Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koskahan ihmiset sisäistävät että keitetty peruna on yksi epäterveellisimmistä ruoista mitä voi syödä.

Vierailija
20.01.2026 |

Glykeeminen indeksi lähellä fruktoosia eli nostaa insuliinitasoa lähes yhtä tehokkaasti kuin joku mehu.

Tolla verensokerivaihtelulla diabeteksen saa takuuvarmasti vuosien saatossa

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi peruna on myrkyllinen kasvi kuten myös sukulaisensa tomaatti ja muut koisokasvit.

Jaa jaa. Tässä on nyt tehty hidasta koisokuolemaa yli 70 vuotta.

Koskahan se myrkky alkais vaikuttaa...

Vierailija
122/126 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä. Olen ykköstyypin diabeetikko, ja minulle saarnattiin että pitää syödä normaalia ruokaa, peruna on hyvää. Söin sitten työpaikkalounaalla muutaman keitetyn perunan niin kuin muutkin äijät ja iltapäivällä sain puristaa lujaa pöytää etten olisi tippunut lattialle kun sokerit huitelivat 25 millimoolissa. 

Sitten lopetin perunansyömisen (paitsi joskus herkkuna) söin lihaa, kalaa tai kanaa ja vihanneksia. Ja sain työkykyni takaisin. En ymmärrä mikä siinä perunassa on niin pyhää että jopa lääkärien pitää sitä mainostaa. Diabeetikolle ja diabetesriskissä olevalle se on lähes myrkkyä. Nopeaa hiilihydraattia täynnä. 

Ykköstyypin diabetes taitaakin olla vakavampi homma? Synnynnäinen vika eikä ole mahdollisuus parantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koomista että ihmiset pelkää perunan myrkkyjä ja sitten tilaa Temusta jatkuvasti myrkkytavaraa ja ne ei haittaa yhtään mitään sitten. Kyllä ne myrkyt keuhkojen kautta hengitettynäkin elimistöön pääsee ja osa jopa ihon läpi. 

Vierailija
124/126 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on syöneet perunaa jo 1700-luvulta lähtien. Eikä ollut lihavia ihmisiä 100-300 vuotta sitten. Kyllä ne on ne pizzat, hampparit, limsat, keksit, kakut, munkit ja karkit suomalaiset lihottaneet. 

Ja sipsit ja ranskalaiset.

Ap:han oli sitä mieltä että jo keitetty peruna on ongelma. Kyllähän varmaan siitä nauriistakin saa epäterveellistä, kun rasvassa keittää.

Joo, unohdin jo ketjun otsikon tuota kirjoittaessani. Hups minä taas kerran. :(

Onko muuten rasvassa keittäminen automaattisesti epäterveellistä vai tuleeko se epäterveellisyys siitä, että syödään määrällisesti liikaa? Jos söisi vain oikein vähän niitä sipsejä...

Sipseissä on muuten joskus vihreitä lastuja seassa, onko ne myrkyllis

Sokerimielessä ranskalaiset ovat parempia kuin keitetyt, koska hiilihydraatit ovat keitetyissä nopeita. Ranskalaisista imeytyy hitaammin. Jos syö eilisiä liiskaantuneita ranskiksia, ovat jo suht ok.

Vierailija
125/126 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä. Olen ykköstyypin diabeetikko, ja minulle saarnattiin että pitää syödä normaalia ruokaa, peruna on hyvää. Söin sitten työpaikkalounaalla muutaman keitetyn perunan niin kuin muutkin äijät ja iltapäivällä sain puristaa lujaa pöytää etten olisi tippunut lattialle kun sokerit huitelivat 25 millimoolissa. 

Sitten lopetin perunansyömisen (paitsi joskus herkkuna) söin lihaa, kalaa tai kanaa ja vihanneksia. Ja sain työkykyni takaisin. En ymmärrä mikä siinä perunassa on niin pyhää että jopa lääkärien pitää sitä mainostaa. Diabeetikolle ja diabetesriskissä olevalle se on lähes myrkkyä. Nopeaa hiilihydraattia täynnä. 

Ykköstyypin diabetes taitaakin olla vakavampi homma? Synnynnäinen vika eikä ole mahdollisuus parantua.

Sain sen lähempänä neljääkymmentä. Ei se parane, mutta pysyy aisoissa. Ainakin jos jättää keitetyt perunat syömättä. Jopa täysjyväruisleipä on aika nopeaa hiilihydraattia, mutta sitä kyllä pitää saada. Olen kävelevä verensokerimittari, ja glykeemisen indeksin tunnen kyllä hyvin pian kehossani.

Vierailija
126/126 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin koomista että ihmiset pelkää perunan myrkkyjä ja sitten tilaa Temusta jatkuvasti myrkkytavaraa ja ne ei haittaa yhtään mitään sitten. Kyllä ne myrkyt keuhkojen kautta hengitettynäkin elimistöön pääsee ja osa jopa ihon läpi. 

Ja sitä vapetusta, alkoholia, tupakkaa, nuuskaa mutta silloin laitetaan terveellisyys syrjään.