Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa
Juttu tiivistettynä
Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.
Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.
Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.
Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.
Kommentit (963)
Nykypäivänä kun ei lasta saa pitää nälässä eikä hakata. Ennenhän herkkiä lapsia pidettiin vain hankalina ja herkkyyksiä oikutteluna josta rangaistiin hakkaamalla.
Turvaruoka=ruoka jolla taataan lapsen energian saanti. Ei ne herkkyydet ja erityisyydet katoa tänäkään päivänä sillä että käsketään olemaan syömättä ja pakotetaan epämukaviin vaatteisiin karaistumaan. Noin jos toimii niin on jo lasulla paikka puuttua.
Kaffebulla kirjoitti:
Ihan turhaan hössöttää lapsen syömisestä, alkavat vaan käyttää valtaa kun huomaavat että aikuiset ahdistuvat.
Terve lapsi voi olla päivän syömättä ihan hyvin. Pienillä lapsilla koulupäivät on lyhyitä, jonkun 5-6 tuntia. Siinä ajassa ei kuole nälkään kukaan.
Ihme vouhotusta.
Näissä tapauksissa on lasta hoitavat lääkärit olleet sitä mieltä, että ei pärjää se lapsi tarpeeksi hyvin syömättä niitä koulupäiviä.
Ei ole koulun velvollisuus täyttää jokaisen lapsen mielihaluja. Tulee ihan liian kalliiksi ja monimutkaiseksi. Tai sitten maksullinen menu, josta lapset valitsevat ruokansa ja hinnat sen mukaan. Tai ne eväät kouluun ja verovaroin tehty ateria poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulun velvollisuus täyttää jokaisen lapsen mielihaluja. Tulee ihan liian kalliiksi ja monimutkaiseksi. Tai sitten maksullinen menu, josta lapset valitsevat ruokansa ja hinnat sen mukaan. Tai ne eväät kouluun ja verovaroin tehty ateria poistoon.
Näitä lapsia on niin vähän, ettei nuo kustannukset käytännössä vaikuta mihinkään. Ihan sama muidenkin vammojen huomioonottamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan ihmettelen että jos esim. se pizzauuni jo löytyy sieltä koulusta, niin miksei sitten kaikille voisi paistaa pizzaa? Miksi vain joillekin?
Varmaan siksi, että viidensadan pizzan paistaminen on aika jäätävä homma. Toisekseen, ei tuo ole mitään ruokasuositusten mukaista sapuskaa, eikä koulussa mielestäni pitäisi ensinkään tarjota epäterveellisiä ruokia. Se, miksi joillekin tarjotaan, kun eivät muka muuta suostu syömään, on taas sitten toinen juttu. Mielestäni ei ole mitään järkeä.
Jos kaikki turvaruuat on jotain epäterveellistä paskaa, niin ei siinä enää mistään koostumuksesta tai mausta ole kyse.
Pizza ei ole epäterveellinen ruoka, siis oikein tehtynä. Toki siitä epäterveellisenkin saa tehtyä, mutta niin ei missään nimessä ole pakko toimia. Esim. tuore napolilainen margarita pizza oliiviöljyllä, tomaatilla, basilikalla ja mozzarella juustolla on ihan terveellinen ruoka. Toki jos Suomi-tyyliin siihen pizzaan mättää päälle 2kg jotain teurasjätettä, niin sitten ei toki niin terveellinen enää olekaan.
Olen unelmoinut siitä että kasvissosekeitto kelpaisi yhdelle tutulle nirsolle/nepsylapselle (ei ole diagnoosia joten vaikea sanoa), siitä saisi niin kätevästi kasviksia ja kuitua. Mutta ei suostu edes maistamaan. Aina kun on kylässä syö lounaalla lähinnä leipää ja puolikkaan pinaattiletun, ja ei ole enää ideoita mitä voisi kokeilla koska alkaa itkeä jos pyytää maistamaan ja ei suostu syömään mitään mistä ei tykkää. Ei tosin pinaattilettujakaan alkuun, mutta nyt menee se puolikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan ihmettelen että jos esim. se pizzauuni jo löytyy sieltä koulusta, niin miksei sitten kaikille voisi paistaa pizzaa? Miksi vain joillekin?
Varmaan siksi, että viidensadan pizzan paistaminen on aika jäätävä homma. Toisekseen, ei tuo ole mitään ruokasuositusten mukaista sapuskaa, eikä koulussa mielestäni pitäisi ensinkään tarjota epäterveellisiä ruokia. Se, miksi joillekin tarjotaan, kun eivät muka muuta suostu syömään, on taas sitten toinen juttu. Mielestäni ei ole mitään järkeä.
Jos kaikki turvaruuat on jotain epäterveellistä paskaa, niin ei siinä enää mistään koostumuksesta tai mausta ole kyse.
Pizza ei ole epäterveellinen ruoka, siis oikein tehtynä. Toki siitä epäterveellisenkin saa tehtyä, mutta niin ei missään nimessä ole pakko toimia. Esim. tuore napolilainen
Ehkä hieman yllättäen pitsa ei läheskään aina kelpaa syömistajoitteisille lapsille, koska siinä on tomaattikastiketta ja vähintään aineksia sekaisin. Ihan sama onko se tehty kunnolla vai ei. Tomaattikastike ilmeisesti maistuu heidän suuhunsa jotenkin kammottavalta.
Itse olisin valmis tekemään kyläilevälle lapselle pitsankin että söisi muutakin kuin leipää, mutta siitä ei kelpaisi muut kuin reunat joten ei kannata.
Naurettavaa.
Vttu syököön kun tulee nälkä. Niin se on ollut ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen unelmoinut siitä että kasvissosekeitto kelpaisi yhdelle tutulle nirsolle/nepsylapselle (ei ole diagnoosia joten vaikea sanoa), siitä saisi niin kätevästi kasviksia ja kuitua. Mutta ei suostu edes maistamaan. Aina kun on kylässä syö lounaalla lähinnä leipää ja puolikkaan pinaattiletun, ja ei ole enää ideoita mitä voisi kokeilla koska alkaa itkeä jos pyytää maistamaan ja ei suostu syömään mitään mistä ei tykkää. Ei tosin pinaattilettujakaan alkuun, mutta nyt menee se puolikas.
Lisäys, Itse asiassa pelkään jo aiheuttaneeni traumoja kun en tajunnut tilanteen olevan niin paha ja pyysin maistamaan. Asiasta lisää luettuani olen tajunnut että tilanne ehkä lapsen kannalta oli sama kuin jos olisin pyytänyt maistamaan kalanperkeitä tai lehmän aivoja. Omasta näkökulmasta kun ruoka oli ihan normaalia ja yleensä lasten suosiossa, ja ajattelin että pakkohan ruokaa on maistaa että tietää pitääkö eikä niin että lapsi vain päättää olla maistamatta mitään mistä ei ns tykkää. Kyseessä oli keitetty riisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kertoi erityisherkkyydestään kun hammastahnasta kirvelyä, ja vaatteiden pesulaputkin pitää leikata pois raapimasta. Itsellä sama ja paljon muutakin, mutta pidän itseäni ihan tavallisena ihmisenä, en ole lumihiutale.
Minä mainitsin nuo. En ole erityisherkkä, vaan olen autismin kirjolla. Enkä sanonut hammastahnan kirvelevän, vaan se aiheuttaa voimakasta kipua mulla (verrattavissa vaikka palohaavaan) . Moni muukin asia, jota ihmisten enemmistö ei edes huomaa
, tuntuu mulle kipuna.
Minä tiedän, että en ole ihan tavallinen ihminen, koska en ole ikinä kyennyt elämään tavallista elämää. Eikä mun autismi ole mikään kuviteltu asia, vaan sitä esiintyy mun suvussa huomattavan paljon.
Minä olin tuo joka kommentoi, ja haluan olla tavallinen, vaikka näkö on -16, silmät leikattu, kuulokin huono mutta inhoan kuulolaitteita joten en pidä niitä, tekoniveliä 2, nivelrikko, verenpainetauti eikä edes ajokorttia huonojen silmieni takia, sairastanut 2 kertaa psykoosin. MUTTA: Lapseni kasvatin ovat työelämässä, omistan asuntoni vaikka 6-lapsisen perheen vesana sain perintöä 2500 euroa. Käyn töissä joka päivä, ensi vuonna eläkkeelle. Teen myös sivuhommia ja olen parin taloyhtiön hallituksessa. Haluan olla tavallinen, normaali - hammastahnan vaihdoin apteekkikamaan ja laput olen leikannut vaatteista, nehän ovat kovia nykyisissä rytkyissä.
Täällä taas osalla lähtee juttu turhan kovalle laukalle. Nyt ihan rehellisesti käsi pystyyn ne, ketkä pystyisivät syömään ruokaa, mikä käytännössä aina johtaisi siihen, että oksentaisit. Luultavasti oppisit inhoamaan/pelkäämään syömistä. Tuntuu, että se on vahvemman oikeus mikä pätee, muut mielipiteet ovat turhia.
Kaffebulla kirjoitti:
Ihan turhaan hössöttää lapsen syömisestä, alkavat vaan käyttää valtaa kun huomaavat että aikuiset ahdistuvat.
Terve lapsi voi olla päivän syömättä ihan hyvin. Pienillä lapsilla koulupäivät on lyhyitä, jonkun 5-6 tuntia. Siinä ajassa ei kuole nälkään kukaan.
Ihme vouhotusta.
Entä kun lapsi on kaikki päivät syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas osalla lähtee juttu turhan kovalle laukalle. Nyt ihan rehellisesti käsi pystyyn ne, ketkä pystyisivät syömään ruokaa, mikä käytännössä aina johtaisi siihen, että oksentaisit. Luultavasti oppisit inhoamaan/pelkäämään syömistä. Tuntuu, että se on vahvemman oikeus mikä pätee, muut mielipiteet ovat turhia.
Mun mielestä tärkeämpi kysymys on se miksi meillä on lapsia joille lähes kaikki ruuat ovat tällaisia. Mikä sen aiheuttaa? Ei kukaan elä syömällä pelkkiä voileipiä ja jugurttia ja välipalakeksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tärkeämpi kysymys on se miksi meillä on lapsia joille lähes kaikki ruuat ovat tällaisia. Mikä sen aiheuttaa? Ei kukaan elä syömällä pelkkiä voileipiä ja jugurttia ja välipalakeksejä.
Ja joo tiedän että sen aiheuttaa esim autismi ym, mutta miksi tällaisia lapsia on nykyään niin paljon? En muista että omassa lapsuudessa ois ollut ketään joka ei olisi löytänyt ikinä mitään mieluista syötävää, jopa koulussa. Yleensä kelpasi vähintään joku porkkanatikku tai kalapuikko, nyt on paljon lapsia jotka eivät syö juuri mitään muuta kuin paria valikoitua ruoka-ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska on olemassa just esim. autisteja, joilla on aistiherkkyyksiä. Ja on ns. "supermaistajia" ja on ARFID.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joo tiedän että sen aiheuttaa esim autismi ym, mutta miksi tällaisia lapsia on nykyään niin paljon? En muista että omassa lapsuudessa ois ollut ketään joka ei olisi löytänyt ikinä mitään mieluista syötävää, jopa koulussa. Yleensä kelpasi vähintään joku porkkana
Nämä tuppaa tulemaan geeneissä. Periytyvää nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joo tiedän että sen aiheuttaa esim autismi ym, mutta miksi tällaisia lapsia on nykyään niin paljon? En muista että omassa lapsuudessa ois ollut ketään joka ei olisi löytänyt ikinä mitään mieluista syötävää, jopa koulussa. Yleensä kelpasi vähintään joku porkkana
Ei meitä oikeasti nykyään ole niin paljon enempää, ennen vaan ollaan oltu enemmän piilossa. Ja monelle autistille on sopinut paljon paremmin sellainen koulu, jossa on oppitunnit omassa luokassa, eikä mitään jatkuvia erityisohjelmia jne., eikä oo ollut niin paljon hälinää ja ylikirkkaita valoja ja muutosta ja se ruokailukin on saattanut olla omassa luokassa, eikä jossain satojen oppilaiden ruokalassa jnem. Ihan sama juttuhan tuo on, jos jollekin on kelvannut vähintään joku porkkana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä lapset ja etenkin niiden perhe syö kotona. Laitetaanko tälle yhdelle lumihiutaleelle kotonakin joka aterialle se turvaruoka? Vai syökö sitä samaa turvaruokaa, eli jotain kananuggetteja koko perhe? Vastatkaa nyt joku joilla näitä turvaruokalapsia on? Vastauksista päätellen kuitenkin useammalla.
Sitten mä veikkaan että näitä turvaruokia laitetaan kouluttamattomien wt-porukoiden lapsille ja maamuille. Eli niiden lapsille, jotka muutenkin ovat syöneet ikänsä jotain mäkkäriä.
Meillä ei tarvita turvaruokia, mutta lapsi on vielä aika nirso. Ei mitään ongelmaa tehdä lapselle ja aikuisille eri ruoat kaikkien toiveiden ja ruokavalioiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Makuaisti kehittyy, lapsena tykätään siitä ruuasta jota pienestä on saatu, esim.nugetteja ja ranskiksia tai pottuja ja jauhelihasoosia.
Ei sentään. Makuaisti kehittyy koko iän. Rasvainen ruoka on tietysti aina hyvää, koska evoluutio.
Ihme vouhotusta.
🇺🇦🇮🇱