Mies läimäyttää käsiään kovaa yhteen lähellä kasvojani, jos en puhu riidassa hiljaa ja rauhallisesti
Onko tämä ok? Tuli tunne että voisiko hän myös lyödä minua.
Hätäännyn ja ääni kohoaa hieman.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon löytyy puolustelijoita tuollaisellekin spedeilylle.
AP:lla yksinkertainen ohje: Ukko pihalle, tuo ei tuosta parane. Kohta olet lääkärissä selittelemässä ovenpieliin törmäilyäsi ja portaissa kaatumisiasi. Mitä enemmän yrität muuttua. miellyttää ja selitellä niin sitä enemmän saat turpaasi.
M44
Terv. Neiti nimimerkillä M44
Pikkupoika se jaksaa.
Sanos muuta, lienee neiti tai pikkupoika koska ajatusmaailma on kuin ämmillä. Normaali 44-vuotias mies myötähäpeää jo silmät päästään tuon viestin lukiessaan.
Minun ex tyttöystävällä oli tapana tulla senttien päähän kasvoistani huutamaan kovaan ääneen. Se on väkivaltaa. Samoin kuin käsien läiskiminen kasvojen edessä.
Kun lopulta vastasin exälleni huutamalla takaisin samalla tavalla niin hän pelästyi. Hän koki että hänellä on oikeus väkivaltaan mutta minä en saa vastata samalla mitalla.
Agressiivisesti huutavan tai elehtivän kanssa pitää keskustella rauhallisesti ja kertoa että se ei ole OK. Jos ei viesti mene perille niin sitten suhde heti poikki.
Mehän emme tässä nyt tiedä että millä volyymillä Ap oikeasti puhuu. Ja että esimerkiksi seuraako hän miestä joka vaikka pakenee toiseen huoneeseen. Ja jatkaako hän asian toistelua vaikka tai on muilla tavoilla vihamielinen. Emme tiedä kaikkia yksityiskohtia eikä meillä ole varmuutta siitä kumpi on oikeasti se väkivaltaisempi osapuoli. Se minun ex oli myös sitä mieltä että hän vaan vähän korotti ääntä. Mutta tosiaan se käsien läiskiminen ei ole OK missään tilanteessa. En minäkään exälleni käsiä läiskinyt. Se voi olla reaktio Ap:n väkivaltaan mutta silloin sitten molemmat ovat väkivaltaisia.
Sanon kokemuksesta, että päästä äänensävypoliisi menemään. Ongelmat poistuvat kertaheitolla. Minä menin todella mutkille tuollaisen kanssa. Kun yritin selvittää asioita, hinmensin valoja, puhuin istuen rauhallisesti niin pehmeällä äänellä kuin pystyin, eikä silti äänensävy ja kasvojen ilme ollut hänen mielestään koskaan riittävän hyvä. Aina oli jotain vikaa ja liian aggressiivista. Mieshän itse hautoi päässään asioita ja sai ajatuksistaan taivareita, joiden aikana huusi kuin syötävä, pisti paikkoja mäsäksi ja uhkaili väkivallalla. Ja syy saattoi olla se väärä ilme. Nykyisin olen tervepäisen miehen kanssa ja hämmästyn aina uudelleen, kun ei ole mitään ongelmia.
Ap, on aika erota ja tehdä se sinun turvallisuutesi huomioiden. Mies testaa rajojasi ja kokeilee mitä annat hänen tehdä, miten paljon annat hänen rajoittaa itseäsi ja tekemisiäsi ja miten vähän hyvää hänen pitää antaa huonon käytöksensä vastapainoksi. Tilanne tulee vain pahenemaan. Miehellä ei ole mitään syytä parantaa tilannetta sinun näkökulmastasi, vain omastaan.
Ensimmäinen askel on kertoa tilanteesta jollekin luotettavalle läheiselle. Vaikka se tuntuisi kauhealta, vaikka hävettäisi myöntää mitä teidän välillä tapahtuu, vaikka sitä on vaikea sanoittaa. Kun muut tietävät tilanteen, se selkeytyy sinulle itsellesi ja eroaminen on helpompaa.
Pidä tilanne miehen suuntaan neutraalina, älä anna vielä yhtä mahdollisuutta, älä yritä nostaa ongelmia esiin, älä kerro eroaikaista.
Lähde selvittämään miten voit erota turvallisimmalla tavalla oma taloudellinen tilanne huomioiden. Pidä mies pimennossa eron suhteen, kunnes olet aivan valmis eroamaan ja läheisesti tietävät että se tulee tapahtumaan.
Varaudu pahimpaan, vaikka se ei välttämättä toteudu. Mies on osoittanut, ettei hän käyttäydy normaalisti sinun kanssasi, hän ei kunnioita sinua, eikä hyvinvointiasi. Ero on kriisitilanne, jossa hän tuskin käyttäytyy arvattavasti ja kunnioittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko alkaa huutamaan? Itsellänikin menee hermot, kun rouvan volyymitasot vaan nousee. Olisiko miehinen "Turpa kiinni!" -huuto sitten parempi?
Tämä! Mies tekee väärin, mutta niin teet sinäkin kun alat kiekumaan. Ole rauhallinen ja asiallinen niin ongelmaa ei ole.
"Niin minustakin, kontrollointia ihan siitäkin että aloitin puhumaan todella rauhallisesti ja varovasti, koska miehen reaktiot pelottaa minua jo valmiiksi. Ja sitten nostin äänen normaalin puheen tasolle."
Ei ole mistään kiekumisesta kiinni vaan siitä että mies on etsimällä etsinyt jotain tekosyytä mihin tarttua että pääsee läpsimään eikä tarvitse keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan lukee jo tuossa otsikossa ettet puhu hiljaa ja rauhallisesti ja tästä mies hermostuu. Nyt sitten intät, että puhuit hiljaa ja rauhallisesti?
Ei puhu hiljaa ja rauhallisesti niin sitten huutaa kuin hyeena? Onko sulle muutkin asiat elämässä yhtä mustavalkoisia?
Koita nyt jo aikuinen ihminen ymmärtää että äänen korottaminen ei ole OK vaikka ei olekaan yhtä paha kuin se miehen uhkaava käytös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan lukee jo tuossa otsikossa ettet puhu hiljaa ja rauhallisesti ja tästä mies hermostuu. Nyt sitten intät, että puhuit hiljaa ja rauhallisesti?
Otsikossa sanotaan että korotin ääntä, mutta entä jos alkuun minua pelotti edes puhua - koska miehen aikaisempi toiminta ja ääneni oli todella hiljainen. Mutta nousi sitten normaalin puheen tasolle, tästä mies ei sitten pitänyt.
ap
Tää sun tarinas on nyt jo muuttunut moneen kertaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puhu hiljaa ja rauhallisesti niin sitten huutaa kuin hyeena? Onko sulle muutkin asiat elämässä yhtä mustavalkoisia?
Koita nyt jo aikuinen ihminen ymmärtää että äänen korottaminen ei ole OK vaikka ei olekaan yhtä paha kuin se miehen uhkaava käytös
AP kertoi korottaneensa ääntä normaalin puheäänen tasolle. Sekö ei ole OK?
Kuiskata pitäisi ettet mene rikki?
Tosin AP:n mies kuulostaa siltä että jos olisi jatkanut hiljaa puhumisa niin kohta olisi karjuttu että puhu. äläkä piipitä. Koska eihän tuossa oikeasti ole AP:n käytöksestä kyse vaikka sinäkin jostain syystä koet hirveää tarvetta miehen perseilyyn sieltä tekosyytä etsiä.
"Tuollainen ylikorostuneen hillitty riitelijä on sietämätön. Itsellä kohoaa volyymi jo ihan pelkästään sen takia. Riidellessä pitää näyttää tunteita. Muuten se ei ole mitään riitelyä."
Olet sairas ihminen. Säälin puolisoasi
Vierailija kirjoitti:
Miten se ääni kohoaa etukäteen?
Eihän ap niin sanonut. Persoonia on erilaisia. Toisilla on kovempi ääni, toiset osaavat kaikissa tilanteissa olla hiljaisia ja rauhallisia. Mitenkäs kommentoit apn puolison reaktiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sopii palstan klassikko:
Jätä se sika.
Ihan rehellisesti, tuollainen on henkistä väkivaltaa. Ei sitä tarvitse sietää.
M 66
Myös huutaminen on henkistä väkivaltaa.
Aina voi lähteä pois, mikäli pyyntö ei tuota tulosta. On uhkaava ja aggressiivinen reaktio äänen voimakkuuteen tuo läimäytys kasvojen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko alkaa huutamaan? Itsellänikin menee hermot, kun rouvan volyymitasot vaan nousee. Olisiko miehinen "Turpa kiinni!" -huuto sitten parempi?
Kyllä! Samalla tasolla silloin.
Vierailija kirjoitti:
Älä huuda ja opettele käyttäytymään. Miehesi toimii oikein ojentaessaan sinua.
Puhuu ojentaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap niin sanonut. Persoonia on erilaisia. Toisilla on kovempi ääni, toiset osaavat kaikissa tilanteissa olla hiljaisia ja rauhallisia. Mitenkäs kommentoit apn puolison reaktiota?
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap niin sanonut. Persoonia on erilaisia. Toisilla on kovempi ääni, toiset osaavat kaikissa tilanteissa olla hiljaisia ja rauhallisia. Mitenkäs kommentoit apn puolison reaktiota?Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Huusiko? Ei! Läimäytti kädet yhteen kasvojen edessä. Eli ei kaiku vastannut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Mies tekee väärin, mutta niin teet sinäkin kun alat kiekumaan. Ole rauhallinen ja asiallinen niin ongelmaa ei ole.
"Niin minustakin, kontrollointia ihan siitäkin että aloitin puhumaan todella rauhallisesti ja varovasti, koska miehen reaktiot pelottaa minua jo valmiiksi. Ja sitten nostin äänen normaalin puheen tasolle."
Ei ole mistään kiekumisesta kiinni vaan siitä että mies on etsimällä etsinyt jotain tekosyytä mihin tarttua että pääsee läpsimään eikä tarvitse keskustella.
Onpa kummallinen suhde kun toisen pitää pelätä toista. Ei niin mitään järkeä jäädä suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huuda ja opettele käyttäytymään. Miehesi toimii oikein ojentaessaan sinua.
Aloitin keskustelun siitä miten hän oli edellisessä riidassa sanonut ettei halua olla kanssani, tätä ei käsitelty ja se vaivasi minua. Itkin.
Ja mies huomauttaa äänestäni, se on ensimmäinen asia jonka hän sanoo.
Puhuin rauhallisesti.
ap
No miksi roikutte tai sinä roikut suhteessa, jossa toinen ei halua olla?!
Mehän emme tässä nyt tiedä että millä volyymillä Ap oikeasti puhuu.
Mutta kun mehän tässä tiedämme, koska olemme lukeneet ketjun ja tiedämme, mitä ap on kertonut. Hän sanoo, että on alun perin pelännyt ottaa esille sitä asiaa, että edellisessä riidassa mies on sanonut, että ei halua olla apn kanssa. Hän on sanonut, että on puhunut todella hiljaa ja varovaisesti ja nostanut äänensä normaalille tasolle. Hän on sanonut, että aiemmin mies on lyönyt hänen työläppärinsä kiinni ja vetänyt tuolin hänen altaan samankaltaisissa tilanteissa.
Millä tavalla, kun tiedämme tämän, voimme puolustella miehen tapaa selkeästi uhata pelottavalla fyysisellä eleellä apta, jotta hän hiljenee?
Jos toinen ei riitele asiallisesti, kuten käyttää jotain lapsuudesta opittua manipulointikeinoa joka suututtaa, niin huomautan siitä rauhallisesti. Toinen saa mahdollisuuden korjata. Jos toinen riitelisi pelkästään epäreilusti puhuen, eikä lainkaan osaisi olla reilu ja rauhallinen puheissaan tai sanoa että nyt olen liian kiihtynyt järkevään keskusteluun, se olisi liian vaikeaa. Riitely on tarpeellista mutta epäreilusti riiteleminen vain sotkee asioita, mun pitää tietää että toinen on osa tiimiäni silloinkin kun on erimielisyyttä. Huutaminen ei ole okei, eikä varsinkaan tuollaiset fyysiset suorat aggressiiviset eleet. Jos toinen olisi niin epäreilu riitelijä, että minun tekisi mieli huutaa, niin ei siitä tulisi mitään. Jos itse rupeen riitelemään epäreilusti kuten huutamaan, niin mua saa ja pitää huomauttaa siitä.
Ok. Ala sinä heilauttamaan puukkoa 10cm hänen silmiensä edessä vastineeksi. Yhtä sivistynyttä vaikuttamista.