Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskustelua viherkasveista

Vierailija
19.01.2026 |

Toisessa ketjussa joku kysyi orkideoiden ja huonekuusien vaativuudesta.

En koe orkideoita vaativina, säännöllinen uppokastelu ja valoa, niin avot! Ekaa kertaa mulla kasvaa nyt orkideassa keiki, tai itse asiassa neljä. Eli uusia orkideoita kasvaa kukkavarsiin, ja kun ne alkavat tekemään siihen juuria, ne voi irrottaa ja leikata omiin ruukkuihinsa. 

Huonekuusista taas, joku kysyi tilasta. Ainakin omat kuuseni ovat kasvaneet varsin hitaasti. Vanhin eli 7 vuotta ja oli noin metrin. Useat muutot ehkä hidastivat kasvua paljonkin. Ja syksyllä unohdin sen ulos liian pitkäksi aikaa, ja hiljalleen se kuoli pois. Nykyiset kuuseni ostin vuosi sitten joulun jälkeen ja ovat kyllä tuuheutuneet kivasti. Ovat kesät ikkunalla, talvet valon alla.

Kaikki keskustelu viherkasveista sallittua 😊

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä viherkasvi soveltuisi makkariin, jossa on muutamana päivänä viikossa ihan pilkkopimeää ympäri vuoden? Siellä siis nukutaan pitkälle iltapäivään, tuonne klo 16 saakka, eli valon aika jää kasveille tosi lyhyeksi. Kasvivalo ei siis ole ratkaisu noille päiville.

Mulla on palmuvehka makuuhuoneessa, jossa säleverho aina kiinni. Jos palmuvehka saa liikaa valoa tai vettä tai jos sillä on liian iso ruukku, kasvaa se ulos mitoistaan ja siitä tulee ruma.

Vierailija
22/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaköynnös kasvaa vuositolkulla ilman multaistutustakin, pelkässä vedessä. Minulla on niitä multaan istutettuna, mutta yksi satsi versoja on kasvanut pelkässä vedessä ja se vesi-istutus on aina kaikkein kaunein ja tuuhein. Ei kylläkään ala mitään pitkää rönsyä kasvattamaan, joka kiipeilisi, mutta se ei haittaa, koska en haluakaan. Leikaan mullassa kasvaviakin, kun alkavat pidetä. Vaihdan siitä vedessä kasvavasta vain vedet silloin tällöin ja jos juuret on ylipitkiä, niin leikkaan niitä. Ja siinä se sitten vaan vuosia olla möllöttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kliivia. Elää mutta ei kasva eikä kuki, tekee muutaman uuden lehden vuodessa ja tiputtaa muutaman. Liian lämmin ja kuiva ilma. Millainen purkki olisi paras? Mikä multa? Mikä ravinne ja annetaanko nyt kun luonnonvalo alkaa lisääntymään? Kesän voisi ilmeisesti viettää ulkona, ei suorassa auringonpaisteessa?

Vierailija
24/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä viherkasvi soveltuisi makkariin, jossa on muutamana päivänä viikossa ihan pilkkopimeää ympäri vuoden? Siellä siis nukutaan pitkälle iltapäivään, tuonne klo 16 saakka, eli valon aika jää kasveille tosi lyhyeksi. Kasvivalo ei siis ole ratkaisu noille päiville.

Mulla on palmuvehka makuuhuoneessa, jossa säleverho aina kiinni. Jos palmuvehka saa liikaa valoa tai vettä tai jos sillä on liian iso ruukku, kasvaa se ulos mitoistaan ja siitä tulee ruma.

Entisellä työpaikallani on palmuvehka joka oli aivan valtavan kokoinen ja joka puolelle "levällään", mielestäni se on aivan upea!!

Vierailija
25/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisellä työpaikallani on palmuvehka joka oli aivan valtavan kokoinen ja joka puolelle "levällään", mielestäni se on aivan upea!!

Aijaa. Itse en pidä niistä lehdettömistä pitkistä varsista. Pimeässä varret ovat - omasta mielestäni - nätemmöt, kun on sopusuhtaisesti lehtiä.

Vierailija
26/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kliivia. Elää mutta ei kasva eikä kuki, tekee muutaman uuden lehden vuodessa ja tiputtaa muutaman. Liian lämmin ja kuiva ilma. Millainen purkki olisi paras? Mikä multa? Mikä ravinne ja annetaanko nyt kun luonnonvalo alkaa lisääntymään? Kesän voisi ilmeisesti viettää ulkona, ei suorassa auringonpaisteessa?

Altakasteluruukku, niin tasainen kosteus mutta anna välissä kuivahtaa. Mulla kukki kliivia vähintään kerran vuodessa kun oli ihan länsi-ikkunalla, vaikka en lannoittanut mitenkään eikä ollut kasvivaloja. Muuton jälkeen lakkasi kukkimasta ja annoin sen naapurille.

Sisko joskus otti kliivian pois ruukusta ja jätti eteiseen odottamaan multien vaihtoa, ja unohti sinne pimeään nurkkaan pariksi kuukaudeksi. Sitten muisti, istutti uuteen multaan ja sen jälkeen kliivia alkoi kukkia 😄

Vierailija
27/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Itse en pidä niistä lehdettömistä pitkistä varsista. Pimeässä varret ovat - omasta mielestäni

Näissä on kyllä ihan lehdet kauttaaltaan 😊

Vierailija
28/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten peikonlehti kuuluu tukea? Siis lähinnä mihin asentoon, jos on jo vino

Vierailija
29/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä uppokastele orkideaa vaan katselen normaalisti harvakseltaan ja hyvin voivat.

Kukkivat aina vaan uudestaan ja tekevät niitä poikasiakin.

onko ne sellaisia arkoja ja syrjäänvetäytyviä, kenties ujojakin, eivät pidä katseista?

Vierailija
30/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lasveja on teillä joilla kotona hyvin vehreää, viidakkomaista?

Vierailija
31/31 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuvehka tai lyyraviikuna mulla on kestäneet hyvin pimeässä.