Koskahan ihmiset sisäistävät että keitetty peruna on yksi epäterveellisimmistä ruoista mitä voi syödä.
Glykeeminen indeksi lähellä fruktoosia eli nostaa insuliinitasoa lähes yhtä tehokkaasti kuin joku mehu.
Tolla verensokerivaihtelulla diabeteksen saa takuuvarmasti vuosien saatossa
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Peruna on terveysruokaa, vähäkalorinen ja vähähiilihydraattinen verrattuna pastaan tai riisiin. Perunassa on n. 80 kcal/100g, kun pastassa ja riisissä on 130 kcal/100g. Hiilihydraatteja n. 15g/100g, pastassa 20g/100g ja riisissä jopa yli 25g/100g. Suosikaa perunaa.
Oliko kyse täysjyvästä? Täysjyvä pitää sisällään enemmän kuin peruna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi peruna on myrkyllinen kasvi kuten myös sukulaisensa tomaatti ja muut koisokasvit.
Eli porkkana on myrkyllinen, koska kuuluu samaan heimoon kuin myrkkykatko? Voi iän kaiken tätä tietämyksen tasoa.
Niin, kannattaisi tarkistaa se oma tietämyksesi. Sekä peruna että tomaatti sisältävät myrkkyä nimeltä solaniini.
Ja mantelit syanidia.
Kyllä, käy syömässä kilo manteleita yhdeltä istumalta ja raportoi miten kävi :D
En tiedä kilosta, mutta kourallisen saatan päivässä syödä. Kai mä sitten olen jo kuollut, jos joku kuolee perunan solaniniin. Syanidi on aika paljon kovempaa kamaa solaniiniin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on syöneet perunaa jo 1700-luvulta lähtien. Eikä ollut lihavia ihmisiä 100-300 vuotta sitten. Kyllä ne on ne pizzat, hampparit, limsat, keksit, kakut, munkit ja karkit suomalaiset lihottaneet.
Ja sipsit ja ranskalaiset.
Ap:han oli sitä mieltä että jo keitetty peruna on ongelma. Kyllähän varmaan siitä nauriistakin saa epäterveellistä, kun rasvassa keittää.
Joo, unohdin jo ketjun otsikon tuota kirjoittaessani. Hups minä taas kerran. :(
Onko muuten rasvassa keittäminen automaattisesti epäterveellistä vai tuleeko se epäterveellisyys siitä, että syödään määrällisesti liikaa? Jos söisi vain oikein vähän niitä sipsejä...
Sipseissä on muuten joskus vihreitä lastuja seassa, onko ne myrkyllisiä? Itse olen ainakin syönyt ne, ilman mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta uudelleenlämmitettynä sen glykeeminen indeksi on yksi matalimmista, mitä hiilihydraatteihin tulee.
Väärin, perunaa lämmitettäessä resistentti tärkkelys muuttuu takaisin normaaliksi tärkkelykseksi. Peruna pitää syödä kylmänä jos aikoo alhaisemmasta GI:stä hyötyä.
Sipsit on todellista superruokaa: Niistä saa kylmän perunan resistentit tärkkelykset ja kasviöljyt samassa paketissa!
Ihmiset syö mitä haluaa, ei siitä kannata huolta kantaa
GLYKEEMINEN INDEKSI 😄
Vauvelipalstalta päivää 😃
Ei peruna ole yhtään epäterveellinen kunhan sitä syödään kohtuudella
Vierailija kirjoitti:
Pasta on pelkkää puristettua VEHNÄJAUHOA. Peruna on juures.
Vehnäjauhossa on enemmän ravinteita ja vitamiineja kuin perunassa. Perunassa on enemmän vettä. Jokainen voi itse asian tutkia vaikkpa fineli.fi
Ap on kyllä ihan oikeassa joo. Finelin mukaan peruna, kuorittu, keitetty, suolaton ei sisällä juuri mitään terveellistä. Sitä pitäisi syödä kilotolkulla, jotta saisi jotain ravintoaineita edes vähän merkittävästi (C-vitamiini, kalium, magnesium, fosfori, rauta, jotkin B-vitamiineistä). No, jotkut sitä keitettyä perunaa vetääkin aika paljon...
Vierailija kirjoitti:
Kerro tuo 100 vuotiaalle isoäidilleni, joka ei muuta syökään.
Mun mummo oli ihan samanlainen. Joka ruoalla piti olla vähintään 3 perunaa ja sellainen ei ollut oikeaa ruokaa ollenkaan, jossa ei ollut perunaa. Kaikki wokit ja risotot oli nykyajan höpötyksiä eikä oikeaa ruokaa. Pisti kuulemma vain kiukuttamaan sellainen perunaton muka ruoka ja nälkä jäi. Mummo eli muutamaa kuukautta vaille 100-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi peruna on myrkyllinen kasvi kuten myös sukulaisensa tomaatti ja muut koisokasvit.
Tämä on tätä netissä leviävää valetietoa. Jotkut karnivoristit oikeasti uskoo tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on syöneet perunaa jo 1700-luvulta lähtien. Eikä ollut lihavia ihmisiä 100-300 vuotta sitten. Kyllä ne on ne pizzat, hampparit, limsat, keksit, kakut, munkit ja karkit suomalaiset lihottaneet.
Ja sipsit ja ranskalaiset.
Ap:han oli sitä mieltä että jo keitetty peruna on ongelma. Kyllähän varmaan siitä nauriistakin saa epäterveellistä, kun rasvassa keittää.
Joo, unohdin jo ketjun otsikon tuota kirjoittaessani. Hups minä taas kerran. :(
Onko muuten rasvassa keittäminen automaattisesti epäterveellistä vai tuleeko se epäterveellisyys siitä, että syödään määrällisesti liikaa? Jos söisi vain oikein vähän niitä sipsejä...
Sipseissä on muuten joskus vihreitä lastuja seassa, onko ne myrkyllis
Se tulee teollisesta prosessoinnista ja transrasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ruokavalio ap on?
Kerro ruokalistasi.
Ap lutkuttaa isänsä mulk kua ravinnoksi.
Riisin kanssa pitää olla tarkkana, riisiä käytetään laboratorioissa bakteerien kasvatusalustana.
Riisiä pitäisi keittää vain aterialla menevä määrä. Eikä missään tapauksessa pidä jäähdyttää tai sailyttää huoneenlämmössä.
Riisissä on kaiken lisäksi arseenia.
Arseeni jotain persettä turvottavaa. Nykyään näkee niin paljon isopulleaperseitä liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni päivittäinen perusruoka koko ikänsä oli peruna. Juurekset kypsennettynä. Ei juurikaan kasviksia eikä hedelmiä. Jotain mansikoita ja mustikoita ja hilloja. Leipää.
Elivät normaalipainoisina kumpikin 86 -vuotiaaksi. Muuta vaivaa oli, isä reuman runtelema, äidillä vanhana alkoi sydän reistata.
Sama meidän suvuissa. Karjalaismummot elivät ysikymppisiksi ja hämäläishaarakin on pitkäikäistä, yli 80- vuotiaita. Peruna jokapäiväinen perusruoka. Jouluna imellettyä perunamuussia, karjalanpiirakat pyöreitä perunatäytteellä, ei riisiä. Joulupuurokin oli maukasta ohrapuuroa. Perunapeltoja ei lannoitettu eikä myrkytetty vaan vaihdettiin palsta kahden vuoden välein. Tomaattia, kaalia ja kurkkuja sai vähän aikaa syksyllä. Oli runsaasti marjoja ja sieniä. Aitoa rasvaista maitoa ja voita ja ruisleipää. Pullaa oli tarjolla kun tuli vieraita.
Peruna ja läskiliha kastike on jumalten ruokaa ! Ei mitään huu-haa
Totta kyllä. Olen ykköstyypin diabeetikko, ja minulle saarnattiin että pitää syödä normaalia ruokaa, peruna on hyvää. Söin sitten työpaikkalounaalla muutaman keitetyn perunan niin kuin muutkin äijät ja iltapäivällä sain puristaa lujaa pöytää etten olisi tippunut lattialle kun sokerit huitelivat 25 millimoolissa.
Sitten lopetin perunansyömisen (paitsi joskus herkkuna) söin lihaa, kalaa tai kanaa ja vihanneksia. Ja sain työkykyni takaisin. En ymmärrä mikä siinä perunassa on niin pyhää että jopa lääkärien pitää sitä mainostaa. Diabeetikolle ja diabetesriskissä olevalle se on lähes myrkkyä. Nopeaa hiilihydraattia täynnä.
Mun mummo söi paitsi joka päivä perunaa, niin myös joka päivä kahvin kanssa pullaa. Karkkiakin oli aina kulhossa ja sieltä pistettiin aina välillä suu makeaksi, kuten mummo tapasi sanoa. Tais ainakin kerran-pari päivässä laittaa suun makeaksi. Ylipainoa oli, mutta ei ollut silti diabetesta. Eli 101-vuotiaaksi.
Riisissä on kaiken lisäksi arseenia.