Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

Juttu tiivistettynä

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

Kommentit (963)

Vierailija
421/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, nuudeleita ja nugetteja vaativa sukupolvi!

+ muuta pikaruokaa, heseä ja mäkkäriä se olla pitää!! 

Vierailija
422/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on baarissa mukana turvajuomaa taskumatissa, en pysty juomaan baarin juomia kun ovat niin kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen, ja tuon töihin omia eväitä tai woltitan sinne jotain hyvää ruokaa. Kaikille ei suurkeittiökanaviillokki vain käy. Itse asiassa ihmettelen kaikkiruokaisia suuresti, mutta kai heidän elämänsä on helpompaa ja huokeampaa. 

Vierailija
424/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen, ja tuon töihin omia eväitä tai woltitan sinne jotain hyvää ruokaa. Kaikille ei suurkeittiökanaviillokki vain käy. Itse asiassa ihmettelen kaikkiruokaisia suuresti, mutta kai heidän elämänsä on helpompaa ja huokeampaa. 

Kovasti ihmetellään miten nää pärjää aikuisina, mutta aikuisena voi onneksi päättää paljon enemmän asioistaan, esim. Mitä syö ja monissa töissä miten melussa työskentelee (etätyö) jne. Aistiherkkyyksien kanssa paljon helpompaa.

Vierailija
425/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan koulussa kun vein makaronilaatikon pois maistelematta, opettaja otti korvasta kiinni ja talutti hakemaan lautasen takaisin, ojensi haarukan ja vahti vieressä että syön kaiken. Nykyään jos opettaja tekee saman niin varmaan istuu vankilassa loppuikänsä.

Kyllähän tuosta aika pitkän tuomion saisi ja kuvansa Hesarin kanteen: "Hirviöopettaja".

Valitettavasti...

Vierailija
426/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan koulussa kun vein makaronilaatikon pois maistelematta, opettaja otti korvasta kiinni ja talutti hakemaan lautasen takaisin, ojensi haarukan ja vahti vieressä että syön kaiken. Nykyään jos opettaja tekee saman niin varmaan istuu vankilassa loppuikänsä.

Kyllähän tuosta aika pitkän tuomion saisi ja kuvansa Hesarin kanteen: "Hirviöopettaja".

Valitettavasti...

Aivan. Vaikka toimi niin kuin opettajan tuossa tilanteessa kuuluisikin.

Vierailija
427/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan 60-vuoden takaisen sloganin: rohkea rokan syö, uhkarohkea kouluruuan.

Luvun 60 ja sanan "vuoden" väliin ei tule väliviivaa.

On tainnut jäädä koulut käymättä ja ruoat syömättä...

Huomautuksesi on oikea. Mutta loppukommenttisi antaa hyvän syyn päätellä kotikasvatuksesi jääneen todella pahasti kesken. Lainaa tai osta jokin hyvän käytöksen kultainen kirja. 

Vierailija
428/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täälläkin päivittelevät kuinka nykylapset niin ja näin, mutta ysärillä/nollarilla vasta olikin nirsoilua! Minäkin nirsoilin monesti kouluruuasta ja kärsin nälästä, ellei sitten saanut käydä välkällä kaupassa. Jossain vaiheessa kiellettiinkin tuo kaupassa käynti.

Nämä nepsyjen turvaruuat on täysin eri juttu kuin perus nirsoilu, joka menee pitkälti myös sosiaalisen painostuksen piikkiin.

Vierailija
429/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuaisti kehittyy, lapsena tykätään siitä ruuasta jota pienestä on saatu, esim.nugetteja ja ranskiksia tai pottuja ja jauhelihasoosia. Kertoo myös kotioloista. 70-luvulla yksi luokkalainen kävi kotona syömässä äitinsä seuraksi. En muista että muutaman sadan oppilaan joukossa olisi ollut ruokarajoitteisia, piti vielä itse maksaa ruoka, ruokalippuja kansliasta. Peruskoulun alettua 1974-75? saivat kaikki oppilaat kunnan kustantaman ruoan. Kelpasi hyvin. Tyttären luokalla 1990- luvulla oli yksi tosi allerginen, nuoremman luokalla 2000 alussa oli pari allergista. Luulen että valmisruokien ja einesten lisäaineet ja se määrä kemikaaleja. mitä kodeissakin käytetään, aiheuttaa sairauksia. Värjätään ja vaalennetaan hiuksia, kasvojen pesuunkin omat aineet eikä suinkaan vettä. Sitten ihmetellään huonoa ihoa kun ensin jynssätään kovilla aineilla. Energiajuomat ja juustonaksut ja muu paska pitäisi lailla kieltää. 

90-luvulla yksi odottava äiti veti tupakkaa askin päivässä, ei kuulema vaikuta koska eri verenkierrot. Unohti istukan merkityksen. Lapsella astma ja paljon allergioita, vain vadelmat peruna ja sorsan liha kävi. Johtuiko tupakasta, no, ehkäpä kannattaisi raskaana olevien välttää tupakkaa päihteitä ja myös lisäainemoskan syömistä ja yletöntä kemikaalien suihkimista kehoonsa? Vai miksi ongelmaisia lapsia on enemmän kuin ennen?

Vierailija
430/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei lapsille kelpaa ja yhä harvempi syö niin voitaisiin koko kouluruokailu lopettaa säästötoimina jolloin säästyisi nekin rahat.

Vierailija
431/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kouluruokailun lopettamista. Jokainen tuokoon eväänsä kouluun. Kyllä niillä koulupäivän pärjää. Kotona sitten syököön mitä haluaa.

Vierailija
432/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kouluruoka on tullut elinkaarensa päähän. Tai ehkä vinkujille on annettu liikaa valtaa, vanhemmat eivät vaadi lapsiltaan oikeastaan mitään. Vanhemmuus hukassa, joka puolella kysellään käviskö toi vai tämä, ja kakarat juoksuttaa aikuisia, ammattihenkilöitä, keksivät kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Ottakaa aikuiset valtanne takaisin ja kakrat ruotuun. Saattaa pari nepsyäkin vanhempineen siinä tervehtyä?

Vierailija
433/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma poistuu, kun kouluruokailu lopetetaan. Jos menee liian monimutkaiseksi , ei väkisin kannata verorahoja tuhlata. 

Vierailija
434/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Må olin se mahdoton nirso 80-luvulla. Mutta oman lapseni kanssa koulun ruoka ei ole ollut ongelma. Lapset saavat itse ottaa ruokaa lautaselle ja lapseni syö mitä syö. On ollut ihan tyytyväinen kouluruokaan. Verrattuna siihen että keittäjä lätkäisee läjän kaikkea ja se vahditaan että syödään, nykyinen systeemi on paljon parempi lapselle joka haluaa ruoka-aineet erilleen eikä tykkää ihan kaikesta.

Vierailija
435/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä säästö, kun ei tarvitse kouluilla järjestää ruokarumbaa erilaisine variaatioineen. Ja loppuisi valitus.

Vierailija
436/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no kun lapsellani on häiriö jonka takia pysty välillä syömään kouluruokaa. En mä kyllä vaadi että keittiö tekee hänelle eri ruokaa vaan pistän eväät mukaan kylmälaukkuun.

Vierailija
437/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nepsylapsi ja karmeinta päivässä oli ruokailu. Itse ei saanut ottaa vaan opettaja lastasi ison määrän ruokaa lautaselle vaikka pyysin vain vähän. Se piti kaikki syödä vaikka olisi mennyt koko loppupäivä. Oksennus lensi välillä koulun käytävällä. Sitten muutimme ulkomaille ja jokainen toi eväät, ei ollut kouluruokaa. Ja kas koulupäivä meni ilman hermoiluja. Nyt omalla lapsella koulussa eväät (Suomessa). Kouluruokaa ottaa teelusikallisen. 

Vierailija
438/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on thaimaalainen turvavaimo kun en pysty koskemaan enää lihaviin nalkuttajiin.

Vierailija
439/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi syksystä kouluruokailu lopetettava. 

Vierailija
440/963 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti ihmetellään miten nää pärjää aikuisina, mutta aikuisena voi onneksi päättää paljon enemmän asioistaan, esim. Mitä syö ja monissa töissä miten melussa työskentelee (etätyö) jne. Aistiherkkyyksien kanssa paljon helpompaa.

Realistinen tulevaisuudenkuva siinä: pumpulissa kasvatettu "aistiherkkä" wolttaamassa päivittäin mieleistä ruokaa  joka päivä täytettyään 18. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi