Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskustelua viherkasveista

Vierailija
19.01.2026 |

Toisessa ketjussa joku kysyi orkideoiden ja huonekuusien vaativuudesta.

En koe orkideoita vaativina, säännöllinen uppokastelu ja valoa, niin avot! Ekaa kertaa mulla kasvaa nyt orkideassa keiki, tai itse asiassa neljä. Eli uusia orkideoita kasvaa kukkavarsiin, ja kun ne alkavat tekemään siihen juuria, ne voi irrottaa ja leikata omiin ruukkuihinsa. 

Huonekuusista taas, joku kysyi tilasta. Ainakin omat kuuseni ovat kasvaneet varsin hitaasti. Vanhin eli 7 vuotta ja oli noin metrin. Useat muutot ehkä hidastivat kasvua paljonkin. Ja syksyllä unohdin sen ulos liian pitkäksi aikaa, ja hiljalleen se kuoli pois. Nykyiset kuuseni ostin vuosi sitten joulun jälkeen ja ovat kyllä tuuheutuneet kivasti. Ovat kesät ikkunalla, talvet valon alla.

Kaikki keskustelu viherkasveista sallittua 😊

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä viherkasvi soveltuisi makkariin, jossa on muutamana päivänä viikossa ihan pilkkopimeää ympäri vuoden? Siellä siis nukutaan pitkälle iltapäivään, tuonne klo 16 saakka, eli valon aika jää kasveille tosi lyhyeksi. Kasvivalo ei siis ole ratkaisu noille päiville.

Tikapuupalmu.  Sitä sanotaankin komerokukaksi.

Eli palmuvehkako? 

Vierailija
42/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin vanhassa hirsitalossa niin kasvit kasvo melkein ilman hoitoa. Kyllä se lämmitysmuoto merkkaa paljon. Kuiva ilma on killeri.

Mulla pysyi viherkasvit todella upeina patterilämmitteisessä rivarikämpässä, kun otin tavaksi aina iltaisin hampaita pestessäni käydä suihkuttamassa kaikki kasvit sumutepullolla. Oli todella hyväksi.

Tuo sumutinpullo on mullakin käytössä ja olen huomannut, että virkistää viherkasveja. Asutaan kerrostalossa ja patterilämmitys tietty kuivattaa ilmaa. Olen tehnyt kasveistä pienen "viidakon" talven ajaksi jolloin syntyy mikroilmasto, näin mua opetti yksi viherpeukalo 🌻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä paras ja halvin kasviravinne?

Eikös sellaista bokashi-litkua voi tehdä itse? Eli biojätteen sivutuote. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
44/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä viherkasvi soveltuisi makkariin, jossa on muutamana päivänä viikossa ihan pilkkopimeää ympäri vuoden? Siellä siis nukutaan pitkälle iltapäivään, tuonne klo 16 saakka, eli valon aika jää kasveille tosi lyhyeksi. Kasvivalo ei siis ole ratkaisu noille päiville.

Ei mikään. Huonekasville tuollainen on kidutusta, ne tarvitsevat valoa. Toki on kasveja, jotka lopettavat kasvun ja selviävät hengissä tuollaisessa ympäristössä, mutta eivät yhteytä, joten ovat aivan yhtä tyhjän kanssa. Tekokukka tuottaa saman efektin: yhteyttämätön vihreä silmän piriste

Vierailija
45/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten peikonlehti kuuluu tukea? Siis lähinnä mihin asentoon, jos on jo vino

Peikonlehti on köynnöskasvi ja kasvaa luonnossa selkä vasten puuta. Joku todella esihistoriallinen yksilö koostaan päätellen. Huonekasveina ihmiset vaan köyttävät niitä paaluihin, lautoihin, tai mihin milloinkin. Itsellä on isossa ruukussa 4 peikonlehteä, jotka ovat selkäpuolet vastakkain ja toisiinsa sidottu

Vierailija
46/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin viherkasvihullu, että kun remontoimme 100-vuotiaan talon, en suostunut ottamaan ikkunoiden alle sähköpattereita. Sähkömiehen kanssa tästä käytiin tiukkaakin keskustelua, hänen mielestään patterit piti olla, minä kieltäydyin. Ja nimenomaan, vain ja ainoastaan kasvien takia. Meillä on nyt puulämmitys + ilp, ja kasvit voi todella hyvin 😊

Aika monessa vanhassa talossa nuo ovat, mutta töpselit eivät ole seinässä. Ovat kuitenkin välttämättömyys, jos lähtee esim. Reissuun

Vierailija
47/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikapuupalmu.  Sitä sanotaankin komerokukaksi.

Palmuvehkan tiedän itsekin selvinneen vuosia kastelematta ja ilman valoa erään asunnon kirjaimellisella hattuhyllyllä. Mutta se että joku selviää ei tarkoita sitä, että se pitäisi ottaa kitumaan ja selviämään. Jos otat kasvin niin laitat sen asunnossasi valoisimmalle paikalle ja menet itse sinne komeroon. Muuten et ota kasvia.

Vierailija
48/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rönsylilja on helpoin. Se vain kasvaa täysillä vaikka unohtuisi välillä kastella. Jos vaihtaa mullat tai lannoittaa, niin herää aamulla kietoutuneena rönsyliljaan.

Vierailija
49/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin vanhassa hirsitalossa niin kasvit kasvo melkein ilman hoitoa. Kyllä se lämmitysmuoto merkkaa paljon. Kuiva ilma on killeri.

Mulla pysyi viherkasvit todella upeina patterilämmitteisessä rivarikämpässä, kun otin tavaksi aina iltaisin hampaita pestessäni käydä suihkuttamassa kaikki kasvit sumutepullolla. Oli todella hyväksi.

Mä suohkuttelin viime talven mutta tänä talvena en. Lopputulos se että viime talvena kuoli enemmän kasveja kuin tänä talvena🤷

Vierailija
50/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sumutinpullo on mullakin käytössä ja olen huomannut, että virkistää viherkasveja. Asutaan kerrostalossa ja patterilämmitys tietty kuivattaa ilmaa. Olen tehnyt kasveistä pienen "viidakon" talven ajaksi jolloin syntyy mikroilmasto, näin mua opetti yksi viherpeukalo 🌻

Samoin minä olen koonnut kasvit yhteen, tosin lähinnä siksi että ovat hyvin kasvivalojen alla.

Vierailija
51/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Huonekasville tuollainen on kidutusta, ne tarvitsevat valoa. Toki on kasveja, jotka lopettavat kasvun ja selviävät hengissä tuollaisessa ympäristössä, mutta eivät yhteytä, joten ovat aivan yhtä tyhjän kanssa. Tekokukka tuottaa saman efektin: yhteyttämätön vihreä silmän piriste

On siellä nyt kuitenkin yleensä 5 päivää viikossa ihan sama valo kuin muuallakin, etelä- ja länsi-ikkunalla, joten en nyt ihan tekokukkiin lähde.

Vierailija
52/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin viherkasvihullu, että kun remontoimme 100-vuotiaan talon, en suostunut ottamaan ikkunoiden alle sähköpattereita. Sähkömiehen kanssa tästä käytiin tiukkaakin keskustelua, hänen mielestään patterit piti olla, minä kieltäydyin. Ja nimenomaan, vain ja ainoastaan kasvien takia. Meillä on nyt puulämmitys + ilp, ja kasvit voi todella hyvin 😊

Aika monessa vanhassa talossa nuo ovat, mutta töpselit eivät ole seinässä. Ovat kuitenkin välttämättömyys, jos lähtee esim. Reissuun

Eivät onneksi ole välttämättömyys 😊 

Vierailija
53/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rönsylilja on helpoin. Se vain kasvaa täysillä vaikka unohtuisi välillä kastella. Jos vaihtaa mullat tai lannoittaa, niin herää aamulla kietoutuneena rönsyliljaan.

Meillä oli vuoden ajan rönsylilja kylppärissä. Vain sähkövalo ajoittain päällä, välillä kosteaa välillä kuivaa, välillä saunan lämpö. Ja hyvin kasvoi ja teki uusia alkuja, rönsyili vaikka kuinka. Kasvina en siitä pidä, mutta tuolla ajoi asiansa. Kun muutettiin pois, lahjoitin naapurille.

Vierailija
54/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saivarrella voi miten paljon haluaa mutta ilmalämpöpumppu ja tulisija eivät riitä asunnon lämmitykseen asetusten mukaan. Jokainenhan saa lämmittää talonsa vaikka pelkällä hiustenkuivaajalla jos haluaa mutta se on virhe jos ilmalämpöpumppua pidetään  ainoana lämmönlähteenä tulisijojen lisäksi.

Vierailija
55/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märkä pyyhe patterille, ei tietenkään sähköpatterille. Kukat tykkää.

Vierailija
56/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mitään erityistä violetin sävyistä "kukkavaloa" enää vaan ostakaa tavallinen led-lamppu, joka on full spectrum, ne ovat valkoista valoa ja ne voi laittaa tavallisiin valaisimiin tai esim. led-nauhana hyllyn yläreunaan. Led kuluttaa niin vähän sähköä, ettei näy sähkölaskussa juuri ollenkaan. 

Vierailija
57/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä paras ja halvin kasviravinne?

Neko - pullo kestää iäisyyden ja sitä voi käyttää niin sisä- kuin ulkokasveillekin. 

Vierailija
58/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saivarrella voi miten paljon haluaa mutta ilmalämpöpumppu ja tulisija eivät riitä asunnon lämmitykseen asetusten mukaan. Jokainenhan saa lämmittää talonsa vaikka pelkällä hiustenkuivaajalla jos haluaa mutta se on virhe jos ilmalämpöpumppua pidetään  ainoana lämmönlähteenä tulisijojen lisäksi.

Olen eri, mutta meilläkin on ilp ja puulämmitys, kovilla pakkasilla jos lähdetään kotoa, kannetaan irrallinen öljypatteri tupaan ja lämpö pienelle.

Ei taida mikään asetus määrätä lämmityksiä. Onhan nykyäänkin paljon taloja, joissa on aina ollut ja on edelleen pelkkä puulämmitys eikä muuta. Niin meilläkin aiemmin oli.

Vierailija
59/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun peikoista on puhe, niin MITEN ne voisi laittaa esille ja että mahtuisivat kasvamaan ja näyttäisivät hyvältä myös pienessä kodissa? Tiedän että niitä on jo isoiksi kasveiksi liikaa, ja haluaisin silti vaan lisää. Mutta kun saisi nyt edes nykyiset nätisti esille. Kaapin päälle? 😄

Laita vaan kaapin päälle. Peikko on köynnös ja kasvaa hyvin myös alaspäin. Mulla oli peikko porrastasanteella ja kasvoi puolien välistä alaspäin, oli kaunis ja viidakkomainen. Painava ruukku tai kivi ruukun päällä estää kukkaa kippaamasta/putoamasta.

Vierailija
60/102 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta meilläkin on ilp ja puulämmitys, kovilla pakkasilla jos lähdetään kotoa, kannetaan irrallinen öljypatteri tupaan ja lämpö pienelle.

Ei taida mikään asetus määrätä lämmityksiä. Onhan nykyäänkin paljon taloja, joissa on aina ollut ja on edelleen pelkkä puulämmitys eikä muuta. Niin meilläkin aiemmin oli.

Meillä sama. Märkätiloissa toki lattialämmitys mutta muuten puu ja ilp. Taloon on toki asennettu aikoinaan sähkölämmitys mutta ei ne edes toimi enää.