Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskustelua viherkasveista

Vierailija
19.01.2026 |

Toisessa ketjussa joku kysyi orkideoiden ja huonekuusien vaativuudesta.

En koe orkideoita vaativina, säännöllinen uppokastelu ja valoa, niin avot! Ekaa kertaa mulla kasvaa nyt orkideassa keiki, tai itse asiassa neljä. Eli uusia orkideoita kasvaa kukkavarsiin, ja kun ne alkavat tekemään siihen juuria, ne voi irrottaa ja leikata omiin ruukkuihinsa. 

Huonekuusista taas, joku kysyi tilasta. Ainakin omat kuuseni ovat kasvaneet varsin hitaasti. Vanhin eli 7 vuotta ja oli noin metrin. Useat muutot ehkä hidastivat kasvua paljonkin. Ja syksyllä unohdin sen ulos liian pitkäksi aikaa, ja hiljalleen se kuoli pois. Nykyiset kuuseni ostin vuosi sitten joulun jälkeen ja ovat kyllä tuuheutuneet kivasti. Ovat kesät ikkunalla, talvet valon alla.

Kaikki keskustelu viherkasveista sallittua 😊

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saivarrella voi miten paljon haluaa mutta ilmalämpöpumppu ja tulisija eivät riitä asunnon lämmitykseen asetusten mukaan. Jokainenhan saa lämmittää talonsa vaikka pelkällä hiustenkuivaajalla jos haluaa mutta se on virhe jos ilmalämpöpumppua pidetään  ainoana lämmönlähteenä tulisijojen lisäksi.

Olen eri, mutta meilläkin on ilp ja puulämmitys, kovilla pakkasilla jos lähdetään kotoa, kannetaan irrallinen öljypatteri tupaan ja lämpö pienelle.

Ei taida mikään asetus määrätä lämmityksiä. Onhan nykyäänkin paljon taloja, joissa on aina ollut ja on edelleen pelkkä puulämmitys eikä muuta. Niin meilläkin aiemmin oli.

Meillä sama. Märkätiloissa toki lattialämmitys mutta muuten puu ja ilp. Taloon on toki asennettu aikoinaan sähkölämmitys mutta ei ne edes toimi enää.

Meillä ei edes ole märkätiloja 😄

Vierailija
62/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rönsylilja on helpoin. Se vain kasvaa täysillä vaikka unohtuisi välillä kastella. Jos vaihtaa mullat tai lannoittaa, niin herää aamulla kietoutuneena rönsyliljaan.

Olen onnistunut tappamaan niitä vaikka kuinka monta. Ei selvästikään tulla juttuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut atsalean pysymään hengissä. Sain joululahjaksi. Olen oppokastellut ja suihkuttanut ja pitänyt viileässä huoneessa ja mahdolllisimman valoisassa paikassa, tiputtaa lehtiä ja nuput eivät aukea., missä vika?

Vierailija
64/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut atsalean pysymään hengissä. Sain joululahjaksi. Olen oppokastellut ja suihkuttanut ja pitänyt viileässä huoneessa ja mahdolllisimman valoisassa paikassa, tiputtaa lehtiä ja nuput eivät aukea., missä vika?

Atsaleaa pitää kastella niin, että tuo lunta ulkoa ja antaa sen sulaa kasvin juurella. Mutta eiväthän ne ikuisia ole. Tuo lehtien tiputtelu johtuu shokista, jonka kasvi sai kukkakaupasta asuinhuoneistoon siirrettäessä.

Vierailija
65/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli 70-vuotias posliinikukka. Olen perinyt sen vanhoilta sukulaisilta, ja se on pärjännyt hyvin melkein unohdettuna sekä sähkölämmitteisessä huoneessa sekä maalla, jossa vain peruslämpö talvella. Kukkii kyllä erittäin harvoin. Kasvatan sitä ihan tunnesyistä muistona menneiltä ajoilta.

Vierailija
66/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ostaa turvallisimmin viherkasveja, ettei tulisi tuholaisia samalla?

Vierailija
67/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun peikoista on puhe, niin MITEN ne voisi laittaa esille ja että mahtuisivat kasvamaan ja näyttäisivät hyvältä myös pienessä kodissa? Tiedän että niitä on jo isoiksi kasveiksi liikaa, ja haluaisin silti vaan lisää. Mutta kun saisi nyt edes nykyiset nätisti esille. Kaapin päälle? 😄

Laita vaan kaapin päälle. Peikko on köynnös ja kasvaa hyvin myös alaspäin. Mulla oli peikko porrastasanteella ja kasvoi puolien välistä alaspäin, oli kaunis ja viidakkomainen. Painava ruukku tai kivi ruukun päällä estää kukkaa kippaamasta/putoamasta.

Pakko se on keväällä keksiä paikat. Mulla nyt pari isompaa peikkoa, pari keskikokoista ja pari pientä. Ja nyt taistelen, että EN hakisi yhtä variegataa. 

Ja siis sitten lisäksi vielä kaikki muut isot ja keskikokoiset kasvit, 20 neliön huoneessa 😄

Vierailija
68/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peikonlehdistä kysyn myös. Jostain luin että peikonlehdet tarvitsee juurille tilaa nimenomaan alaspäin. Ja istutin isoon ruukkuun tästä syystä, ruukussa siis leveyttäkin. Sitten luin että pitäisi olla pienessä ruukussa ettei kasvata pelkkiä juuria? Pitääkö nyt kuitenkin vaihtaa?

Vierailija
69/102 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peikonlehdistä kysyn myös. Jostain luin että peikonlehdet tarvitsee juurille tilaa nimenomaan alaspäin. Ja istutin isoon ruukkuun tästä syystä, ruukussa siis leveyttäkin. Sitten luin että pitäisi olla pienessä ruukussa ettei kasvata pelkkiä juuria? Pitääkö nyt kuitenkin vaihtaa?

Älä vaihda, kasvu vain häiriintyy. Aikansa tekee juuria ja sitten lähtee kasvuun, hyvillä juurilla kasvu on rehevää. Peikko ei tarvitse isoa ruukkua, jos kasteluveteen muistaa joskus lisätä lannoitetta.

Vierailija
70/102 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ruukun koosta noin yleensä, riippuu minkälainen kastelija olet. Jos olet kova hoivaamaan ja kastelet vähän väliä, ruukun pitää olla pieni ja mullassa vaikka lekasoraa, yleisin hoitovirhe on liikakastelu. Pieni ruukku kuivaa nopeammin. Jos taas unohdat helposti kastelun, istuta suurempaan ruukkuun, pysyy kosteana kauemmin.

Ainoastaan palmut tarvitsevat suuren ruukun oletuksena.

Vierailija
71/102 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Suomessa myytävät viherkasvit tulevat suurilta kasvihuoneilta Hollannista. Tuholaisilta ei oikeastaan voi välttyä. Kasvit kuljetetaan ja myydään myös isoissa rullakoissa ja pidetään vierivieressä, tuholaiset hyppivät kasvista toiseen.

Vierailija
72/102 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peikonlehti viihtyy altapäin kastelussa, siihen käy suojaruukku johon lekasoraa ja itse kasvi pohjareiälliseen muoviruukkuun, vettä pari kertaa viikossa. Liikakastelun huomaa kellastuvista lehdistä. 

Vierailija
73/102 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ruukun koosta noin yleensä, riippuu minkälainen kastelija olet. Jos olet kova hoivaamaan ja kastelet vähän väliä, ruukun pitää olla pieni ja mullassa vaikka lekasoraa, yleisin hoitovirhe on liikakastelu. Pieni ruukku kuivaa nopeammin. Jos taas unohdat helposti kastelun, istuta suurempaan ruukkuun, pysyy kosteana kauemmin.

Ainoastaan palmut tarvitsevat suuren ruukun oletuksena.

Käytän pelkästään säiliöllisiä altakasteluruukkuja, ja kun luin että peikonlehti tarvitsee tilaa kasvaa alaspäin, niin sehän tarkoittaa sitten noissa ruukuissa myös leveyttä lisää. No, annan olla! On se kaksi uutta lehteä jo tehnyt sen jälkeen, kun sen lokakuussa ostin 😊

Vierailija
74/102 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Suomessa myytävät viherkasvit tulevat suurilta kasvihuoneilta Hollannista. Tuholaisilta ei oikeastaan voi välttyä. Kasvit kuljetetaan ja myydään myös isoissa rullakoissa ja pidetään vierivieressä, tuholaiset hyppivät kasvista toiseen.

Tämä, mutta toisaalta olen huomannut että joissain pienissä kukkakaupoissa käytetään torjunta-aineita, ja sieltä ostetut kasvit on puhtaita. Ja toisaalta, esim. S-marketeissa kasvit ovat yksittäin korkeassa muovissa, enkä ole niissä koskaan havainnut ötököitä.

Sen sijaan jos kasveja on paljon ja ilman yksittäismuoveja, on ötököitä tosi usein.

Vierailija
75/102 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin posliinikukan ja se pakattiin hyvin papereihin kotimatkalle, kun ulkona on pakkasta. Voiko se olla yön yli paketissaan huoneenlämmössä? Jos vasta huomenna avaan.

Vierailija
76/102 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin vanhassa hirsitalossa niin kasvit kasvo melkein ilman hoitoa. Kyllä se lämmitysmuoto merkkaa paljon. Kuiva ilma on killeri.

Mulla pysyi viherkasvit todella upeina patterilämmitteisessä rivarikämpässä, kun otin tavaksi aina iltaisin hampaita pestessäni käydä suihkuttamassa kaikki kasvit sumutepullolla. Oli todella hyväksi.

Tuo sumutinpullo on mullakin käytössä ja olen huomannut, että virkistää viherkasveja. Asutaan kerrostalossa ja patterilämmitys tietty kuivattaa ilmaa. Olen tehnyt kasveistä pienen "viidakon" talven ajaksi jolloin syntyy mikroilmasto, näin mua opetti yksi viherpeukalo 🌻

Oon miettinyt, miten mä sain nuorempana aina kaikki kasvit tapettua.

Nyt kun niitä on lähemmäs 100kpl ja ikkunat täynnä, niin niillä varmaan sit oikeasti on paljon parempi olla kuin yksitellen siellä täällä, kuolema on harvinaista.

Reunimmaiset ja muista erillään olevat vähän masentuilee välillä 🤔

Vierailija
77/102 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin posliinikukan ja se pakattiin hyvin papereihin kotimatkalle, kun ulkona on pakkasta. Voiko se olla yön yli paketissaan huoneenlämmössä? Jos vasta huomenna avaan.

Tottakai 

Vierailija
78/102 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelma käpypalmun kanssa. Näkyy nyt selvästi kuivattavan oksiaan, eikä täällä ole viileää ja valoisaa paikkaa. Miten sen saisi kestämään kevääseen, jolloin sen saisi tarvitsemaansa olosuhteisiin viileälle valoisalla kuistille. 

Vierailija
79/102 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelma käpypalmun kanssa. Näkyy nyt selvästi kuivattavan oksiaan, eikä täällä ole viileää ja valoisaa paikkaa. Miten sen saisi kestämään kevääseen, jolloin sen saisi tarvitsemaansa olosuhteisiin viileälle valoisalla kuistille. 

Kasvivalo ehdottomasti.

Vierailija
80/102 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai 

Kiitos, paketissaan oli yön. Nyt vaihdoin ruukun ja laitoin torjunta-aineet ja vein eristykseen.

Nyt vaan mietin, annanko tuon kasvaa kehikossaan, laitanko kiipeilemään muuten vai kasvamaan hyllyltä/amppelista. 

Mulla ei ole ennen ollut posliinikukkaa ja tämä on jo valmiiksi hyvän kokoinen. Olen innoissani 😄

Millaisissa paikoissa teillä hoyat kasvaa ja menestyy?