3 lapsen yh saa n.2700e kk tekemättä mitään
Tonnin vuokralla kolmen lapsen yh saa n2700€ kuussa rahaa Vähintään. Tämä laskettu toimeentuenlaskurilla.
Mitäs sanotte tästä lapsiperhe köyhyydestä mistä paljon puhutaan?
Kommentit (631)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opin tänään vauvapalstalla? Minä voin saada toimeentulotukea Helsingin tulorajojen mukaan vain sillä, että laitan Kelan laskuriin kotikunnakseni Helsinki. Lisäksi voin saada toimeentulotukea lapsista, kun vain laitan laskuriin, että minulla on 10-17-vuotiaita lapsia. Kätevää!
t. vela
Äh, oli tulla niin ikävä viesti, että otetaas uusiksi. Pointtina oli avata teidän silmät. Lapsiperheiden tuet ON hyvät ja ne passivoi. Mutta sulkekaa ihmeessä silmänne.
Lapsiperheiden tuet on ihan sopivat. Ei ainakaan vähempää pitäisikään olla. Mitä se haittaa vaikka tässä tapauksessa tuet passivoi? Sehän on lasten etu, että yh vanhempi jaksaa kunnolla heistä huolehtia ja olla läsnä, eikä silti tarvitse elää köyhyydessä ja kurjuudessa. Jos olisi kauhea pula työvoimasta, niin pitäisi miettiä uudelleen, mutta nykyisessä työttömyystilanteessa on vain hyvä, jos ne joilla on oikeasti hyvät perusteet olla kotona, myös ovat. Eli juurikin yksinhuoltajat. Sehän on vaan hyvä, jos halukkaille vapautuu työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokinen voi tehdä sen hakemuksen sinne. Sitten näkee sen oman tilanteessa toimeentulotuki asiakkaaseen nähden. Näkee paljonko itsellä on enemmän kuin se raja. Tai saattaa sitten saada sitä tukea.
Tuo voisi muuten olla aika silmiäavaava kokemus näille "minä raadan orjana ja saan käteen saman kuin yh, joka makaa kotona".
Voisi olla silmiäavaava kokemus ennenkaikkea työssäkäyvälle yksinhuoltajalle, joka voisi yllättyä iloisesti huomatessaan, että hänen ei olekaan pakko käydä töissä pienellä palkalla, vaan hänkin voi jäädä kotiin lapsiaan hoitamaan ilman että se vaikuttaa perheen talouteen.
Ja sen jälkeen hän voisikin ruveta valittamaan, kuinka Kela kyttää tilitietoja ja työkkari kyykyttää ja jokainen lapsen saama synttärilahja vaikuttaa tukiin ja kun lapset kasvavat, he eivät voi mennä edes kesätöihin, kun äidin tuet menevät jne. Ihan oikeasti, kuka on valmis siihen verrattuna tilanteeseen, jossa voi ansaita itse rahansa ja päättää myös mihin ne käyttää ja mitä säästää.
Uskomatonta. Kokeillaas vielä kerran, vaikka ymmärrän, että nyt tulee niin vaikeaa matematiikkaa, että menee varmaan yli hilseen. Sinulla on kolme lasta ja olet yyhoo. Sinulla on vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus, jotka eivät ylitä kohtuullisia asumismenoja. Ei oteta nyt huomioon terveydenhuollon menoja, lääkkeitä ja muita täydentäviä kuluja, jotka nostavat vielä tukien määrää. Eli elät niin kuin pitääkin. Sinulla ei ole osamaksuja tai muitakaan turhia maksuja, joten niitä ei tarvitse laskea. Kun lasket yhteen tulot ja vähennät niistä hyväksytyt asumismenot (et niitä iphonen osamaksuja sun muita) niin paljonko sinulle ja kolmelle lapsellesi jäi rahaa?
Ei tuo ole mitään matematiikkaa. Tuo on sinun omaa kuvitelmaasi, jonka luulet pätevän ihmisiin, joiden elämästä et tiedän paskan vertaa. Sitten paasaat kuin mikäkin ylijumala, että "kyllä sinä saat 1800€/kk, kun minä niin perustelen ja Kelan opuskin sen sanoo". Paitsi ettei sano, koska se opus ei ole niin SAAATANAN TYHMÄ kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opin tänään vauvapalstalla? Minä voin saada toimeentulotukea Helsingin tulorajojen mukaan vain sillä, että laitan Kelan laskuriin kotikunnakseni Helsinki. Lisäksi voin saada toimeentulotukea lapsista, kun vain laitan laskuriin, että minulla on 10-17-vuotiaita lapsia. Kätevää!
t. vela
Äh, oli tulla niin ikävä viesti, että otetaas uusiksi. Pointtina oli avata teidän silmät. Lapsiperheiden tuet ON hyvät ja ne passivoi. Mutta sulkekaa ihmeessä silmänne.
Miten selität sen, että suurin osa yh-vanhemmista haluaa mennä töihin, jos tuet ovat valtavan suuria ja passivoivia? Avaapa meidän silmät tälle mysteerille, kun olet niin paljon meitä viisaampi.
Ai, haluaako? Sinulla on tästä varmaan joku tutkimus?
Pakko kyllä tunnustaa, että elämäni ensimmäistä kertaa olen huomannut olevani persujen kanssa joissakin asioissa samaa mieltä.
Ja koet, että se on jollain tavalla hyvä asia? Ei ihme, että horiset niin sekavia.
Uskomatonta. Kokeillaas vielä kerran, vaikka ymmärrän, että nyt tulee niin vaikeaa matematiikkaa, että menee varmaan yli hilseen. Sinulla on kolme lasta ja olet yyhoo. Sinulla on vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus, jotka eivät ylitä kohtuullisia asumismenoja. Ei oteta nyt huomioon terveydenhuollon menoja, lääkkeitä ja muita täydentäviä kuluja, jotka nostavat vielä tukien määrää. Eli elät niin kuin pitääkin. Sinulla ei ole osamaksuja tai muitakaan turhia maksuja, joten niitä ei tarvitse laskea. Kun lasket yhteen tulot ja vähennät niistä hyväksytyt asumismenot (et niitä iphonen osamaksuja sun muita) niin paljonko sinulle ja kolmelle lapsellesi jäi rahaa?
Mitä väliä sillä on, paljon rahaa jäisi jossain kuvitteellisessa tilanteessa, joka ei vastaa todellisuutta? Mitä haet tuolla "matematiikallasi"? Yritätkö todistaa, ettet ymmärrä teorian ja käytännön ero vai mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vela
Miten selität sen, että suurin osa yh-vanhemmista haluaa mennä töihin, jos tuet ovat valtavan suuria ja passivoivia? Avaapa meidän silmät tälle mysteerille, kun olet niin paljon meitä viisaampi.
Ai, haluaako? Si
Kyllä haluaa. Tutkimus perustuu omaan työhöni hr-osastolla. Mihinkäs sinun tutkimuksesi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vela
Haluaako? Mistä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
No nyt mä tajuan 😂 Elät itse yhteiskunnan rahoilla, joten koet, että se asumistuki olisi kovinkin eri asia. Jos et saisi asumistukea, saisit toimeentulotukea. Korostetaan edelleen näitä kohtuullisia asumismenoja. Mutta lopputuloksen kannalta se on ihan se ja sama, että tupsahtaako sinun tilille yhteiskunnan varoja summa x asumistuen, päivärahan tai toimeentulotuen muodossa.
Et todellakaan tajua 😂 Minä nimittäin saan SEKÄ asumistukea ETTÄ toimeentulotukea. Tästä syystä ymmärrän, että kyseessä on kaksi eri tukea, joille on täysin erilaiset myöntämisperusteet. Toimeentulotuki lakkaisi välittömästi, jos saisin palkkatuloja yli 1200€/kk. Asumistukea saisin siitä huolimatta. Tuossa nyt yksi keskinen ero näiden kahden tuen välillä. Mutta sinun logiikallasi se palkkakin on sama asia kuin tuki, koska senkin maksaisi tavalla tai toisella yhteiskunta. Etenkin jos menisin töihin julkiselle sektorille.
Jos et saisi asumistukea etkä muita tukia ja saisit pelkästään toimeentulotukea, paljonko ero olisi euroissa? Sinä tulet ihan yhtä kalliiksi yhteiskunnalle, maksettiinpa se tuki sinun tilille millä nimellä tahansa 😂 Erikoista muuten on se, ettet itse tajua bruton ja neton eroja ja niiden vaikutuksia noihin em. tuloihin.
Haluaako? Mistä tiedät?
Haluaa. Tiedän siitä, että elän aikuisten maailmassa enkä jossain incelien kuvitteellisesssa maailmassa, jossa kaikki yh:t vain makaavat kotona nauttimassa luxus-tason tukia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mitään matematiikkaa. Tuo on sinun omaa kuvitelmaasi, jonka luulet pätevän ihmisiin, joiden elämästä et tiedän paskan vertaa. Sitten paasaat kuin mikäkin ylijumala, että "kyllä sinä saat 1800€/kk, kun minä niin perustelen ja Kelan opuskin sen sanoo". Paitsi
Niin. Edelleen niitä iphonen osamaksuja, itse hankittuja velkoja ja ylisuuria asumismenoja ei makseta. Muuten se on ihan simppeliä matikkaa. Tiedät sen itsekin ja siksi et vastaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä tunnustaa, että elämäni ensimmäistä kertaa olen huomannut olevani persujen kanssa joissakin asioissa samaa mieltä.
Ja koet, että se on jollain tavalla hyvä asia? Ei ihme, että horiset niin sekavia.
Ei, en koe, että se on hyvä asia. Se on nolo asia enkä kehtaisi sitä ikinä lähipiirissä myöntää. Ja luulen, että monikaan ei kehtaa sanoa ääneen mitä ajattelee esimerkiksi tuista. Onhan se sellainen pyhä lehmä, josta ei saisi ääneen puhua ellei puhu ulkomaalaisten tuista, jotka koskee samalla tavalla suomalaisia.
Jos et saisi asumistukea etkä muita tukia ja saisit pelkästään toimeentulotukea, paljonko ero olisi euroissa? Sinä tulet ihan yhtä kalliiksi yhteiskunnalle, maksettiinpa se tuki sinun tilille millä nimellä tahansa 😂 Erikoista muuten on se, ettet itse tajua bruton ja neton eroja ja niiden vaikutuksia noihin em. tuloihin.
En saisi, koska toimeentulotuen saamisen ehtona on, että on hakenut ensisijaiset tuet. Asumistukea minulta ei voi evätä, koska asun vuokralla eikä minulla ole bruttotuloja. Eli ei ole mahdollista, että muut tuet jäisivät saamatta ja saisin pelkkää toimeentulotukea. Sillä ei ole väliä miten kalliiksi tai halvaksi tämä tulee. Nyt on aiheena se, mikä ero eri tuilla on. Ja mitä bruton ja neton eroon tulee: sekä tt-tuki että asumistuki ovat verotonta tuloa eli ne ovat saman verran bruttona ja nettona.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mitään matematiikkaa. Tuo on sinun omaa kuvitelmaasi, jonka luulet pätevän ihmisiin, joiden elämästä et tiedän paskan vertaa. Sitten paasaat kuin mikäkin ylijumala, että "kyllä sinä saat 1800€/kk, kun minä niin perustelen ja Kelan opuskin sen sanoo". Paitsi
Mä olen eri, mutta kerropa sinä MIKÄ on se tilanne, missä tuo laskelma ei muka päde? Huomioi, että kaikkien menojen on oltava hyväksyttyjä. Missä tilanteessa kolmen lapsen tukien varassa elävä yh ei saisi tuota summaa?
Nyt tuli kiinnostava kulma. Kerro lisää siitä, miten nettotulot vaikuttavat asumistukeen, jonka maksaminen perustuu bruttotuloihin? 😂
Mä olen eri, mutta kerropa sinä MIKÄ on se tilanne, missä tuo laskelma ei muka päde? Huomioi, että kaikkien menojen on oltava hyväksyttyjä. Missä tilanteessa kolmen lapsen tukien varassa elävä yh ei saisi tuota summaa?
No ihan vaikka sellainen tilanne, että ne asumismenot eivät olekaan Kelan rajojen mukaiset. Tuliko tämä suurenakin yllätyksenä sinulle?
Haukkukaa vaan yksinhuoltajia, antaa mennä.
Älkää ihmetelkö matalaa syntyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vela
Ai, haluaako? Si
Ymmärrätkö sitä, että yksinhuoltajan lapset saavat lapsilisät yksihuoltajakorotuksella ja elatusmaksut korvaamaan toisen vanhemman tuomaa elatusta, siitä huolimatta vaikka se hänen yksinhuoltajavanhempansa menisi töihin ja tienaisi vaikka miljoonia?
Ja myös asumistuesta osa on lasten rahaa, koska lasten osuus lasketaan vuokrasta ja siksi asumistuki on isompi. Ei se yh saa etuuksia täysin itselleen kuin sen työttömyysetuuden, eli 600€/kk jonka saisi ilman lapsiakin. Mikä tässä on nyt näin vaikea ymmärtää?
Nykyään monet saa esim. 2000€/netto palkkaa, miksi he vaihtaisivat sen 600euroon? Tai edes siihen että saisivat muutaman satasen asumistukeakin?
Mietipä nyt vähän itsekin. Aloittajan esimerkissä siitä 1700 eurosta etuuksia joita jää asumiskulujen jälkeen, on suurin osa lasten rahaa. Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän lapsilisää per lapsi, ja jokaisesta maksetaan elatusmaksu. Mutta mitä enemmän lapsia, sitä enemmän on myös kuluja.
Vierailija kirjoitti:
No ihan vaikka sellainen tilanne, että ne asumismenot eivät olekaan Kelan rajojen mukaiset. Tuliko tämä suurenakin yllätyksenä sinulle?
Aivan! Sieltäpä se rehellinen vastaus nyt ensimmäistä kertaa tuli. Entä silloin, kun asumismenot on kohtuulliset?