3 lapsen yh saa n.2700e kk tekemättä mitään
Tonnin vuokralla kolmen lapsen yh saa n2700€ kuussa rahaa Vähintään. Tämä laskettu toimeentuenlaskurilla.
Mitäs sanotte tästä lapsiperhe köyhyydestä mistä paljon puhutaan?
Kommentit (607)
Käy tekemässä Kelan sivuilla seuraava laskelma. Kolme 10-17-vuotiasta lasta. Ota menoiksi vaikka Helsingin hyväksytyt asumismenot (löydät Kelan paksusta opuksesta) Katso ylin asumistuki ja lisää tuloihin vaikka elarit, lapsilisät ja peruspäiväraha. Siitä pääset katsomaan, että paljonko toimeentulotukea maksetaan. Se on ihan se ja sama, että mistä tuista se maksetaan. Työssäkäyvä saa myös elarit ja lapsilisät, mutta maksaa myös itse menonsa. Asumistuki on tuki. Työttömyysturva on tuki.
Ei ,mussukka, yhdestään Kelan laskurista ei näe, paljonko toimeentulotukea maksetaan. Katosos, lapsonen, kun toimeentulotuki on harkinnanvarainen tuki. Sen määrä saadaan kun lasketaan yhteen talouden tulot ja vähennetään niistä toimeentulotuessa hyväksyttävät menot. Kenenkään tulo- ja menotietoja ei ole julkaistu Kelan sivuilla. Ja sillä on hyvinkin suuri merkitys, onko kyseessä asumistuki vai toimeentulotuki. Niiden maksamiselle on ihan eri perusteetkin.
Yksinhuoltajien tuet on ihan ok, mutta kaikkien töissäkäyvien yksinhuoltajien kannattaa selvittää onko heidän kannattavaa käydä töissä. Tämä ei siis ole sarkasmia, vaan ihan oikeasti ajattelen, että usean lapsen hoitaminen yksin on niin raskasta työtä, että kenenkään usean lapsen yksinhuoltajan ei pitäisi joutua käymään töissä. Ei varsinkaan, kun työttömiä on pilvin pimein, ja joku muu voisi ilomielin ottaa vastaan sen yksinhuoltajalta vapautuvan työpaikan.
Käy tekemässä Kelan sivuilla seuraava laskelma. Kolme 10-17-vuotiasta lasta. Ota menoiksi vaikka Helsingin hyväksytyt asumismenot (löydät Kelan paksusta opuksesta) Katso ylin asumistuki ja lisää tuloihin vaikka elarit, lapsilisät ja peruspäiväraha. Siitä pääset katsomaan, että paljonko toimeentulotukea maksetaan. Se on ihan se ja sama, että mistä tuista se maksetaan. Työssäkäyvä saa myös elarit ja lapsilisät, mutta maksaa myös itse menonsa. Asumistuki on tuki. Työttömyysturva on tuki.
Kävin tekemässä. Ei noussut yhtään tuo summa, jonka Kela minulle kuukauden alussa maksoi toimeentulotukena. Miten selität tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään taas kommentit jonoutetaan kerta toisensa jälkeen, joten sanon vaan, että jos ei kerran oma kokemus kelpaa niin lukee Kelan 200-sivuinen ohjeistus toimeentulotuesta ja yllättykää kuinka paljon esimerkiksi asumiskulut saa olla. Päälle maksetaan lääkekuluja, terveydenhuollon menoja, jopa passia ja henkilökorttia.
Lue ihan itse vaan. Haihtuu sen jälkeen kuvitelmat, että tukia maksetaan kaikille saman verran kuin sinulle.
Jos on oletetaan, että ihmisellä on kohtuulliset asumismenot eikä muita kuluja niin miksi hänelle ei jäisi perusosan vertaa rahaa? Iphone-osamaksuja tai ylisuuria sähkölaskuja ei tietenkään hyväksytä. Se on ihan sama, että mistä tuista se kokonaissumma kertyy. Perustele ihmeessä. Esimerkiksi täällä (kaupunki pohjoisessa) saa kolmen lap
Eihän me sellaista oleteta, vaan täällä huudetaan pää märkänä, että kaikki saavat automaattisesti 1800€/kk ja muut tuet päälle, koska Kelan laskuri sanoi niin!
Vierailija kirjoitti:
Ei ,mussukka, yhdestään Kelan laskurista ei näe, paljonko toimeentulotukea maksetaan. Katosos, lapsonen, kun toimeentulotuki on harkinnanvarainen tuki. Sen määrä saadaan kun lasketaan yhteen talouden tulot ja vähennetään niistä toimeentulotuessa hyväksyttävät menot. Kenenkään tulo- ja menotietoja ei ole julkaistu Kelan sivuilla. Ja sillä on hyvinkin suuri merkitys, onko kyseessä asumistuki vai toimeentulotuki. Niiden maksamise
Et yhtään alentavammaksi enää ruvennut? Kela tekee päätökset heidän ohjeillaan ja ne on julkista tietoa. Se on edelleen ihan sama, että tuleeko ne sinun tulot veronmaksajien rahoista asumistukina vaiko toimeentulotukena. Lopputulos on ihan sama. Mutta ethän sinä jaksa lukea edes yhtä opusta.
Mitä opin tänään vauvapalstalla? Minä voin saada toimeentulotukea Helsingin tulorajojen mukaan vain sillä, että laitan Kelan laskuriin kotikunnakseni Helsinki. Lisäksi voin saada toimeentulotukea lapsista, kun vain laitan laskuriin, että minulla on 10-17-vuotiaita lapsia. Kätevää!
t. vela
Vierailija kirjoitti:
Kävin tekemässä. Ei noussut yhtään tuo summa, jonka Kela minulle kuukauden alussa maksoi toimeentulotukena. Miten selität tämän?
No paljonko Kela maksoi? Paljonko oli tulot ja menot? Oliko asumiskulut kohtuulliset? Oliko muita tuloja? Tottakai kaikki vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokinen voi tehdä sen hakemuksen sinne. Sitten näkee sen oman tilanteessa toimeentulotuki asiakkaaseen nähden. Näkee paljonko itsellä on enemmän kuin se raja. Tai saattaa sitten saada sitä tukea.
Tuo voisi muuten olla aika silmiäavaava kokemus näille "minä raadan orjana ja saan käteen saman kuin yh, joka makaa kotona".
Voisi olla silmiäavaava kokemus ennenkaikkea työssäkäyvälle yksinhuoltajalle, joka voisi yllättyä iloisesti huomatessaan, että hänen ei olekaan pakko käydä töissä pienellä palkalla, vaan hänkin voi jäädä kotiin lapsiaan hoitamaan ilman että se vaikuttaa perheen talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opin tänään vauvapalstalla? Minä voin saada toimeentulotukea Helsingin tulorajojen mukaan vain sillä, että laitan Kelan laskuriin kotikunnakseni Helsinki. Lisäksi voin saada toimeentulotukea lapsista, kun vain laitan laskuriin, että minulla on 10-17-vuotiaita lapsia. Kätevää!
t. vela
Äh, oli tulla niin ikävä viesti, että otetaas uusiksi. Pointtina oli avata teidän silmät. Lapsiperheiden tuet ON hyvät ja ne passivoi. Mutta sulkekaa ihmeessä silmänne.
Et yhtään alentavammaksi enää ruvennut? Kela tekee päätökset heidän ohjeillaan ja ne on julkista tietoa. Se on edelleen ihan sama, että tuleeko ne sinun tulot veronmaksajien rahoista asumistukina vaiko toimeentulotukena. Lopputulos on ihan sama. Mutta ethän sinä jaksa lukea edes yhtä opusta.
Ei minun tarvitse mitään opuksia lukea. Riittää, että teen Kelaan hakemuksen. Sieltä tulee sitten lopputulos siitä, paljonko tukea maksetaan. Summa ei muutu, vaikka lukisin miljoona opusta. Eikä sittenkään vielä muutu, vaikka jankuttaisit satatuhatta kertaa, että asumistuki on sama asia kuin toimeentulotuki.
P.S. Siellä opuksessa on selkokielellä kerrottu eri tukimuotojen erot. Reippasti vain opiskelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko Kela maksoi? Paljonko oli tulot ja menot? Oliko asumiskulut kohtuulliset? Oliko muita tuloja? Tottakai kaikki vaikuttaa.
Vähemmän kuin 1800e, jonka sinä väitit tulevan kaikille muiden tukien päälle. Miksi kyselet muista tuloista, kun olet itse linjannut, että sillä ei ole väliä, millä nimellä raha maksetaan. Lopputulos on sinun sanojesi mukaan aina sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokinen voi tehdä sen hakemuksen sinne. Sitten näkee sen oman tilanteessa toimeentulotuki asiakkaaseen nähden. Näkee paljonko itsellä on enemmän kuin se raja. Tai saattaa sitten saada sitä tukea.
Tuo voisi muuten olla aika silmiäavaava kokemus näille "minä raadan orjana ja saan käteen saman kuin yh, joka makaa kotona".
Voisi olla silmiäavaava kokemus ennenkaikkea työssäkäyvälle yksinhuoltajalle, joka voisi yllättyä iloisesti huomatessaan, että hänen ei olekaan pakko käydä töissä pienellä palkalla, vaan hänkin voi jäädä kotiin lapsiaan hoitamaan ilman että se vaikuttaa perheen talouteen.
Tämä! Minulla on lähipiirissä useampia kavereita, jotka on saaneet täyden asumistuen, ilmaisen päivähoidon, täydentävä esimerkiksi pesukoneen. Kun ovatkin menneet töihin, on tullut shokkina, että millaista se onkin, kun joutuu itse maksamaan kulunsa. Ja ei, en ole kateellinen, mutta jotain tälle tilanteelle on pakko tehdä. Nyt on onneksi jo oikean suuntaisia kiristyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vela
Äh, oli tulla niin ikävä viesti, että otetaas uusiksi. Pointtina oli avata teidän silmät. Lapsiperheiden tuet ON hyvät ja ne passivoi. Mutta sulkekaa ihmeessä silmänne.
Ihan silmät auki täällä kirjoitellaan. Helposti näemme tällä tavoin, ettet tiedä hevon v'ttuakaan tästä asiasta. Kunhan provoat, kuten persuilla on tapana.
Jos ne yksinhuoltajien tuet ovat niin massiivisen suuria, miksi niin moni yh silti tekee töitä paskalla palkalla? Eikö se menekään niin, että tuet passivoivat?
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvitse mitään opuksia lukea. Riittää, että teen Kelaan hakemuksen. Sieltä tulee sitten lopputulos siitä, paljonko tukea maksetaan. Summa ei muutu, vaikka lukisin miljoona opusta. Eikä sittenkään vielä muutu, vaikka jankuttaisit satatuhatta kertaa, että asumistuki on sama asia kuin toimeentulotuki.
P.S. Siellä opuksessa on selkokielellä kerrottu eri tukimuotojen erot. Reippasti vain opiskelemaan!
No nyt mä tajuan 😂 Elät itse yhteiskunnan rahoilla, joten koet, että se asumistuki olisi kovinkin eri asia. Jos et saisi asumistukea, saisit toimeentulotukea. Korostetaan edelleen näitä kohtuullisia asumismenoja. Mutta lopputuloksen kannalta se on ihan se ja sama, että tupsahtaako sinun tilille yhteiskunnan varoja summa x asumistuen, päivärahan tai toimeentulotuen muodossa.
Miten tällaisesta aiheesta voidaan jankata jo 514 viestin verran??? Yhdessä päivässä! Hullua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vela
Miten selität sen, että suurin osa yh-vanhemmista haluaa mennä töihin, jos tuet ovat valtavan suuria ja passivoivia? Avaapa meidän silmät tälle mysteerille, kun olet niin paljon meitä viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt mä tajuan 😂 Elät itse yhteiskunnan rahoilla, joten koet, että se asumistuki olisi kovinki
Nyt ihan oikeasti! Miten voi olla noin paska provoilija? Yritä edes vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Kokeillaas vielä kerran, vaikka ymmärrän, että nyt tulee niin vaikeaa matematiikkaa, että menee varmaan yli hilseen. Sinulla on kolme lasta ja olet yyhoo. Sinulla on vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus, jotka eivät ylitä kohtuullisia asumismenoja. Ei oteta nyt huomioon terveydenhuollon menoja, lääkkeitä ja muita täydentäviä kuluja, jotka nostavat vielä tukien määrää. Eli elät niin kuin pitääkin. Sinulla ei ole osamaksuja tai muitakaan turhia maksuja, joten niitä ei tarvitse laskea. Kun lasket yhteen tulot ja vähennät niistä hyväksytyt asumismenot (et niitä iphonen osamaksuja sun muita) niin paljonko sinulle ja kolmelle lapsellesi jäi rahaa?
Ne laskelmat ei annan kuin viitteitä. Hain tt ja minun tulot oli 1000€ ennemmän kuin itse laskin. Luulen, että sen aiheutti hyvä auto. Tai en tiedä. No joka tapauksessa. En saanut sitten mitään. Ja edelleen hänmästelen miten meillä oli niin iso ero tuloissa. Tilanne on jo muuttunut. Ei siinä mitään.