Myös joillain autisteilla / adhd ihmisillä on vain jotain tiettyjä samoja ruokia, mitä ne voi syödä. Nämä ihmiset eivät mahda sille yhtään mitään, niiku vaikka ihminen jolla on diabetes. Koittakaa nyt prkl ymmärtää se asia jo pikkuhiljaa. 

Aivan käsittämätöntä, ettei ihmiset vieläkään tiedä mistään mitään vaikka on netti nenän edessä.. ai nii mut tiktok. 

Tai sitten vaihtoehtoisesti ihmiset ei jaksa näitä kaikkia ihmeellisiä, aika vastikään keksittyjä diagnooseja ja "diagnooseja". 

Juuri näin. Itsekkään ei jaksaisi lukea näitä vanhempien itkutarinoita lehdissä tms, siitä miten heitä ja heidän Veeti-Emiliaa ei ymmäretä vaan vaaditaan samaa kuin muilta vaikka hän kuinka on nepsynapsunöpsymöpsy.

Joo ymmärrän että voi olla vaikeaa tuollaisten lasten kanssa, mutta on muillakin vanhemmilla vaikeaa lasten kanssa kuin vain näillä nepsynapsuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/963 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, tämä keskustelu nimenomaan EI KOSKE niitä lapsia, joiden "vanhemmat on vähän pihalla", vaan niitä, joilla on todellisia haasteita ruokailun suhteen. "

Totta, ja täytyy ottaa huomioon myös se, että ainoastaan hyvin pieni osa autisteista tarvitsee turvaruokaa. Suurin osa selviää ihan normaalilla tarha- tai kouluruoalla, ja nykyisin se on helpompaa, koska jokainen saa ottaa itse ruokansa.

Allergiaruokavalioita kouluissa on paljon enemmän kuin turvaruokaa syöviä, vaikka suurin osa allergikoista selviää ihottumalla, astmakohtauksella, varsakivuilla tai jollakin muulla oireella, toisin kuin luurankomaisen laiha lapsi, jolla saattaa sydän pettää. Jos turvaruokaa ei haluta antaa, silloin ei myöskään allergikoille pitäisi antaa erityisruokavaliota lukuunottamatta epipeniä taskussaan kantavia.

Vierailija
884/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni turvaruokalapun pyytäjä hyväksyy lääkäriltä EI -vastauksen? Veikkaan että äipät saa jonkin asteisen raivarin jos ei sitä saa tanan lappua tuke, koska on tehty jo ksikki mahdollinen viime viikosta asti. Isien turvaruokaa puolustelevia kommentteja ei näy.

Vierailija
885/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni turvaruokalapun pyytäjä hyväksyy lääkäriltä EI -vastauksen? Veikkaan että äipät saa jonkin asteisen raivarin jos ei sitä saa tanan lappua tuke, koska on tehty jo ksikki mahdollinen viime viikosta asti. Isien turvaruokaa puolustelevia kommentteja ei näy.

Ei näitä vanhempien vaatimuksesta tai aloitteesta määrätä, vaan nää lapset on aina läyneet läpi toimintaterapeutin ja ravitsemusterapeutin arvion jne. 

Et sä voi tänne asioista kirjoittavien sukupuolta tietää. 

Vierailija
886/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palattaispa ihan oikeasti siihen aikaan kun oli omat keittäjät jotka tekisi alusta asti itse ruoat, voisi työllistää riippuen tilojen käyttäjistä ja kun laskettu paljonko on porukkaa talossa keittäjiä, tarjoilijoita yms apua keittiöön, päiväkotiin yms. Lapset ei tarttis tälläistä turvaruokaa jos ruoka olis syötävää. 

Vierailija
887/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palattaispa ihan oikeasti siihen aikaan kun oli omat keittäjät jotka tekisi alusta asti itse ruoat, voisi työllistää riippuen tilojen käyttäjistä ja kun laskettu paljonko on porukkaa talossa keittäjiä, tarjoilijoita yms apua keittiöön, päiväkotiin yms. Lapset ei tarttis tälläistä turvaruokaa jos ruoka olis syötävää. 

Vaikka tämä oliskin hyvä idea, niin tuo turvaruoan tarve ei kuitenkaan liity suoraan tällaisiin asioihin. 

Vierailija
888/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulee kyllä surullisen hyvin ilmi ihmisten sellainen tietynlainen sadismi, halu alistaa heikompiaan, halu murtaa ja rikkoa toinen ihminen omaan hallintaan ja määräysvaltaan. Ja että tämä halu kohdistuu juuri kaikkein heikoimpaan, pelokkaimpaan. Jostain syystä juuri pelokkaat lapset herättää joissain aikuisissa tosi kummallista aggressiota. 

Vanhempien kuuluu olla vanhempia. Lapset tulee ottaa mukaan ruokaa tekemään. Kiire pois, yhteiset ruokailut. Yhdessä kauppaan. Mitä helvetin sadisteja me muka ollaan, jotka ollaan aikanaan keskitytty perheeseen ja työhön? Myt paskapuheet pois ja ottakaa se tilanne haltuun, vaikka arvelen kyllä että nykyään vanhemmat pelkäävät lapsiaan, heidän reaktioitaan. Harrastakaa sitten kun lapset isompia. Vai aiheuttaa pelokkaat lapset aggressioita? Ei ei. Näiden lasten vanhemmat herättää aggressioita, niin osaamattomia

Sinä olet ihan itse vastuussa omasta aggressiostasi. 

Vierailija
889/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt aattelen asiaa. Yhen tutun hyvin nirson ja mahdollisen nepsylapsen vanhemmat ovat myös tarkkoja siitä millaista ruuan pitää olla. On todella laaja lista kaikkea mitä eivät halua syödä, vaikka samaan aikaan harmittelevat sitä että tää lapsi ei syö mitään. Ei suostu maistamaan varsinkaan mitään uutta.

Autismi voi periytyä kuten täällä on jo todettu, mutta jos lapsella on muuten taipumusta neuroottisuuteen niin vanhempien pitäisi varmaan olla tarkkoja etteivät siirrä lapselle ajatusta että ruoka on epäilyttävää. 

Vierailija
890/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokainen on vastuussa omasta aggressiostaan. On täällä outoa sakkia.

Vielä hupaisampaa ettei lääkärit olekaan turvaruoka- asialla vaan terapeutit. Niitä onkin enemmän ja vähemmän tietäjiä, jutut tasoa nönnönnöö. Itsekin käynyt, ja voi sitä positiivisen puheen määrää. Onhan heille terotettu, ettei saa negatiivista sanoa yhtään mistään.

Vastaanotolla: sitä kasvisten määrää voi ehkä jatkossa hiukan enemmän painottaa. Kun yrittää kysyä mikä on oikea määrä ja mitä, painoni on tämä Ja pitäisi saada laskemaan.  Likka kiemurtelee tuolilla ja tulostaa netistä aterioiden kuvia: näetkö, tässä on yksi kaksi kolme leipää ja levitettä sipaisu. Ehkä voisi vähentää kahteen leipään, ja tosiaan vain kevyt sipaisu levitettä.. Kuuntelin tunnin sitä likkaa, otin kuvat, kiitin ja läksin. Peruin seuraavan ajan. Niin epävarmasti oman alansa asioista puhuvaa en ole aikoihin tavannut. Ja se terapeutti itse oli todellakin laiha suorastaan sairaan näköinen. En usko näiden kykyyn hoitaa minkäänlaisia asiakkaan ongelmia, se on nönnönnöö ja ehkä ja joskus. Mietin lähteekö se karkuun jos nyt läpsäisen kädet yhteen. Sellaista aggressiota.

Jos se koulujen turvaruoka kerran on väliaikaista, ei siitä pidä tehdä mitään isompaa ongelmaa. Ellei halua ongelman pitkittyvän.

Vierailija
891/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, tämä keskustelu nimenomaan EI KOSKE niitä lapsia, joiden "vanhemmat on vähän pihalla", vaan niitä, joilla on todellisia haasteita ruokailun suhteen. "

Totta, ja täytyy ottaa huomioon myös se, että ainoastaan hyvin pieni osa autisteista tarvitsee turvaruokaa. Suurin osa selviää ihan normaalilla tarha- tai kouluruoalla, ja nykyisin se on helpompaa, koska jokainen saa ottaa itse ruokansa.

Allergiaruokavalioita kouluissa on paljon enemmän kuin turvaruokaa syöviä, vaikka suurin osa allergikoista selviää ihottumalla, astmakohtauksella, varsakivuilla tai jollakin muulla oireella, toisin kuin luurankomaisen laiha lapsi, jolla saattaa sydän pettää. Jos turvaruokaa ei haluta antaa, silloin ei myöskään allergikoille pitäisi antaa erityisruokavaliota lukuunottamatta epipeniä taskussaan kantavia.

Häpö höpö. Se ihottuma kutiaa ja pitää hereillä yöllä. Sattuu suihkussa ja rajoittaa infektiovaaran takia uimista yms. Istut koulun tunnilla ja keho kihisee . Miten siinä voi olla paikallaan ja oppia? Muista sitten seuraavan oman ihottuman kohdalla. Tai vaikka hyttysen piston. Se kutina on lievempää, mitta kuvittele se isolle alueelle kroppaa. Tai oksennusraudissa, muista allergisia lapsia.  Sitä sitten jatkuvasti, jos allergiaa ei oteta huomioon. Miten ihmisten ymmäryskyky on niin rajoittunutta? 

Vierailija
892/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäs miettiä miten näillä ongelmaisilla lapsilla saa ongelmakierteen katkeamaan. Tää yksi nepsylapsi ei ainakaan ole edistynyt ruoka-asioissa juuri lainkaan, ruokailusta on tullut joku mörkö. Kun on kylässä niin syö vielä vähemmän mitään kun ympäristö on outo.

Se ei varsinkaan auta jos jengi suhtautuu aggressiolla jo siihen että sanotaan ääneen että ongelma on olemassa. Tavallisen nirsoilijan saa maistamaan asioita ja ehkä myöntämään että no joo olihan se ihan hyvää tai sitten sanoo että en tykkää jolloin voi sanoa että ehkä joskus tykkäät ja maistat myöhemmin uudestaan, nepsylapsi vain menee lukkoon, jopa itkee ja kieltäytyy kokonaan syömästä ja ongelma vain pahenee niin että kaikilla alkaa mennä hermot. Ei siinä auta se että muutamaa tyyppiä ärsyttää se että joillakuilla on lasten kanssa isompia ongelmia kuin mitä itellä on.

Vierailija
893/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokainen on vastuussa omasta aggressiostaan. On täällä outoa sakkia.

Vielä hupaisampaa ettei lääkärit olekaan turvaruoka- asialla vaan terapeutit. Niitä onkin enemmän ja vähemmän tietäjiä, jutut tasoa nönnönnöö. Itsekin käynyt, ja voi sitä positiivisen puheen määrää. Onhan heille terotettu, ettei saa negatiivista sanoa yhtään mistään.

Vastaanotolla: sitä kasvisten määrää voi ehkä jatkossa hiukan enemmän painottaa. Kun yrittää kysyä mikä on oikea määrä ja mitä, painoni on tämä Ja pitäisi saada laskemaan.  Likka kiemurtelee tuolilla ja tulostaa netistä aterioiden kuvia: näetkö, tässä on yksi kaksi kolme leipää ja levitettä sipaisu. Ehkä voisi vähentää kahteen leipään, ja tosiaan vain kevyt sipaisu levitettä.. Kuuntelin tunnin sitä likkaa, otin kuvat, kiitin ja läksin. Peruin seuraavan ajan. Niin epävarmasti oman alansa asioista puhuvaa en ole aikoihin tavannut. Ja se terapeutti itse o

Ainakin lasten allergioiden kanssa lääkäri jätti ruoka-asiat terapeuteille. Ja vielä sanoi, että he tietävät enemmän. 

Vierailija
894/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jatkossa vaatia valtion piikkiin työpäivinä turva lounaan töissä jos vielä joudun töihin menemään. Olen autistinen syömishäiriöinen jota pahoinpidelty koko lapsuus ruualla ja tähän on sisältynyt ihan fyysistä väkivaltaa ihan vauvasta asti. Ruoka ongelma vaikuttavat minulla vahvasti työkykyyn ja jaksamiseen joten kun kaikkien possusta kieltäytyjien, vegaani pelleilijöiden, keliaakikkojen ja allergikkojen lisäksi vielä tarjoillaan lapsille turvaruokaa niin mielestäni minulla täytyy olla siihen ihan samat oikeudet. 

Vierailija
895/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion jatkossa vaatia valtion piikkiin työpäivinä turva lounaan töissä jos vielä joudun töihin menemään. Olen autistinen syömishäiriöinen jota pahoinpidelty koko lapsuus ruualla ja tähän on sisältynyt ihan fyysistä väkivaltaa ihan vauvasta asti. Ruoka ongelma vaikuttavat minulla vahvasti työkykyyn ja jaksamiseen joten kun kaikkien possusta kieltäytyjien, vegaani pelleilijöiden, keliaakikkojen ja allergikkojen lisäksi vielä tarjoillaan lapsille turvaruokaa niin mielestäni minulla täytyy olla siihen ihan samat oikeudet. 

Haista nyt kukkanen. Sun kaltaiset ihmiset ovat osa ongelmaa. Ei toi turvaruoka koske kuin niitä lapsia joiden kohdalla on jo kokeiltu kaikki mahdollinen, ja koska lapset eivät ole tarpeeksi älykkäitä tajuamaan että ruokaa tarvitaan normaaliin kehitykseen niin niille pitää antaa jotain mitä suostuvat syömään. Siinä vaiheessa kun menevät sun tapaan töihin niin ongelman pitäisi olla jo POISSA, jos se ONNISTUTAAN HOITAMAAN.

Vierailija
896/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsella on turvaruoka. Täällä on niin vääriä käsityksiä aiheesta, että haluan oikaista niitä, kun satun omakohtaisesti tietämään miten tämä menee. Aloite turvaruokaan ei tullut minulta eikä lapselta. Vaan sekä lääkäriltä että ravitsemusterapeutilta. Myös toimintaterapeutti ja erityisopettaja suositteli sitä. Eli ammattilaiset on sen ideoineet ja määränneet, ei me vanhemmat eikä lapsi itse. 

Vierailija
897/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista nyt kukkanen. Sun kaltaiset ihmiset ovat osa ongelmaa. Ei toi turvaruoka koske kuin niitä lapsia joiden kohdalla on jo kokeiltu kaikki mahdollinen, ja koska lapset eivät ole tarpeeksi älykkäitä tajuamaan että ruokaa tarvitaan normaaliin kehitykseen niin niille pitää antaa jotain mitä suostuvat syömään. Siinä vaiheessa kun menevät sun tapaan

Kuule autismi on parantumaton eli sitä EI voi hoitaa pois. Koska olen nainen niin minua ei ole haluttu lapsena auttaa vaan asiaa "hoidettu" väkivallalla. Ansaitsenko mielestä siis päästä työkyvyttömyys eläkkeelle vihdoinkin kun minua ei pysty tässä asiassa hoitamaan työkykyiseksi? Tiedätkö että oksennus refleksi on refleksi eikä sitä voi hoitaa pois ja jos ruuan koostumus saa oksentamaan niin siitä ei yksinkertaisesti voi parantua. Sanoppa keliaakikoille että parantuvat ja alkavat syömään normaalia leipää. 

Vierailija
898/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule autismi on parantumaton eli sitä EI voi hoitaa pois.

Eli tuo turvaruokaprojekti on ihan turha? Siinähän on tarkoituksena saada lapsi syömään monipuolisemmin ettei kuihdu pois.

Vierailija
899/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nämä lapset ovat valmiita elämään ja aikuisuuteen, kalapuikko huulessa turvaruokaa mässyttäen"

Voi elämä ...

Vierailija
900/963 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelma ei olisi aikuisena niin paha jos se olisi lapsena hoidettu oikein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän