Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ennen pystyttiin rakentamaan hyvinvointiyhteiskunta köyhyydessä, mutta nyt leikataan vaikka ihmisillä on asiat paremmin kuin koskaan?

Vierailija
22.01.2026 |

Ennen sodan jälkeen Suomi oli oikeasti köyhä. Ei ollut yltäkylläisyyttä, ei jatkuvaa tavaravirtaa, ei pikaluottoja eikä joka nurkassa palveluita. Silti silloin rakennettiin hyvinvointivaltio: koulut, terveydenhuolto, tiet, sähkö, sosiaaliturva.

Nyt elämme ajassa, jossa tavaraa on enemmän kuin koskaan, ihmisillä on enemmän mukavuuksia ja teknologiaa ja silti kerrotaan, ettei rahaa ole. Leikataan peruspalveluista, heikoimmilta ja arjesta.

Missä kohtaa jokin meni pieleen?

Onko ongelma rahan puute vai se, mihin ja miten sitä käytetään?

Onko yhteinen vastuu vaihtunut yksilön nautintoon ja lyhytnäköisyyteen?

Vai onko järjestelmä paisunut niin monimutkaiseksi, ettei se enää palvele ketään?

Mitä mieltä olette miksi ennen saatiin aikaan enemmän vähemmällä?

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mistään mitään ymmärtävät tietävät, ettei somaleista ole mihinkään, ei mihinkään. Heidät pitäisi jättää omiin oloihinsa ja jos joku on velvollinen heitä vastaanottamaan, ovat juuri jenkit. Suomi ei ole ikinä millään tavoin puuttunut heidän touhuihinsa ja on täysin väärin, että esimerkiksi minä olen maksanut kymmeniä vuosia (n. 30 vuotta) veroja tällaisen paskasakin ylläpitoon.

Vierailija
182/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakämpästä pyydettiin 2000-luvun alussa ja ysärinä neljä kertaa vähemmän vuokraa.

Nyt se vuokra on yli tonnin, kun kaupungin lähes keskustassa maksoi päälle 300e kk.

Sellasta.

Minä muistan ja on tallella kuitit. Ptäisikin heittää roskaa pois. 

Meitä kusetetaan. Myös palkkatasot laahaa tosi matalalla.

Kun vanhat jarrutt sanoo että ennen työntko kannatti ja siksi ovat nyt työttöminä ja lakossa omatoimisesti ja eihän näitä yi viisikymppisiä edes töihin oteta enää vaikka haluaisivat, niin ovat totuuen puolella. Ennen työssäkäynti kerrytti säästöjä ja integroiduit yhteiskuntaan mukaan.

Nyt syytetään ettei muualta tulleet integroidu. Niin integroituuko omat pojatkaan Suomeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa kyse ei ole niinkään köyhyydestä tai rikkaudesta vaan siitä, millaisessa vaiheessa yhteiskunta on. Hyvinvointiyhteiskunta rakennettiin aikana, jolloin Suomi oli köyhä, mutta menossa voimakkaasti ylöspäin. Väestö oli nuorta, työikäisiä oli paljon ja talous kasvoi nopeasti. Kun iso joukko ihmisiä tuli töihin samaan aikaan ja tuottavuus nousi, verotuloja kertyi lisää lähes automaattisesti. Silloin oli varaa rakentaa uutta.

Nyt tilanne on toinen. Väestö ikääntyy, työikäisiä on vähemmän ja talous kasvaa hitaasti tai ei ollenkaan. Samalla hyvinvointivaltio on jo valmis järjestelmä, jota pitää ylläpitää. Palvelut ovat laajempia, hoidot kalliimpia ja odotukset korkeammat kuin ennen. Kyse ei ole enää siitä, että lisätään yksi peruspalvelu, vaan siitä, miten rahoitetaan koko paketti vuodesta toiseen.

Myös velka ja korkomenot painavat. Aiemmin valtiolla oli enemmän liikkumavaraa, nyt rahaa menee yhä enemmän lainojen korkoihin eikä palveluihin. Lisäksi maailma on muuttunut. Yritykset, pääoma ja osaajat liikkuvat helpommin, joten veroja ei voi kiristää loputtomiin ilman seurauksia. Ennen talous oli suljetumpi ja veropohja vakaampi.

Siksi nyt leikataan, vaikka ihmisillä on keskimäärin asiat paremmin kuin koskaan. Hyvinvointivaltio rakennettiin nousun aikana, mutta nyt sitä yritetään pyörittää tilanteessa, jossa kasvu on hidasta ja väestörakenne kääntynyt. Se tuntuu epäoikeudenmukaiselta, mutta taustalla ei ole niinkään haluttomuus huolehtia ihmisistä, vaan se, että lasku on tullut maksettavaksi eri ajassa kuin rakentaminen tapahtui.

Vierailija
184/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättien määrä suhteessa elättäjiin on kasvanut moninkertaiseksi.

Vierailija
185/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso on noussut niistä ajoista, joka tietysti myös maksaa enemmän. Totta myös tuo ettei aiemmin kehdattu hakea sosiaaliturvaa kuin viime hädässä. Tätä oli vielä 90-luvullakin. 

Vierailija
186/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sosiaalituet työttömille ollu inflaatiokorjattunakaan sillon niin isoja ku nyt

Vierailija
187/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakämpästä pyydettiin 2000-luvun alussa ja ysärinä neljä kertaa vähemmän vuokraa.

Nyt se vuokra on yli tonnin, kun kaupungin lähes keskustassa maksoi päälle 300e kk.

Sellasta.

Kun vanhat jarrutt sanoo että ennen työntko kannatti ja siksi ovat nyt työttöminä ja lakossa omatoimisesti ja eihän näitä yi viisikymppisiä edes töihin oteta enää vaikka haluaisivat, niin ovat totuuen puolella. Ennen työssäkäynti kerrytti säästöjä ja integroiduit yhteiskuntaan mukaan.

Nyt syytetään ettei muualta tulleet integroidu. Niin integroituuko omat pojatkaan Suomeen?

Tajuatko sä pössinpää et 100 euroa vuodelta 2002 on sama ku 150 euroa nyt.

Ja tajuatko myöskään mitä integroituminen tarkottaa? Se tarkottaa että juhlii joulua ja syö sianlihaa eikä mitään raha-asioita.

Vierailija
188/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta.

Se, että meillä Suomessa palkkataso laskee johtuu yksinomaan siitä globalisaatio-ihanuudesta. Puolalainen tulee tekemään ilman ylityökorvauksia, kun suomalainen on liian kallis.  Persut sentään yritti parantaa tätä asiaa, mutta jokainen kynnelle kykenevä alkoi vastustamaan ay-liike mukaan lukien 

Vierailija
189/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elättien määrä suhteessa elättäjiin on kasvanut moninkertaiseksi.

Ja lisää houkutellaan maahan koko ajan. Kun ei muu auta, niin sitten tarjotaan jopa perheen yhdistämistä opiskelijoille 

Vierailija
190/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä että siihen aikaan meidän julkinen sektori oli hyvin pieni. Julkinen sektori on paisunut joka vuosi isommaksi ja isommaksi kun taas samalla väestö tai työntekijät yksityisellä puolella ei kasva. 

Vierailija
191/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen suomea rakennettiin suomalaisille. nyt vihervasemmisto haluaa antaa suomen so maleille.

Vierailija
192/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisten syntyvyyden romahtaminen on juurisyy, ikärakenne kääntyy päälaelleen ja veronmaksajia on liian vähän elätettävien määrään verrattuna. Eläkeläisiä on turha syyttää, me tehtiin kaikki aikanaan oikein, tehtiin lapsia 2-3, käytiin kokopäivätyössä 30-40- vuotta. Nyt pallo on nuoremmilla jotka on pilannut aivonsa somella ja muulla epäolennaisella hömpällä. Lisäksi maassa on suuri joukko ihmisiä jotka hyötyy järjestelmästä mutta panos sen ylläpitoon on vähäinen, ei kehitysmaalaiset halua maksaa veroja, mieluiten tekee vaikka pimeitä töitä tai ryhtyy yrittäjäksi, muttei niitä ruokakuskeja ja kebab-paikkoja loputtomiin tarvita.

Vierailija
193/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ennen ihmiset teki töitä ja loiseläjiä oli vain marginaalinen määrä. Nyt on makaajien määrä paisunut yliäyräiden ja yhteiskunnan varat menee näiden katteettomaan elättämiseen.

Vierailija
194/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byrokratiaa on liikaa ja siihen liittyvää johtajan keskijohtoa ja kardinaalijohtajaa. Sitten jatkuvasti vähennetään tekijöistä, mikä on pois ns normaaleilta kansalaisilta. Tätä ei myöskään auta se, että meillä on noin 24 prosenttia yli 65v kansalaisia. 

Vierailija
195/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellasta.

Ja tajuatko myöskään mitä integ

Tulla mukaan yhteiskuntaan. On säästöjä ja voi sijoittaa yhteiskuntaan ja on varallisuutta perusta esimerkiksi yritys ja ostaa maata ja imeytyä mukaan. 

Siihen ei ole oman maan pojillakaan varaa enää. 

Ei ole edes töitä tarjolla. Mitä nää pojat puolustaa tarvittaessa?

Ei niillä ole mitään puolustettavaa kuin oma itsensä. HE ovat täysin irrallaan ja eivät ole mukaan yhteiskunnassa. 

Ei välttämättä ole edes suhteet kunnossa vanhempiin ja sukulaisiinkaan. 

Integroituminen mukaan on tärkeä juttu ja työelämä sekä sen kannattavuus rakentaa ne verkostot. 

Jos raha menee vuokraan pääasiallisest, niin ihan sama oletko vankilassa sellissä, vai Vantaalla siinä laatikossa, joka vie sun koko kuukauden palkan. Sielähän lusit. 

Ei se ole integroitumista. Ei synny perheitä ja mihinkään ei ole varaa. Olet käytännössä vanki, mutta näennäisesti vapaa olemaan köyhä.

Vierailija
196/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellasta.

Ja tajuatko myöskään mitä integ

20e on sama kuin 150e nyt.

Äskettäin ennen 2020 ostit ruokaa 20e kaksi pussillista ja nyt et saa satasellakaan samaa määrää ravintoa kotiisi.

Perusta siinä sitten hätäturvavara kaappiisi... 

Vierailija
197/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin saattoi olla jopa noloa hakea rahaa sossun/Kelan luukulta ja siksi monet jätti hakematta. Nykyään tuntuu, että se on enemmänkin käytäntö kuin poikkeus. Aiemmin ihmiset yrittivät pärjätä omillaan, nyt odotetaan, että yhteiskunta maksaa elämisen, asumisen, mukavuudet jne.

Niin totta! Asuminen meni varallisuuden mukaan eikä edes odotettu muiden maksavan asumisen. Huoneen vuokraaminen kelpasi, oli lämmin koti sekin.

Toisaalta työttömyys oli suuren suuri häpeä, jota pyrittiin välttämään kaikin voimin. Kaikki työ kelpasi! Työttömyys tarkoitti alkoholismia, joita kukaan ei edes halunnut töihin ryyppäämään ja pilaamaan urakat. 

Suomessa oli tehtaita monenlaisia lähes joka kaupungissa. Ne työllistivät monia ja osalla oli asuntojakin tarjolla työntekijöille. Kätevä tapa sitouttaa työntekijä eläkkeelle asti.

Yleensäkin sinne mentiin töihin, minne päästiin ja oltiin niin tehtaissa kuin viroissa eläkeikään asti.

Vierailija
198/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään eläkeläiset räpläävät kännyköitä ja tabletteja kotona. Eivät käy teattereissa, konserteissa ja kotona istuminen ei kuluta fyysisesti, joten elävät pitkään. Rahaakaan heillä ei kulu. Tässä syy

Jaa. Minä taas tunnen eläkeläisiä jotka käyttävät palveluita. Käyvät lounaalla ulkona kerran pari viikossa, kotona käy siivooja, vaatteita korjataan ompelimossa, leipä ostetaan paikallisesta leipomosta. Käyvät teattereissa, museoissa, konserteissa, pikku lomilla toisessa kaupungissa jonne ajetaan junalla ja asutaan hotellissa. Kampaajalle on aika vähintään joka toinen kuukausi, samoin jalkahoitola on tuttu. Ikänäköleikkaus yksityisellä lääkäriasemalla jne. Kyllä olisi monella yrittäjällä ankeaa ilman eläkeläisiä. Baareissa ja lattekahviloissa käyvät sitten harvemmin. 

Vierailija
199/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät edelleenkään tunnu ymmärtävän, että Raamatussa on kysymys tosiasiassa perintöoikeudesta. "Kristityt" pauhaavat Jumalan valtakunnasta, mutta lainsäädännössä kummittelee edelleen perintöoikeus, vaikka Raamatun mukaan sen poistaminen on avain Jumalan valtakuntaan maan päällä.

Maailmasta ei taida löytyä edelleenkään montaa todellista kristittyä, jolla on vain yksi Isä, jonka perii.

Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. Matt. 23:9

Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."  Matt. 16:15 - 19

Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".  Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran ja että Herra oli hänelle näin sanonut. Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"  Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.  Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."  Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."  Joh. 20:17 - 23

Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Matt. 10:37 - 39

https://areena.yle.fi/1-50470958

Vierailija
200/218 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuolevat synteihinsä iankaikkisesti elävän Jumalan kuolemaa odotellessa. Joh. 8:21 - 27 ja Matt. 21:33 - 46 

Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Luuk. 12:49

Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta, vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi; sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.  Hepr. 3:12 - 14

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Matt. 7:15

Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta". Matt. 16:6

Profetoiminen on helppoa, kun historia toistaa itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme