Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua viherkasveista

Vierailija
19.01.2026 |

Toisessa ketjussa joku kysyi orkideoiden ja huonekuusien vaativuudesta.

En koe orkideoita vaativina, säännöllinen uppokastelu ja valoa, niin avot! Ekaa kertaa mulla kasvaa nyt orkideassa keiki, tai itse asiassa neljä. Eli uusia orkideoita kasvaa kukkavarsiin, ja kun ne alkavat tekemään siihen juuria, ne voi irrottaa ja leikata omiin ruukkuihinsa. 

Huonekuusista taas, joku kysyi tilasta. Ainakin omat kuuseni ovat kasvaneet varsin hitaasti. Vanhin eli 7 vuotta ja oli noin metrin. Useat muutot ehkä hidastivat kasvua paljonkin. Ja syksyllä unohdin sen ulos liian pitkäksi aikaa, ja hiljalleen se kuoli pois. Nykyiset kuuseni ostin vuosi sitten joulun jälkeen ja ovat kyllä tuuheutuneet kivasti. Ovat kesät ikkunalla, talvet valon alla.

Kaikki keskustelu viherkasveista sallittua 😊

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä uppokastele orkideaa vaan katselen normaalisti harvakseltaan ja hyvin voivat.

Kukkivat aina vaan uudestaan ja tekevät niitä poikasiakin.

Vierailija
2/33 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orkideat pysyy kyllä vihreinä eli elossa, mutten saa uudelleenkukkimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä uppokastele orkideaa vaan katselen normaalisti harvakseltaan ja hyvin voivat.

Kukkivat aina vaan uudestaan ja tekevät niitä poikasiakin.

Mummunikin teki noin, ja kukkivat usein 😊 Ja sittenhän jotkut pitää vesiviljelyssä. Tapoja on monia, itse tykkään tuosta uppokastelusta.

Vierailija
4/33 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse testasin vesiviljelyä niin juuret mätäni 😂

Vierailija
5/33 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse testasin vesiviljelyä niin juuret mätäni 😂

Jep sama mulla. 

Vierailija
6/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä viherkasvi soveltuisi makkariin, jossa on muutamana päivänä viikossa ihan pilkkopimeää ympäri vuoden? Siellä siis nukutaan pitkälle iltapäivään, tuonne klo 16 saakka, eli valon aika jää kasveille tosi lyhyeksi. Kasvivalo ei siis ole ratkaisu noille päiville.

Vierailija
7/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä viherkasvi soveltuisi makkariin, jossa on muutamana päivänä viikossa ihan pilkkopimeää ympäri vuoden? Siellä siis nukutaan pitkälle iltapäivään, tuonne klo 16 saakka, eli valon aika jää kasveille tosi lyhyeksi. Kasvivalo ei siis ole ratkaisu noille päiville.

Tuttu puutarhuri suositteli viirivehkaa. Uskoisin että myös palmuvehka sietäisi ajoittaista valon puutetta. Mutta kyllähän mikä tahansa kasvi selviää tilapäisestä pimeydestä, kun välillä saa valoa.

Vierailija
8/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu- tai marraskuunkaktus on nuupahtanut ja jokusen lehdenkin tiputtanut. On iso ja vanha, kesät viettänyt aina ulkona ja kukkinut reippaasti, syksyllä/jouluna.

Nyt syksyllä muutti lämpimään taloon ohjeella että nyt on lepoaika, kastele sitten kun alkaa tekemään nuppuja. Pakko ollut kastella kun tosiaan kuivuu pahasti, ei yritystäkään tehdä nuppuja. Mitä teen?

Vierailija
9/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin vanhassa hirsitalossa niin kasvit kasvo melkein ilman hoitoa. Kyllä se lämmitysmuoto merkkaa paljon. Kuiva ilma on killeri. Ja mitä tulee lehtikaktuksiin niin ne vaatii kyllä kastelua mutta ei niin että juuret mätänee.

Vierailija
10/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun strategia on että vaihdan sitä kasvia mikä on pimeimmässä. Vessassakin pidän peilikaapin päällä vuoron perään paria pientä juorua ja rönsyliljaa. Vaihdan muutaman viikon välein tai sillon kun alkaa mennä huonovointisen näköiseksi. Joku kasvi on kyllä joskus kuollutkin mutta noiden kohdalla se ei haittaa, kun oon ehtinyt ottaa niistä pistokkaita aiemmin.

Vierailija
11/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin vanhassa hirsitalossa niin kasvit kasvo melkein ilman hoitoa. Kyllä se lämmitysmuoto merkkaa paljon. Kuiva ilma on killeri. Ja mitä tulee lehtikaktuksiin niin ne vaatii kyllä kastelua mutta ei niin että juuret mätänee.

Meillä on juurikin liian lämmin ja kuiva ilma, mikään perinteinen viherkasvi ei kuki ikinä. Tämä kaktus saanut nyt maltillisesti mutta säännöllisesti vettä ja valoakin alkaa olla enemmän, toivottavasti selviää.

Vierailija
12/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko keväällä orkideat pois ruukusta, leikkaatte huononnäköiset juuret, ja vaihdatte uuden "mullan" ? Käytättekö ravinnetta läpi vuoden?

Mun orkideat ovat riutuneita, mutta kyllä ne kesällä kukkii. 

Vierailija
13/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orkideat pysyy kyllä vihreinä eli elossa, mutten saa uudelleenkukkimaan. 

Sama. Eipä ne muutenkaan ole lemppareitani. Kukat on ihan nättejä mutta muuten ei mitään kummoisia. Oma tekee nyt uusia lehtiä, joten katsotaan tapahtuuko joskus sen suhteen jotain muutakin. 

Vierailija
14/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huone muuten on valoisa, niin viirivehka on todella kestävä. 

Vierailija
15/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin vanhassa hirsitalossa niin kasvit kasvo melkein ilman hoitoa. Kyllä se lämmitysmuoto merkkaa paljon. Kuiva ilma on killeri.

Mulla pysyi viherkasvit todella upeina patterilämmitteisessä rivarikämpässä, kun otin tavaksi aina iltaisin hampaita pestessäni käydä suihkuttamassa kaikki kasvit sumutepullolla. Oli todella hyväksi.

Vierailija
16/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otatteko keväällä orkideat pois ruukusta, leikkaatte huononnäköiset juuret, ja vaihdatte uuden "mullan" ? Käytättekö ravinnetta läpi vuoden?

Kun ostan orkidean, otan sen heti pois ruukusta, siistin juuret ja otan sieltä turvepalikan pois. Sitten istutan uudelleen. Sen jälkeen en ole ottanut irti, ellei ole syytä huoleen ja juuret näytä huonolta. 

Vierailija
17/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä paras ja halvin kasviravinne?

Vierailija
18/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ostan orkidean, otan sen heti pois ruukusta, siistin juuret ja otan sieltä turvepalikan pois. Sitten istutan uudelleen. Sen jälkeen en ole ottanut irti, ellei ole syytä huoleen ja juuret näytä huonolta. 

Niin ja annan orkidealannoitetta ympäri vuoden, mutta en kukinnan aikana. Pari kertaa vuodessa kukkivat, viimeksi lopettivat kukinnan syyskuulla ja nyt ovat parhaillaan kukassa.

Vierailija
19/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaleanpunainen jauhe on ainakin riittoisaa.

Vierailija
20/33 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaleanpunainen jauhe on ainakin riittoisaa.

Eli tämä

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/greencare-puutarhan-kesa-330-g-…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi