Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lapsen yh saa n.2700e kk tekemättä mitään

Vierailija
21.01.2026 |

Tonnin vuokralla kolmen lapsen yh saa n2700€ kuussa rahaa Vähintään. Tämä laskettu toimeentuenlaskurilla. 

Mitäs sanotte tästä lapsiperhe köyhyydestä mistä paljon puhutaan?

Kommentit (631)

Vierailija
561/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, se perusosan määrää on AINA sama. Ja sen saa JOS on kohtuulliset asumismenot. Jos asut kalliimmin ja olet haalinut muita menoja, joita ei hyväksytä, se ei tietenkään nosta perusosan määrää. Tätä on väännetty rautalangasta monta kertaa. 

Eli minä saan 1800€/kk toimeentulotukea, koska asumiskuluni ovat kohtuulliset. Sillä ei mielestäsi ole vaikutusta, että tienaan 6 000€/kk palkkana? 

Vierailija
562/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokinen voi tehdä sen hakemuksen sinne. Sitten näkee sen oman tilanteessa toimeentulotuki asiakkaaseen nähden. Näkee paljonko itsellä on enemmän kuin se raja. Tai saattaa sitten saada sitä tukea. 

Tuo voisi muuten olla aika silmiäavaava kokemus näille "minä raadan orjana ja saan käteen saman kuin yh, joka makaa kotona". 

Voisi olla silmiäavaava kokemus ennenkaikkea  työssäkäyvälle yksinhuoltajalle, joka voisi yllättyä iloisesti huomatessaan, että hänen ei olekaan pakko käydä töissä pienellä palkalla, vaan hänkin voi jäädä kotiin lapsiaan hoitamaan ilman että se vaikuttaa perheen talouteen.

Tämä! Minulla on lähipiirissä useampia kavereita, jotka on saaneet täyden asumistuen, ilmaisen p

Mistä se sokki tulee, kun palkka on kuitenkin isompi varmasti kuin kelan päiväraha ja oma osuus asumistuesta? Ei jotain pesukonetta saa mitenkään automaattisesti, ei saa ollenkaan jos talossa on pesutupa. Esimerkiksi meidän alueella saa muuttamiseen 120€, ja loput pitää maksaa itse vaikka maksaisi mitä. Katsoin juuri muuttofirman taksoja, oli 200€/h. Ne samat lapsilisät ja elarit tulee niille sun kavereille edelleen. Vain työkkäriraha 600€/netto ja osa asumistuesta on lähtenyt ja palkka tullut tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen eri, mutta kerropa sinä MIKÄ on se tilanne, missä tuo laskelma ei muka päde? Huomioi, että kaikkien menojen on oltava hyväksyttyjä. Missä tilanteessa kolmen lapsen tukien varassa elävä yh ei saisi tuota summaa?

No ihan vaikka sellainen tilanne, että ne asumismenot eivät olekaan Kelan rajojen mukaiset. Tuliko tämä suurenakin yllätyksenä sinulle? 

Aivan! Sieltäpä se rehellinen vastaus nyt ensimmäistä kertaa tuli. Entä silloin, kun asumismenot on kohtuulliset?

Niinpä! Tuossahan nimenomaan painotettiin että kaikkien menojen on oltava hyväksyttyjä. 

Ja sinulla meni noin 3 tuntia tajuat, että kaikilla ei ole :D

Tässä on nyt ainakin kaksi eri kommentoijaa. Mutta sitten se on ihan oma syy! Ihan turha vinkua, ettei jää noin paljoa rahaa, jos itse asiansa sössii. 

Vierailija
564/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saakeli oikeasti 😂 Eli väitätkö tosiaan, että jos yksinhuoltaja saakin ansiosidonnaista, Kela katsoo, että Soo soi nyt pienennetään perusosan määrää! Eli nyt tehdäänkin niin, että yksinhuoltajan perusosa tiputetaan vaikka 500 euroon hihii. Edelleen se on ihan se ja sama mistä ne tulot koostuu ja perusosa on sama. Jos tulot ylittää perusosan, et tietenkään saa toimeentulotukea. Ja jos alittaa niin toisin päin. 

Usko tai älä, mutta juuri noin se menee. Jokainen tienattu euro vähentää toimeentulotuen määrää. Se, ettet sinä ymmärrä eroa toimeentulotuen perusosan ja ansiosidonnaisen päivärahan (jota muuten edes maksa Kela) välillä, ei muuta faktoja. Toimeentulotuen perusosa voi olla vaikka 20€, jos muut tulot kattavat hyväksyttävät kulut siinä määrin, että enempää ei jää alijäämää. 

Vierailija
565/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako? Mistä tiedät?

Haluaa. Tiedän siitä, että elän aikuisten maailmassa enkä jossain incelien kuvitteellisesssa maailmassa, jossa kaikki yh:t vain makaavat kotona nauttimassa luxus-tason tukia. 

Joopa joo. Aika rohkeaa lähteä väittämään jotain, mistä ei pysty esittämään mitään näyttöä, vaan perustaa väitteensä ihan vaan omaan näkemykseensä.

No eipä sitten muuta kuin esität näyttöä väittellesi, että suurin osa yh-äideistä EI halua mennä töihin. Sillähän saat helposti kumottua minun väitteeni, että he haluavat. Jos näyttöä ei löydy, sinun todistelusi on vain oma näkemyksesi eikä perustu mihinkään todelliseen. 

Missä kohtaa olen noin väittänyt? Minä en lähde väittämään yhtään mitään, vaan ainoastaan kyseenalaistan sinun väitteesi jos et pysty esittämään sille luotettavaa lähdettä. Voihan asia ollakin kuten väität, mutta jos väitteesi perustuu vain omaan uskomukseesi, se ei ole minkään arvoinen.

Vierailija
566/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt ainakin kaksi eri kommentoijaa. Mutta sitten se on ihan oma syy! Ihan turha vinkua, ettei jää noin paljoa rahaa, jos itse asiansa sössii. 

**

Miksi sitten vingut? Jää sinäkin työttömäksi niin saat nauttia loistokkaista tuista! 

Vierailija
567/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, se perusosan määrää on AINA sama. Ja sen saa JOS on kohtuulliset asumismenot. Jos asut kalliimmin ja olet haalinut muita menoja, joita ei hyväksytä, se ei tietenkään nosta perusosan määrää. Tätä on väännetty rautalangasta monta kertaa. 

Eli minä saan 1800€/kk toimeentulotukea, koska asumiskuluni ovat kohtuulliset. Sillä ei mielestäsi ole vaikutusta, että tienaan 6 000€/kk palkkana? 

Sehän riippuu muun muassa lasten määrästä. Jos sulla on valtava perhe niin voi olla. Jos asut yksin niin 6000 euroa miinus about maksimissaan 800 euroa niin jos mielestäsi tuosta jää vähemmän rahaa kuin yhden henkilön perusosa on niin siitä vaan hakemaan toimeentulotukea. Miten muuten niin yksinkertainen voi tienata tuon vertaa? Duunarina paperitehtaalla 24/7?

Vierailija
568/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa olen noin väittänyt? Minä en lähde väittämään yhtään mitään, vaan ainoastaan kyseenalaistan sinun väitteesi jos et pysty esittämään sille luotettavaa lähdettä. Voihan asia ollakin kuten väität, mutta jos väitteesi perustuu vain omaan uskomukseesi, se ei ole minkään arvoinen.

Kyseenalaistaminen on sama asia kuin sen väittäminen, että yh:t eivät haluaisi töihin. Vain kumoamalla väitteen, että haluavat töihin, pystyt todistamaan, ettei se väite ole totta. Eli todisteita kehiin! 

Vierailija
569/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saakeli oikeasti 😂 Eli väitätkö tosiaan, että jos yksinhuoltaja saakin ansiosidonnaista, Kela katsoo, että Soo soi nyt pienennetään perusosan määrää! Eli nyt tehdäänkin niin, että yksinhuoltajan perusosa tiputetaan vaikka 500 euroon hihii. Edelleen se on ihan se ja sama mistä ne tulot koostuu ja perusosa on sama. Jos tulot ylittää perusosan, et tietenkään saa toimeentulotukea. Ja jos alittaa niin toisin päin. 

Usko tai älä, mutta juuri noin se menee. Jokainen tienattu euro vähentää toimeentulotuen määrää. Se, ettet sinä ymmärrä eroa toimeentulotuen perusosan ja ansiosidonnaisen päivärahan (jota muuten edes maksa Kela) välillä, ei muuta faktoja. Toimeentulotuen perusosa voi olla vaikka 20€, jos muut tulot kattavat hyväksyttävät kulut siinä määrin, että enempää ei jää alijäämää. 

Tämä keskustelu menee niin absurdiksi, että et kai sinä ole tosissasi? Totta kai kaikki tulot vaikuttaa, mutta se ei pienennä sitä laskennallista perusosaa josta Kela laskee, että jääkö muiden tulojen ja kohtuullisten menojen jälkeen maksettavaa. 

Vierailija
570/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen se on ihan se ja sama mistä ne tulot koostuu ja perusosa on sama

Mitä höpötät? Peruosa määrittyy tulojen perustellla. Ei ole ollenkaan sama asia tienaatko 5 000€ vai 5€. Miten voit edes ajatella, että ne olisivat sama asia ja molemmilla tuloilla saisi 1800€/kk toimeentulotukea? :D

Vierailija
571/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

**

Miksi sitten vingut? Jää sinäkin työttömäksi niin saat nauttia loistokkaista tuista! 

Siis miksi jäisin? Tienaan edelleen yli 50000 euroa bruttona vuodessa eikä minulla ole alaikäisiä lapsia. Mutta olen elänyt toimeentulotuella. Tämä Suomen malli on täysin kestämätön. Tässä ei ole kyse aina vaan sinusta eikä minusta. 

Vierailija
572/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu muun muassa lasten määrästä. Jos sulla on valtava perhe niin voi olla. Jos asut yksin niin 6000 euroa miinus about maksimissaan 800 euroa niin jos mielestäsi tuosta jää vähemmän rahaa kuin yhden henkilön perusosa on niin siitä vaan hakemaan toimeentulotukea. Miten muuten niin yksinkertainen voi tienata tuon vertaa? Duunarina paperitehtaalla 24/7?

Ei riipu, koska nyt on aiheena 3 lapsen yh. Eli saako sinun mielestäsi 3 lapsen yh automaattisesti 1800€/kk toimeentulotukea, vaikka hän asuisi 6000€/kk maksavassa kämpässä? Täällähän väitetään, että toimeentulotuen perusosa on AINA sama. 

Vierailija
573/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu menee niin absur

Jos et minua usko, voit tarkistaa asian sieltä paljon mainostetusta Kelan opuksesta. Siellä on selkokielellä kerrottu tulojen vaikutuksesta toimeentulotuen määrään. 

Vierailija
574/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen se on ihan se ja sama mistä ne tulot koostuu ja perusosa on sama

Mitä höpötät? Peruosa määrittyy tulojen perustellla. Ei ole ollenkaan sama asia tienaatko 5 000€ vai 5€. Miten voit edes ajatella, että ne olisivat sama asia ja molemmilla tuloilla saisi 1800€/kk toimeentulotukea? :D

Ei määrity. Esimerkiksi Kelan perusosa yksinhuoltajalle on reilu 600 euroa. Jos perheessä on kolme 10-17-vuotiasta lasta, on perusosa yhteensä reilut 1800 euroa. Tuo perusosa ei muutu tulolajin perusteella. Ei ihonvärin perusteella. Sitten lasketaan tulot ja kohtuulliset menot ja jos tulot ylittää tuon perusosan, ei saa toimeentulotukea. Ja toisin päin. Opettele ensin nuo termit tai lue ajatuksella. 

Vierailija
575/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu menee niin absurdiksi, että et kai sinä ole tosissasi? Totta kai kaikki tulot vaikuttaa, mutta se ei pienennä sitä laskennallista perusosaa josta Kela laskee, että jääkö muiden tulojen ja kohtuullisten menojen jälkeen maksettavaa. 

Ai sä et ole tajunnut, että se laskennallinen määrä on eri asia kuin maksettava määrä? No nyt ymmärrän, miksi tämä asia on sinulle niin vaikea hahmottaa. Mehän emme puhu mistään laskennallisista määristä, vaan siitä paljonko yh:lle MAKSETAAN. 

Vierailija
576/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Siis miksi jäisin? Tienaan edelleen yli 50000 euroa bruttona vuodessa eikä minulla ole alaikäisiä lapsia. Mutta olen elänyt toimeentulotuella. Tämä Suomen malli on täysin kestämätön. Tässä ei ole kyse aina vaan sinusta eikä minusta. 

Miksi sitten vingut täällä yh-tuista? Tässä nimenomaan on kyse minusta, koska minulla sattuu niitä alaikäisiä lapsia olemaan ja olen yh. En tosin elä tällä hetkellä tukien varassa, mutta joku päivä sekin aika voi koittaa. 

Vierailija
577/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sä et ole tajunnut, että se laskennallinen määrä on eri asia kuin maksettava määrä? No nyt ymmärrän, miksi tämä asia on sinulle niin vaikea hahmottaa. Mehän emme puhu mistään laskennallisista määristä, vaan siitä paljonko yh:lle MAKSETAAN. 

Tämä keskustelu käytiin jo aiemmilla sivuilla. Ja kävi ilmi, että täällä on ihmisiä, jotka asuvat ylikalliissa asunnoissa ja ovat haalineet velkaa ja osamaksuja ja sitten valittavat, että ei jää noin paljoa rahaa. Ei tietenkään jääkään. Vuokra-asunnossa kohtuullisilla menolla tuo summa on se, joka jää, jos saa toimeentulotukea. Se on ihan sama, että mistä se raha kertyy, mutta nuo on perusosat. Jos et edelleenkään tajunnut niin toimeentulotukea maksetaan sen verran, että tuon verran jää. Ja edelleen kohtuullisilla menoilla. 

Vierailija
578/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Miksi sitten vingut täällä yh-tuista? Tässä nimenomaan on kyse minusta, koska minulla sattuu niitä alaikäisiä lapsia olemaan ja olen yh. En tosin elä tällä hetkellä tukien varassa, mutta joku päivä sekin aika voi koittaa. 

Siksi että Suomessa maksetaan liikaa tukia ja toivon tilanteen muuttuvan. Ei yksinyrittäjilläkään ole varaa isoja palkkoja maksaa, joten ennemmin sitten tukia alas, jotta työelämä alkaa houkuttelemaan. Ja kyllä, tiedostan erittäin hyvin, että voin joutua elämään joskus itse tuilla. Ja olen aina elänytkin. Ja aina myös tuista säästänyt. Toimeentulotuesta säästin patjan alle. Onnistuu hyvin, kun käyttää fiksusti rahaa. 

Vierailija
579/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässähän nyt puhutaan siitä, että se tietty laskennallinen summa jää käteen elämiseen. Se minkä verran siitä on tukea voi tietenkin vaihdella, mutta kun kaikki tulot ja hyväksytyt menot huomioidaan, saa kyllä erotuksen tukien muodossa, jos summa jää alle laskennallisen perusosan. Jos taas summa ylittyy, niin sitten tietenkin vähennetään ylimenevä osuus. Lopputulema on aina se sama summa, kunhan vaan kaikki menot on hyväksyttyjä. Sitten jos asuu liian kalliisti, tai on muita menoja joita ei kela hyväksy, niin silloin tietenkin voi saada vähemmän. Kukaan ei varmaan muuta luulekaan.

Vierailija
580/631 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei määrity. Esimerkiksi Kelan perusosa yksinhuoltajalle on reilu 600 euroa. Jos perheessä on kolme 10-17-vuotiasta lasta, on perusosa yhteensä reilut 1800 euroa. Tuo perusosa ei muutu tulolajin perusteella. Ei ihonvärin perusteella. Sitten lasketaan tulot ja kohtuulliset menot ja jos tulot ylittää tuon perusosan, ei saa toimeentulotukea. Ja toisin päin. Opettele ensin nuo termit tai lue ajatuksella. 

Kyllä määrittyy. Täysimääräinen perusosa on 1800e. Se maksetaan vain, jos ei ole muita tuloja. Jos on muita tuloja lasketaan tulot yhteen ja niistä vähennetään hyväksyttävät menot. Tämän laskelman erotus on maksettavan toimeentulotuen määrä. Kapulaesimerkki:

Hakijan tulot 1 000€

Hakijan hyväksyttävät menot 800€

-> Hakijalle maksetaan toimeentulotukea 200€

Ei kannata väitellä asiasta, josta ei tiedä edes perusteita.