Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

Juttu tiivistettynä

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

Kommentit (963)

Vierailija
461/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin varmaankin tarvinnut turvaruokaa ysärillä kouluja käydessäni. Nyt nelikymppisenä on vieläkin vaikeita ruokailutilanteita silloin kun joutuu esivalittuun joukkoruokailuun esim koulutuspäivien yhteydessä. Pari viikkoa sitten viimeksi oli koko päivän kestävä koulutus. Tankkasin kotona tuhdin aamiaisen, koulutuksessa oli aamukahvi leipineen josta join vain kahvin, lounaaksi oli noutopöytä josta söin kurkkua, keitettyjä kananmunia, keitettyä perunaa, otin reilun voisilmän perunoiden päälle, iltapäivällä oli taas pelkkä kahvi. Kotona söin sitten taas turvallisesti kotona. 

Noutopöydän ongelma oli se, että salaatissa oli rucolaa, muut salaatit oli epämääräisiä majoneesimössöjä joista ei tiennyt mitä niissä oli, lämpimät ruoat olivat myös mössöjä eli jotain kiusauksia ja lihakastikkeessa oli sieniä. 

Työpaikan jouluruokailuun en ole vuosiin osallistunut, koska en vaan pärjää niissä joukkoruokailuissa. On tosi nol

Et edelleenkään ole niin lumihiutale, kuin kuvittelet. Meillä muillakin on ollut ja on vastaavia ongelmia, ihan lapsesta asti, mutta olemme halunneet päästä niiden yli, siedättyä, ettei kaikki olisi noin vaikeaa. Itseään voi, ihan totta, opettaa, aivot oppivat kyllä. Siten moni asia helpottuu, eikä tarvitse elää kuten sinä, vaikeasti.

Minuun esimerkiksi päti lapsena ja vielä nuorena kaikki kuvaamasi. Niin niistä on päässyt yli. Osaan olla kuuntelematta meteliä, sulkea mielen, kun se alkaa tuntua liiallisesta se melu. Ajatella muuta inhottavissa tuoksuissa. Ikäviinkun vaatteisiin tottuu, kun on pakko (minulla epämukavat, kutittavat työvaatteet) ja porukassa  kyllä syö, kun nälkä on.edelleen minulla on paljon ruokia, joita en voi syödä, ja se nolottaa. On ikävää mennä ruokailuihin ja nirsoilla, tai vielä pahempaa, ottaa jotain, mitä ei saata syödä ja joutuu jättämään sen lautaselle. Opettelen edelleen kokoajan, ja olen myös varma, että saan nämäkin oireet selätettyä, kun vaan teen töitä niiden eteen, enkä alistu ruikuttamaan

Vierailija
462/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Topi Borg on (n ep sy) autisti, joka hoidettu lapsesta asti todella hyvin ja saanut kaiken tuen. Aivan mahtava tyyppi

Eihän nyt ole kyse siitä, voiko autisti olla mahtava tyyppi. Tietenkin voi. 

Kyse on siitä, miten pitkälle vietyjä vaatimuksia yhteiskunta on velvollinen noudattamaan, ja siitä, missä vaiheessa pumpuliin kääriminen alkaa kääntyä erityislasta itseään vastaan. Lopulta tässä opetetaan lasta ravintoköyhään ruokavalioon ja siihen, että erityisyyden vaatimuksia on noudatettava pilkulleen. 

Ja siihen, että yhteiskunta sopeutuu siihen omaan "erityisyyteen", kun asian pitäisi mennä toisinpäin. Ei me missään harvainvallassa asuta. Enemmistö määrää säännöt ja muut sopeutuu tai on sopeutumatta. Syököön eväitä nämä, jolle kelpaa pelkät ranet tai kalapuikot. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämmöinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos lapsi sitten vaan on niin nirso ettei syö muuta kuin pastaa? hänen ravitsemuksestaan tai päivän sujumisesta tms ei tarvitse huolehtia, kun tuo on vain aistiyliherkille ym? 

Sitten on nälissään. 

Vierailija
464/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan ihmettelen että jos esim. se pizzauuni jo löytyy sieltä koulusta, niin miksei sitten kaikille voisi paistaa pizzaa? Miksi vain joillekin?

Varmaan siksi, että viidensadan pizzan paistaminen on aika jäätävä homma. Toisekseen, ei tuo ole mitään ruokasuositusten mukaista sapuskaa, eikä koulussa mielestäni pitäisi ensinkään tarjota epäterveellisiä ruokia. Se, miksi joillekin tarjotaan, kun eivät muka muuta suostu syömään, on taas sitten toinen juttu. Mielestäni ei ole mitään järkeä.

Jos kaikki turvaruuat on jotain epäterveellistä paskaa, niin ei siinä enää mistään koostumuksesta tai mausta ole kyse.

Vierailija
465/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten mä veikkaan että näitä turvaruokia laitetaan kouluttamattomien wt-porukoiden lapsille ja maamuille. Eli niiden lapsille, jotka muutenkin ovat syöneet ikänsä jotain mäkkäriä.

Kyllä. Kummasti niitä "suun tuntopuutoksia" ei löydy perinteisesti ja huolehtivasti kasvatetuilta lapsilta...kyllä ne on weeteet ja mammuskaiset.

-päikyn hoitaja

Samaa mietin. Kotona on syöty pelkkää noutoruokaa ja makaronilaatikkoa. Ei siinä varmaan mitkään salaatit enää maistukaan.

Vierailija
466/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä se ilmainen kouluruoka loppuu meidän talousosaajahallituksen ansiosta. Sitten nämä uusavuttomat kasvattajat voi antaa Metsänusvakuusenkäpysensä ostaa koulun ruokalasta pelkkiä nugetteja ja raneja, kuten Briteissä. Ei se mitään, että lapsesta tulee vähän tyhmä ja laiska, luultavasti sairastuu kroonisesti, kun ei saa mitään tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita

Pääasia et vanhempi pääsee helpolla, eikä tarvitse kuulla lapsen kitinää, jos pitäisi välillä syödä jotain terveellisempää kuin pikaruokaa.

Vierailija
467/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain kesken päivän tyttären päiväkodista. Istui siellä vihaamansa silakan edessä, kun muut ulkona.

Rankaistiin.

Nytkö muka saa eri ruokaa jopa?

Mitähän tuommoisestakin oppii. Minäminä.

Hauskaa tilannekomiikkaa😅

Vierailija
468/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen luokalla tällainen turvaruokailija, jolla kyllä muitakin erityisoikeuksia ja helpotuksia ettei tule paha mieli ja kuormitus. Sosiaalisesti tämä kääntynyt kylläkin itseään vastaan, koska erottuu epäedullisesti luokan reppanana. Ei lapset vaan ymmärrä, jos kaikilta ei vaadita samoja perus juttuja ja sääntöjä. 

Tämä kääntyy itseään vastaan myös siinä, että lapsen ei tarvitse koskaan sietää pettymyksiä, pahaa mieltä tai muita negatiivisia tunteita. 

Ei niitä sitten siedä aikuisenakaan. 

Jos lapsi on niin sairas, että hänellä on noin vakava syömis- tai mielenterveydenjäiriö, onko hänen paikkansa koulussa, vai olisiko vaikkapa sairaala koulu parempi vaihtoehto.

Sinä ja moni muu kommentoija ei nyt tunnu lainkaan ymmärtävän sitä, että se aistiherkkä autisti nimenomaan joutuu joka päivä sietämään todella paljon epämukavuutta, pettymyksiä, pahaa mieltä ja muita negatiivisia tunteita. Paljon, paljon enemmän kuin neurotyypilliset ihmiset. Eli noilla erityisjärjestelyillä ei suinkaan suojella näitä lapsia kaikelta, vaan yritetään vaan hieman tasata tilannetta suhteessa neurotyypillisiin lapsiin, että autistin kokemien epämukavuuksien, pettymysten jne. määrä olisi edes hieman lähempänä sitä normaalia, eikä kymmenkertainen. 

Aistiyliherkkyydet eivät ole syömis- tai mielenterveyshäiriöitä. Jos neurotyypilliselle ihmiselle laitettaisiin piikkilankaa vaatteiden saumojen kohdalle, niin ei se olisi mielenterveyshäiriö, jos se ihminen ei pystyisi niiden kanssa toimimaan normaalisti. Aistit on ihan todellisia, konkreettisia, fyysisiä asioita, ei mitään mielenterveysjuttuja. 

Mutta kyllä minustakin suht aistiherkän autistilapsen vanhempana olisi mahtavaa, jos lapsi sais olla sairaalakoulussa tai vastaavassa pidempään kuin lyhyitä jaksoja silloin kuin normaalissa koulussa käyminen ei onnistu, mutta tällaista mahdollisuutta ei ole tarjolla. Myöskään mihinkään erityisluokkiin tms. lapseni ei pääse/sovi, koska hänellä ei ole oppimisessa tai älyssä ongelmia. 

Vierailija
469/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Topi Borg on (n ep sy) autisti, joka hoidettu lapsesta asti todella hyvin ja saanut kaiken tuen. Aivan mahtava tyyppi

Eihän nyt ole kyse siitä, voiko autisti olla mahtava tyyppi. Tietenkin voi. 

Kyse on siitä, miten pitkälle vietyjä vaatimuksia yhteiskunta on velvollinen noudattamaan, ja siitä, missä vaiheessa pumpuliin kääriminen alkaa kääntyä erityislasta itseään vastaan. Lopulta tässä opetetaan lasta ravintoköyhään ruokavalioon ja siihen, että erityisyyden vaatimuksia on noudatettava pilkulleen. 

Ja siihen, että yhteiskunta sopeutuu siihen omaan "erityisyyteen", kun asian pitäisi mennä toisinpäin. Ei me missään harvainvallassa asuta. Enemmistö määrää säännöt ja muut sopeutuu tai on sopeutumatta. Syököön eväitä nämä, jolle kelpaa pelkät ranet tai kalapuikot. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämmöinen?

Koska yhteiskunnan omat säännöt kieltää vanhempia laittamasta omia eväitä lapselleen kouluun. 

Vierailija
470/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan ihmettelen että jos esim. se pizzauuni jo löytyy sieltä koulusta, niin miksei sitten kaikille voisi paistaa pizzaa? Miksi vain joillekin?

Varmaan siksi, että viidensadan pizzan paistaminen on aika jäätävä homma. Toisekseen, ei tuo ole mitään ruokasuositusten mukaista sapuskaa, eikä koulussa mielestäni pitäisi ensinkään tarjota epäterveellisiä ruokia. Se, miksi joillekin tarjotaan, kun eivät muka muuta suostu syömään, on taas sitten toinen juttu. Mielestäni ei ole mitään järkeä.

Jos kaikki turvaruuat on jotain epäterveellistä paskaa, niin ei siinä enää mistään koostumuksesta tai mausta ole kyse.

Mistä ihmeen pizzauuneista te puhutte? Ei ole pizzauuneja missään koulukeittiöissä. 

Siis joku vitsaili, että joo, mun lapselle paistetaan koulussa oma pizza, ja te oikeasti uskoitte sen? Ihan oikeesti nyt ihmiset! 😭😭😭

Vierailija
471/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lehtijutun brittipojasta, joka suostui syömään ainoastaan yhtä tietynlaista "aakkosmakaronia". Pojalla oli niin vakavia puutostiloja, että häneltä oli lähdössä niiden takia näkö. Siltikään ei suostu syömään muuta. Kuulostaa minulta aika vakavanlaiselta mielenterveyden häiriöltä, jos ei näön lähtökään saa ajattelemaan mitään muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
472/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Ehkäpä tämänkin ketjun kommentoijista olisi kaivannut lapsena turvaruokaa ja muutakin turvaa niin ei tarvitsisi nyt aikuisena olla niin hemmetin kova. Olisi saattanut jopa hitunen herkkyyttä ja empatiaakin kasvaa.

Vierailija
473/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kertoi erityisherkkyydestään kun hammastahnasta kirvelyä, ja vaatteiden pesulaputkin pitää leikata pois raapimasta. Itsellä sama ja paljon muutakin, mutta pidän itseäni ihan tavallisena ihmisenä, en ole lumihiutale.

Minä mainitsin nuo. En ole erityisherkkä, vaan olen autismin kirjolla. Enkä sanonut hammastahnan kirvelevän, vaan se aiheuttaa voimakasta kipua mulla (verrattavissa vaikka palohaavaan) . Moni muukin asia, jota ihmisten enemmistö ei edes huomaa 

, tuntuu mulle kipuna. 

Minä tiedän, että en ole ihan tavallinen ihminen, koska en ole ikinä kyennyt elämään tavallista elämää. Eikä mun autismi ole mikään kuviteltu asia, vaan sitä esiintyy mun suvussa huomattavan paljon. 

Vierailija
474/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Ehkäpä tämänkin ketjun kommentoijista olisi kaivannut lapsena turvaruokaa ja muutakin turvaa niin ei tarvitsisi nyt aikuisena olla niin hemmetin kova. Olisi saattanut jopa hitunen herkkyyttä ja empatiaakin kasvaa.

Tässä ketjussa kyllä jotenkin tulee harvinaisen voimakkaasti esiin ihmisten tietämättömyys typeryys, dunning-kruger, ilkeys, pahantahtoisuus ja halu alistaa. 

Vierailija
475/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan jätin syömättä jos ei ruoka maistunut. 

55v.

Vierailija
476/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla nirso, mutta ei liian nirso. 

Vierailija
477/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli juttua nuoresta naisesta, joka söi vain hedelmiä.  Kuoli pois aliravitsemukseen.

Vierailija
478/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen, ja tuon töihin omia eväitä tai woltitan sinne jotain hyvää ruokaa. Kaikille ei suurkeittiökanaviillokki vain käy. Itse asiassa ihmettelen kaikkiruokaisia suuresti, mutta kai heidän elämänsä on helpompaa ja huokeampaa. 

Kovasti ihmetellään miten nää pärjää aikuisina, mutta aikuisena voi onneksi päättää paljon enemmän asioistaan, esim. Mitä syö ja monissa töissä miten melussa työskentelee (etätyö) jne. Aistiherkkyyksien kanssa paljon helpompaa.

Realistinen tulevaisuudenkuva siinä: pumpulissa kasvatettu "aistiherkkä" wolttaamassa päivittäin mieleistä ruokaa  joka päivä täytettyään 18. 

Hetkonen...eikö about kaikki aikuiset syö joka päivä mieleistään ruokaa? En ole koskaan kuullut kenestäkään, joka laittaisi itselleen jotain inhokkiruokaansa. Eikä sitä woltista tarvitse tilata, aikuisethan keskimäärin valmistaa ihan itse ruokansa kotona. 

Vierailija
479/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaruoka, samaa ruokaa toisella nimellä xD

Vierailija
480/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä herkkuruokia voisi tehdä sitten kaikille oppilaille, niin ei tarvitse erikseen kenellekään mitään spessua?

Mistä ihmeestä tähän keskusteluun tulee jatkuvasti käsitys jostain "herkkuruoista"? Ei ole kyse mistään herkuista. Minun tyttäreni turvaruokia (ei hän siis päiväkodissa tai koulussa saanut erikseen mitään turvaruokia, mutta itse tietysti tiesin, mitä ruokia hän pystyi syömään) oli pienempänä kesäkeitto. Mitäs veikkaat, oisko ne kaikki muutkin lapset halunneet aina kesäkeittoa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan